Bekijk volle/desktop versie : Druk tot aanpassen is niet kwetsend



Pagina's : [1] 2 3 4

22-02-2007, 13:38
Druk tot aanpassen is niet kwetsend


Gepubliceerd op maandag 19 februari 2007

- COLUMN -

Marokkaanse vrouwen in het Rotterdamse Delfshaven zijn gefrustreerd over het negatieve beeld dat politici en bestuurders van hen schetsen. Dat bleek onlangs uit een onderzoek van het wetenschappelijke Nicis Instituut. Bovendien voelen zij een enorme druk op hun schouders om een 'Nederlandse vrouw' te worden. Wellicht de voorbode van een nieuw nationaal probleem. Of is het aanstellerij?

Socioloog Marguerite van den Berg onderzocht voor haar rapport anderhalf jaar lang vijftig Marokkaanse vrouwen in de Rotterdamse deelgemeente. Het zijn vooral opmerkingen als 'doe normaal' en 'pas je aan' die door de vrouwen als kwetsend worden ervaren.

Dat niet alleen Marokkaanse vrouwen in Rotterdam de druk in de maatschappij als 'naar' ervaren, wordt al snel duidelijk na een speurtocht langs een stel willekeurige islamitische forums. In plaats van het hoofd te breken over hoe je als islamitische vrouw het beste kunt meedoen in de maatschappij, wordt er gediscussieerd over onderwerpen die ver van de realiteit staan: mag je als moslima kousen dragen in de islam? En is het slaan van vrouwen nou wel of niet cultuurgebonden?

Scherpe opmerking
Ook uit onderzoeken van andere sites blijkt dat veel moslima's zich gediscrimineerd en vooral ongemakkelijk voelen. Maar echt constructieve tips dit te doorbreken, worden nauwelijks gegeven. De nadruk op de diverse moslima-sites ligt met name op het recht in Nederland je zo te gedragen als je wil. Zelfs als dat volledige isolatie in de maatschappij betekent.

Onder de multiculturele bezoekers van het razend populaire xxxxxxxxxxxxxxx is een felle en zeer interessante discussie over het bovengenoemde onderzoek. Na een scherpe opmerking van bezoeker Marijnt over het incasseringsvermogen van Marokkanen barst de woede los. Hij vindt dat Marokkaanse vrouwen te weinig doen om het negatieve beeld te wijzigen: 'Ze kunnen alleen maar klagen, klagen en nog eens klagen.' De woedende reacties onder deze post zijn veelzeggend.

De discussie over het 'aanpassingsprobleem' en 'gebrek aan incasseringsvermogen' in de gemeenschap is er in vele vormen. Uiteraard komt al snel het hoofddoekje om de hoek kijken. Bezoeker Patrick slaat de spijker op zijn kop: 'Het debat hierover wordt gegijzeld door politieke correctheid en die voortdurende onterechte beschuldiging van discriminatie.'

Zo oud als de tijd
De Turken voelen zich ook aangesproken door het onderzoek, zo blijkt uit de onderwerpkeuze op forums. Op de nieuwspagina van Turksnl wordt nogal lauwtjes op de inhoud en doelgroep gereageerd. 'Turkse vrouwen hebben het alleenrecht op klagen hebben', aldus Deli-kiz. Hij vindt dat Marokkaanse vrouwen zich positiever moeten opstellen. Op het forum wil het niet zo vlotten met reacties.

Het probleem van 'nieuwe' Nederlanders die het gevoel hebben er niet bij te horen, is eigenlijk al zo oud als de tijd. Al sinds jaar en dag zetten bepaalde groepen zich af tegen de maatschappij. Vroeger waren dat de Indo's, de Molukkers of de Surinamers. Nu deze zijn geïntegreerd, zijn het de moslims die zich verdrietig en aangevallen voelen. Jarenlang beschouwd en behandeld als bijzondere groep die vooral met rust werd gelaten. Nu de maatschappij, net als de toon van het debat, verhard, is de tijd van speciale behandelingen voorbij.

Wat betreft de Marokkaanse vrouwen uit Rotterdam. Hoe 'vreselijk' en 'zwaar' kan de druk zijn om je aan te passen aan de omgeving waar je woont? Uiteindelijk zal dit toch noodzakelijk zijn. Het lijkt me overbodig te stellen dat elke willekeurige Nederlandse vrouw die besluit in Marokko te gaan wonen ook van de maatschappij druk zal ervaren zich aan te passen.

Zo kwetsend is dat nou ook weer niet.

Bron. http://www.planet.nl/planet/show/id=1143437/contentid=813903/sc=47cb42

Ik vond dit wel een interessant artikel, maar vraag mij af of dit ook werkelijk zo is.

22-02-2007, 13:54


Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg is toch al een heel oud Nederlands gezegde.

22-02-2007, 13:57

Citaat door rianne:
Druk tot aanpassen is niet kwetsend


Gepubliceerd op maandag 19 februari 2007

- COLUMN -

Marokkaanse vrouwen in het Rotterdamse Delfshaven zijn gefrustreerd over het negatieve beeld dat politici en bestuurders van hen schetsen. Dat bleek onlangs uit een onderzoek van het wetenschappelijke Nicis Instituut. Bovendien voelen zij een enorme druk op hun schouders om een 'Nederlandse vrouw' te worden. Wellicht de voorbode van een nieuw nationaal probleem. Of is het aanstellerij?

Socioloog Marguerite van den Berg onderzocht voor haar rapport anderhalf jaar lang vijftig Marokkaanse vrouwen in de Rotterdamse deelgemeente. Het zijn vooral opmerkingen als 'doe normaal' en 'pas je aan' die door de vrouwen als kwetsend worden ervaren.

Dat niet alleen Marokkaanse vrouwen in Rotterdam de druk in de maatschappij als 'naar' ervaren, wordt al snel duidelijk na een speurtocht langs een stel willekeurige islamitische forums. In plaats van het hoofd te breken over hoe je als islamitische vrouw het beste kunt meedoen in de maatschappij, wordt er gediscussieerd over onderwerpen die ver van de realiteit staan: mag je als moslima kousen dragen in de islam? En is het slaan van vrouwen nou wel of niet cultuurgebonden?

Scherpe opmerking
Ook uit onderzoeken van andere sites blijkt dat veel moslima's zich gediscrimineerd en vooral ongemakkelijk voelen. Maar echt constructieve tips dit te doorbreken, worden nauwelijks gegeven. De nadruk op de diverse moslima-sites ligt met name op het recht in Nederland je zo te gedragen als je wil. Zelfs als dat volledige isolatie in de maatschappij betekent.

Onder de multiculturele bezoekers van het razend populaire xxxxxxxxxxxxxxx is een felle en zeer interessante discussie over het bovengenoemde onderzoek. Na een scherpe opmerking van bezoeker Marijnt over het incasseringsvermogen van Marokkanen barst de woede los. Hij vindt dat Marokkaanse vrouwen te weinig doen om het negatieve beeld te wijzigen: 'Ze kunnen alleen maar klagen, klagen en nog eens klagen.' De woedende reacties onder deze post zijn veelzeggend.

De discussie over het 'aanpassingsprobleem' en 'gebrek aan incasseringsvermogen' in de gemeenschap is er in vele vormen. Uiteraard komt al snel het hoofddoekje om de hoek kijken. Bezoeker Patrick slaat de spijker op zijn kop: 'Het debat hierover wordt gegijzeld door politieke correctheid en die voortdurende onterechte beschuldiging van discriminatie.'

Zo oud als de tijd
De Turken voelen zich ook aangesproken door het onderzoek, zo blijkt uit de onderwerpkeuze op forums. Op de nieuwspagina van Turksnl wordt nogal lauwtjes op de inhoud en doelgroep gereageerd. 'Turkse vrouwen hebben het alleenrecht op klagen hebben', aldus Deli-kiz. Hij vindt dat Marokkaanse vrouwen zich positiever moeten opstellen. Op het forum wil het niet zo vlotten met reacties.

Het probleem van 'nieuwe' Nederlanders die het gevoel hebben er niet bij te horen, is eigenlijk al zo oud als de tijd. Al sinds jaar en dag zetten bepaalde groepen zich af tegen de maatschappij. Vroeger waren dat de Indo's, de Molukkers of de Surinamers. Nu deze zijn geïntegreerd, zijn het de moslims die zich verdrietig en aangevallen voelen. Jarenlang beschouwd en behandeld als bijzondere groep die vooral met rust werd gelaten. Nu de maatschappij, net als de toon van het debat, verhard, is de tijd van speciale behandelingen voorbij.

Wat betreft de Marokkaanse vrouwen uit Rotterdam. Hoe 'vreselijk' en 'zwaar' kan de druk zijn om je aan te passen aan de omgeving waar je woont? Uiteindelijk zal dit toch noodzakelijk zijn. Het lijkt me overbodig te stellen dat elke willekeurige Nederlandse vrouw die besluit in Marokko te gaan wonen ook van de maatschappij druk zal ervaren zich aan te passen.

Zo kwetsend is dat nou ook weer niet.

Bron. http://www.planet.nl/planet/show/id=1143437/contentid=813903/sc=47cb42

Ik vond dit wel een interessant artikel, maar vraag mij af of dit ook werkelijk zo is.


Zeker interessant. Ik denk dat het inderdaad zo is zoals het in het artikel omschreven wordt...

Ik denk dat de cultuur, normen en waarden van Islamieten niet passen in de Nederlandse samenleving het botst en zal voorlopig nog wel doorgaan..

TENZIJ het interessant wordt om terug te keren naar Marokko. Wellicht is het een idee om op Europees niveau hier iets aan te doen. Ontwikkel Marokko en de Marokkanen blijven in Marokko of keren terug..

Uiteindelijk bespaart het kosten en druk die er nu op de verschillende Europese voorzieningssystemen en samenleving bestaat.

Een Marokkaan is mijn inziens het gelukkigst in een Islamitisch land en als dat Marokko kan zijn, fantastisch!

22-02-2007, 13:57
Ik kan me voorstellen dat als je gewoon je leven leeft op de manier die je zelf wil, je niemand tot last bent, gewoon op je eigen manier meedraait in het leven je soms best moe kan worden van al die vragen om aanpassing.

22-02-2007, 14:21


Ik moet eerlijk zeggen: ik herken er veel in. Niet alles, uiteraard is dit stuk ook weer redelijk eenzijdig. Waar bijvoorbeeld aan voorbij wordt gegaan is dat er wel degelijk discriminatie is in de Nederlandse samenleving. Bijvoorbeeld op de werkvloer. Maar wat wel overeenkomt met mijn ervaringen, is dat er ook ongegeneerd wordt overdreven als het gaat om de "anti-Islam" houding van Nederland.

Discussies over hoofddoekjes worden gevoerd alsof er in Nederland een compleet verbod is op hoofddoekjes in iedere openbare ruimte. Hetgeen natuurlijk complete onzin is. In werkelijkheid gaat de discussie over in hoeverre ook Moslims zich -net als ieder ander- moeten houden aan kledingseisen, bijvoorbeeld door werkgevers of scholen opgelegd. Met andere woorden: de discussie gaat over de vraag in hoeverre Moslims op grond van hun religie een uitzonderingspositie kunnen claimen.

De vrijheid van meningsuiting is ook zo'n onderwerp waarover veel onvrede heerst. In bijna alle gevallen klinkt hier ook volledig ongefundeerde kritiek, als zou er "met 2 maten" worden gemeten. Een concreet voorbeeld waarbij een rechter in 2 vergelijkbare zaken 2 verschillende oordelen heeft uitgesproken heb ik nog nooit gezien. Het blijkt meestal te gaan om een situatie waarbij in het ene geval WEL en het andere geval GEEN afgifte is gedaan, maar omdat IEDEREEN aangifte kan doen zegt dat natuurlijk aleen iets over de aangifte-bereidheid of de kennis over het Nederlandse rechtssysteem.

En zo kan ik nog veel meer voorbeelden noemen van onterechte stigmatisering van de Nederlandse samenleving als anti-Islamitisch. De werkelijkheid is dat Moslims in Nederland naar hartelust moskeeen mogen bouwen, ze Islamitisch onderwijs kunnen volgen, en voor de rest minimaal dezelfde rechten hebben als ieder ander. En, als we op de details gaan letten, zelfs meer rechten hebben dan de niet-gelovigen uit onze samenleving!!! Bovenstaande houding is niet alleen onterecht, het zorgt er ook nog eens voor dat daarmee de verantwoordelijkheid wordt verplaatst van het individu naar de samenleving. Het eventuele eigen falen kan zodoende makkelijk worden afgewend op de "vijandige" houding van de maatschappij. En dat staat een goede integratie in de weg.

22-02-2007, 14:27
Mag je als moslima kousen dragen in de islam?

22-02-2007, 14:29

Citaat door Frappant:
Mag je als moslima kousen dragen in de islam?



...alleen als je koude voeten hebt,...

22-02-2007, 14:33

Citaat door grendel:
...alleen als je koude voeten hebt,...
Bedankt. Dat wist ik niet.

22-02-2007, 14:42
'aanpassen'

Word al moe bij het lezen van dit woordje

22-02-2007, 14:56

Citaat door Sara7a:
'aanpassen'

Word al moe bij het lezen van dit woordje

Tja, en toch is het de enige sleutel tot voortbestaan.

Althans, vanuit evolutionair standpunt heeft alleen een soort die zich kan aanpassen aan de omgeving enig bestaansrecht. Soorten die daar niet toe in staat zijn, sterven binnen een paar generaties uit...

22-02-2007, 15:03

Citaat door Peace?:
Zeker interessant. Ik denk dat het inderdaad zo is zoals het in het artikel omschreven wordt...

Ik denk dat de cultuur, normen en waarden van Islamieten niet passen in de Nederlandse samenleving het botst en zal voorlopig nog wel doorgaan..

TENZIJ het interessant wordt om terug te keren naar Marokko. Wellicht is het een idee om op Europees niveau hier iets aan te doen. Ontwikkel Marokko en de Marokkanen blijven in Marokko of keren terug..

Uiteindelijk bespaart het kosten en druk die er nu op de verschillende Europese voorzieningssystemen en samenleving bestaat.

Een Marokkaan is mijn inziens het gelukkigst in een Islamitisch land en als dat Marokko kan zijn, fantastisch! :goedzo:


Mooi verwoord.

En bij dat laatste, ik denk dat de meeste mensen het gelukkigst zijn in hun eigen land, alleen al vanwege hun eigen volk, cultuur en ook de taal misschien.

22-02-2007, 15:11

Citaat door amused:
Althans, vanuit evolutionair standpunt heeft alleen een soort die zich kan aanpassen aan de omgeving enig bestaansrecht. Soorten die daar niet toe in staat zijn, sterven binnen een paar generaties uit...


Tenzij het een dominante soort is die de andere soort tot aanpassing dwingt... ook een interessante hypothese.

22-02-2007, 15:15



Citaat door amused:
Tja, en toch is het de enige sleutel tot voortbestaan.

Althans, vanuit evolutionair standpunt heeft alleen een soort die zich kan aanpassen aan de omgeving enig bestaansrecht. Soorten die daar niet toe in staat zijn, sterven binnen een paar generaties uit...


Alsof dat niet iets is wat mij al bekend was. Je kan je hier in Nederland aanpassen tot je een ons weegt...je bent en blijft ALTIJD maar die wandelende tikkende tijdbom, AKA die k.t- Marokkaan die altijd maar geassocieerd zal blijven worden met ellende en geweld.

Ach...zoiets herken je alleen als je er zelf 1 bent; niets meer en niets minder.

22-02-2007, 15:16

Citaat door unclero:
Tenzij het een dominante soort is die de andere soort tot aanpassing dwingt... ook een interessante hypothese.



22-02-2007, 15:25

Citaat door Sara7a:
Alsof dat niet iets is wat mij al bekend was. Je kan je hier in Nederland aanpassen tot je een ons weegt...je bent en blijft ALTIJD maar die wandelende tikkende tijdbom, AKA die k.t- Marokkaan die altijd maar geassocieerd zal blijven worden met ellende en geweld.

Ach...zoiets herken je alleen als je er zelf 1 bent; niets meer en niets minder.

Het gaat er mij om dat "aanpassen" soms wordt gezien als een vies woord, terwijl het eigenlijk iets volstrekt natuurlijks is. Zonder aanpassingsvermogen kom je nergens. Overal waar je gaat wonen en leven dien je je aan te passen aan je omgeving. Geldt altijd en voor iedereen. Punt.

En natuurlijk zijn er mensen in deze samenleving die je nooit zullen accepteren, hoe je je ook aanpast. Helaas. Net zo zijn er mensen die zich niet willen aanpassen aan deze samenleving waar ze deel van uit maken. Net zo helaas. Maar dat zijn de negatieve uiteinden van onze maatschappij.

Pagina's : [1] 2 3 4