Bekijk volle/desktop versie : Is het HAram?...



Pagina's : [1] 2

21-02-2007, 13:39
ik heb even een vraagje....


ik droom de laatste tijd heel erg veel....en het heeft altijd te maken met de islam....


ik wil er heel graag over praten omdat ik er steeds mee zit.....maar ik heb gehoord dat het heel slecht is om je dromen door te vertellen....klopt dit?




ik hoop dat jullie mij inshalah hier antwoord op kunnen geven....



21-02-2007, 13:44


Je kunt het beter aan iemand vertellen die je vertrouwt. je moeder of iemand met wie je bevriend bent. maar ik zou het niet hier vertellen. dat is zeker niet goed. groetjes

21-02-2007, 13:45
Salaam wa aleikoum

Ik heb volgens mij je antwoord inch'Allah

Overgeleverd door Aboe Sa'ied Al khodrie (Allah's welbehagen zij met hem) dat de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei:"Als één van jullie een droom ziet waarvan hij houd: dan is deze afkomstig van Allah, hij dient Allah te danken hiervoor, en kan andere daarover mededelen. En als hij het tegengestelde ziet wat hij haat, dan is dit afkomstig van de shaytan, hij dient toevlucht te zoeken bij Allah tegen deze slechte droom, en dient het niet door te vetrellen aan anderen, het zal hem dan niet schaden" Boekharie 6584 en moesliem 5862.

Wa salaam aleikoum

21-02-2007, 13:52
Islamia 4 life, bedankt voor je informatie.
Toen ik wat jonger was heb ik (in een lange periode) heel veel nare dromen gehad. Ik heb ze wel verteld aan mensen, waaronder m'n ouders en mensen die ik vertrouw...
Ik wist niet dat je je nare dromen niet aan andere mensen mocht vertellen... Is het erg dat ik dat heb gedaan?

21-02-2007, 13:57



Citaat door MinaAppelsina:
Islamia 4 life, bedankt voor je informatie.
Toen ik wat jonger was heb ik (in een lange periode) heel veel nare dromen gehad. Ik heb ze wel verteld aan mensen, waaronder m'n ouders en mensen die ik vertrouw...
Ik wist niet dat je je nare dromen niet aan andere mensen mocht vertellen... Is het erg dat ik dat heb gedaan?


Graag gedaan meid

Kijk in die hadiht staat dat je het beste niet kan doorvertellen [ een slechte droom] , maar er staat niet dat het ook een zonde is als je het toch doet. Maar Allah weet het beste natuurlijk. En je zei zelf dat je het niet wist Iets wat je niet weet, daarvoor kan je ook niet gestraft voor worden... En Allah weet het beste natuurlijk!!

Wa salaam aleikoum!

21-02-2007, 14:01

Citaat door islamia_4_life:
Graag gedaan meid

Kijk in die hadiht staat dat je het beste niet kan doorvertellen [ een slechte droom] , maar er staat niet dat het ook een zonde is als je het toch doet. Maar Allah weet het beste natuurlijk. En je zei zelf dat je het niet wist Iets wat je niet weet, daarvoor kan je ook niet gestraft voor worden... En Allah weet het beste natuurlijk!!

Wa salaam aleikoum!


Choukran bezef voor je informatie, oegti

21-02-2007, 19:19

Citaat door islamia_4_life:
Salaam wa aleikoum

Ik heb volgens mij je antwoord inch'Allah

Overgeleverd door Aboe Sa'ied Al khodrie (Allah's welbehagen zij met hem) dat de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei:"Als één van jullie een droom ziet waarvan hij houd: dan is deze afkomstig van Allah, hij dient Allah te danken hiervoor, en kan andere daarover mededelen. En als hij het tegengestelde ziet wat hij haat, dan is dit afkomstig van de shaytan, hij dient toevlucht te zoeken bij Allah tegen deze slechte droom, en dient het niet door te vetrellen aan anderen, het zal hem dan niet schaden" Boekharie 6584 en moesliem 5862.

Wa salaam aleikoum




21-02-2007, 20:28

Citaat door toomuchrespect:
ik heb even een vraagje....


ik droom de laatste tijd heel erg veel....en het heeft altijd te maken met de islam....


ik wil er heel graag over praten omdat ik er steeds mee zit.....maar ik heb gehoord dat het heel slecht is om je dromen door te vertellen....klopt dit?




ik hoop dat jullie mij inshalah hier antwoord op kunnen geven....




wat zijn dromen nou precies?? hoe moet je ermee omgaan??

ik denk dat we met deze vragen op deze topic zitten.

als we in de islamitische theologie een kijkje nemen dan merken we dat er verschillende uitspraken zijn gedaan over dromen, door de profeet s.a.w. en door de meeste bekende droomgeleerde allaamah ibn sirien. we kunnen het uit verschillende hoeken bekijken volgens andere geleerden en sufisten kunnen we dromen ook in verschillende categoriën indelen volgens hen.

maar om een bekende citaat van allaamah ibn sirien r.a. uit te leggen komen we al heel veel te weten, hij zegt:

dromen maakt de mens blij maar bedriegt hen niet

van deze citaat leren we dat: dat we van goede dromen niet al te blij moeten worden en de huidige situatie van ons leven niet moeten vergeten.

hoe moeten we ermee omgaan??

goede dromen mogen we aan ons verwanten vertellen of degene die jou lief heeft. goede dromen moeten niet verspreid worden maar tot een bepaalde persoon blijven aan wie je het verteld hebt.

slechte dromen mogen niet verteld worden en moet je Allah's bescherming vragen. de geleerden adviseren ook om sadqah te doen om zo slechte zaken gerelateerd met je dagelijkse leven te voorkomen..... inchallah

kort samengevat maar hoop dat het duidelijk was

het is niet haram om je goede of slechte dromen te vertellen alleen een verkeerde interpertatie kan in je nadeel werken daarom dat je het beter niet verteld aan onwetende of aan iemand die je gewoon maar kent.

21-02-2007, 20:39
Assalaamou alaykoum wa rahmatou Allah beste zuster,
Mijn advies voor jouw beste zuster zoals onze Profeet het ons heeft geadviseerd, als je in bed bent sourat afatiha, aliglaas, alfalak, alnaas en ayat alkoursi, en elke soura 7 keer lezen nadat je klaar bent met het lezen van alsourat, spugje 7 spugjes op je handen en wrijf met je handen van je hoofd tot naar je voeten en insha Allah zal je geen slechte dromen meer zien.
Slaap zacht beste zuster…
Wa assalaamou alaykoum wa rahmatou Allah…

21-02-2007, 20:44

Citaat door joulanar:
Assalaamou alaykoum wa rahmatou Allah beste zuster,
Mijn advies voor jouw beste zuster zoals onze Profeet het ons heeft geadviseerd, als je in bed bent sourat afatiha, aliglaas, alfalak, alnaas en ayat alkoursi, en elke soura 7 keer lezen nadat je klaar bent met het lezen van alsourat, spugje 7 spugjes op je handen en wrijf met je handen van je hoofd tot naar je voeten en insha Allah zal je geen slechte dromen meer zien.
Slaap zacht beste zuster…
Wa assalaamou alaykoum wa rahmatou Allah…



ow oke dit heb ik ook nog nooit gewetn....ik weet alleen dat je de kleine surahs moet lezen, liggend op je rechterzij met je hand onder je hoofd...

ik heb ook altijd de quraaan onder me kussen tegen slechte dromen...maar mijn dromen zijn hamdoelilha niet altijd slecht, maar et heeft wel altijd iets wat me aan het denken zet...

elhamdoelilah...

21-02-2007, 21:05

Citaat door toomuchrespect:
ow oke dit heb ik ook nog nooit gewetn....ik weet alleen dat je de kleine surahs moet lezen, liggend op je rechterzij met je hand onder je hoofd...

ik heb ook altijd de quraaan onder me kussen tegen slechte dromen...maar mijn dromen zijn hamdoelilha niet altijd slecht, maar et heeft wel altijd iets wat me aan het denken zet...

elhamdoelilah...


Oeh, quran onder de kussen?? Is dat wel goed, is het wel toegstaan???

21-02-2007, 21:26
ja...toen ik quraanlessen volgde....zei de imaam van wie ik die lessen kreeg tegen me dat dat wel goed was tegen nare dromen...


ik doe et niet zomaar zonder dat ik weet dat het goed is...

maar ja zoals eerder vermeld staat alleen Allah is alwetende

21-02-2007, 21:30



Citaat door toomuchrespect:
ja...toen ik quraanlessen volgde....zei de imaam van wie ik die lessen kreeg tegen me dat dat wel goed was tegen nare dromen...


ik doe et niet zomaar zonder dat ik weet dat het goed is...

maar ja zoals eerder vermeld staat alleen Allah is alwetende


Ooow oke, maar heeft die imaam ook gezegd dat de profeet [ vrede zij met hem] dat ook deed. Heeft hij er ook een hadith bij gehaald. Want volgens mij is dat bid3a [ een toevoeging aan het geloof] , maar Allahoe a3lam natuurlijk. Maar ik zou het toch wel willen weten. Want jah de Quran is onze Heilige boek, maar dat betekent niet dat de Quran je bescherming biedt. Begrijp je, het is Allah die jou bescherming biedt en aan Hem moet je bescherming vragen.

gair inch'Allah

salaam aleikoum

21-02-2007, 21:42

Citaat door islamia_4_life:
Ooow oke, maar heeft die imaam ook gezegd dat de profeet [ vrede zij met hem] dat ook deed. Heeft hij er ook een hadith bij gehaald. Want volgens mij is dat bid3a [ een toevoeging aan het geloof] , maar Allahoe a3lam natuurlijk. Maar ik zou het toch wel willen weten. Want jah de Quran is onze Heilige boek, maar dat betekent niet dat de Quran je bescherming biedt. Begrijp je, het is Allah die jou bescherming biedt en aan Hem moet je bescherming vragen.

gair inch'Allah

salaam aleikoum


naja nee eigenlijk nie....maar dat kan hij toch niet somaar gezegd hebben
ik w as toendertijd egt constant wakker door nachtmerries en toen ik et tegen hem zei van is er een du3a ofso iets hiertegen...
toen raadde hij me dus aan om surahs te lezen om mijn rechterzij te liggen en de quraan onder mijn kussen te doen....

nou begin ik ook een beetje te twijfelen.....lahoe e3lem...

vind het wel raar als ene geleerde dit zomaar zegt terwijl et misschien idd niet mag...

vandaag doe ik hem weer in de boekenkast voor alle zekerheid...en moge Allah mij en hem vergeven als et niet mag...inshallah


21-02-2007, 21:44
Fatawa hier halen is als vlees bij de bakker gaan vragen...
Vraag mensen van kennis...

Pagina's : [1] 2