Bekijk volle/desktop versie : Zwaarste inktvis ooit gevangen



Pagina's : [1] 2

22-02-2007, 15:43



Zwaarste inktvis ooit gevangen


Gepubliceerd op donderdag 22 februari 2007

Nieuw-Zeelandse vissers hebben in de Ross Zee een zogeheten kolossale inktvis gevangen (Mesonychoteuthis hamiltoni), de grootste bekende inktvissoort ter wereld.

Het circa tien meter lange exemplaar is met een gewicht van 450 kilogram de zwaarste inktvis die ooit is gevangen.

Uitzonderlijke vangst
De unieke vangst werd bekend gemaakt door de Nieuw-Zeelandse minister van Visserij Jim Anderton. Volgens de bewindsman is het exemplaar op grote diepte gevangen door vissers in de Ross Zee bij Antarctica.

Toen de vissers hun met Antarctische diepzeeheken gevulde netten naar boven haalden, bleek zich tussen de heken nog een bijzonders zeedier te bevinden; een volwassen kolossale inktvis die bezig was om een Antarctische diepzeeheek te verorberen.

Het feit dat dit exemplaar al volwassen was en nog leefde, maakt de vangst extra bijzonder. Sinds de ontdekking van deze soort in 1925, zijn er slechts enkele tientallen, grotendeels verteerde exemplaren gevangen. Bijna al deze exemplaren zijn in de magen aangetroffen van potvissen en Pacificische haaien.

Pas in 2003 haalden Nieuw-Zeelandse vissers bij Antarctica het eerste complete exemplaar ter wereld naar boven. Het betrof echter een halfvolgroeid vrouwtje met een lichaamslengte van zes meter en tentakels van 13 meter lang.

Summiere kennis
Hoewel de nu gevangen kolossale inktvis bij het boven water halen van de netten nog leefde, stierf het dier vrij snel daarna. De vissers hebben het dier daarop in de diepvries gegooid. Het bevroren kadaver zal wetenschappelijk worden onderzocht.

Dat levert naar verwachting nadere gegevens over deze geheimzinnige zeebewoner op, want tot dusver is de kennis over deze soort zeer beperkt. "Dit exemplaar is vermoedelijk het eerste complete mannetje dat met succes is gevangen," zo liet Anderton weten.

Kolossale inktvissen kunnen naar verwachting mininaal veertien meter lang worden, al weet niemand dat zeker. Een andere mysterieuze diepzeebewoner, de reuzeninktvis (Architeuthis dux), kan zover men weet 18,5 meter lang worden, maar deze dieren worden lang niet zo zwaar als de kolossale inktvissen.

Beide soorten beschikken over acht lange tentakels waar vlijmscherpe haken aan zitten en beide soorten leven op vele honderden meters diepte in volstrekte duisternis. Ze komen nooit aan de oppervlakte.

Opvallend zijn de ogen van zowel de reuzeninktvis als de kolossale inktvis, de grootste uit het dierenrijk. Die kunnen de omvang van een volleybal bereiken.



Bron. http://www.planet.nl/planet/show/id=74127/contentid=814886/sc=c6e958


Nooit geweten dat er zulke grote inktvissen bestonden.

22-02-2007, 15:44



Citaat door rianne:



Zwaarste inktvis ooit gevangen


Gepubliceerd op donderdag 22 februari 2007

Nieuw-Zeelandse vissers hebben in de Ross Zee een zogeheten kolossale inktvis gevangen (Mesonychoteuthis hamiltoni), de grootste bekende inktvissoort ter wereld.

Het circa tien meter lange exemplaar is met een gewicht van 450 kilogram de zwaarste inktvis die ooit is gevangen.

Uitzonderlijke vangst
De unieke vangst werd bekend gemaakt door de Nieuw-Zeelandse minister van Visserij Jim Anderton. Volgens de bewindsman is het exemplaar op grote diepte gevangen door vissers in de Ross Zee bij Antarctica.

Toen de vissers hun met Antarctische diepzeeheken gevulde netten naar boven haalden, bleek zich tussen de heken nog een bijzonders zeedier te bevinden; een volwassen kolossale inktvis die bezig was om een Antarctische diepzeeheek te verorberen.

Het feit dat dit exemplaar al volwassen was en nog leefde, maakt de vangst extra bijzonder. Sinds de ontdekking van deze soort in 1925, zijn er slechts enkele tientallen, grotendeels verteerde exemplaren gevangen. Bijna al deze exemplaren zijn in de magen aangetroffen van potvissen en Pacificische haaien.

Pas in 2003 haalden Nieuw-Zeelandse vissers bij Antarctica het eerste complete exemplaar ter wereld naar boven. Het betrof echter een halfvolgroeid vrouwtje met een lichaamslengte van zes meter en tentakels van 13 meter lang.

Summiere kennis
Hoewel de nu gevangen kolossale inktvis bij het boven water halen van de netten nog leefde, stierf het dier vrij snel daarna. De vissers hebben het dier daarop in de diepvries gegooid. Het bevroren kadaver zal wetenschappelijk worden onderzocht.

Dat levert naar verwachting nadere gegevens over deze geheimzinnige zeebewoner op, want tot dusver is de kennis over deze soort zeer beperkt. "Dit exemplaar is vermoedelijk het eerste complete mannetje dat met succes is gevangen," zo liet Anderton weten.

Kolossale inktvissen kunnen naar verwachting mininaal veertien meter lang worden, al weet niemand dat zeker. Een andere mysterieuze diepzeebewoner, de reuzeninktvis (Architeuthis dux), kan zover men weet 18,5 meter lang worden, maar deze dieren worden lang niet zo zwaar als de kolossale inktvissen.

Beide soorten beschikken over acht lange tentakels waar vlijmscherpe haken aan zitten en beide soorten leven op vele honderden meters diepte in volstrekte duisternis. Ze komen nooit aan de oppervlakte.

Opvallend zijn de ogen van zowel de reuzeninktvis als de kolossale inktvis, de grootste uit het dierenrijk. Die kunnen de omvang van een volleybal bereiken.



Bron. http://www.planet.nl/planet/show/id=74127/contentid=814886/sc=c6e958


Nooit geweten dat er zulke grote inktvissen bestonden.


Dat betekend.... 4jaar lang gefrituurde inktvisringuh happuhhhhhh

22-02-2007, 15:48

Citaat door Einherjer:
Dat betekend.... 4jaar lang gefrituurde inktvisringuh happuhhhhhh

IDD een lekker hapje.

Ik zou zijn ogen wel willen hebben.

22-02-2007, 15:52

Citaat door aplat:
IDD een lekker hapje.

Ik zou zijn ogen wel willen hebben.


Wat moet je daar nu mee aplat, op sterkwater zetten ?

22-02-2007, 16:27


Hmmm... ringetjes van snijden en dan in de tempura .

22-02-2007, 17:00

Citaat door unclero:
Hmmm... ringetjes van snijden en dan in de tempura .



Nog nooit gehad eigenlijk, dus ik weet het niet.

22-02-2007, 19:26

Citaat door rianne:
Wat moet je daar nu mee aplat, op sterkwater zetten ?


nee hoor , misschien ga ik ze wel gebruiken.
je weet toch dat ik slecht zie.

Hier is het ook soms inktduister.

22-02-2007, 19:38
Is allemaal varken.

22-02-2007, 19:42

Citaat door Hazouz_55:
Is allemaal varken.


Je mag dan wel geklassificeerd zijn voor VWO+ beste Hazous, maar een inktvis is een weekdier.

Met wat zout is ie zo een klein plasje geworden.

Kan men niet zeggen van een gebraden varkenshaazje.

22-02-2007, 19:47

Citaat door aplat:
Je mag dan wel geklassificeerd zijn voor VWO+ beste Hazous, maar een inktvis is een weekdier.

Met wat zout is ie zo een klein plasje geworden.

Kan men niet zeggen van een gebraden varkenshaazje.




Citaat:
Met wat zout is ie zo een klein plasje geworden

Citaat:
Kan men niet zeggen van een gebraden varkenshaazje.


Wijsheid komt met de jaren, zegt men. Ze bedoelen eigenlijk stupiditeit.

22-02-2007, 19:54

Citaat door Hazouz_55:


Wijsheid komt met de jaren, zegt men. Ze bedoelen eigenlijk stupiditeit.



zouzie, bekijk je pm box eens

ik had een 'mededeling'

22-02-2007, 19:58

Citaat door aplat:
nee hoor , misschien ga ik ze wel gebruiken.
je weet toch dat ik slecht zie.
Hier is het ook soms inktduister.


Erg scherp aplat, dat ik dat vergeten was.

22-02-2007, 20:08



Citaat door 2kewl:
zouzie, bekijk je pm box eens

ik had een 'mededeling'





had je dat niet kunnen pmmen ivp de topic verzieken met dat slappe geouwehoer.

22-02-2007, 20:35
Na zo'n inktvis kun je geen inktvisringen meer zien

22-02-2007, 20:46
jammer dat hij dood is

Pagina's : [1] 2