Bekijk volle/desktop versie : Schooladvies allochtonen wijkt vaker af van cito-toets



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8

21-02-2007, 00:07
AMSTERDAM - Amsterdamse kinderen van allochtone afkomst krijgen vaker een schooladvies dat niet overeenkomt met de uitkomsten van hun cito-toets dan kinderen van autochtone afkomst.

Dat blijkt uit het rapport 'Basisschooladviezen en etniciteit', dat de gemeente Amsterdam dinsdag naar buiten heeft gebracht.


Uit het onderzoek blijkt dat allochtone leerlingen die hoog scoren op de toets vaker dan autochtone leerlingen een lager schooladvies krijgen. Die onderadvisering is bij Nederlanders het laagst (28 procent). Bij Marokkanen, Surinamers en Turken ligt dat aandeel hoger: 41, 34 en 44 procent.

Zes op de tien leerlingen krijgen over het algemeen een advies dat niet overeenkomt met de cito-score. Nederlanders krijgen vaker een 'juist' advies. Een op de vijf leerlingen (22 procent) krijgt een te laag advies, maar de onderzoekers hebben daarbij geen verschil tussen allochtone en autochtone scholieren kunnen ontdekken. In de groep die een te hoog advies krijgt (40 procent), zitten relatief veel allochtonen.

Hulpmiddel

Het cito-resultaat kan variëren van 501 tot 550. Leerlingen die tot 533 scoren zullen waarschijnlijk een vmbo-advies krijgen. Een score van 533 tot 540 betekent een havo-advies. Leerlingen met 540 of hoger krijgen waarschijnlijk een vwo-advies. Maar de cito-score is niet meer dan een hulpmiddel, zeggen onderwijskundigen. Het advies van de school speelt ook een gewichtige rol.

Potenties

De Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher (Economische Zaken) zei dinsdag in een reactie dat onderwijs een ticket is tot economische groei en dat het als stad belangrijk is alle talenten te benutten. "In Amsterdam heeft meer dan de helft van de kinderen een niet Nederlandse achtergrond. Het zou niet zo moeten zijn dat die kinderen een lager advies krijgen dan autochtone kinderen. Dat betekent namelijk dat je er niet in slaagt om hun potenties ten volle te benutten."

Volgens Asscher is Amsterdam verplicht om scholieren kansen te bieden en een goed perspectief te geven op een baan. "Als je het uiterste er nu niet uithaalt, is dat later heel moeilijk in te halen", aldus Asscher. "De docenten moeten het beste uit een kind halen, of die nu zwart, wit of geel is."


http://www.nu.nl/news/983622/10/Schooladvies_allochtonen_wijkt_vaker_af_van_cito-toets.html




Zelfs kinderen krijgen geen eerlijke kans.....Laat staan op de arbeidsmarkt.

21-02-2007, 00:08


mijn reactie was

maar jihadfighter had het weggehaald
zonde van mijn energie


anyway: goed dat het in beeld gebracht word zodat er iets tegen gedaan kan worden.

21-02-2007, 00:09
Stond die topic er al dan, kom net binnen eigenlijk

21-02-2007, 00:09
hij stond er al maar hij haalde hem weg

21-02-2007, 00:11


Ik lees t al, hij was eerder

21-02-2007, 00:12
Tse, hoe haal je een topic in godsnaam weg

21-02-2007, 00:13

Citaat door Allure_V:
Tse, hoe haal je een topic in godsnaam weg



ik heb nog nooit een topic geplaatst dus heb echt geen idee hoe je het weg kan halen ook

21-02-2007, 00:14

Citaat door Allure_V:
Tse, hoe haal je een topic in godsnaam weg


Ik heb hem al verwijderd. Vrouwen en pc's gaat niet samen he ?

21-02-2007, 00:15
Hahah ik heb net een berichtje gestuurd naar de mods om t verwijderen....

Wat een onnozelaar ben ik toch...

21-02-2007, 00:16
ok dan: on topic

niet goed dat het eindelijk in beeld word gebracht? zolang het stiekem-stiekem gaat kan er geen verbetering in gebracht worden.

21-02-2007, 00:25
Kan best kloppen. Ik had zelf Mavo als advies, dat was veelste laag voor mij. Ik had het overigens afgerond, naderhand wilde ik Havo doen. Volgens de leraren zou ik dat niet aankunnen, maar ik negeerde hun kritiek en zette mijn streven voort. Ik stapte naar het middelbare onderwijs. Ik werd niet aangenomen, omdat de meeste middelbare scholen vol zaten. Ik geloofde er geen hol van!
Ik ben toen als 16-jarige wel aangenomen op het volwassen onderwijs, doordat mijn decaan mij toch nog positief advies gaf voor het volwassen onderwijs. Ik deed eerst Havo-schakel en naderhand Havo 4 en 5 in één jaar. Ik had het gehaald en ben mijn oude school gaan bezoeken. Ze stonden werkelijk perplex van het feit dat ik Havo 4 en 5 in één jaar heb gedaan. Zo zie je maar! Zolang men iets wilt en discipline en motivatie bezit zal men ook resultaten boeken!

21-02-2007, 00:27

Citaat door Marruecos_Chica:
Kan best kloppen. Ik had zelf Mavo als advies, dat was veelste laag voor mij. Ik had het overigens afgerond, naderhand wilde ik Havo doen. Volgens de leraren zou ik dat niet aankunnen, maar ik negeerde hun kritiek en zette mijn streven voort. Ik stapte naar het middelbare onderwijs. Ik werd niet aangenomen, omdat de meeste middelbare scholen vol zaten. Ik geloofde er geen hol van!
Ik ben toen als 16-jarige wel aangenomen op het volwassen onderwijs, doordat mijn decaan mij toch nog positief advies gaf voor het volwassen onderwijs. Ik deed eerst Havo-schakel en naderhand Havo 4 en 5 in één jaar. Ik had het gehaald en ben mijn oude school gaan bezoeken. Ze stonden werkelijk perplex van het feit dat ik Havo 4 en 5 in één jaar heb gedaan. Zo zie je maar! Zolang men iets wilt en discipline en motivatie bezit zal men ook resultaten boeken!



ja, maar dat is natuurlijk errug foute boel, he - als ze jou te laag advies hebben gegeven.

21-02-2007, 00:29



Citaat door 2kewl:
ja, maar dat is natuurlijk errug foute boel, he - als ze jou te laag advies hebben gegeven.



Heel fout, maar stapsgewijs is mij toch nog gelukt waar ik naar streefde. Alhoewel het erg zonde is!

21-02-2007, 00:31

Citaat door Marruecos_Chica:
Heel fout, maar stapsgewijs is mij toch nog gelukt waar ik naar streefde. Alhoewel het erg zonde is!



Petje af voor jou kun je met recht trots op zijn.

Toch haalt dat niet weg dat het helemaal verkeerd van ze was....

21-02-2007, 00:32
Lijkt me wel een lastig probleem. Vaak hoor je ook dat er aan het schooladvies meer waarde wordt gehecht wanneer kinderen om welke reden dan ook de Cito-toets slecht hebben gemaakt.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8