Bekijk volle/desktop versie : Allochtone kinderen krijgen lager schooladvies



21-02-2007, 12:27
Allochtone kinderen krijgen lager schooladvies

(Novum) - Allochtone kinderen met dezelfde Cito-score als hun autochtone klasgenoten krijgen stelselmatig een lager schooladvies voor het voorgezet onderwijs. Dat meldt het televisieprogramma Nova dinsdag op basis van een geheim rapport van de gemeente Amsterdam. In het onderzoek werden de scores van vijfentwintigduizend leerlingen uit 2005 naast de schooladviezen gelegd.

Uit het rapport blijkt dat met name Marokkaanse en Turkse leerlingen van de school een lager advies krijgen dan hun Cito-toets aangaf. Het basisschooladvies heeft grote gevolgen voor de verdere loopbaan van een kind. Voor middelbare scholen telt dit advies namelijk zwaarder dan de uitslag van de Cito-toets.

PvdA-onderwijswoordvoerder Mariëtte Hamer stelde voorafgaand aan de uitzending van Nova dat uit de toets blijkt dat leraren de veilige kant kiezen. Zij zouden eerder neigen naar een vmbo- dan naar een havo-advies, zelfs als uit de toets blijkt dat een leerling best havo aan zou kunnen. Er moet volgens haar meer waarde worden gehecht aan de Cito-toets. Hamer vindt dat de Onderwijsinspectie nader onderzoek zou moeten doen en ziet daarnaast een taak weggelegd voor haar partijgenoot Ronald Plasterk, de nieuwe minister van Onderwijs.


[Copyright 2007, Novum]

21-02-2007, 12:29


topic is al actief...

21-02-2007, 12:33

Citaat door Arrow:
Lijkt me niet zo vreemd als je de reakties van die pubers hier leest.


Dat verklaard dus ook jouw reacties

21-02-2007, 12:53
Goh, ik kreeg VWO Gymnasium

21-02-2007, 13:01


http://marokko.nl/forums/showthread.php?t=1322878

21-02-2007, 13:25
En toch halen de "allochtonen" de autochtonen in..

21-02-2007, 13:44
dat had ik 5jaar geleden al geconcludeerd,

vele marokkanen moeten hogerop komen....ipv de autochtonen