Bekijk volle/desktop versie : Baard is niet verplicht!



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

02-02-2007, 06:07

Citaat door iligaalmarokaan:
Ja broeders een baard is niet verplicht. Waarom niet? omdat het niet meer hoeft in deze tijd. Vroeger in de tijd van de profeet vzmh was het verplicht om een baard te dragen om in die tijd onderscheid te maken tussen de moslims en de vuuraanbidders/magiers. En is het dus in deze tijd een soenna. Je mag een baard dragen maar hoeft niet. Dus laat je niet gek maken. De imams zeggen het voor niets. Sommige mensen denken dat ze het beter weten dan de imams.
.

02-02-2007, 06:21


Sorry maar ongelovigen droegen destijds ook een baard, dus dit laten hoeft niet expliciet ter onderscheiding van de ongelovigen. Het scheren/trimmen van de snor daarentegen wel.

02-02-2007, 06:52

Citaat door iligaalmarokaan:
ja duh maar in deze tijd hoeft het niet. veel geleerden zijn het hier mee eens.



Als je hier wat duidelijk bewijs voor hebt, dan ben je welkom deze te delen. Voor nu is het niet meer dan een uitgesproken woord zonder enkel poot om op te staan. Sorry dat ik het zeg.

02-02-2007, 09:24
De argumenten die je hebt geplaats zijn verre weg van sterk.

02-02-2007, 09:28



Citaat door iligaalmarokaan:
Ja broeders een baard is niet verplicht. Waarom niet? omdat het niet meer hoeft in deze tijd. Vroeger in de tijd van de profeet vzmh was het verplicht om een baard te dragen om in die tijd onderscheid te maken tussen de moslims en de vuuraanbidders/magiers. En is het dus in deze tijd een soenna. Je mag een baard dragen maar hoeft niet. Dus laat je niet gek maken. De imams zeggen het voor niets. Sommige mensen denken dat ze het beter weten dan de imams.

niet zomaar dingen roepen

02-02-2007, 09:34
Sommige roepen dat islam alleen in het hart moet zijn.En dat de rest niet belangrijk is.Maar als het uiterlijk en innerlijk niet conform elkaar is dan kan je geloof nooit zo sterk zijn.

wa Allahoe a3lem.

wa 3alaykom wa salam wa rahmatoe Allahi wa barakatoeh.

02-02-2007, 09:52

Citaat door iligaalmarokaan:
ja duh maar in deze tijd hoeft het niet. veel geleerden zijn het hier mee eens.



moeten wij (de mannen dus)zich aanpassen aan de TIJD????

02-02-2007, 09:55

Citaat door iligaalmarokaan:
Ja broeders een baard is niet verplicht. Waarom niet? omdat het niet meer hoeft in deze tijd. Vroeger in de tijd van de profeet vzmh was het verplicht om een baard te dragen om in die tijd onderscheid te maken tussen de moslims en de vuuraanbidders/magiers. En is het dus in deze tijd een soenna. Je mag een baard dragen maar hoeft niet. Dus laat je niet gek maken. De imams zeggen het voor niets. Sommige mensen denken dat ze het beter weten dan de imams.


en jij zet deze grote leugen om 6 uur in de ochtend??


meskin

02-02-2007, 10:06

Citaat door illahlilah:
en jij zet deze grote leugen om 6 uur in de ochtend??


meskin


HAHAHHA zie het nu pas meskien cker gedroomd wella?

02-02-2007, 10:23
In reactie op de topicstarter die Fataawah durft uit te vaardigen zonder kennis, plaats ik hier de bewijzen uit de Quraan en de Sunnah[/SIZE], zoals verzameld door [SIZE="2"]echte Geleerden.[/SIZE]

[SIZE="2"]En weet dat Islaam niet wordt aangepast aan tijd of plaats maar dat de tijd en de plaats worden aangepast aan de Islaam.[/SIZE]


Citaat:
Question:

I am a young Muslim and I want to let my beard grow, but my father is strongly opposed to this. Should I let my beard grow or obey my parents?

Answer:

Shaving the beard is haraam, and it is not permissible to do it for a parent or leader or boss, because obedience is only a duty in matters that are good and righteous. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said:

“There is no obedience to any created being (person) if it involves disobedience to the Creator.”




Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 5/146

Citaat:
Question:

What is the ruling on shaving the beard or removing part of it?

Answer:

Praise be to Allaah.

Shaving the beard is haraam because of the saheeh ahaadeeth that clearly state this, and because of the general application of texts that forbid resembling the kuffaar. One of these reports is the hadeeth of Ibn ‘Umar who said that the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said:

“Be different from the mushrikeen: let your beards grow and trim your moustaches.”



According to another report:


“Trim your moustaches and let your beards grow.”



There are other hadeeth which convey the same meaning, which is to leave the beard as it is and let it grow long, without shaving, plucking or cutting any part of it. Ibn Hazm reported that there was scholarly consensus that it is an obligation (fard) to trim the moustache and let the beard grow. He quoted a number of ahaadeeth as evidence, including the hadeeth of Ibn ‘Umar (may Allaah be pleased with him) quoted above, and the hadeeth of Zayd ibn Arqam in which the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said:

“Whoever does not remove any of his moustache is not one of us.”

[Classed as saheeh by al-Tirmidhi]



Ibn Hazm said in al-Furoo’: “This is the way of our colleagues [i.e., the Hanbalis].”

Is it haraam (to shave it)? Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (may Allaah have mercy on him) said: “The Qur’aan, Sunnah and ijmaa’ (scholarly consensus) all indicate that we must differ from the kuffaar in all aspects and not imitate them, because imitating them on the outside will make us imitate them in their bad deeds and habits, and even in beliefs, which will result in befriending them in our hearts, just as loving them in our hearts will lead to imitating them on the outside. Al-Tirmidhi reported that the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said,

“He is not one of us who imitates people other than us. Do not imitate the Jews and Christians.”



According to another version:


“Whoever imitates a people is one of them.”

[Reported by Imaam Ahmad]



‘Umar ibn al-Khattaab rejected the testimony of the person who plucked his beard. Imaam Ibn ‘Abd al-Barr said in al-Tamheed: “It is forbidden to shave the beard, and no one does this except men who are effeminate” i.e., those who imitate women. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) had a thick beard (reported by Muslim from Jaabir). It is not permitted to remove any part of the beard because of the general meaning of the texts which forbid doing so.


Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 5/133

Citaat:
Question:

is there any recommended length of the beard traceable from Prophet Muhammad, salla Allahu 'alayhi wa sallam.

Answer:

Praise be to Allaah.

There is no recommended or specified length of the beard, because nothing to that effect has been narrated from the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him). What has been reported is that the beard should be left as it is.

Muslim (2344) reported that Jaabir ibn Samurah (may Allaah be pleased with him) said:


“The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) used to have a very hairy beard.”



An-Nisaa’ (5232) reported from al-Baraa’ that he (peace and blessings of Allaah be upon him) had a thick beard; according to another report, he had a bushy beard; according to another report, he had a wide beard.

Some scholars permit cutting the hair of the beard that exceeds the amount that may be grasped in the fist, because Ibn ‘Umar did this; but most of the scholars regard this as makrooh, which is more apparent because of the reports referred to above.

Al-Nawawi said: the best is to leave it as it is and not touch it or shorten it at all. (Tuhfat al-Ahwadhi, 8/39).

- As for the hadeeth, “He used to reduce the length and width (of his beard)” – [SIZE="2"]this is a false and fabricated hadeeth.[/SIZE]

See al-‘Ilal al-Mutanaahiyah by Ibn al-Jawzi, 2/686

Allaah says (interpretation of the meaning):

“Indeed in the Messenger of Allaah (Muhammad) you have a good example to follow for him who hopes for (the Meeting with) Allaah and the Last Day…”

[al-Ahzaab 33:21]


“And whatsoever the Messenger (Muhammad) gives you, take it; and whatsoever he forbids you, abstain (from it).”

[al-Hashr 59:7]



Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allaah preserve him) said:

The definition of the beard as stated by the scholars of (Arabic) language is: the hair of the face, jawbone and cheeks, in the sense that all the hair on the cheeks, jawbone and chin is part of the beard and removing any of it is counted as a sin, because the Messenger (peace and blessings of Allaah be upon him) said:

“Let your beards grow,”

“Leave your beards alone,”

“Let your beards increase,”

“Let your beards be full.”



This indicates that it is not permissible to remove anything from the beard. But the sin may vary in degree – shaving the beard is worse than shortening it, because it is a more obvious contradiction of the Sunnah.

For more information, see Question # 1189.

And Allaah knows best

Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid

Citaat:

Question:

What is the ruling on one who trims his beard and makes all parts of it even in length?

Answer:

Praise be to Allaah.

It is obligatory to leave the beard alone and let it grow, and not do anything to it, because it was proven that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said:

“Trim the moustache and let the beard grow; be different from the mushrikeen.”

[Saheeh, agreed upon, narrated from Ibn ‘Umar]



Al-Bukhaari (may Allaah have mercy on him) narrated in his Saheeh from ‘Ibn ‘Umar (may Allaah be pleased with him) that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said:

“Cut the moustache and leave the beard alone; be different from the mushrikeen.”



Muslim narrated in his Saheeh from Abu Hurayrah (may Allaah be pleased with him) that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said:


“Trim the moustache and let the beard grow; be different from the Magians (Zoroastrians).”



All of these ahaadeeth indicate that it is obligatory to leave the beard alone and let it grow, and that it is obligatory to trim the moustache. This is what is obligatory as taught and enjoined by the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him). This was the example set by the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) and his companions (may Allaah be pleased with them), to be different from the mushrikeen and to avoid resembling them or resembling women.

[SIZE="2"]With regard to the report narrated by al-Tirmidhi (may Allaah have mercy on him), that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) used to trim something from the length and breadth of his beard, this is a false report according to the scholars, and it is not a saheeh report from the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him). Some people clung to this hadeeth to prove their point, but it is a report which is not saheeh, because its isnaad includes ‘Umar ibn Haaroon al-Balkhi, who was accused of lying.

It is not permissible for the believer to pay any attention to this false hadeeth, or to take what some of the scholars say as a concession.

The Sunnah applies to everyone, and Allaah says (interpretation of the meaning):

“He who obeys the Messenger (Muhammad), has indeed obeyed Allaah”

[al-Nisa’ 4:80]

“Say: ‘Obey Allaah and obey the Messenger, but if you turn away, he (Messenger Muhammad) is only responsible for the duty placed on him (i.e. to convey Allaah’s Message) and you for that placed on you. If you obey him, you shall be on the right guidance. The Messenger’s duty is only to convey (the message) in a clear way (i.e. to preach in a plain way)’”

[al-Noor 24:54]

“O you who believe! Obey Allaah and obey the Messenger (Muhammad), and those of you (Muslims) who are in authority. (And) if you differ in anything amongst yourselves, refer it to Allaah and His Messenger, if you believe in Allaah and in the Last Day. That is better and more suitable for final determination”

[al-Nisa’ 4:59]




Kitaab Majmoo’ Fataawa wa Maqaalaat Mutanawwi’ah li Samaahat al-Shaykh al-‘Allaamah ‘Abd al-‘Azeez ibn ‘Abd-Allaah ibn Baaz (may Allaah have mercy on him), vol. 4, p. 443
Tot slot:

"Degene die het meest bereid is om een Fatwah uit te vaardigen, is het meest voorbereid op het vuur."

Wa As-Salamu 'Alaykum Wa Rahmatu Allahi Wa Barakatuh.

02-02-2007, 11:00
Het scheren van de baard: een moderne vorm van verwijving
Bibliotheek



Definitie

Onder de baard (in het Arabisch: lihyah) verstaan we: al het haar dat groeit op de wangen en de onderkaak. Tevens omvat het de haren onder de onderlip en onder de kin.

Het Islamitisch oordeel over de baard

Het laten staan van de baard is Waadjib (verplicht) voor alle mannen. Hiervoor is voldoende bewijs te vinden in de Soennah van de Profeet (vrede en zij met hem) en de cOelamaa’ van de Islam zijn het er unaniem over eens dat het laten staan van de baard verplicht is. Laat je niet misleiden door het achterwege laten van deze soennah door een aantal hedendaagse ‘geleerden’. Laat je ook niet misleiden door hun twijfelachtige fatwa’s, waarmee zij hun eigen (ongeoorloofde) daden ondersteunen en waarmee zij de mensen hen laten volgen in datgene wat verwerpelijk is. De Profeet (vrede zij met hem) zei: “Wie met een goede soennah begint (het initiatief neemt om een goede daad te verrichten), hem komt de beloning van deze (goede soennah) toe en (ook) de beloning van éénieder die deze (goede soennah, hem navolgend) verricht. En wie met een slechte soennah begint (het initiatief neemt om een slechte daad te verrichten), hem komt de zondelast van deze (slechte soennah) toe en (ook) de zondelast van éénieder die deze (slechte soennah, hem navolgend) verricht.” (Moeslim)

En hij zei: “Voorwaar, Allah zal de kennis, nadat Hij die jullie heeft gegeven niet (in één keer) wegrukken, maar Hij zal haar (kennis) van hen wegnemen door het nemen (van de levens) van de cOelamaa’ en daarmee ook hun kennis. Daarna zullen slechts onwetende mensen overblijven. Zij zullen om fatwa’s (religieuze uitspraken) gevraagd worden, waarna zij fatwa’s zullen geven die gebaseerd zijn op hun eigen meningen, en daarmee dwalen zij af en doen zij anderen afdwalen.”

(al-Boechari)



Een lijst van overtredingen als gevolg van het scheren van de baard




Het scheren van de baard resulteert in het plegen van tal van overtredingen vanuit het oogpunt van de Islam bekeken. Hieronder zullen wij een aantal van deze overtredingen behandelen.

1. Ongehoorzaamheid tegenover Allah

Het scheren van de baard leidt tot ongehoorzaamheid tegenover Allah. De heerser van Jemen, die was aangesteld door de Perzische keizer Chosroes, stuurde twee boodschappers naar de Profeet (vrede zij met hem) om hem mee te nemen (naar Chosroes). Toen de twee boodschappers bij de Profeet (vrede zij met hem) kwamen viel het hem op dat zij hun baard hadden geschoren en hun snorren lang hadden laten groeien. De Profeet had er een afkeer van om naar hen te kijken (vanwege hun verschijning) en hij zei: “O wee jullie! Wie heeft jullie opgedragen om dit te doen?” Zij zeiden: “Onze heer! (zij refereerden daarmee naar Chosroes)” De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei toen:

“Wat betreft mijn Heer (Allah), verheven en gezegend is Hij, Hij heeft mij bevolen om mijn baard (met rust) te laten en mijn snor bij te knippen.” (Hassan verklaard door al-Albaani)

2. Ongehoorzaamheid tegenover de Profeet (vrede zij met hem)

Het scheren van de baard leidt tot ongehoorzaamheid tegenover de Profeet (vrede zij met hem). In vele overleveringen heeft de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) de moslimmannen bevolen om hun baarden met rust te laten. Deze overleveringen dragen allen de volgende boodschap uit:

“Knipt de snorren bij en laat de baarden (met rust)!” (al-Boechari en Moeslim)

Elke moslim dient te weten dat het gehoorzamen van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) gelijk staat aan het gehoorzamen van Allah.

Wie de Boodschapper gehoorzaamt heeft Allah zeker gehoorzaamd. (Soerat an-Nisaa’: 80)

3. Afwijking van het uiterlijk en de leiding van de Profeet (vrede zij met hem)

Het scheren van de baard leidt tot het afwijken van het uiterlijk en de Leiding van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem). Het is overgeleverd door Moeslim dat de Profeet (vrede zij met hem) een lange baard droeg. De moslim dient er naar te streven om het voorbeeld van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) te volgen. Allah zegt in de Koran wat als volgt vertaald kan worden:

“Voorzeker, jullie hebben in de Boodschapper van Allah een goed voorbeeld (dat jullie kunnen volgen).” (Soerat al-Ahzaab: 21)

En de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Waarlijk, de beste leiding is de Leiding van Mohammed.” (Moeslim)

4. Afwijking van de weg van de gelovigen

Het scheren van de baard leidt tot het afwijken van de weg van de gelovigen. Alle Profeten (vrede zij met hen allen), alle Metgezellen van de Profeet (Moge Allah tevreden zijn over hen), de grote cOelamaa’ en de oprechte vroegere moslim(mannen) van deze Oemmah lieten hun baarden staan. Er bestaan geen overleveringen dat ook maar één van hen ooit de baard scheerde. Dit is dus hun weg en Allah, verheven en gezegend is Hij, zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“En wie de Profeet tegenwerkt nadat de Leiding hem duidelijk is geworden en een andere weg volgt dan die van de gelovigen; Wij laten hem aanhangen datgene wat hij heeft aangehangen en Wij zullen hem in de Hel binnenleiden. En dat is pàs een slechte bestemming!”
(Soerat an-Nisaa’: 115)

5. Imitatie van de Moeshrikoen (veelgodenaanbidders)

Het scheren van de baard leidt tot het imiteren van de Moeshrikoen (veelgodenaanbidders). Dit komt duidelijk naar voren uit vele overleveringen van de Profeet (vrede zij met hem). De Profeet (vrede zij met hem) zei:

“Knipt de snorren bij en laat de baarden groeien. Onderscheidt julliezelf van de Magiërs. (volgelingen van een godsdienst die vroeger in Perzië werd beleden)”
(Moeslim)

“Onderscheidt julliezelf van de Moeshrikoen (veelgodenaanbidders), knipt jullie snorren bij en laat jullie baarden staan.” (al-Boechari en Moeslim)

Allah heeft ons bevolen om ons te onderscheiden van de Moeshrikoen (veelgodenaanbidders). Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“Volg niet de begeerten van degenen die niet weten. (over de Islam)” (Soerat al-Djaathiyah: 18)

De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: “Wie een volk immiteert, hij behoort tot hen.” (Aboe Daawoed)

6. Wijziging van de Schepping van Allah zonder toestemming

Met betrekking tot de vrouwen die de Schepping wijzigen, verklaarde de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem): “Allah vervloekt de Naamisah (degene die de wenkbrauwen van anderen epileert) en de Moetanammisah (degene die haar wenkbrauwen laat epileren) en de Waasilah (degene die bij anderen nep- of andermanshaar invlecht) en de Moestawsilah (degene die haar haar laat invlechten met nep- of andermanshaar ).”

Deze overlevering gaat specifiek over vrouwen, omdat zij normaal gesproken meer dan mannen zichzelf inspannen om hun natuurlijk uiterlijk te veranderen met het excuus zich zodoende op te maken. Deze waarschuwing geldt voor beide geslachten, omdat de voorwaarde voor het intreden van de vloek van Allah duidelijk is. Het scheren van de baard valt onder deze overlevering, omdat dit veel erger is dan het verwijderen van de wenkbrauwen (Nams) door vrouwen. Het betreft hier immers het gehoorzamen van de shaitan, hij zei:

“En ik zal hen bevelen de Schepping van Allah te veranderen.” (Soerat an-Nisaa’: 119)

7. Imitatie van vrouwen

De baard maakt een duidelijk onderscheid tussen mannen en vrouwen. Het scheren van de baard doet dit onderscheid verdwijnen en het behoort dan ook tot het imiteren van vrouwen. De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: “Moge Allah de mannen vervloeken die vrouwen imiteren en moge Allah de vrouwen vervloeken die mannen imiteren.” (al-Boechari)

8. Strijdigheid met de Fitrah (natuurlijke aanleg van de mens)

cAa’ieshah (moge Allah tevreden zijn over haar) overlevert dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: Tien (zaken) behoren tot de Fitrah; het bijknippen van de snor, het (met rust) laten van de baard...” (Moeslim)

De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) leert ons ook dat ieder kind met fitrah geboren wordt en dat deze fitrah later wordt gewijzigd door (de opvoeding van) de ouders. (al-Boechari en Moeslim)

02-02-2007, 11:00
De fitrah van vele moslims tegenwoordig is zo misvormd dat zij een gladgeschoren man aantrekkelijker en mannelijker vinden dan een man met baard. Dit is nu juist precies tegenstrijdig met datgene wat de Profeet (vrede zij met hem) in de bovenstaande overleveringen zegt. De oorspronkelijke fitrah, bij de geboorte van het kind, zal echter met het veranderen van de tijd nooit wijzigen. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“De fitrah (natuurlijke aanleg) van Allah, waarmee Hij de mensen (oorspronkelijk) geschapen heeft. Er is geen verandering in de Schepping van Allah.” (Soerat ar-Roem: 30)


Sommige mannen komen met als excuus voor het feit dat zij hun baard scheren, dat hun vrouwen er hen liever zonder zien. Net alsof zij op deze wereld zijn gezet om de vervormde begeerten en neigingen van hun vrouwen te volgen in plaats van de Verheven Bevelen van Allah en Zijn Boodschapper (vrede zij met hem). Weer anderen beweren dat het laten staan van hun baard leidt tot huidirritaties en jeuk. Dit kan echter nooit het gevolg zijn van het gehoorzamen van de pure fitrah, maar zal eerder het gevolg zijn van het onregelmatig reinigen en niet schoonhouden van de baard, zoals de Profeet (vrede zij met hem) dit de gelovigen opdroeg.

Wat de cOelamaa’ en de Imaams zeggen

Alle cOelamaa’ van de Salaf-us-Saalih (de oprechte voorgangers), waaronder ook de vier Imaams (Aboe Haniefah, Maaliek, Shaaficie en Ahmad (moge Allah hen genade schenken), zijn het er allen over eens dat het scheren van de baard haraam (verboden) is en dat het een verboden vorm van mutilatie (verminking) is, zoals dit ook is overgeleverd door cOmar ibn cAbdel-cAziz. Zij beschouwden degene die zijn baard scheerde als een verwijfde man en velen van hen (de oprechte voorgangers) accepteerden hen niet als getuige en stonden hen ook niet toe om voor te gaan in het gebed.

Moge Allah ons leiden op het rechte Pad en ons standvastig maken in het volgen van de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem).



bron: http://www.al-yaqeen.com

02-02-2007, 11:35



Citaat door iligaalmarokaan:
Ja broeders een baard is niet verplicht. Waarom niet? omdat het niet meer hoeft in deze tijd. Vroeger in de tijd van de profeet vzmh was het verplicht om een baard te dragen om in die tijd onderscheid te maken tussen de moslims en de vuuraanbidders/magiers. En is het dus in deze tijd een soenna. Je mag een baard dragen maar hoeft niet. Dus laat je niet gek maken. De imams zeggen het voor niets. Sommige mensen denken dat ze het beter weten dan de imams.



Ja Tuurlijk !! Ga naar huis, jij ontwetende !!

Jongens en Meisjes, Jullie volgen toch niet iemand die reageert op topic's als Moslima & Strings of Moslima en masturberen?

Verwijder deze topic en deze nonsens!!

Broeders en zusters, kijk naar zijn "andere reacties", deze man spoort niet!

02-02-2007, 11:38
We hebben hier een 'Aleem,
Barak-Allaahu feekum voor de Fatawaah van de ware 'Ullamaah, die een fatawaah uitvaardigen met Adeelah van de Qur'aan en Sunnah.

Kun je nog wat van leren iligaalmarokaan,

02-02-2007, 12:11

Citaat door Zina_Doekalia:
HAHAHHA zie het nu pas meskien cker gedroomd wella?




ja toch ,

sbah lilah...

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6