Bekijk volle/desktop versie : Hoeveel illegalen zijn er eigenlijk in Nederland?



17-02-2007, 14:23
Hoeveel illegalen zijn er eigenlijk in Nederland?

zaterdag 17 februari 2007 11:44

Afgelopen maandag mocht ik het politiek café voorzitten in Den Haag. Te gast was het langstzittende CDA-Kamerlid, Wim van de Camp. Hij zit al ruim twintig jaar in de Kamer, en ja, hij had bij de telefoon gezeten en ja, hij was teleurgesteld dat hij gepasseerd was voor de bewindsliedenploeg, zo vertelde hij eerlijk. Toch hield hij een loyaal betoog waarin hij het regeerakkoord naliep. Gedegen, maar dat ga ik nu niet herhalen.

Waar ik wél nader op in wil gaan, is een terloopse opmerking van Van de Camp dat hij het aantal illegalen in Nederland op 300.000 schatte. Dat is nogal wat, als je beseft dat een stad als Utrecht ongeveer dat aantal inwoners heeft.

Na afloop bevroeg ik hem kort hierover en hij gaf aan dat hij zijn schattingen onder meer baseerde op cijfers van gemeenten en een politiebureau in een grote stad. Geen exacte wetenschap dus, maar dat is ook niet mogelijk in dit soort kwesties. En daarmee nog niet minder relevant, want een parallelle, schimmige samenleving is geen nastrevenswaardig doel.

Amerika
Nederland is natuurlijk niet het enige land dat met de aanwezigheid van illegalen kampt. Op de tv-zender ARTE zag ik deze week een documentaire over illegalen in de Verenigde Staten. Daar zouden zich zo´n 11 miljoen illegalen ophouden, waarvan 70 procent uit het aangrenzende Mexico afkomstig is.

Vestigingswerken, gelijkend op de Berlijnse Muur, compleet met no go-zones, honderden kilometers hekken en uitgebreide patrouilles, moeten de komst van illegalen zoveel mogelijk beperken.

Wereld is van iedereen
Filosofisch gezien voel ik wel wat voor de tekst: 'Iedereen is van de wereld, de wereld is van iedereen', zoals bezongen door ik meen Thé Lau van The Scene. We hebben immers niet in de hand waar we geboren worden, dat is een kwestie van geluk hebben en iedereen is op zoek naar geluk.

Toch is dit uitgangspunt onwerkbaar voor staten. Staten hebben het recht en zelfs de plicht om hun onderdanen en hetgeen binnen hun grenzen tot stand is gebracht, te beschermen tegen wildverbruik. Doet een staat dat niet, dan dreigt grootscheepse entering op korte termijn en een zinkend schip op lange termijn.

In dit licht bezien vind ik het interessant om te weten hoe verschillende partijen en instanties in Nederland tegen het fenomeen van de illegaliteit aankijken. Temeer daar er na de bordesscène mogelijk een nieuwe wind gaat waaien. Rita Verdonk heeft plaatsgemaakt voor Nebahat Albayrak. Laatstgenoemde verklaarde met een koel hoofd en een warm hart haar werk te zullen gaan doen.

Overigens vind ik het in deze vreemd dat Wouter Bos gisteravond bij Pauw en Witteman in een tussenzinnetje stelde dat Aboutaleb beter niet Wonen en Integratie voor zijn rekening kon nemen. Hij lichtte dit verder niet toe, maar de suggestie was dat hij als allochtoon beter een 'gewone' post kon bekleden. Dan lijkt het inconsequent om vervolgens wél Albayrak verantwoordelijk te maken voor kwesties rond immigratie en verblijf.

Om meer informatie te krijgen over illegaliteit zal ik diverse partijen, gemeenten en andere instanties, de volgende vragenlijst toezenden:

x Hoeveel illegalen bevinden zich naar uw schatting in uw gemeente/ in Nederland?
x Vindt u de aanwezigheid van illegalen in uw gemeente/ in Nederland een groot probleem?
x Welke maatregelen stelt u voor om illegaliteit in toenemende mate aan te pakken?


Bron

17-02-2007, 14:32


mmmm, voorbeeldje..

me zwager is werkzaam bij een adamse woningbouw.

probleem...kraakpanden.

nog geen jaar leegstand, en tóch gekraakt? Snelrecht, de gempo doet 1 keer in de zoveel tijd het beruchte "krakersrondje"; met ME erbij ontruimen.

Dan worden véél illegalen gearresteerd; die krijgen een prent van 60 euri, die ze niet kennen betalen, en staan weer op straat. Een illegaal die hier al 8 jaar is, en telkens betrapt wordt, sturen ze elke keer gewoon weer op straat.

De Vreemdelingenpol. vindt het "teveel paperassenwerk", om zo'n gast uit te zetten. Inside info, hé!

Zó gaat dat dus