Bekijk volle/desktop versie : Het Inhalen van gemiste Gebeden-Imam Abu Zakariyya al-Nawawi



18-02-2007, 10:13
Het Inhalen van gemiste Gebeden
Concensus van de Geleerden
Imam Abu Zakariyya al-Nawawi

Er bestaat ijmā` (consensus) van de geleerden, over het standpunt dat degene die een gebed opzettelijk verzuimt, het moet inhalen. Abū Muhammad ibn Hazm week verschilde van mening met hen op dit standpunt. [1]

Hij zei dat een dergelijk persoon het nooit kan inhalen, en dat het helemaal niet geldig is om het in te halen. Men zou eerder, zo zei hij, veel goede werken en vrijwillige gebeden moeten verrichten, zodat zijn weegschaal op de Dag des Oordeels verzwaard wordt, en dat men om Allah’s vergiffenis moet vragen en berouw dient te tonen. Zijn standpunt, naast het feit dat het in tegenstrijd met de consensus van de geleerden, is ongeldig wat betreft de bewijsvoering.

Eén van de bewijzen voor de verplichting van het inhalen is, dat als inhalen van gebeden verplicht is voor diegene die het gebed vergeetachtig nalaat [2], het dan nog duidelijker verplicht is voor diegene die het gebed met opzet nalaat. [3]

Noten

[1] Na Imam Nawawī’s tijd werd het afwijkende standpunt van Ibn Hazm omarmd door Ibn Taymiyya en zijn loyale student Ibn al-Qayyim, en krachtig weerlegd door de geleerden van hun tijd en daarna. In onze tijd is dit shadh (afwijkende) standpunt aangenomen door sommige modernisten, maar het blijft ongeldig om het te volgen.
[2] Imam Nawawī verwijst hier naar de Hadīth overgeleverd door Anas (Moge Allah tevreden met hem zijn) dat de Boodschapper van Allah (Allah zegene hem en geve hem vrede) heeft gezegd: “Degenen die een gebed vergeten, moeten het verrichten wanneer zij het zich herinneren” (Bukhārī 597 en Muslim 684)
[3] Imam Nawawī vermeldt [dit] in zijn al-majmū` sharh al-muhadhdhab (3.86)

Geannoteerd door Sheikh Faraz Rabbani

Bron: Sunni Publicaties