Bekijk volle/desktop versie : Islamitische naam?

11-02-2007, 19:37
Salaam aleikun wa ra7mat Allah wa barakatuhu ya akhawat fi deen,

Heel graag zou ik jullie mening willen hebben over het ‘dragen’ van een Islamitische naam.

Ik ben sinds 1 december 2006 pas bekeerd. Maar wanneer is de tijd eigenlijk rijp om een Islamitische naam aan te nemen?
En wat voor factoren spelen een rol bij het bepalen welke naam je wilt gaan dragen?
Wat voor namen zijn absoluut niet toegestaan?

Ensha’Allah kunnen jullie me hier een antwoord op geven.

Wassalaam

11-02-2007, 20:29

salaam u aleikom

welkom zuster in deze geloof, moge Allah je nog dichter bij het goede pad leiden.

zelf kan ik je hier niet verder mee helpen, sorry

11-02-2007, 20:36
Djazaka Allah khairan voor je welkom broeder!

11-02-2007, 21:31
Assalaamoe alaikoem wa rahamtoe Allahi wa barakatoe zuster,

Alhamdoelillah dat je de Islam hebt moge binnentreden..Alhamdoelillah
Zo zien we maar weer de grootheid van onze Rabb..Ik vind het ook erg mooi om telkens te horen als er iemand bekeerd is.. Ik ben zelf ook bekeerd Alhamdoelillah..
Mja ghair Insha Allah
Insha Allah gaat alles goed met je..

Wat betreft het veranderen van je naam.. Dit is niet verplicht.. Zoals je hieronder Insha Allah zult lezen..

Men moet de naam veranderen wanneer deze duidt op een aanbidding van anderen dan Allah.

Vraag: Moet de naam van een nieuwe moslim gewijzigd worden?

Antwoord:
Sheikh Ibn Baaz heeft op deze vraag een antwoord gegeven en zei:

Er is geen enkel bewijs binnen de islamitische wetgeving dat erop wijst dat de naam van diegene die zich bekeerd heeft veranderd moet worden. Dit is enkel het geval wanneer de islamitische wetgeving dit eist.

Bijvoorbeeld wanneer een naam betekent dat men een dienaar is van anderen dan Allah , zoals: dienaar van de zon en dergelijke. (In sommige landen noemen de mensen hun kinderen o.a. ‘Abdoel-Qoer’aan wat dienaar van de Koran wil zeggen. Deze naam en soortgelijke namen zijn verboden binnen de islam.)

Of wanneer een naam niet geschikt is om iemand mee te noemen, verandert men deze naam door een betere naam; triestheid verandert men in gemakkelijkheid.

Een naam die duidt op de aanbidding van anderen dan Allah moet veranderd worden. Dat is een verplichting. Wat andere namen betreft is het ‘aanbevolen en beter’.

Tot de tweede groep behoren de namen die typisch zijn voor christenen. Wanneer iemand deze naam hoort denkt hij dat de persoon in kwestie christen is. Het is ten zeerste aanbevolen deze naam te veranderen.

Als je er voor kiest om wel je naam te veranderen (ik weet niet wat jou naam betekend) maar zorg dan dat het een Islamitische naam is met een mooie betekenis..
De meeste bekerlingen kiezen er wel voor om een nieuwe naam aan te nemen of deze alleen te gebruiken onder hun moslim vriendekring en hun familie noemt hun dan vaak nog bij hun gewone naam..
Er zijn wel een aantal namen die niet zijn toegestaan maar hier weet ik niet zoveel over,als je hier nog wel iets over wilt weten dan moet je het zeggen dan zoek ik dat Insha Allah voor je op..

Wa salaam alaikoem wa rahamtoellah
Oum Amatoellah

15-02-2007, 18:55

Baraka Allah fieki ya ukhtie voor je heldere en uitgebreide uitleg. Mijn naam is van oorsprong een Hebreeuwse naam, dus je snapt mijn dilemma waarschijnlijk wel.

Djazaki Allah khairan!

15-02-2007, 19:37
Ik wil graag weten wat Sanae betekent..
Is het een islamitische naam ??

Alvast bedankt!

15-02-2007, 21:15
Assalaamoe alaikoem,

Wa fieki baraka Allah..
Weet zuster dat alle daden worden beoordeeld op de intentie..

Dit is een link waar vele namen opstaan inclusief betekenis..
http://www.muslim-names.co.uk/index.php?section=2&page=2&letter=L

Insha Allah hebben jullie er iets aan

Wa salaam alaikoem
Oum Amatoellah

16-05-2007, 11:43
Myn naam staat er niet by ?
Kan iemand me verder helpen ?

16-05-2007, 11:50
Het zou me zo leuk lijken m'n eigen naam te mogen kiezen.

16-05-2007, 11:51

Citaat door iligaalmarokaan:
hey anna taliban je bent toch geen arabier geworden.

Heeft u wat aan uw ogen? Ana Taliba is wat anders dan ana Taliban.

16-05-2007, 12:06
Veel broeders en zusters veranderen hun naam maar niet wettelijk, ze veranderen het hoewel het voor veel niet verplicht is omdat ze vaak gewone namen hebben die geen shirk bevatten of andere verkeerde betekenissen hebben.

Ze doen dat vaak om zich toch te onderscheiden van de moslims en niet moslims, als je bv jezelf aan de tel voorsteld als 'soumaya' of 'khadija' dan ga je automatisch vanuit dat je een moslima aan de lijn hebt, als je 'sandra' of 'michelle' hoort zou je nooit denken dat het een moslima is. Voor sommige zusters die ik gesproken heb voelde het als 'compleet' toen ze hun naam veranderde in een Islamitsche naam.

16-05-2007, 12:08
Moge Allah jou leiden.