Bekijk volle/desktop versie : Hadith van Profeet(sws)



Pagina's : [1] 2 3

07-02-2007, 21:11
Salaam Aleikoum

De boodschapper van Allah(sws) heeft gezegd: "De dienaar zal het dichtst bij zijn Heer zijn tijdens de soejood, dus vermeerder je smeekbedes daarin."

De boodschapper van Allah (sws) heeft gezegd: "Bij Allah , ik zoek de vergeving van Allah en toon berouw aan Allah meer dan zeventig keer per dag."

De boodschapper van Allah (sws) heeft gezegd : "Degene die honderd keer per dag zegt: "Soebh'aana Allaahie wa bie hámdie, Zal zijn zonden vergeven zien worden, ook al zijn zij zoals het schuim van de zee. "


"Laa ielaaha iella llaaoe wah'dahoe laa sharieeka la , lahoe l-moelkoe wa
lahoe l-h'amdoe wa hoewa 'ala xxxxxxe shay-ien qadieer."

Wa Aleikoum Salaam

(smeekbedes uit de qor'aan en de soennah) door sheikh sa'id ibn 'all ibn wahf al-qah'taan!

07-02-2007, 21:30


Een dichter zegt:

Jouw dag , gisteren , ging voorbij en was een rechtvaardige getui,
De dag van vandaag , die je hebt bereikt zal ook van je getuigen,
Als je in de loop van gisteren enige fouten hebt begaan, laat je prijzen,
Laat vandaag opvolgen door naar een goede daad te kunnen wijzen,
Stel niet uit tot morgen een goede daad, Morgen komt niet misschien, en jij bent al gegaan ,
Je bent immers niet in een onsterfelijk staat,
Jouw dag, als je haar pleziert, geeft jouw goedheid terug,
Een stromende rivier zal immers niet en nooit stromen de weg terug....
Uit hadith boek: Tijd in het leven van een moslim..DR yoesoef Al-Qardawi

07-02-2007, 21:42
"O Allah , ik vraag U om Uw liefde en om de liefde van degenen die U liefebben en om liefde voor daden die mij dichter Uw liefde brengen ". Ameen!

( Smeekbedes uit de Qo'aan en de soennah) Citadel van de moslim

07-02-2007, 21:46
"O Allah ik vraag U om vergeving en welzijn van mijn geloof,
mijn leven , mijn famillie en mijn bezit". Ameen !

(Smeekbedes uit de Qo'aan en de soennah) Citadel van de moslim)

07-02-2007, 21:52


De profeet (sws) zei: " Degene die aan Allah vraagt om mij te zegenen ,
Allah zal hem tien keer zegenen . "

(Smeekbedes uit de Qo'aan en de soennah) Citadel van de moslim)

07-02-2007, 22:04
Heeft iemand van jullie hadtih, plaats ze hier ...

08-02-2007, 13:23

Citaat door MisZ_Indepent:
Salaam Aleikoum

De boodschapper van Allah(sws) heeft gezegd: "De dienaar zal het dichtst bij zijn Heer zijn tijdens de soejood, dus vermeerder je smeekbedes daarin."

De boodschapper van Allah (sws) heeft gezegd: "Bij Allah , ik zoek de vergeving van Allah en toon berouw aan Allah meer dan zeventig keer per dag."

De boodschapper van Allah (sws) heeft gezegd : "Degene die honderd keer per dag zegt: "Soebh'aana Allaahie wa bie hámdie, Zal zijn zonden vergeven zien worden, ook al zijn zij zoals het schuim van de zee. "


"Laa ielaaha iella llaaoe wah'dahoe laa sharieeka la , lahoe l-moelkoe wa
lahoe l-h'amdoe wa hoewa 'ala xxxxxxe shay-ien qadieer."

Wa Aleikoum Salaam


mashaAllah!

Er is tevens ook een andere hadieth die dit ook ondersteund:

Aboe Horayrah ra heeft verhaald en zei: De boodschapper van Allah swt heeft gezegd: "Eenieder die s'ochtends en s'avonds Soub7anaAllah wa bi7amdih 100 keer zegt, niemand zal op de dag des oordeels met betere werken komen dan hem, behalve iemand die hetzelfde zei als hem of meer". Moeslim 4/2071

Aboe Horayrah ra heeft verhaald en zei: De boodschapper van Allah swt heeft gezegd: "twee makkelijke woorden voor de tong, zwaar wegend in de weegschaal en geliefd bij de Barmhartige. "Soub7anaAllah wa bi7amdih, soub7anaAllah al3adiem". Elboechaari 7/168 - moeslim 4/2072

wa salaamalaykoem.

08-02-2007, 14:15
Abu Thar, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd:"De Profeet, Allah’s zegen en vrede zij met hem, zei tegen mij: ’Wees fatsoenlijk in je gedrag en minacht dit niet, ook al gaat het er maar om je broeder met een vriendelijk gezicht tegemoet te treden." [Overgeleverd door Moesliem]


Naar een overlevering van Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft de Profeet, Allah’s zegen en vrede zij met hem, gezegd: ’Wie tot het volgen van het goede leidraad aanmoedigt heeft er net zoveel baat bij als degenen die hem daarin volgen, zonder dat hun beloning minder wordt. Maar wie tot het volgen van een dwaling oproept heeft net zoveel zonden als degenen die hem volgen, zonder dat hun zonden minder zouden zijn.’ [uiteindelijke overlevering door Moesliem]

08-02-2007, 14:16
Aboe Ad-darda’a, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "Ik heb de Profeet, Allah’s zegen en vrede zij met hem, horen zeggen: ’Wie een weg volgt en daarmee naar kennis verlangt, voor hem maakt Allah zijn weg naar het paradijs gemakkelijker. Bovendien leggen de engelen hun vleugels voor hem neer uit tevredenheid met wat hij verricht. Elke schepsel op aarde maar ook in de hemelen, zelfs de haaien in de zeeën vragen vergiffenis voor de geleerde. De positie van de geleerde en zijn belang zijn vergelijkbaar met die van de maan ten opzichte van andere planeten. De geleerden zijn de erfgenaam van de profeten, deze hebben geen Dirhams of Dinaars achtergelaten maar kennis en wie die verkrijgt heeft het meeste profijt’." [Uiteindelijke overlevering door Abu Daoud en Termidhi]


Abu Mousa Alash’ari, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet, Allah’s zegen en vrede zij met hem, heeft gezegd: ’Wie strijd heeft gevoerd om het woord van Allah verheven te houden, is op Allah’s weg’." [uiteindelijke overlevering door Boekhaarie en Moesliem]

08-02-2007, 14:18
Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet, Allah’s zegen en vrede zij met hem, heeft gezegd: ’Als men niest dan zegt men: "alhamdulillah", d.w.z. "Dank aan Allah". Zijn broeder of vriend zegt dan tegen hem: "yarhamuka Allah", d.w.z. "Moge Allah je Zijn genade schenken". Degene die heeft geniest vraagt dan aan Allah hen het juiste pad aan te wijzen en hun verstand te zegenen." [Uiteindelijke overlevering door Boekhaarie]

Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet, Allah’s zegen en vrede zij met hem, heeft gezegd: ’Een ieder is verplicht tot het geven van een aalmoes. Elke dag dat de zon opgaat en je treft een rechtvaardig oordeel tussen twee mensen dan is dat een aalmoes. Het helpen van een man bij het bestijgen van zijn beest of zijn goederen helpen daarop neer te leggen, een vriendelijk woord uiten, elke stap die wordt gezet in de richting van de moskee om het gebed te verrichten en het vuil opruimen van de weg; al deze daden zijn een aalmoes’." [De uiteindelijke overlevering door Boekhaarie en Moesliem]


Abdullah Ibn Mas’ud, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft gezegd: "De Profeet, Allah’s zegen en vrede zij met hem, heeft gezegd: ’Wie ook maar een druppeltje arrogantie in zijn hart heeft treedt het paradijs niet binnen’." Een man zei tegen de Profeet, Allah’s zegen en vrede zij met hem: ’Een man draagt toch graag goede kleding en schoenen. De Profeet zei: ’Allah is mooi en houdt van schoonheid, maar arrogantie leidt tot afwijzing van rechtvaardigheid en minachting voor mensen’." [De uiteindelijke overlevering door Moesliem]

08-02-2007, 14:20
een overlevering van Aboe Dharr Jundub Ibn Junaad en Aboe Abdurrahmaan Mu’ath Ibn Jabal, moge Allah met hen tevreden zijn, heeft de Profeet gezegd: "Vrees Allah waar je ook bent, en reageer op een ondeugdzame handeling met een deugdzame daad want zo neem je het kwaad weg en wees aardig tegen je medemens". [overgeleverd door Termidhi]

De uitleg van de hadith: Deze hadith is een aanbeveling van de Profeet aan zijn metgezellen en aan de moslims van alle tijden en plaatsen, zodat zij geluk vinden in het tegenwoordige leven en in het hiernamaals.

Toen Aboe Dharr zich in Makkah tot de Islam bekeerde, gaf de Profeet hem de opdracht naar zijn mensen toe te gaan zodat Allah met zijn aanwezigheid hen voordeel zou doen.

Maar toen de Profeet merkte dat Aboe Dharr bij de Profeet in Makkah wilde blijven en inzag dat hij dat niet aankon, zei de Profeet tegen hem: ’Vrees Allah waar je ook bent’ want dat is veel belangrijker dan het verblijf in Makkah. Dit is een aanbeveling aan alle moslims, zo ook aan Mu’ath zodat hij de opdrachten van Allah volgt en nalaat wat ongeoorloofd is, want Hij, de Verhevene, is de Alziende en is op de hoogte van zijn daden, waar hij zich ook bevindt. Tevens is het een aanbeveling aan Mu’ath om de mensen te behandelen zoals hij door hen behandeld wil worden, zoals hen niet te benadelen, hen tot het goede aan te zetten en met een vriendelijk gezicht tegemoet te treden zodat de zielen liefdevol dicht bij elkaar komen, want dat is een degelijke samenkomst en houvast.

08-02-2007, 14:20
Abu Mousa Alash’ari, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet heeft gezegd: ’Wie zijn Heer gedenkt en wie dat niet doet, zijn te vergelijken met een levende en een dode’." [De uiteindelijke overlevering door Boekhaarie]

De uitleg van de hadith: Met het gedenken van Allah wordt bedoeld het gebruiken van uitspraken volgens de voorschriften en waartoe men wordt aangemoedigd om ze zo vaak mogelijk te uiten zoals "albaaqiaatu-ssaalihaat", dat als volgt luidt: ’Verheven is Allah, Lof aan Hem. Er is geen andere God dan Allah, Allah is de Grote’.

Met het gedenken van Allah, de Verhevene, wordt ook bedoeld het verrichten van daden die Hij heeft opgedragen of daden die aanbevelingswaardig zijn zoals het lezen van de Koran en de hadith’s, het bestuderen van de religieuze kennis en het gebed.

Het gedenken van Allah, de Verhevene, gebeurt met taal en men wordt daarvoor beloond. Ook behoort het verlangen naar het goede in het tegenwoordige leven en in het hiernamaals tot het gedenken van Allah.

08-02-2007, 14:21


Othman Ibn Affan, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet heeft gezegd: ’De besten onder jullie zijn degene die de Koran hebben geleerd en die deze kennis hebben overgebracht’." [De uiteindelijke overlevering door Boekhaarie]

De uitleg van de hadith: De hadith bevestigt de goedgunstigheid aan degene die de Koran leert en die kennis onderwijst aan anderen. De goedgunstigheid bestaat enerzijds uit het verwerven van kennis door te leren, anderzijds uit de beloning die men verkrijgt voor het overbrengen van die kennis aan anderen, in tegenstelling tot degene die deze kennis voor zichzelf houdt.

Anderen onderwijzen is een eervolle handeling, maar men moet de kennis ook daadwerkelijk bezitten. Het overdragen daarvan is een daad waarbij men voordeel heeft. Bij het leren van de Koran en het onderwijzen van die kennis vult het ene voordeel het andere voordeel aan; het directe voordeel en het indirecte voordeel gaan samen en stijgen daarom uit boven het verwerven van andere soorten kennis.

08-02-2007, 14:23
Overgeleverd door Abu Ad Darda dat De Profeet zei: Mensen die gewend zijn te vloeken zullen op de dag des Opstanding niet voorspreken en niet getuigen. (Moesliem)

De Profeet zei: ’Allah vergeeft een martelaar alle zonden behalve de schuld.’ (Moesliem)

De Profeet zei: ’De meest geliefde daad bij Allah is een daad die aanhoudend is, ook al is het maar weinig.’ (Sah’ih&#8217

De Profeet zie: ’Wees tevreden met de dingen die Allah je gegeven heeft, en je zal tot de rijkste der mensen behoren" (Sah’ih&#8217

08-02-2007, 14:27
Aboe Hoerairah verhaalt dat de boodschapper van Allah zei:

’’Voorwaar, Allah wilde een leproos, een kale en een blinde van de kinderen van Israël beproeven, dus stuurde Hij een engel (in menselijke gedaante).
De engel kwam bij de leproos en zei:
’’van wat voor iets houd jij het meest?’’Hij zei: "Een mooie (huid-)kleur en een mooie huid. En dat van mij weggaat wat de mensen haten."
Hij raakte hem aan en de ziekte ging van hem weg en hij kreeg een mooie kleur.
Toen vroeg hij: "Van wat voor eigendommen houd jij het meest?"
Hij zei: "Kamelen."
daarop werden er tien zwanger vrouwtjeskamelen gegeven en werd hem gezegd: "Moge Allah er voor je zegeningen in brengen."

Toen ging hij (de engel) naar de kale en zei:
’’van wat voor iets houd jij het meest?’’
Hij zei: "Mooi haar en dat van mij weggaat wat de mensen haten."
Hij raakte hem aan en zijn ziekte ging van hem weg en hij kreeg mooi haar.
Hij vroeg: "Van wat voor eigendommen houd jij het meest?"
Hij zei: "Koeien."
Toen kreeg hij drachtige koeien en de engel zei: "Moge Allah er voor je zegeningen in brengen."

Daarop ging hij naar de blinde en zei:
’’van wat voor iets houd jij het meest?’’
"Dat Allah mijn gezichtsvermogen herstelde."
Toen raakte hij hem aan, waarop Allah zijn gezichtsvermogen herstelde.
Daarop vroeg hij:
"Van wat voor eigendommen houd jij het meest?"
Hij zei: "Geiten."
Toen kreeg hij een zwangere geit.

De dieren vermenigvuldigden zich snel, zodat er één een vallei vol kamelen had, er één een vallei vol koeien had en er één een vallei vol geiten had.Na verloop van tijd bezocht de engel de (voormalige) leproos in zijn gedaante als mens en zei:

"Ik ben een arm en behoeftig mens en heb al mijn middelen tot onderhoud tijdens mijn reis uitgeput en ik heb buiten Allah geen middelen om mijn reis te voltooien. Ik vraag jou, in naam van degene die jou een mooie kleur en mooie huid heeft gegeven, mij een kameel te geven om mijn reis te voltooien."
Hij zei: "Ik heb veel verplichtingen."
Hij (de engel) zei: "Het is of ik jou eerder heb gezien, was jij geen leproos die door de mensen gemeden werd, die daarop door Allah rijk werd gemaakt?"
Hij zei: "Ik heb deze eigendommen van mijn voorvaderen geërfd."
Hij (de engel) zei: "Als je liegt, moge Allah je dan terugbrengen in de toestand waarin je was."
Toen kwam hij in zijn gedaante als mens bij de (voormalige) kale man en herhaalde zijn verzoek aan hem.
Hij kreeg een soortgelijk antwoord als hij van de leproos gekregen had.
Tegen hem zei hij: "Als je liegt, moge Allah je dan terugbrengen in de toestand waarin je was."

Toen bezocht de engel de (voormalige) blinde man in zijn vroegere gedaante en zei:
"Ik ben een arm en behoeftig mens en heb al mijn middelen tot onderhoud tijdens mijn reis uitgeput en ik heb buiten Allah geen middelen om mijn reis te voltooien. Ik vraag jou in naam van degene die jou jouw gezichtsvermogen heeft teruggegeven, geef mij een geit die mij van nut kan zijn bij het bereiken van mijn bestemming."
Hij zei: "Ik was inderdaad blind, en Allah heeft mij mijn gezichtsvermogen teruggegeven. Jij mag nemen wat je wilt en je mag achterlaten wat je wilt. Bij Allah, ik zal jou niets weigeren dat jij in de naam van Allah, de Heer van eer en glorie, wilt nemen."
Hij (de engel) zei: "Houd alles wat je hebt. Jullie zijn beproefd. Allah is zeker met jou behaagd en Hij is vertoornd op jouw metgezellen."

(Boekhaarie en Moeslim)

Pagina's : [1] 2 3