Bekijk volle/desktop versie : ‘Als je vrouw wegloopt, kun je beter een pistool kopen’



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

31-01-2007, 11:17
Is dit nu echt een allochtoons probleem of willen de Nederlanders niet inzien dat dit een probleem is van mannen in het algemeen?


Citaat:
Woensdag 31 januari 2007 - DEN HAAG – „Ik stop mijn hand in mijn broekzak en zoek mijn autosleutels. Wat ik vastpak, zijn niet de sleutels maar een zakmes. Ik open het mes en snij mezelf. In mijn armen. Ik blijf steken in mezelf. Ik wil weg. Dood. Als ik dood ben, hebben zij dat op hun geweten.“
Aan het woord is de veertigjarige Turkse Nederlander Isa kort voor het moment van zijn arrestatie. De man had uit woede zijn gezin bedreigd en geprobeerd zijn vrouw en kinderen te vermoorden.

Zijn vrouw was bij hem weggelopen en weigerde mee terug te komen. Ook zou hij zijn kinderen niet meer zien. Isa ging door het lint en kreeg tweeënhalf jaar cel voor mishandeling, bedreiging en verkrachting. Isa: „Als je getrouwd bent, is seks het recht van de man en de plicht van de vrouw. Dan kun je toch niet praten over verkrachting?“

Isa is een van de ruim twintig allochtone daders van huiselijk geweld die door de stichting Ada Awareness zijn geïnterviewd. Zijn naam is gefingeerd. De stichting die de integratie van allochtonen wil bevorderen, probeert aan de hand van die interviews de achtergronden van huiselijk geweld, mannelijkheid en eer in beeld te brengen. De geïnterviewde daders zijn van Turkse, Marokkaanse, Antilliaanse en Afro-Surinaamse afkomst.

Als Isa weer vrij is, heeft zijn vrouw de scheiding doorgezet en zijn hun huis en kinderen aan haar toegewezen. Isa kan zijn scheiding niet verkroppen. „Ik ben een Turkse man en voor mij is de Nederlandse scheiding niet geldig. Voor Turkse mensen is het niet te accepteren en te begrijpen als je vrouw wegloopt en naar een opvang gaat. Dat hou je niet lang vol. Je kunt dan beter een pistool kopen en je vrouw doodschieten.“

In plaats daarvan gaat hij haar stalken. „Ik controleer ze. Wat doen ze? Waar gaan ze heen?“ Uiteindelijk krijgt hij een straatverbod opgelegd en mag hij zijn kinderen niet meer zien.

De acceptatie van geweld in relaties onder allochtone mannen is groot, concluderen de onderzoekers van de emancipatie-organisatie Ada Awareness (Ada is Turks voor ‘eiland&rsquo. Zelfs voor de plegers van eermoord is er begrip. Veel daders hebben volgens de onderzoekers zelf ervaringen met geweld in hun jeugd. Dit wordt gezien als logisch onderdeel van de opvoeding en hierdoor liggen de acceptatiegrenzen van geweld bij allochtonen veel lager dan bij autochtonen. Het is volgens de onderzoekers dan ook hard nodig dat het onderwerp bespreekbaar wordt gemaakt.

Op basis van de daderverhalen wil projectcoördinator en filmmaakster Saadet Metin een vervolg maken op haar film ‘Als ik haar was’, waarin vrouwelijke slachtoffers van huiselijk geweld aan het woord komen.

http://www.bndestem.nl/binnenland/article1061338.ece

31-01-2007, 11:21


Dit is uiteraard een algemeen mannenprobleem, maar wordt veel sterker aangewakkerd in culturen waar "trots" en "eer" belangrijker zijn dan rationaliteit, eigen verantwoordelijkheid en inlevingsvermogen.

31-01-2007, 11:25
Wat een lafbek, anderen aanraden een pistool te kopen en je vrouw dood te schieten, maar zelf eindigen als een zielige stalker.

31-01-2007, 11:29

Citaat door dokterwho2:
Gelul van het zuiverste water !

zwam-zwam water dus!

Het is geen "algemeen mannen probleem" !

Het is een typisch probleem van mannen uit achterlijke primitieve culturen!

In elke cultuur, hoe "beschaafd" ook, worden vrouwen mishandeld door mannen (en heel soms ook andersom). Durf jij dat te ontkennen???

Alleen in sommige culturen is dat meer "geaccepteerd".

31-01-2007, 11:38



Citaat door no_mercy:
Een groot deel van dit probleem is dat de allochtone vrouw minder snel hulp in zal schakelen dan de autochtone vrouw.


Het slachtoffer een 'groot deel van het probleem' maken?

31-01-2007, 11:38

Citaat door Rachid_Breda:
Is dit nu echt een allochtoons probleem of willen de Nederlanders niet inzien dat dit een probleem is van mannen in het algemeen?


Froot moest even aan Jimi Hendrix denken:


Citaat:
1967
Performer Jimi Hendrix
Title Hey Joe
Lyrictext

Hey, Joe
Where you goin' with that gun of your hand?
Hey, Joe
I said where you goin' with that gun in your hand, oh?

I'm goin' down to shoot my old lady
You know I caught her messin' 'round with another man
Yeah, I'm goin' down to shoot my old lady
You know I caught her messin' 'round with another man
Huh, and that ain't cool

Hey, Joe
I heard you shot your mamma down, you shot her down now
Hey, Joe
I heard you shot your lady down, you shot her down in the groud, yeah

Yes, I did, I shot her
You know I caught her messin' 'round, messin' 'round town
Huh, yes I did I shot her
You know I caught my old lady messin' 'round town
And I gave her the gun, I shot her!

Alright
Shoot her one more time again baby!

Yeah!
Oh, dig it

Oh, alright

Hey, Joe
Where you gonna run to now, where you gonna run to?
Hey, Joe
I said where you gonna run to now, where you gonna go?

I'm goin' way down south
Way down to Mexico way, alright
I'm goin' way down south
Way down where I can be free
Ain't no-one gonna find me

Ain't no hang-man gonna
He ain't gonna put a rope around me
You better believe it right now
I gotta go now

Hey, Joe
You better run on down
Goodbye everybody
Hey, hey, Joe

31-01-2007, 11:42

Citaat door dokterwho2:
Gelul van het zuiverste water !

zwam-zwam water dus!

Het is geen "algemeen mannen probleem" !

Het is een typisch probleem van mannen uit achterlijke primitieve culturen!



Dus jij noemt de Nederlandse cultuur achterlijk en primitief?

31-01-2007, 11:43

Citaat door dokterwho2:
Gelul van het zuiverste water !

zwam-zwam water dus!

Het is geen "algemeen mannen probleem" !

Het is een typisch probleem van mannen uit achterlijke primitieve culturen!


Doe a.u.b. die oogkleppen af, want de laatste jaren hebben wij het ene gezinsdrama na het andere meegemaakt, waarbij hollandse mannen hun hele gezin hebben vermoord.

31-01-2007, 11:44
volgens mij waren dat veel meer Autochtonen (met name Nederlandse mannen) die het huis in fik staken, vrouw neerstak of neer schoot! Vooral die familie drama’s van 2006. Best angstaanjagend, moet ik zeggen. Om de maand was het weer raak!

Ik weet het niet, denk meer dat het met mannen te maken heeft dan cultuur.

31-01-2007, 11:44

Citaat door no_mercy:
Nee, een oplossing zoeken om dit te voorkomen is een beter iniatief. Zo kan voorlichting helpen zodat een allochtone vrouw weet waar ze terecht kan als het dreigt mis te gaan, juist omdat deze groep vrouwen vaak niet bij familie terecht kan.


Ben ik helemaal voor!

31-01-2007, 11:45

Citaat door Rachid_Breda:
Is dit nu echt een allochtoons probleem of willen de Nederlanders niet inzien dat dit een probleem is van mannen in het algemeen?

Zie jij jezelf niet als Nederlander?
Je poneert dat het een probleem van mannen in het algemeen is. Waar op baseer je jouw stelling?
Je stelt eerst een vraag die op discussiebereidheid moet duiden om daarna met stelligheid te beweren. Wat wil je met deze topic bereiken? Een discussie over evt. culturele invloeden bij vrouwenmishandeling OF de stelling dat mannen in het algemeen gewelddadig zijn?

31-01-2007, 11:49
This is a Men's world.. tuntuntunnn!!

31-01-2007, 11:53



Citaat door dutchbirdy:

Zie jij jezelf niet als Nederlander?
Je poneert dat het een probleem van mannen in het algemeen is. Waar op baseer je jouw stelling?
Je stelt eerst een vraag die op discussiebereidheid moet duiden om daarna met stelligheid te beweren. Wat wil je met deze topic bereiken? Een discussie over evt. culturele invloeden bij vrouwenmishandeling OF de stelling dat mannen in het algemeen gewelddadig zijn?



1.Ik zie me als een Marokkaan die in Nederland geboren is.
2.Omdat er een paar maanden geleden een onderzoek was gedaan waar uit bleek dat vrouwen enorm vaak slachtoffer zijn van huiselijk geweld.
3.Ik ben benieuwd naar de mening van de Nederlanders onder ons hoe zij hier tegen aan kijken want tot mijn grote verbazing staat er helemaal niets over Nederlanders in het artikel.

31-01-2007, 11:55

Citaat door dokterwho2:
Nee!

Maar jou wel!



Dat mag jij vinden

31-01-2007, 11:56

Citaat door Rachid_Breda:
1.Ik zie me als een Marokkaan die in Nederland geboren is.
2.Omdat er een paar maanden geleden een onderzoek was gedaan waar uit bleek dat vrouwen enorm vaak slachtoffer zijn van huiselijk geweld.
3.Ik ben benieuwd naar de mening van de Nederlanders onder ons hoe zij hier tegen aan kijken want tot mijn grote verbazing staat er helemaal niets over Nederlanders in het artikel.


"De stichting die de integratie van allochtonen wil bevorderen, probeert aan de hand van die interviews de achtergronden van huiselijk geweld, mannelijkheid en eer in beeld te brengen. De geïnterviewde daders zijn van Turkse, Marokkaanse, Antilliaanse en Afro-Surinaamse afkomst."

Zo groot moet die verbazing toch niet zijn.

Als ik het zo lees gaat het wel over Nederlanders, echter met 'andere' afkomst.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21