Bekijk volle/desktop versie : Woede om boek over 'joodse rituelen'



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

17-02-2007, 20:27
Woede om boek over 'joodse rituelen'

Van onze redactie buitenland

ROME/JERUZALEM - Een Italiaans-Israëlische historicus heeft een boek geschreven over het offeren van christenen door joden in de middeleeuwen, en zich daarmee de woede van de joodse gemeenschap in Italië op de hals gehaald.

De historicus, Ariel Toaff, onderzoekt in zijn boek Pasque di Sangue, (Bloedig Pasen), de eeuwenoude aantijgingen dat joden het bloed van geofferde christenkinderen in de wijn en het brood vermengden, die met het joodse paasfeest werden genuttigd.

Die verdenkingen hebben er indertijd toe geleid dat joden na martelingen en schijnprocessen werden geëxecuteerd. Historici zijn het er nog altijd niet over eens of

de offerpraktijken daadwerkelijk hebben plaatsgevonden. De belangrijkste bewijzen bestaan namelijk uit de door marteling verkregen bekentenissen van joden. Toaff zegt in zijn boek dat sommige van die rituele moorden werkelijk hebben plaatsgevonden en zijn uitgevoerd door Duitse Asjkenazische joden in Italië, als vergelding voor wreedheden van christenen.

Schok
De Bar-Ilan universiteit in Tel Aviv, waar Toaff doceert, heeft laten weten dat de historicus gevraagd zal worden de resultaten van het onderzoek nader te verklaren. In een interview ontkende Toaff dat hij heeft gesuggereerd dat de rituele offers echt zijn gepleegd.

Toaffs boek is vlak na zijn verschijnen door de kleine joodse gemeenschap in Italië veroordeeld, uit angst dat het werk antisemitische sympathieën zal aanwakkeren. De schok die het boek in Italië heeft teweeggebracht, valt deels te verklaren doordat Ariel Toaff de zoon is van Elio Toaff, een prominente Italiaanse rabbijn.

Elio verwelkomde twee decennia geleden de toenmalige paus Johannes Paulus II in de Romeinse synagoge en verbeterde daarmee de verstandhouding tussen joden en katholieken na eeuwen van spanning tussen de religies.


© Het Parool, 12-02-2007, 11:51 uur

http://www.parool.nl/nieuws/2007/FEB/12/buit1.html

17-02-2007, 21:45


ik begrijp écht niet waarom met moet en zal "bewijzen" dat iets gebeurd is. laat de geschiedenis toch de geschiedis. wat wilt men nu bereiken door bepaalde groepen te beschadigen?

een waarheid willen weerleggen is nog iets anders dan een waarheid oprakelen, wat is het nut hiervan, ik snap het nie

17-02-2007, 22:30

Citaat:

eeuwenoude aantijgingen dat joden het bloed van geofferde christenkinderen in de wijn en het brood vermengden, die met het joodse paasfeest werden genuttigd.
Ik kan me niet voorstellen dat het echt gebeurd is, maar ik begin nu wel te twijfelen door het onderstaande:


Citaat:
Het is toegestaan om het lichaam en het leven van een niet-Jood te nemen." (Sepher ikkarim III c 25)
Elke Jood, die het bloed laat vloeien van een Goddeloze (niet-Jood), doet iets dat gelijk is aan een offer brengen naar God." (Talmud: Bammidber raba c 21 & Jalkut 772)

18-02-2007, 00:54

Citaat door drs_mo:
Ik kan me niet voorstellen dat het echt gebeurd is, maar ik begin nu wel te twijfelen door het onderstaande:



ze hebben nu toch ook geen moeite met het vermoorden van kinderen, vrouwen en mannen...... het is bij hun zo erg dat het lijkt alsof ze allemaal massaal aan het offeren zijn!

18-02-2007, 01:09


War is er mis met dat boek? Het vertelt toch alleen hoe het in elkaar zit..

18-02-2007, 03:01
Als een zoon van een Rabbijn zoiets schrijft komt het wel geloofwaardig over, maar is het niet zo dat Joden geen bloed mogen nuttigen?

18-02-2007, 06:41

Citaat door drs_mo:
Ik kan me niet voorstellen dat het echt gebeurd is, maar ik begin nu wel te twijfelen door het onderstaande:


op basis van het stukje uit de talmoed kan het misschien wel (eens) gebeurd zijn, maar het lijkt me overdreven te stellen dat het op grote schaal gebeurd is. dus vrij nutteloos om een boek hierover te publiceren en haat te zaaien of aan te wakkeren.

18-02-2007, 08:33

Citaat door Hamza_T:
Als een zoon van een Rabbijn zoiets schrijft komt het wel geloofwaardig over, maar is het niet zo dat Joden geen bloed mogen nuttigen?



Dat dacht ik ook... misschien geldt die regel 'enkel' voor dieren?? stel u voor...

18-02-2007, 08:36

Citaat door misbaksel:
op basis van het stukje uit de talmoed kan het misschien wel (eens) gebeurd zijn, maar het lijkt me overdreven te stellen dat het op grote schaal gebeurd is. dus vrij nutteloos om een boek hierover te publiceren en haat te zaaien of aan te wakkeren.


hoe schijnheilig... als er bij de moslims ook iets 'unieks' gebeurt (zoals die pipo die zijn dochter verkocht heeft, of die andere pipo die pleit voor kuisheidsgordels enz...) dan zit men hier pagina's lang te vitten over die oh zo onverdraagzame en onmenselijke moslims.. maar nu er iets bij de joden gebeurd is, is men ineens bereid om die doofpot uit de kast te halen en vol te steken..

18-02-2007, 08:53

Citaat door umeyma:
hoe schijnheilig... als er bij de moslims ook iets 'unieks' gebeurt (zoals die pipo die zijn dochter verkocht heeft, of die andere pipo die pleit voor kuisheidsgordels enz...) dan zit men hier pagina's lang te vitten over die oh zo onverdraagzame en onmenselijke moslims.. maar nu er iets bij de joden gebeurd is, is men ineens bereid om die doofpot uit de kast te halen en vol te steken..


het heeft juist niets met moslims vs joden te maken, dat is nu juist iets wat ik probeer te zeggen als moslim zijnde.
zie hoe bevooroordeeld je bent want ik ben moslim alhamdulillah.
ik neem het niet op voor de jood in dit geval, maar ageer tegen het nutteloze in discrediet brengen van iets wat nooit (meer_) te achterhalen is.

18-02-2007, 09:18

Citaat door Maroc_4_ever:
War is er mis met dat boek? Het vertelt toch alleen hoe het in elkaar zit..

Klopt, net zoals de koran vertelt dat Mohammed een meisje van 9 jaar consumeerde..

18-02-2007, 09:23

Citaat door misbaksel:
het heeft juist niets met moslims vs joden te maken, dat is nu juist iets wat ik probeer te zeggen als moslim zijnde.
zie hoe bevooroordeeld je bent want ik ben moslim alhamdulillah.
ik neem het niet op voor de jood in dit geval, maar ageer tegen het nutteloze in discrediet brengen van iets wat nooit (meer_) te achterhalen is.

Ik kan je hierin enkel bijtreden.
Soms lijkt het wel een ..jullie zijn wreder dan wij..wedstrijd.
Een..wij hebben meer gelovigen dan jullie..wedstrijd.
Een jullie hebben meer pedofielen dan wij ...wedstrijd...enz..enz.
Waar gaat het in religie nou eigenlijk om vraag ik mezelf af als ik zie op welke wijze gelovigen elkaars religie willen afkraken door de meest onziinge berichten tot uit het verre verleden toe.
En het idiote is dan ook nog dat net die personen respect eisen voor hun religie.

18-02-2007, 09:23



Citaat door misbaksel:
het heeft juist niets met moslims vs joden te maken, dat is nu juist iets wat ik probeer te zeggen als moslim zijnde.
zie hoe bevooroordeeld je bent want ik ben moslim alhamdulillah.
ik neem het niet op voor de jood in dit geval, maar ageer tegen het nutteloze in discrediet brengen van iets wat nooit (meer_) te achterhalen is.



"het ageren tegen het nutteloze in discrediet brengen" is pas nutteloos, want tegenwoordig draait de wereld rond niets anders, en nu het voor de uitzondering eens gaat over niet-moslims ga jij daar als moslim zijnde eventjes op ageren.. mooi zo, doe maar, maar verwacht niet het omgekeerde, de dag dat een niet-moslim het voor de moslims zal opnemen ... komt gewoon niet...

En waarom zou dat nooit meer te achterhalen zijn?? Men heeft toch ook goed kunnen aantonen wat er ten tijde van de holocaust gebeurd is, waarom dit dan niet?? Het wordt tijd dat de joden uit hun slachtofferrol gehaald worden, het wordt tijd dat men inziet dat de joden niet zo heilig en onschuldig zijn als de meesten denken..Het feit dat ze de palestijnen dag en nacht folteren is duidelijk niet erg genoeg voor de niet-moslims, misschien maar goed ook dat dat boek geschreven werd, zo kunnen de niet-moslims ook eens de donkere keerzijde van die mensen te zien krijgen inshaAllah.

En als jij mij bevooroordeeld vindt.. tja, we moesten ons toch aanpassen hier, nietwaar?..

18-02-2007, 09:27
[QUOTE=rijmaran;30113841]Klopt, net zoals de koran vertelt dat Mohammed een meisje van 9 jaar consumeerde..[/QUOTE]

Citaat:
Geplaatst door misbaksel
het heeft juist niets met moslims vs joden te maken, dat is nu juist iets wat ik probeer te zeggen als moslim zijnde.
zie hoe bevooroordeeld je bent want ik ben moslim alhamdulillah.
ik neem het niet op voor de jood in dit geval, maar ageer tegen het nutteloze in discrediet brengen van iets wat nooit (meer_) te achterhalen is.
Geplaatst door rijmaran
Ik kan je hierin enkel bijtreden.
Soms lijkt het wel een ..jullie zijn wreder dan wij..wedstrijd.
Een..wij hebben meer gelovigen dan jullie..wedstrijd.
Een jullie hebben meer pedofielen dan wij ...wedstrijd...enz..enz.
Waar gaat het in religie nou eigenlijk om vraag ik mezelf af als ik zie op welke wijze gelovigen elkaars religie willen afkraken door de meest onziinge berichten tot uit het verre verleden toe.
En het idiote is dan ook nog dat net die personen respect eisen voor hun religie.

@ Misbaksel
leuk om verdedigd te worden door zo iemand?? Iemand die onze Profeet salAllah 3alieh wa salam zo vernedert???

18-02-2007, 09:32

Citaat door umeyma:
[quote=rijmaran;30113841]Klopt, net zoals de koran vertelt dat Mohammed een meisje van 9 jaar consumeerde..[/QUOTE]

Citaat:
Geplaatst door misbaksel
het heeft juist niets met moslims vs joden te maken, dat is nu juist iets wat ik probeer te zeggen als moslim zijnde.
zie hoe bevooroordeeld je bent want ik ben moslim alhamdulillah.
ik neem het niet op voor de jood in dit geval, maar ageer tegen het nutteloze in discrediet brengen van iets wat nooit (meer_) te achterhalen is.
Geplaatst door rijmaran
Ik kan je hierin enkel bijtreden.
Soms lijkt het wel een ..jullie zijn wreder dan wij..wedstrijd.
Een..wij hebben meer gelovigen dan jullie..wedstrijd.
Een jullie hebben meer pedofielen dan wij ...wedstrijd...enz..enz.
Waar gaat het in religie nou eigenlijk om vraag ik mezelf af als ik zie op welke wijze gelovigen elkaars religie willen afkraken door de meest onziinge berichten tot uit het verre verleden toe.
En het idiote is dan ook nog dat net die personen respect eisen voor hun religie.

@ Misbaksel
leuk om verdedigd te worden door zo iemand?? Iemand die onze Profeet salAllah 3alieh wa salam zo vernedert???

Hola meid, het is een algemeen geweten iets dat Mohammed een meisje van 9 jaar consumeerde.
Dat heeft niets met vernedering te maken, gewoon met de feiten zoals ze waren.
Je teentjes zijn wat lang.
En ik verdedig nergens misbakseel, ik ben het in dit punt gewoon met hem eens.
Je moet eerst een goed lezen...rustig nadenken en dan pas reageren.
Nu lijk je me wat impulsief onnadenkend...in zoverre dat het degelijk quoten je zelfs niet eens meer lukt.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6