Bekijk volle/desktop versie : 5 procent Nederlanders gaat vasten



21-02-2007, 14:02
5 procent Nederlanders gaat vasten
Gepost door Sander (Xender) - Bron: Kerk in Actie
Gepubliceerd: woensdag 21 februari 2007 @ 08:57
Vijf procent van de Nederlanders gaat vanaf vandaag veertig dagen vasten. Dat blijkt uit onderzoek van Kerk in Actie. Het is vandaag aswoensdag en veel katholieken halen op deze dag een askruisje in de kerk als afsluiting van het carnaval.

De veertig dagen voor Pasen zijn in het christelijke geloof een periode van inkeer en bezinning. De manieren van vasten kunnen verschillen, zo meldt de hulporganisatie. Volgens Kerk in Actie vast de helft van de mensen door soberder te eten, is een derde van plan de komende veertig dagen geen zoetigheid meer aan te raken en wil twintig procent deze dagen geen druppel alcohol drinken.

Volgens Kerk in Actie groeit het aantal mensen dat in de aanloop naar Pasen gaat vasten. Maar de ontwikkelingsorganisatie wil meer mensen aansporen om deze veertig dagen te gebruiken om na te denken over hun eigen consumptiegedrag
http://frontpage.fok.nl/nieuws/73686

21-02-2007, 14:38


ik wist niet dat Nederlanders ook vasten

21-02-2007, 14:59
Wanneer is het suikerfeest???

21-02-2007, 15:01
Houden ze doorgaans ook maar een hele week vol .

Of ze doen alleen geen alcohol drinken of vlees eten ofzo...

21-02-2007, 15:06



Citaat door koezinavrouw:
ik wist niet dat Nederlanders ook vasten


Een beetje, ik moet toegeven dat het niet zoveel voorstelt als bij moslims..

Zelf ga ik 40 dagen niet snoepen, niet uit eten en niet naar de film. En veel nadenken over hoe ik mijn leven kan beteren.

21-02-2007, 15:14

Citaat door Danielle2:
Een beetje, ik moet toegeven dat het niet zoveel voorstelt als bij moslims..

Zelf ga ik 40 dagen niet snoepen, niet uit eten en niet naar de film. En veel nadenken over hoe ik mijn leven kan beteren.


dat is toch ook rillegieus wat maakt het versschil met de moslims?

21-02-2007, 15:17

Citaat door Danielle2:
Een beetje, ik moet toegeven dat het niet zoveel voorstelt als bij moslims..

Zelf ga ik 40 dagen niet snoepen, niet uit eten en niet naar de film. En veel nadenken over hoe ik mijn leven kan beteren.


jij vast om andere redenen dan misschien de meeste christijke mensen
wel goed van jou dat je alles op een rijtje wilt zetten en je leven wilt verbeteren, maar waarom wil je dat op deze manier doen als k vragen mag?

21-02-2007, 15:18

Citaat door koezinavrouw:
dat is toch ook rillegieus wat maakt het versschil met de moslims?


Moslims eten en drinken een hele maand niet tussen zonsop- en ondergang. Christenen matigen alleen een beetje met het een en ander.

21-02-2007, 15:23

Citaat door Danielle2:
Moslims eten en drinken een hele maand niet tussen zonsop- en ondergang. Christenen matigen alleen een beetje met het een en ander.



oow so oke

21-02-2007, 15:23

Citaat door unclero:
Houden ze doorgaans ook maar een hele week vol .

Of ze doen alleen geen alcohol drinken of vlees eten ofzo...


een week? da's nog knap...moslims proppen zich 's morgens vroeg vol, om dan weer te gaan slapen, 's middags nog een tukkie, en dan rond een uur of 6, 7 beginnen ze weer te schrokken...

ik ken trouwens toch héél wat moslims die roken...vooral zware sjek....lijkt me niet erg aannemelijk, dat ze daar met ramadan voor 100% mee stoppen....

kortom, laat iedereen in zijn waarde...en sla jezelf niet op de borst....het "ware" vasten is je onthouden van slechte karakter-eigenschappen, waarmee we allemaal opgezadeld zitten.

21-02-2007, 15:28

Citaat door Dezelfde:
een week? da's nog knap...moslims proppen zich 's morgens vroeg vol, om dan weer te gaan slapen, 's middags nog een tukkie, en dan rond een uur of 6, 7 beginnen ze weer te schrokken...

ik ken trouwens toch héél wat moslims die roken...vooral zware sjek....lijkt me niet erg aannemelijk, dat ze daar met ramadan voor 100% mee stoppen....

kortom, laat iedereen in zijn waarde...en sla jezelf niet op de borst....het "ware" vasten is je onthouden van slechte karakter-eigenschappen, waarmee we allemaal opgezadeld zitten.



sorry hoor ik weet niet hoe je aan deze info komt, maar er klopt niks van
als je in de ochtend eet moet je vaak gelijk naar je werk,school etc en in de avond eet je en ga je naar de moskee
kom je pas rond 10 uur weer thuis aan
en inderdaad je zegt het al laat iedereen in zijn eigen waarde