Bekijk volle/desktop versie : 'Commissie Gelijke Behandeling te links'



16-02-2007, 15:18
'Commissie Gelijke Behandeling te links'

http://frontpage.fok.nl/nieuws/73516

De VVD en de PVV willen de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) opheffen omdat die in haar huidige samenstelling te links zou zijn. Dat bleek gisteren tijdens een overleg in de Tweede Kamer. Volgens PVV'er Sietse Fritsma is de CGB ongeloofwaardig. ''De commissie heeft zichzelf gediskwalificeerd door uitspraken in het verleden. Ook haar samenstelling met alleen maar linkse mensen is reden voor de ongeloofwaardigheid.'' Fritsma werd in zijn opinie gesteund door de VVD.

De PvdA vroeg zich af waar mensen met klachten over discriminatie dán heen moesten. Volgens Fritsma zou een klachtencommissie voldoen. ''Maar het gaat mij om opheffing van déze commissie'', zo betoogde hij tevergeefs. Het voorstel om de CGB op te heffen vond namelijk géén meerderheid in de Kamer.

In november pleitte VVD-minister Rita Verdonk ook al voor opheffing van de CGB, nadat deze een haar onwelgevallige uitspraak had gedaan. De commissie vond dat een Utrechtse vmbo-school een islamitische docente die mannen geen hand wil geven, niet had mogen schorsen. Ook CDA-premier Jan Peter Balkenende had toen kritiek op de uitspraak, maar wilde niet zo ver gaan als Verdonk.

CGB
De belangrijkste taak van de Commissie Gelijke Behandeling is om door burgers ingediende klachten te onderzoeken en te behandelen. De CGB beoordeelt dan of de gelijkebehandelingswetgeving is overtreden. Een uitspraak van de commissie heeft overigens geen juridisch bindend karater. Dat is enkel een uitspraak van een rechter.

De CGB houdt zich verder onder meer bezig met het adviseren van de regering over de gelijkebehandelingswetgeving en het uitvoeren van onderzoek uit eigen beweging.

Weekblad Elsevier meldde vorig jaar dat het merendeel van de commissieleden een links gekleurde achtergrond heeft in vluchtelingenorganisaties, mensenrechtenactivisme of asieladvocatuur. Zo was ondervoorzitter Mieke van der Burg in het verleden enige tijd Kamerlid namens de PvdA.

16-02-2007, 15:31


Dat meen je?! Er was iemand lid van de PvdA?! Oh jemig... Goed dat dat volledig objectieve opinieblad Elsevier daar achter komt...

Maar los daarvan, ik vind dat die commissie de laatste tijd een aantal zeer discutabele uitspraken heeft gedaan...

16-02-2007, 17:07
linkse zakkenvullers

16-02-2007, 17:36

Citaat door Undercovergirl_:
Pvv en vvd hebben niets te willen.

en ik vindt deze partijen te rechts.

Comissie gelijke behandeling doet het goed


Inderdaad. Wat is goed, wat is slecht.

Ik vind die uitspraken van de CGB ook kut, maar dat is "maar" mijn mening.

Het gaat natuurlijk om de onderbouwing van die uitspraken ZODANIG dat iedereen de CGB gelijk moet geven. En DAAR schort het.

Er zijn wel eens meer uitspraken (van rechters) waar ik het verschrikkelijk vind dat hij zo oordeelt. Maar zijn onderbouwing kan heel erg plausibel zijn waardoor ik hem uiteindelijk toch gelijk moet geven, al vind ik het vreselijk dat iemand dan weer op vrije voeten komt of een te lage straf krijgt (in mijn ogen).

De onderbouwing van het oordeel van het CGB van die Moslima die haar collegae geen hand wilde geven is natuurlijk bijzonder éénzijdig, en daarom slecht.

Er is in dat oordeel NIET meegenomen dat de Moslima dit nooit voordien aangekondigd heeft, dit niet bij haar sollicitatie aan heeft gegeven, en met haar handeling mensen voor een voldongen feit heeft gesteld.
Geen dialoog, maar iedereen confronteren met HAAR gelijk.
Daarmee heeft ze zich volkomen onmogelijk gemaakt en kan ze dus niet meer functioneren DOOR HAAR EIGEN SCHULD.