Bekijk volle/desktop versie : Onderzoek ziet hoop in relatie Westen-Islam



Pagina's : [1] 2 3 4

19-02-2007, 13:59
Poll sees hope in West-Islam ties

Most people believe common ground exists between the West and the Islamic world despite current global tensions, a BBC World Service poll suggests.
In a survey of people in 27 countries, an average of 56% said they saw positive links between the cultures.

Yet 28% of respondents told questioners that violent conflict was inevitable.
Asked twice about the existing causes of friction, 52% said they were a result of political disputes and 58% said minority groups stoked tensions.

Only in one country, Nigeria, where Christian and Muslim groups often clash violently, did a majority of those polled (56%) cite religious and cultural differences between communities as the root cause of conflict.




Doug Miller, president of polling company Globescan, said the results suggested that the world was not heading towards an inevitable and wide-ranging "clash of civilisations".
"Most people feel this is about political power and interests, not religion and culture," he said.

He pointed to the polarisation of communities in Nigeria as a warning sign to others, but hailed the results from Lebanon, a country frequently caught up in conflicts.

Some 78% of Lebanese strongly believed West-East tensions were politically motivated, while 68% felt common ground could be found between the West and the Islamic world.

Minorities blamed

The BBC poll asked approximately 1,000 people in each of 27 countries three questions about their interpretation of the world they live in.
Most expressed the belief that ongoing clashes could be resolved without violent conflict.

Indonesia, home to the world's largest Muslim population, was the only nation where most people (51%) said violence was inevitable.
But the results showed that a significant minority of those polled appeared pessimistic about the future.

"There is clearly pessimism about the inevitability of events," Mr Miller added.

"But twice as many people believe common ground can be found. There are real opportunities for peacemakers here."

The most positive respondents came from Western nations, with 78% of Italians, 77% of Britons and 73% of Canadians saying it is possible to find common ground.

Many blamed intolerant minorities for fuelling disputes and disagreements.
Some 39% of all respondents said minorities on both sides were to blame.
Just 12% said mainly Muslim minorities were to blame, and only 7% pointed the finger at Western fringe groups.


Helaas zijn er, naar mijn weten, geen gegevens bekend over Nederland. Echter afgaande op dit forum denk ik dat het in Nederland er iets minder rooskleurig uitziet, wat betreft de meningen hierover, dan in sommige ons omringende landen.

19-02-2007, 14:39


Ik ben benieuwd hoe er hier gedacht wordt over de conslusie van dit onderzoek, dus ik heb er een anonieme poll bijgevoegd.

19-02-2007, 14:53
Het zijn altijd kleine groepen die extremistisch worden. Het grootste deel van de mensheid wil gewoon hun leven kunnen leiden, en maakt het niet uit hoe anderen hun leven indelen, als ze maar geen last hebben ervan.

De extremistische groepen zoeken problemen, terwijl de meesten juist problemen uit de weg gaan.

19-02-2007, 14:54

Citaat door Skyclad:
Het zijn altijd kleine groepen die extremistisch worden. Het grootste deel van de mensheid wil gewoon hun leven kunnen leiden, en maakt het niet uit hoe anderen hun leven indelen, als ze maar geen last hebben ervan.

De extremistische groepen zoeken problemen, terwijl de meesten juist problemen uit de weg gaan.


Klopt...In iedergeval volgens het onderzoek. Maar hoeveel extremisten zijn er dan?

Is dat een minderheid in jouw ogen of niet? Hier op het forum afgaande (niet representatief) dan zou je denken dat een meerderheid extreem is.

Ik ben het niet geheel eens met de meerderheid van de ondervraagden. Ik zie weldegelijk culturele en religieuze verschillen als oorzaak van de conflicten in de wereld (naast de duidelijke politieke- en machtsfactoren die het conflict/de clash verergeren).

19-02-2007, 15:31


Extremisten zijn een minderheid, maar ze schreeuwen het hardst.

Het grootste deel van de Wilders stemmers zijn op zich geen extremisten, maar mensen die vinden dat de regering niet hard genoeg tegen de extremisten optreedt. Dat zijn mensen die geen Islamitische kennissen hebben, bang zijn voor het onbekende, en alleen het negatieve nieuws meepakken.

Als alle Hofstadgroep leden + fans samen met alle Stormfront leden op Texel gedumpt zouden worden (cameras erbij, en je hebt een nieuwe reality show ) zou de rest van Nederland een heel stuk beter en verdraagzamer met elkaar om kunnen gaan.

19-02-2007, 15:45

Citaat door Skyclad:
Extremisten zijn een minderheid, maar ze schreeuwen het hardst.

Het grootste deel van de Wilders stemmers zijn op zich geen extremisten, maar mensen die vinden dat de regering niet hard genoeg tegen de extremisten optreedt. Dat zijn mensen die geen Islamitische kennissen hebben, bang zijn voor het onbekende, en alleen het negatieve nieuws meepakken.

Als alle Hofstadgroep leden + fans samen met alle Stormfront leden op Texel gedumpt zouden worden (cameras erbij, en je hebt een nieuwe reality show ) zou de rest van Nederland een heel stuk beter en verdraagzamer met elkaar om kunnen gaan.


Dat zou inderdaad een mooie nieuwe insteek van "Big Brother"/ "Temptation Island, WO III version" worden.
Toch denk ik dat het probleem wel wat dieper zit dan alleen de twee uiterste groepen binnen onze gemeenschap.

Kijk naar de positie van vrouwen binnen de Islam bijvoorbeeld. Dit druist in tegen de westerse normen (in sommige gevallen). De positie van homsexuelen binnen de Islam is idem...Is nog een hoop wat botst.

19-02-2007, 15:56

Citaat door Tempelier_88:
Dat zou inderdaad een mooie nieuwe insteek van "Big Brother"/ "Temptation Island, WO III version" worden.
Toch denk ik dat het probleem wel wat dieper zit dan alleen de twee uiterste groepen binnen onze gemeenschap.

Kijk naar de positie van vrouwen binnen de Islam bijvoorbeeld. Dit druist in tegen de westerse normen (in sommige gevallen). De positie van homsexuelen binnen de Islam is idem...Is nog een hoop wat botst.



Als je niks weet van de Islamitische wereld zeg dan ook niks. In een paar achterlijke landen zoals Afghanistan worden vrouwen onderdrukt en direct denk je dat het overal zo is in de Islamitische wereld , dus niet. In Noord-Afrika, Jordanie, Syrie, Turkije, Indonesie, Maleisie, VAE, Afrika etc hebben moslim vrouwen dezelfde rechten als mannen en worden ze nauwelijks onderdrukt.

Zelfs Pakistan heeft meer vrouwen op top posities dan Nederland.

19-02-2007, 16:00

Citaat door Mister1979:
Als je niks weet van de Islamitische wereld zeg dan ook niks. In een paar achterlijke landen zoals Afghanistan worden vrouwen onderdrukt en direct denk je dat het overal zo is in de Islamitische wereld , dus niet. In Noord-Afrika, Jordanie, Syrie, Turkije, Indonesie, Maleisie, VAE, Afrika etc hebben moslim vrouwen dezelfde rechten als mannen en worden ze nauwelijks onderdrukt.

Zelfs Pakistan heeft meer vrouwen op top posities dan Nederland.


Waarom is het dan zo dat in Saoudi Arabie vrouwen niet mogen rijden? Om maar even een voorbeeld te noemen.

Ik weet voldoende van de Koran en de Islam om deze uitspraak te doen, beste man......

Heb je gegevens van Pakistan in vergelijking met Nederland die over TOPPOSITIES van vrouwen gaan?

Het is bekend dat in ontwikkelingslanden vrouwen meer werken dan in een gemiddeld westers land...Niet uit keuze maar uit noodzaak.

19-02-2007, 16:14

Citaat door Tempelier_88:
Waarom is het dan zo dat in Saoudi Arabie vrouwen niet mogen rijden? Om maar even een voorbeeld te noemen.

Ik weet voldoende van de Koran en de Islam om deze uitspraak te doen, beste man......

Heb je gegevens van Pakistan in vergelijking met Nederland die over TOPPOSITIES van vrouwen gaan?

Het is bekend dat in ontwikkelingslanden vrouwen meer werken dan in een gemiddeld westers land...Niet uit keuze maar uit noodzaak.



O ja? Waar staat in de koran dat vrouwen geen auto mogen rijden? In de tijd van de profeet reden de vrouwen gewoon paard en gingen ze ook vaak alleen op zakenreis.

Dat vrouwen niet auto mogen rijden is alleen maar in Saudie-Arabie zo en is niet gebasseerd op de Islam, koran of hadieth.

Islam zegt vrouwen mogen werken en dezelfde dingen doen als mannen.

Je lult gewoon uit je nek....

In 99,999999% van de Islamitische wereld rijden vrouwen gewoon auto...

19-02-2007, 16:18

Citaat door Tempelier_88:
Waarom is het dan zo dat in Saoudi Arabie vrouwen niet mogen rijden? Om maar even een voorbeeld te noemen.

Ik weet voldoende van de Koran en de Islam om deze uitspraak te doen, beste man......

Heb je gegevens van Pakistan in vergelijking met Nederland die over TOPPOSITIES van vrouwen gaan?

Het is bekend dat in ontwikkelingslanden vrouwen meer werken dan in een gemiddeld westers land...Niet uit keuze maar uit noodzaak.



Citaat 2004, nu staat Pakistan hoger dan Nederland


Hoe is het in Nederland gesteld met vrouwen in het bedrijfsleven?

Bakker: “Ik was geschokt toen ik hoorde dat Nederland samen met Pakistan op de laatste plaats staat wat betreft vrouwen in hogere functies. Dat had ik niet verwacht, ik dacht eerder dat we een brave middenpositie innamen. Waar ik de komende tijd achter wil komen is: is het nou zo slecht geregeld in Nederland? Of is alles juist zo goed geregeld dat vrouwen in Nederland andere keuzes maken?”


Wat cijfers (NRC 1 april 2006-04-03) maken duidelijk dat het concreet nog niet wil vlotten:
- Leidinggevende vrouwen in Nederland: 1 op de 4, in Europa 1 op de 3.
- Vrouwen in Deeltijd 3 op de 4
- Vrouwen verdienen 19% minder dan mannen in vergelijkbare functies
- Vrouwen in bedrijfstop 4% (zelfde als in Pakistan)
- Vrouwelijke hoogleraren: 9%, iets meer dan in Botswana.

http://www.amsterdam.pvda.nl/nieuwsbericht/3200

19-02-2007, 16:18

Citaat door CartoonBill:
Indonesia, home to the world's largest Muslim population, was the only nation where most people (51%) said violence was inevitable.



Dit zegt eigelijk al genoeg.............


Jou vast wel ja!! Surprise zonder verpakking zullen we maar zeggen!!

19-02-2007, 16:24

Citaat door Mister1979:
Citaat 2004, nu staat Pakistan hoger dan Nederland


Hoe is het in Nederland gesteld met vrouwen in het bedrijfsleven?

Bakker: “Ik was geschokt toen ik hoorde dat Nederland samen met Pakistan op de laatste plaats staat wat betreft vrouwen in hogere functies. Dat had ik niet verwacht, ik dacht eerder dat we een brave middenpositie innamen. Waar ik de komende tijd achter wil komen is: is het nou zo slecht geregeld in Nederland? Of is alles juist zo goed geregeld dat vrouwen in Nederland andere keuzes maken?”


Wat cijfers (NRC 1 april 2006-04-03) maken duidelijk dat het concreet nog niet wil vlotten:
- Leidinggevende vrouwen in Nederland: 1 op de 4, in Europa 1 op de 3.
- Vrouwen in Deeltijd 3 op de 4
- Vrouwen verdienen 19% minder dan mannen in vergelijkbare functies
- Vrouwen in bedrijfstop 4% (zelfde als in Pakistan)
- Vrouwelijke hoogleraren: 9%, iets meer dan in Botswana.

http://www.amsterdam.pvda.nl/nieuwsbericht/3200



Ok, PvdA quote.......heb je hier een onderzoek bij?

Er is vorig jaar een onderzoek gedaan naar werkende vrouwen in NL. Zij hoeven in tegenstelling tot vrouwen in ONTWIKKELINGSLANDEN niet te werken en kiezen er ZELF voor niet te werken.

In ontwikkelingslanden is dit noodzaak.

Daarnaast hebben we het over topposities, wat jij aandraagt. Daar heb ik nog geen cijfers van gezien.

De positie van vrouwen is er een van vrijheid in het Westen, en in Nederland. De positie van vrouwen in moslimlanden is erbarmelijk, mede ingegeven door de strikte interpratatie van de Islam.

19-02-2007, 16:27



Citaat door Tempelier_88:
Klopt...In iedergeval volgens het onderzoek. Maar hoeveel extremisten zijn er dan?

Is dat een minderheid in jouw ogen of niet? Hier op het forum afgaande (niet representatief) dan zou je denken dat een meerderheid extreem is.

Ik ben het niet geheel eens met de meerderheid van de ondervraagden. Ik zie weldegelijk culturele en religieuze verschillen als oorzaak van de conflicten in de wereld (naast de duidelijke politieke- en machtsfactoren die het conflict/de clash verergeren).


jij vind anderen extreem, jou verschillende posts getuigen ook van extremisme. Gewoon je nickname al. Is het nodig te provoceren? of is de waarheid enkel de waarheid van het westen ?

19-02-2007, 16:29

Citaat door sidiahmed:
jij vind anderen extreem, jou verschillende posts getuigen ook van extremisme. Gewoon je nickname al. Is het nodig te provoceren? of is de waarheid enkel de waarheid van het westen ?


Welke?

Daarnaast is waarheid inderdaad subjectief...Echter heb je wel enkele basis/universele waarden die ons mens maken.....

Die waarden verschillen op sommige vlakken van de mohammedaanse "waarheid".

19-02-2007, 16:40

Citaat door Tempelier_88:
Welke?

Daarnaast is waarheid inderdaad subjectief...Echter heb je wel enkele basis/universele waarden die ons mens maken.....

Die waarden verschillen op sommige vlakken van de mohammedaanse "waarheid".



je sprak van universele waardes als ik me niet vergis bestaat de bevolking van de EU en VS uit samengeteld 700 miljoen mensen uit een wereldbevolking van 6 miljard. waar halen ze het recht om hun waardes unverseel te noemen en deze ook nog op te dringen aan de 5.3 miljard andere?

Pagina's : [1] 2 3 4