Bekijk volle/desktop versie : vraag over el fajdr



11-02-2007, 14:28
In verschillende overleveringen leest men dat al-fadjr gebed ook wel sobh' genoemd wordt, beiden zijn hetzelfde. 'Athaa' ibn yazied Al djonda'ie heeft gezegd dat hij Abou Sa'ied Al khodarie heeft horen zeggen:"Ik heb de boodschapper van Allah horen zeggen:"Er is geen gebed na Sobh' totdat de zon stijgt en er is geen gebed na Salat Al 'asr totdat de zon ondergaat" (Boekharie 551).

In bepaalde gebieden wordt Alfadjr aangegeven als "Soennat Al fadjr" (de twee rak'as die verricht worden voor de verplichte fadjr gebed). Maar dit is een niet een wettige benaming. We onderscheiden hierbij twee gebeden, en wel Soennat Al fadjr en de verplicht gebed Al fadjr, Sobh' is hetzelfde als de verplichte fadjr gebed.

Wat Shoeroeq (zondsopgang) betreft, de profeet heeft een verbod gesteld om tussen Alfadjr en zondsopgang te bidden. Overgeleverd door 'Omar ibn Elkhatab dat de boodschapper van Allah ons heeft verboden om een gebed te verrichten na salat Asobh' (fadjr), totdat de zon opkomt. En na Al 'asr totdat de zon ondergaat." (Al boekharie 547).

Aboe Hoerayra (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft gezegd:"de boodschapper van Allah heeft mij geadviseerd om geen afstand te nemen van drie dingen totdat ik sterf: dat ik drie dagen van ieder maand vast, het bidden van de doh'a-gebed en het bidden van Alwietr voor dat ik ga slapen" (Boekharie 1107).

Adoh'a gebed kan men na de zonsopgang verrichten. Overgeleverd door Sa'id ibn Naafie' dat hij zei:"Aboe Bieshr Al ansaarie (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft me een keer Salat Adoh'a zien bidden toen de zon opkwam, hij heeft mij afgeraden om te bidden bij zonsopgang en zei de boodschapper van ALlah heeft gezegd:"Bid niet, tot na de zondsopgang.." (Ahmed 20884).

En Allah weet het het beste.

Cyber-imam Het team van al-Islaam.com


maar wat ik dus niet begrijp, is de dat er de ene keer over 'bij zonsopgang' wordt gesproken, dat dat verboden is. Maar de andere keer staat er weer 'tussen Alfadjr en zondsopgang te bidden', dat dat verboden is.

of ligt het aan mij

uitleg als iemand dat heeft

11-02-2007, 15:08


wat ik doe is salat soenna en dan salat fajr bidden is dat goed of niet ???

11-02-2007, 15:48
jaa ik bid ook 2 soena rakaat en dan salat fadjr..

11-02-2007, 23:52
ja maar wanneer.

stipt op tijd van fadjr of kan het ook tussen fadjr en shuruk?

12-02-2007, 00:58



Citaat door Sel:
ja maar wanneer.

stipt op tijd van fadjr of kan het ook tussen fadjr en shuruk?

Sboh bestaat in feite niet. Je moet Al-Fadjr bidden. Dat bestaat uit twee delen: 2 rakaats soena, 2 rakaats verplicht. Je moet Al-Fadjr bidden tussen de tijd van Al-Fadjr en Shoeroek. Shoeroek is de eindtijd van het gebed Al-Fadjr. Je moet dus zorgen dat je dan klaar bent. Morgen is Shoeroek rond 8 uur (hangt af in welke plaats je woont).

12-02-2007, 01:05
Salaamoe aleikom,

:"Er is geen gebed na Sobh' totdat de zon stijgt en er is geen gebed na Salat Al 'asr totdat de zon ondergaat" (Boekharie 551).

Adoh'a gebed kan men na de zonsopgang verrichten. Overgeleverd door Sa'id ibn Naafie' dat hij zei:"Aboe Bieshr Al ansaarie (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft me een keer Salat Adoh'a zien bidden toen de zon opkwam, hij heeft mij afgeraden om te bidden bij zonsopgang en zei de boodschapper van ALlah heeft gezegd:"Bid niet, tot na de zondsopgang.." (Ahmed 20884).

Bij het eerste stukje staat het al - Er is geen gebed na Sobh totdat de zon stijgt. Dus na het opstijgen kan men bidden en dat staat in het 2de stukje hierboven. Wat jij zelf geknipt en geplakt hebt. Dus tijdens het opstijgen mag je niet bidden, wel na zonsopgang, dan is de zon opgestegen.

Volgens mij maak je het ingewikkeld voor jezelf . Ik begrijp ik jou verkeerd .

Salaamoe aleikom,

Hadja

12-02-2007, 01:41
Salaam allemaal

Masha allah aan degenen die het elfadjr gebed bidden, moge allah jullie meer en meer leiden op het rechte pad inshallah

Ik zit ergens mee! Ik bid 5 keer per dag hamdoellilah maar ik heb moeite met het fadj gebed, ik weet niet wat het is. IK wil zo graag opstaan maar het lukt mij op de een of andere manier niet.
Ik heb het een tijdje geprobeerd en ik voelde me daarna echt zuiver.

Bidden jullie elke dag het fadjr gebed?

12-02-2007, 01:45

Citaat door amel:
Salaam allemaal

Masha allah aan degenen die het elfadjr gebed bidden, moge allah jullie meer en meer leiden op het rechte pad inshallah

Ik zit ergens mee! Ik bid 5 keer per dag hamdoellilah maar ik heb moeite met het fadj gebed, ik weet niet wat het is. IK wil zo graag opstaan maar het lukt mij op de een of andere manier niet.
Ik heb het een tijdje geprobeerd en ik voelde me daarna echt zuiver.

Bidden jullie elke dag het fadjr gebed?

Kwestie van discipline en geduld. Je kunt in een tijdspanne van meer dan anderhalf uur bidden. Je moet kijken wat jou het beste uitkomt. Bv bij de begintijd bidden en dan terug gaan slapen. Of juist bij de eindtijd. Dan kun je gelijk door naar je school/werk. Je moet er een goed ritme in vinden. Natuurlijk kun je je dan wel eens een keertje verslapen, maar dat doe je niet met opzet.

12-02-2007, 02:03

Citaat door Najib26:
Kwestie van discipline en geduld. Je kunt in een tijdspanne van meer dan anderhalf uur bidden. Je moet kijken wat jou het beste uitkomt. Bv bij de begintijd bidden en dan terug gaan slapen. Of juist bij de eindtijd. Dan kun je gelijk door naar je school/werk. Je moet er een goed ritme in vinden. Natuurlijk kun je je dan wel eens een keertje verslapen, maar dat doe je niet met opzet.


Dank je wel voor de peptalk!
Ik heb het een poos volgehouden omdat ik daarna meteen doorging naar mn werk of school! Inshallah vind ik snel de ritme om het elfadjr gebed elke dag op tijd te bidden en moge allah swt me op het rechte pad leiden


Amel, Check u hoekje

12-02-2007, 13:41

Citaat door Najib26:
Sboh bestaat in feite niet. Je moet Al-Fadjr bidden. Dat bestaat uit twee delen: 2 rakaats soena, 2 rakaats verplicht. Je moet Al-Fadjr bidden tussen de tijd van Al-Fadjr en Shoeroek. Shoeroek is de eindtijd van het gebed Al-Fadjr. Je moet dus zorgen dat je dan klaar bent. Morgen is Shoeroek rond 8 uur (hangt af in welke plaats je woont).



ok dus ik had toch gelijk. Ik dacht dat namelijk dus altijd maar ik zat opeens te twijfelen of ik het wel juist had. Shoekran!

12-02-2007, 13:41

Citaat door Ummyounes:
Salaamoe aleikom,

:"Er is geen gebed na Sobh' totdat de zon stijgt en er is geen gebed na Salat Al 'asr totdat de zon ondergaat" (Boekharie 551).

Adoh'a gebed kan men na de zonsopgang verrichten. Overgeleverd door Sa'id ibn Naafie' dat hij zei:"Aboe Bieshr Al ansaarie (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft me een keer Salat Adoh'a zien bidden toen de zon opkwam, hij heeft mij afgeraden om te bidden bij zonsopgang en zei de boodschapper van ALlah heeft gezegd:"Bid niet, tot na de zondsopgang.." (Ahmed 20884).

Bij het eerste stukje staat het al - Er is geen gebed na Sobh totdat de zon stijgt. Dus na het opstijgen kan men bidden en dat staat in het 2de stukje hierboven. Wat jij zelf geknipt en geplakt hebt. Dus tijdens het opstijgen mag je niet bidden, wel na zonsopgang, dan is de zon opgestegen.

Volgens mij maak je het ingewikkeld voor jezelf . Ik begrijp ik jou verkeerd .

Salaamoe aleikom,

Hadja



kben pietje precies

shoekran!

het is nu duidelijk