Bekijk volle/desktop versie : De drie fundamenten van de islam!



08-02-2007, 18:35
Alle lof komt toe aan Allah swt. Hem loven wij en Hem vragen wij om hulp en vergeving. Wie door Allah geleid word kent geen misleider. En wie Hij op een dwaalspoor zet kent geen leider. Ik getuig dat er geen andere en ware god recht heeft om aanbeden te worden dan Allah swt, en ik getuig dat Mohammad zijn ware dienaar en zijn Boodschapper is.

Salam alaikom broeders en zusters,

Graag wil ik het over de drie fundamenten hebben. Voor de mensen die deze fundamenten nog niet kennen dit zijn hele belangrijke punten die je als moslim verplicht ben om te kennen. Als men wordt begraven en de mensen bij zijn graf weglopen, komen twee Engelen naar hem toe. Zij zullen hem deze drie vragen stellen.

- Wie is jouw Heer?
- Wat is jouw religie?
- En wie is jouw Profeet?

De gelovige zal antwoorden: Mijn Heer is Allah swt, mijn religie is de Islaam en Profeet is Mohammad (s.a.a.w). De ongelovige of de huichelaar zal niet meer kunnen antwoorden dan: Uh…Uh….ik weet het niet. Ik hoorde de mensen wat zeggen en ik sprak hen na. Daarom is het van belang, namelijk de antwoorden op deze fundamentele vragen, waar iedereen antwoord op moet kunnen geven.

Vier verplichte zaken

Weet – Moge Allah ons allemaal genadig zijn, dat wij verplicht zijn vier zaken te leren:


1. Wetenschap. Dit houd in: het kennen van Allah swt, het kennen van zijn Profeet en kennen van de Islamitishe religie. Dit alles ondersteund met bewijzen.
2. Handelen conform deze wetenschap
3. (Anderen) Hiernaar uitnodigen
4. Hebben van geduld met wat hiermee gepaard gaat aan kwelling (en belediging).

Het bewijs hiervoor is de volgende uitspraak van Allah swt:

(Bij de tijd. Voorwaar, de mens verkeert in verlies. Behalve degenen die geloven en goede werken verrichten en elkander de Waarheid aanbevelen en elkander geduld aanbevlen). Soerah Al-‘Asr 103: 1-3

Ash-Shaafi’ie – moge Allah hem genadig zijn heeft gezegd:

Als Allah geen ander bewijs aan Zijn dienaren zou hebben neergezonden, behalve deze Soerah, dan zouden zij hier genoeg aan hebben.

En Al-Bochari – moge Allah hem genadig zijn heeft gezegd:

Hoofdstuk wetenschap alvorens over te gaan tot spreken en handelen. Het bewijs hiervoor is de volgende uitspraak van Allah swt:

(Weet dus dat er geen ware god is behalve Allah en vraag om vergeving van jouw zonden.) Soerah Mohammad 47: 19

Hij Allah is hier dus begonnen met (het noemen van) Wetenschap voor (het noemen van) spreken en handelen.

Drie belangrijke zaken

Weet – moge Allah jou genadig zijn – dat elke Moslim, zowel man als vrouw, verplicht is de volgende drie zaken te leren en hiernaar te handelen:

Ten eerst: Dat Allah swt ons heeft geschapen, ons in onze levensbehoefte heeft voorzien en ons niet verwaarloosd achter heeft gelaten. Integendeel, Hij heeft een Boodschapper naar ons gezonden; wie hem gehoorzaamt zal het Paradijs binnengaan, en wie hem ongehoorzaam is zal de Hel binnengaan. Het bewijs hiervoor is de volgende uitspraak van Allah de verhevene:

(Voorzeker, Wij hebben naar jullie (O mensheid) een Boodschapper (Mohammad) gezonden als getuige over jullie, zoals Wij naar Fir’auoun (farao) een boodschapper (Moesaa) hebben gezonden. Fir’aoun was echter ongehoorzaam aan de Boodschapper; daarom grepen Wij hem met een verschrikkelijke bestraffing) (Soerah Al-Muzzammil 73: 15,6

Ten tweede: Dat Allah swt niet aanvaardt dat aan Hem een deelgenoot in zijn aanbidding wordt toegekend. Ongeacht of dit (de deelgenoot) een Engel is die dicht tot Hem staat of een gezonden Profeet. Het bewijs hiervoor is de volgende uitspraak van Allah de verhevene:

(En de Moskeeën behoren toe aan Allah (alleen): roept daarom niemand naast Allah aan) Soerah Al-Djinn 72:18

Ten derde: Dat het – voor wie de Boodschapper gehoorzaamt en gelooft in de Eenheid van Allah swt, niet is toegestaan om degene die zich tegen Allah en zijn Boodschapper verzet als vriend te nemen, ook als is het zijn meest verwante familielid.

Het bewijs hiervoor is de volgende uitspraak van Allah de verhevene:

(Jij (O Mohammad) zult geen volk vinden dat in Allah en laatste dag gelooft, dat vriendschap sluit met degenen die zich tegen Allah en zijn Boodschapper verzetten, ook al zijn het hun vaders of hun zonen of hun broers of hun familieleden. Daarom heeft Hij het Geloof in hun harten geschreven en heeft Hij hen versterkt met Rúh (bewijzen, licht en ware leiding) bij Hem vandaan. En Hij doet hen Tuienen binnengaan waar de rivieren onderdoor stromen; Zij zullen daarin voor eeuwig blijven. Allah is tevreden over hen en zij zijn tevreden met Hem. Zij zijn de Partij van Allah. Voorwaar, de Partij van Allah, dat zijn de winaars) Soerah Al-Mudjaadilah 58:22

Word vervolgd

08-02-2007, 18:43


MaashAllah..

Erg leerzaam, dit zijn inderdaad hele belangrijke zaken voor iedere moslim om te weten. Jazaaka Llaho Ghairan voor het plaatsen..

InshaAllah krijgen we nog een vervolg!

Fie amaani Llah.

08-02-2007, 18:47

Citaat door monchida_amina:
MaashAllah..

Erg leerzaam, dit zijn inderdaad hele belangrijke zaken voor iedere moslim om te weten. Jazaaka Llaho Ghairan voor het plaatsen..

InshaAllah krijgen we nog een vervolg!

Fie amaani Llah.


Zezek Allah gairan, Allahma amin. Gair inshallah

09-02-2007, 10:36
Salam alaikom broeder en zuster hier de vervolg.....vervolg.....

Het belang van Tawheed en het gevaar van Shirk

Weet, moge Allah ons leiden naar Zijn gehoorzaamheid, dat de Hanifiyyah – de religie van Ibraahiem – is dat wij Allah alleen aanbidden, het geloof zuiver aan Hem richten. Dat heeft Allah swt immer aan alle mensen bevolen en dat is het doel Allah zecht daarom ook:

(En ik (Allah) heb de Djinns en de mensheid slechts geschapen om Mij (alleen) te aanbidden) Soerah Ad-Dhaariyaat 51:56

De betekenis van “om Mij te aanbidden” is hier dan ook “om Mijn Eenheid te belijden”.

Het belangrijkste wat Allah swt heeft bevolen is Monotheïsme (At-Tawheed). Dat is de Eenheid van Allah swt in de aanbidding. En het belangrijkste wat Allah swt heeft verboden is polytheïsme (Shirk). Dat is het aanroepen van een ander naast Allah.

Het bewijs hiervoor is de volgende uitspraak van Allah de verhevene:

(En aanbidt Allah en kent aan Hem in niets een deelgenoot toe)
Soerah An-Nisaa 4:36

De 3 fundamenten

Als aan jou wordt gevraagd: Wat zijn de drie fundamenten waar de mens verplicht kennis van moet hebben? Zeg dan: Dat de mens zijn Heer, zijn godsdienst en zijn Profeet Mohammad (s.a.a.w) kent. Beste broeder en zuster het zal je verbazen hoe weinig mensen deze basis kennen!!


Het eerste fundament

Als vervolgens aan jou wordt gevraagd: Wie is jouw Heer? Zeg dan: Mijn heer is Allah. Hij heeft mij en alle wereld bewoners gekoesterd (grootbracht) met zijn Gulheid. Hij is degene die ik aanbid; behalve Hem heb ik geen andere God.

Het bewijs hiervoor is de volgende uitspraak van Allah de verhevene:

(Alle lof zij Allah, de Heer van de Werelden) Soerah Al-Faatihah 1:2

Alles behalve Allah is wereld, en ben één van die wereld.
Als dan aan jou wordt gevraagd: Waarmee heb jij jouw Heer leren kennen?
Zeg dan: Door zijn Tekenen en Zijn scheppingen. Tot zijn Tekenen behoren de nacht en de dag en de zon en de maan. En tot zijn creaties behoren de zeven hemelen, de zeven werelden, wie zich in beide bevindt en wat zich ertussen bevindt. Het bewijs hiervoor is de volgende uitspraak van Allah de verhevene:

(En tot zijn tekenen behoren de nacht en de dag, en de zon end de maan. Knielt niet voor de zon en ook niet voor de maan, maar knielt voor Allah Die hen heeft geschapen, als jullie alleen Hem aanbidden) Soerah Fossilat 41:37
En de volgende uitspraak van Hem de verhevene:

(Voorwaar, jullie Heer is Allah Die de hemelen en de aarde in zes dagen heeft geschapen. Vervolgens verhief Hij (Istawaa) boven de Troon (op een manier passen bij Zijn Verhevenheid). Hij laat de nacht en de dag bedekken terwijl hij hem haastig najaagt; en de zon, de maan en de sterren zijn aan Zijn bevel onderworpen. Voorzeker, scheppen en bevelen is aan Hem voorbehouden. Gezegend zij Allah, de Heer van de werelden. Soerah Al-A’raaf 7:54

De Heer (Ar-Rabb) is degene die aanbeden wordt. Het bewijs hiervoor is de volgende uitspraak van Allah de verhevene:

(O mensheid! Aanbit jullie Heer (Allah), Die jullie en degenen die véér jullie waren heeft geschapen. Wellicht zullen jullie (Allah) vrezen. Degene die de aarde voor jullie tot een rustplaats heeft gemaakt en de hemel tot een gewelf en Hij zendt water (regen) uit de hemel neer, waarmee Hij vervolgens vruchten voortbrengt als voorziening voor jullie. Schrijft daarom geen deelgenoten toe aan Allah, terwijl jullie weten (dat alleen Hij het recht heeft om aanbeden te worden)). Soerah Al-Baqarah 2:21,22

Ibn Kathir - moge Allah hem genadig zijn heeft gezegd:

De Schepper van deze zaken is Degene die het verdient om aanbeden te worden.

Wordt vervolgd..............