Bekijk volle/desktop versie : Kritiek in weblog: vier jaar cel



Pagina's : [1] 2

22-02-2007, 14:54
Kritiek in weblog: vier jaar cel


ALEXANDRIE - De Egyptenaar Abdel Karim Suleiman is tijdens een zitting die vijf minuten duurde, tot vier jaar cel veroordeeld...

...voor het op internet beledigen van de islam en president Hosni Mubarak.

Suleiman zou de eerste Egyptenaar zijn, die voor zijn artikelen op zijn weblog is veroordeeld. Dat gebeurde door een rechtbank in Alexandrië.

Op zijn weblog noemde de 22-jarige Suleiman de president een dictator. Verder uitte hij kritiek op de al-Azhar universiteit in Cairo, een van de belangrijkste instellingen van de soennitische islam. In 2006 zijn meer bloggers die kritisch staan tegenover de regering opgepakt, maar zij zijn allemaal weer vrijgelaten.

De veroordeelde heeft niet ontkend dat hij artikelen over de islam en Mubarak heeft geschreven. De voormalige rechtenstudent liet weten dat hij met zijn weblog zijn eigen standpunten kenbaar wilde maken.

Mensenrechtenorganisaties en bloggers van de oppositie zijn bezorgd dat het vonnis een precedent vormt om de vrijheid op internet in Egypte te beperken. Een mensenrechtengroep omschreef de uitspraak als ,,zeer hard'' die een ,,krachtige boodschap'' stuurt aan de duizenden bloggers in het Arabische land.

Het internet is een belangrijk forum geworden voor critici van de Egyptische regering om hun mening te uiten in een tijd waarin de repressie toeneemt. In het land zijn de grootste kranten en belangrijkste televisiezenders in handen van de staat, die al decennia wordt geregeerd door één partij.

Suleiman is een voormalige student van al-Azhar. Hij noemde de instelling een ,,universiteit van terrorisme'' waar de vrijheid van meningsuiting wordt onderdrukt. De universiteit stuurde hem vorig jaar weg en drong er bij justitie op aan om hem te vervolgen.

(ANP)

http://www.ad.nl/multi-media/article1114099.ece

22-02-2007, 15:37


Wat heeft Hosni Mubarak met Islam te maken, die 2 dingen staat ver uit elkaar dus ik begrijp die jochie niet.
Als hij alleen Mubarak had bekritiseerd dan was ie een held geweest, en als ie alleen de terrorisme had verworpen, dan had ie een belangrijke functie mogen bekleden, want hij heeft ook nog een academische achtergrond.
Maar nu heeft ie niks bereikt dankzij zijn tegenstrijdige kritiek, behalve celstraf.

22-02-2007, 15:42

Citaat door Shinny:
Wat heeft Hosni Mubarak met Islam te maken, die 2 dingen staat ver uit elkaar dus ik begrijp die jochie niet.
Als hij alleen Mubarak had bekritiseerd dan was ie een held geweest, en als ie alleen de terrorisme had verworpen, dan had ie een belangrijke functie mogen bekleden, want hij heeft ook nog een academische achtergrond.
Maar nu heeft ie niks bereikt dankzij zijn tegenstrijdige kritiek, behalve celstraf.

Jij hebt je er in verdiept.

22-02-2007, 15:50

Citaat door Frappant:
Jij hebt je er in verdiept.



Dit is toch algemeen bekend?




Ik begrijp alleen niet waarom zo'n intelligente jongen zulke domme fratsen uithaalt, dan vraagt ie er toch om?

22-02-2007, 16:09


Sukkels, jullie dombos snappen er echt geen hol van.
Het slaat toch nergens op!
Amnesty zal wel weer brieven acties houden.

22-02-2007, 16:12

Citaat door Abudais:
Sukkels, jullie dombos snappen er echt geen hol van.
Het slaat toch nergens op!
Amnesty zal wel weer brieven acties houden.


Laten we het hopen. Een zitting van vijf minuten...wat een lachertje. Als Amnesty in actie komt doe ik mee!

22-02-2007, 19:26
De joden hadden in wo 2 ook geen vrijheid bij jullie!!!!

22-02-2007, 19:33
Doet er niet toe

22-02-2007, 19:36
Egypte is het vriendje van het westen waar jij zo voor staat. Dat westen dat Egypte gebruikt om het onderstaande voor elkaar te krijgen in opdracht van JOUW westerse ideen. Blijkbaar ben jij dus ook fan van het onderstaande. Zolang het maar in het belang van het westen is is het oke. Toch????????????????



Egyptische geestelijke gemarteld na CIA-ontvoering
Uitgegeven op donderdag 22 februari 2007 om 17:23:47

(Novum/AP) - De Egyptische moslimgeestelijke Osama Moustafa Hassan Nasr, die in 2003 in Milaan door CIA-agenten zou zijn ontvoerd en naar Egypte gebracht, heeft donderdag publiekelijk verklaard dat hij in Egypte gemarteld is. Als bewijs daarvoor toonde hij journalisten littekens op zijn polsen en enkels.

Hij zei naar Italië terug te willen keren om daar zijn onschuld te bewijzen. In 2005 vaardigde de Italiaanse justitie een arrestatiebevel uit voor Nasr in een onderzoek naar terrorisme.

De geestelijke, ook bekend als Abu Omar, zou in Afghanistan en Bosnië hebben gestreden en in Italië bezig zijn geweest strijders voor de heilige oorlog te werven. Volgens zijn advocaat heeft hij deze strijdtonelen helemaal niet bezocht. Nasr zegt in februari 2003 in Milaan te zijn ontvoerd. Vervolgens zou hij naar Egypte zijn overgebracht.

Volgens het Italiaanse openbaar ministerie is Nasr inderdaad door de CIA ontvoerd, met medewerking van de Italiaanse geheime dienst. Toch heeft de Italiaanse regering deze week laten doorschemeren dat zij Washington niet onder druk zal zetten om 26 Amerikanen uit te leveren die beschuldigd worden van de ontvoering.

Het proces tegen de 26 begint in juni. Het zal het eerste proces zijn naar aanleiding van illegale CIA-vluchten binnen Europa, waarbij terrorismeverdachten in het geheim naar derde landen werden vervoerd en mogelijk gemarteld werden. De door Nasr geuite beschuldigingen van marteling zullen de controverse rondom de zaak mogelijk vergroten. Nasr gaf donderdag te kennen dat hij over zijn hele lichaam littekens aan de martelpraktijken heeft overgehouden, onder meer door elektrische schokken die zijn ondervragers hem toebrachten.

22-02-2007, 19:38
Knightrider; vind je dat kritiek op de islam toegestaan mag zijn in Egypte?

22-02-2007, 19:44
Antwoord op mijn reactie en draai en niet omheen. Jullie hebben egypte nodig. Die landen creeeren jullie zelf.

22-02-2007, 19:53

Citaat door TheKnightRider:
Antwoord op mijn reactie en draai en niet omheen. Jullie hebben egypte nodig. Die landen creeeren jullie zelf.


Ik ben benieuwd naar je antwoord. Ik heb Egypte niet nodig, dus praat niet voor mij! Nogmaals: vind je dat kritiek op de islam toegestaan mag zijn in Egypte?

22-02-2007, 20:00



Citaat door krabbel33:
Wie is jullie nou dan? Jij bent ook Nederlander neem ik aan? Ik creëer niet die ondervragers in islamitische landen die deze mensen martelen.

Ik heb geen enkele connectie met hen. Zelfs niet qua politieke denkbeelden.

De islam is echter wel de link van vele martelingen van atheïsten.



Jullie martelen ze in Egypte omdat jullie ze HIER niet kunnen martelen. 2 gezichten politiek

22-02-2007, 20:27
joehoe geef nou eens antwoord op mn vraag!?

22-02-2007, 20:29
Joehoe geef eens antwoord op mijn vraag, waarom hebben jullie westerlingen egypte gebruikt voor martelingen? EN waarom mag dat wel ?

Pagina's : [1] 2