Bekijk volle/desktop versie : Ghousoul



Pagina's : [1] 2

30-01-2007, 22:51
salaam ou 3alaykoum broeders en zusters,

Ik heb een vraagje en ik hoop inshallah dat iemand een antwoord voor me heeft.
Mijn collega vroeg mij deze vragen. Maar ik gaf hierop mijn antwoorden alleen mijn collega heeft het tegendeel ervan gelezen wat mij heeft doen twijfelen. Dus vraag ik het aan jullie mede voor mijn collega en voor mijn twijfel.

-Is het mogelijk om de kleine ghousoul te verrichten onder de douche ?
-Moet je hierbij alsnog de rituelen volgen onder de douche?
-Is het waar dat als je naakt bent je de engelen weg jaagt ?


Voor degene met een antwoord zoudden jullie erbij vermelden waar hij of zij het vandaan heeft.

Djazakou allahou khayran

30-01-2007, 23:17


Allah oe a3lem ben benieuwd of iemand het weet.

31-01-2007, 10:22

Citaat door elmekteb:
Allah oe a3lem ben benieuwd of iemand het weet.



ja ik ook

khayr inshallah

31-01-2007, 10:25
salaam ou 3alaykoum broeders en zusters,

Ik heb een vraagje en ik hoop inshallah dat iemand een antwoord voor me heeft.
Mijn collega vroeg mij deze vragen. Maar ik gaf hierop mijn antwoorden alleen mijn collega heeft het tegendeel ervan gelezen wat mij heeft doen twijfelen. Dus vraag ik het aan jullie mede voor mijn collega en voor mijn twijfel.

-Is het mogelijk om de kleine ghousoul te verrichten onder de douche ?
-Moet je hierbij alsnog de rituelen volgen onder de douche?
-Is het waar dat als je naakt bent je de engelen weg jaagt ?


Voor degene met een antwoord zoudden jullie erbij vermelden waar hij of zij het vandaan heeft.

Djazakou allahou khayran

31-01-2007, 11:04


wa 3aleikoum as-salaam,

Ik begreep je vraag eerst niet aangezien er niet zoiets bestaat als kleine ghusl maar na wat nadenken begrijp ik wat je bedoelt, de vraag zou zo geformuleerd moeten worden:

Stel ik doe een vrijwillige "voldoende" ghusl en niet de mustahhab ghusl, moet ik daarna apart wudhu doen?

Ik kan je wel wat hierover zeggen maar ik mis de bronnen dus ik zeg even niks, ik leg je alleen de moeilijkheid van de vraag even uit.

Bij een verplichte ghusl vanwege djanabah etc. zegt o.a. uthaymeen rahimahullah dat je daarna geen wudhu meer hoeft te doen. Ook al heb je geen wudhu binnen de ghusl gedaan maar gewoon water hele lichaam inclusief neus en mond laten bereiken.

De regel die daarbij wordt gebruikt is alles wat grote hadath verwijdert ook kleine hadath verwijdert.

Jouw vraag is moeilijk omdat de persoon in kwestie niet in toestand van grote hadath verkeerd wat het een vrijwillige ghusl (douche) zou maken. Zou de vrijwillige "voldoende" ghusl dan ook de kleine hadath opheffen? Een extra punt is dat volgorde in wudhu verplicht is en in ghusl niet. Hier heb je echt een bron voor nodig dus ik zeg niks.

Zou je de vrijwillige mustahhab ghusl hebben bedoeld dan zit daar al de wudhu in dus dat zou de vraag weer veranderen.

Ik kom er insha Allah op terug. Wellicht zal iemand anders het antwoord al hebben. Neem niks van me aan tot nu toe want er staan geen bronnen bij, alleen maar hintjes.

31-01-2007, 11:07

Citaat door bent_oudaden:
salaam ou 3alaykoum broeders en zusters,

Ik heb een vraagje en ik hoop inshallah dat iemand een antwoord voor me heeft.
Mijn collega vroeg mij deze vragen. Maar ik gaf hierop mijn antwoorden alleen mijn collega heeft het tegendeel ervan gelezen wat mij heeft doen twijfelen. Dus vraag ik het aan jullie mede voor mijn collega en voor mijn twijfel.

-Is het mogelijk om de kleine ghousoul te verrichten onder de douche ?
-Moet je hierbij alsnog de rituelen volgen onder de douche?
-Is het waar dat als je naakt bent je de engelen weg jaagt ?


Voor degene met een antwoord zoudden jullie erbij vermelden waar hij of zij het vandaan heeft.

Djazakou allahou khayran


Salam alaikom zuster,

-Is het mogelijk om de kleine ghousoul te verrichten onder de douche ?
Voor zover mijn kennis bereikt, is de woedoe gewoon te verichten onder de douch en het gaat dan om nia (intensie), je moet nia doen dat je 3x je handen wast, 3x je mond etc.... Wat ik meestal doe: ik trek de kleine kraan open en doe mijn woedoe of ik doe water in een schaal en verricht de woedoe (wat je makelijk vind).

-Moet je hierbij alsnog de rituelen volgen onder de douche?Wat bedoel je hiermee? Gair inshallah

-Is het waar dat als je naakt bent je de engelen weg jaagt ?
Zuster ik hoor vaak, wat voor nut is het om je aan te kleden als je in douch bent je bent tog alleen. Ja dat klopt, maar wat men vergeet is dat Allah swt je kan zien, en wat dacht je van je engelen die met je zijn. Als ik douch heb ik altijd een boxershort aan en als ik me zelf wil wassen (la haja fi dien), dan ga ik hurken en probeer me zelf goed te bedekken en dan mn zelf te wasen. Wellahi zuster is het beste om wille van Allah je te schamen zo moet je denken. Gair inshallah

En Allah swt weet het beste

31-01-2007, 12:41

Citaat door Abdelkarim100:
Salam alaikom zuster,

-Is het mogelijk om de kleine ghousoul te verrichten onder de douche ?
Voor zover mijn kennis bereikt, is de woedoe gewoon te verichten onder de douch en het gaat dan om nia (intensie), je moet nia doen dat je 3x je handen wast, 3x je mond etc.... Wat ik meestal doe: ik trek de kleine kraan open en doe mijn woedoe of ik doe water in een schaal en verricht de woedoe (wat je makelijk vind).

-Moet je hierbij alsnog de rituelen volgen onder de douche?Wat bedoel je hiermee? Gair inshallah

-Is het waar dat als je naakt bent je de engelen weg jaagt ?
Zuster ik hoor vaak, wat voor nut is het om je aan te kleden als je in douch bent je bent tog alleen. Ja dat klopt, maar wat men vergeet is dat Allah swt je kan zien, en wat dacht je van je engelen die met je zijn. Als ik douch heb ik altijd een boxershort aan en als ik me zelf wil wassen (la haja fi dien), dan ga ik hurken en probeer me zelf goed te bedekken en dan mn zelf te wasen. Wellahi zuster is het beste om wille van Allah je te schamen zo moet je denken. Gair inshallah

En Allah swt weet het beste



Salaam Wa3lekom,

Oh, dat laatste wist ik niet.. Hmmzz.. als je in je slaapkamer bent en je bent je aan het omkleden ben je toch ook even naakt.. of hoe doe jij dat dan?

Ghair Insha Allah.. Asalaam Wa3alaykom!

31-01-2007, 13:46

Citaat door LieVe_NijNTje:
Salaam Wa3lekom,

Oh, dat laatste wist ik niet.. Hmmzz.. als je in je slaapkamer bent en je bent je aan het omkleden ben je toch ook even naakt.. of hoe doe jij dat dan?

Ghair Insha Allah.. Asalaam Wa3alaykom!


Salam alaikom zuster,

Gair inshallah, Badjas aantrekken of fuqia

Wa alaikom salam

31-01-2007, 14:32

Citaat door Abdelkarim100:
Salam alaikom zuster,

Gair inshallah, Badjas aantrekken of fuqia

Wa alaikom salam



Salaam Wa3lekom,

Vind het toch wel heel moeilijk hoor.. Maar ok, stel dat je gemeenschap hebt met je vrouw.. Hoe ga je dat dan doen???

Sorry, dat ik deze vraag moet stellen..

Ghair Insha Allah.. Asalaam Wa3lekom!

31-01-2007, 14:44

Citaat door Abdelkarim100:
Salam alaikom zuster,

-Is het mogelijk om de kleine ghousoul te verrichten onder de douche ?
Voor zover mijn kennis bereikt, is de woedoe gewoon te verichten onder de douch en het gaat dan om nia (intensie), je moet nia doen dat je 3x je handen wast, 3x je mond etc.... Wat ik meestal doe: ik trek de kleine kraan open en doe mijn woedoe of ik doe water in een schaal en verricht de woedoe (wat je makelijk vind).

-Moet je hierbij alsnog de rituelen volgen onder de douche?Wat bedoel je hiermee? Gair inshallah

-Is het waar dat als je naakt bent je de engelen weg jaagt ?
Zuster ik hoor vaak, wat voor nut is het om je aan te kleden als je in douch bent je bent tog alleen. Ja dat klopt, maar wat men vergeet is dat Allah swt je kan zien, en wat dacht je van je engelen die met je zijn. Als ik douch heb ik altijd een boxershort aan en als ik me zelf wil wassen (la haja fi dien), dan ga ik hurken en probeer me zelf goed te bedekken en dan mn zelf te wasen. Wellahi zuster is het beste om wille van Allah je te schamen zo moet je denken. Gair inshallah

En Allah swt weet het beste


maar ziet Allaah jouw lichaam dan niet als je je bedekt en wel als je naakt bent? De muren van de badkamer zouden je dan toch ook bedekken tegen het zicht van Allaah (ahoedhoe billah)?

31-01-2007, 17:26

Citaat door Abdelkarim100:
Salam alaikom zuster,

-Is het mogelijk om de kleine ghousoul te verrichten onder de douche ?
Voor zover mijn kennis bereikt, is de woedoe gewoon te verichten onder de douch en het gaat dan om nia (intensie), je moet nia doen dat je 3x je handen wast, 3x je mond etc.... Wat ik meestal doe: ik trek de kleine kraan open en doe mijn woedoe of ik doe water in een schaal en verricht de woedoe (wat je makelijk vind).

-Moet je hierbij alsnog de rituelen volgen onder de douche?Wat bedoel je hiermee? Gair inshallah

-Is het waar dat als je naakt bent je de engelen weg jaagt ?
Zuster ik hoor vaak, wat voor nut is het om je aan te kleden als je in douch bent je bent tog alleen. Ja dat klopt, maar wat men vergeet is dat Allah swt je kan zien, en wat dacht je van je engelen die met je zijn. Als ik douch heb ik altijd een boxershort aan en als ik me zelf wil wassen (la haja fi dien), dan ga ik hurken en probeer me zelf goed te bedekken en dan mn zelf te wasen. Wellahi zuster is het beste om wille van Allah je te schamen zo moet je denken. Gair inshallah

En Allah swt weet het beste



Salaam ou 3alaykoum aghie,

wat ik bedoelde met rituelen is de lwoedoe 3 maal handen 3 maal mond 2 maal oren enzovoorts.
Sorry dat ik het niet goed heb uitgelegd. Maar de rest van mijn vragen heb je alhamdoellilah netjes beantwoord djazakou allahou khayran.

Alhoewel ik me afvraag waar ik dit kan lezen ( dalil )

djazakou allahou khayran aghie

Ma3a Salama

31-01-2007, 17:48
wa 3aleikoum as-salaam,

Ooh alhamdoulillah het is dus niet zo ingewikkeld als ik dacht.

Audio:

wudhu:

http://www.soennah.com/audio/lezing/aboe_abdoerrahmaan/fiqh_attahaarah_woedhoe/hoe_verricht_ik_de_kleine_rituele_wassing.mp3

ghusl:

http://www.soennah.com/audio/lezing/aboe_abdoerrahmaan/fiqh_attahaarah_ghoesl/hoe_verricht_ik_de_grote_rituele_wassing.mp3

http://www.soennah.com/audio/lezing/aboe_abdoerrahmaan/fiqh_attahaarah_ghoesl/deel1_de_grote_rituele_wassing_ghoesl.mp3

http://www.soennah.com/audio/lezing/aboe_abdoerrahmaan/fiqh_attahaarah_ghoesl/deel2_de_grote_rituele_wassing_ghoesl.mp3

31-01-2007, 18:13


pdf-Bestanden:

http://www.megaupload.com/?d=WM9ULZ77

01-02-2007, 07:45

Citaat door topicverwoester:
maar ziet Allaah jouw lichaam dan niet als je je bedekt en wel als je naakt bent? De muren van de badkamer zouden je dan toch ook bedekken tegen het zicht van Allaah (ahoedhoe billah)?


Taki allah, wat zeg je broeder. Beste broeder, het gaat hier om jouw. dat je zelf bedekt om wille van allah en dat je je schaamt om allah, waar jij naar toe wil gaan dat is te ver gedacht. Het gaat hier om het morele zaak. Allah beproevd ons doormiddel te kijken of wij ons kunnen schamen voor hem of niet.

01-02-2007, 07:47

Citaat door LieVe_NijNTje:
Salaam Wa3lekom,

Vind het toch wel heel moeilijk hoor.. Maar ok, stel dat je gemeenschap hebt met je vrouw.. Hoe ga je dat dan doen???

Sorry, dat ik deze vraag moet stellen..

Ghair Insha Allah.. Asalaam Wa3lekom!


Gair inshallah, Het lieftst wil ik hier dit soort dingen niet vertellen, maar ik denk dat je het antwoord ook al weet. . Gair inshallah. als je het niet weet pm me ff

Pagina's : [1] 2