Bekijk volle/desktop versie : Alleen nog halalvlees op schooluitstapjes



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

12-02-2007, 18:33
ma 12/02/07 - Het stadsonderwijs in Antwerpen serveert op bos- en zeeklassen enkel nog halalvlees. Dat schrijft de krant De Morgen.

Alle ouders ontvingen de afgelopen dagen een brief. Daarin staat dat er op schooluitstappen geen varkensvlees op het menu staat en dat alle vlees ritueel geslacht is.

Veel ouders vinden deze maatregel niet kunnen. "Het stedelijke onderwijs moet neutraal blijven en geen wet uit een bepaalde godsdienst volgen", luidt het.

Schepen van Onderwijs Robert Voorhamme begrijpt niet waarom sommige ouders er zo zwaar aan tillen. "We hadden de maatregel kunnen verzwijgen. Het is niet omdat je halalvoedsel serveert, dat je ander eten krijgt. Je proeft het verschil niet", aldus Voorhamme.

Volgens Voorhamme is halalvlees serveren de enige manier om kinderen die islamitisch zijn opgevoed, te laten deelnemen aan buitenschoolse activiteiten.

Veel van die kinderen blijven thuis omdat de ouders bang zijn dat hun kind niet het juiste vlees zal eten. In de islam is varkensvlees eten verboden of haram.


http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/070212Halalvlees/index.shtml

12-02-2007, 18:37


Slaat nergens op.

12-02-2007, 18:38
Zouden de ouders de kinderen thuis houden, dan zouden de ouders weer niet goed geintegreerd zijn...het is ook nooit goed.

12-02-2007, 18:50

Citaat door asjelhiee:
Zouden de ouders de kinderen thuis houden, dan zouden de ouders weer niet goed geintegreerd zijn...het is ook nooit goed.



Vind jij het eerlijk dan dat de belgische kinderen op die school nu geen varkensvlees meer kunnen eten.

12-02-2007, 18:51


Er is een grens. En die is bij deze overschreden als je het mij vraagt.

12-02-2007, 18:52

Citaat door mobr87:
Er is een grens. En die is bij deze overschreden als je het mij vraagt.




12-02-2007, 18:54

Citaat door lap_doek:

De vrije keuze van kinderen die niet islamitisch zijn, wordt teniet gedaan. Rekening houden met de islamitische kinderen is geen probleem, maar nu wordt het iedereen onmogelijk gemaakt varkensvlees te eten.

12-02-2007, 18:55

Citaat door MevrouwHopjes83:
Vind jij het eerlijk dan dat de belgische kinderen op die school nu geen varkensvlees meer kunnen eten.



Wat vind jij zwaarder wegen? Een school waar alle kinderen gezamenlijk meedoen aan de activiteiten of geen varkensvlees op het menu? Ze worden er niet ziek van als ze één of twee daagjes geen varkensreet voorgeschoteld krijgen, integendeel ze worden er vast alleen maar gezonder en sterker van!

12-02-2007, 18:58

Citaat door mobr87:
De vrije keuze van kinderen die niet islamitisch zijn, wordt teniet gedaan. Rekening houden met de islamitische kinderen is geen probleem, maar nu wordt het iedereen onmogelijk gemaakt varkensvlees te eten.



Het was vast een school met 95% moslims.

12-02-2007, 18:59

Citaat door asjelhiee:
Wat vind jij zwaarder wegen? Een school waarbij alle kinderen gezamenlijk meedoen aan de activiteiten of geen varkensvlees op het menu? Ze worden er niet ziek van als ze één of twee daagjes geen varkensreet voorgeschoteld krijgen, integendeel ze worden er vast alleen maar gezonder en sterker van!


Het zal mij niet boeien als die mensen hun kinderen thuis houden, kiezen ze zelf voor, en nee van 2 dagen geen varkensvlees zullen ze idd niet ziek van worden maar daar gaat het niet om.
Als moslims geen varkensvlees eten, dan eten ze het niet maakt mij niet uit maar je kan dan niet gaan zeggen nou dan krijgt niemand het meer what's next?

12-02-2007, 19:03

Citaat door lap_doek:
Het was vast een school met 95% moslims.



O en dan geldt de meerderheid beslist ofzo??

12-02-2007, 19:05

Citaat door lap_doek:
Het was vast een school met 95% moslims.

Al zou dat al zo zijn (wat ik hier nergens lees), dan nog klopt het niet. Het gaat erom dat openbaar onderwijs neutraal dient te blijven daar wat het godsdienst betreft. Nogmaals: je moet rekening houden met het geloof van leerlingen, maar de neutraliteit (en dus keuzevrijheid) moet gewaarborgd blijven. Dat gebeurt hier niet en daarom gaat het besluit m.i. te ver.

12-02-2007, 19:07


mmmm, die halal-kwestie gebruiken die "moslimse" ouders alleen maar als smoes, om hun kinderen niet méé te sturen; dan hoeven ze ook het schoolreisje niet te betalen.

Ik vind het ergerlijk, dat die kinderen uiteindelijk zaken wordt opgedrongen, zowel die niet als wel-moslimse kids......

Laat ze toch genieten, nu ze nog jong zijn...


12-02-2007, 19:07

Citaat door asjelhiee:
Wat vind jij zwaarder wegen? Een school waar alle kinderen gezamenlijk meedoen aan de activiteiten of geen varkensvlees op het menu? Ze worden er niet ziek van als ze één of twee daagjes geen varkensreet voorgeschoteld krijgen, integendeel ze worden er vast alleen maar gezonder en sterker van!


ik heb er geen probleem mee als er rekening wordt gehouden met de wensen van verschillende mensen. Maar om dat uit gemak maar de wensen van één bepaalde groep aan iedereen op te leggen slaat nergens op. Geef halal eten aan de moslims maar laat de niet moslims gewoon hun eigen menu eten.

Nu wordt er rekening gehouden met het eten. Maar wat gaat men doen als de moslim ouders straks de jongetjes thuishouden van het reisje omdat de belgische meisjes geen hoofddoek dragen? Of als moslim ouders de meisjes thuishouden omdat er ook jongetjes mee gaan op reis?

12-02-2007, 19:08

Citaat door MevrouwHopjes83:
Het zal mij niet boeien als die mensen hun kinderen thuis houden, kiezen ze zelf voor, en nee van 2 dagen geen varkensvlees zullen ze idd niet ziek van worden maar daar gaat het niet om.
Als moslims geen varkensvlees eten, dan eten ze het niet maakt mij niet uit maar je kan dan niet gaan zeggen nou dan krijgt niemand het meer what's next?


Nee, het zal jou vast niet boeien, maar ondertussen zal je wel met de buurvrouw roddelen over het feit dat die allochtoontjes ook nooit meedoen met de rest van de groep....

En hoezo ze krijgen geen varkensvlees meer? het gaat hier om uitstapjes van een dag of twee, alsof die kinderen helemaal geen varkensvlees meer binnen gaan krijgen! Een week heeft zeven dagen remember?

Je overdrijft nu wel een beetje vind je niet? Als ze het zo erg vinden dan geven ze die kinderen maar een broodtrommel vol met botermhammen met ham of iets dergelijks...

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22