Citaat door mariamxx:Dank je wel geschenkje!! ik heb gelezen dat je 2 rakaat moet bidden en daarna vergiffenis vragen zijn er ook andere gebeden of duas die je kunt doen of andere manieren om het goed te maken tegenover Allah swt?
Salaam wa alaikoum,
veel jongeren denken dat sommige zonden nooit vergeven kunnen worden. En wanneer ze spijt hebben van een zonde die ze begaan hebben weten ze niet hoe ze berouw moeten tonen. Want een zonde wordt je pas vergeven wanneer je oprecht berouw toont.
Het Arabische woord voor berouw is Tawbah, dit betekent terugkeren naar allah . Berouw betekent zich verwijderen van wat Allah heeft verboden en terugkeren naar wat Hij heeft bevolen. Allah heeft de gelovigen aangemoedigd om te berouwen met oprecht berouw. in Soerah At-Tahriem; Ayaah:8 staat,
"O jullie gelovigen, wendt u tot Allah in oprecht berouw!"
In een andere ayaah [Soerah Al-Qasas; Ayaah:67] heeft Allah gezegd: "Maar hij die berouw heeft, gelooft en goed doet, zal waarschijnlijk tot de geslaagden behoren."
Dus we moeten ons in berouw keren tot Allah en onderwerpen aan Hem. Zelfs de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) was gewoon, om Allah voor Zijn vergiffenis te vragen ook al was hij de profeet. Hij toonde meer dan 70 keer per dag berouw aan Allah.
Ahadith overgeleverd door Boekhaarie
De profeet vzmh zei:
"O mensen, toon berouw aan Allah. Bij Allah, ik toon berouw vaker dan zeventig keer per dag."
De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) moedigde iedereen aan om berouw te tonen aan Allah als een middel van zuivering voor de zonden. De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) was gewoon om elke morgen vele malen vergiffenis aan Allah te vragen.
En de beste tijd voor berouw is in de morgen en in de avond, zo begin je de dag met berouw en eindig je de dag met berouw.
De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) heeft ons dus geadviseerd om berouw te tonen aan Allah en ook om voor Zijn vergiffenis te vragen. Allah heeft ons aangemoedigd en bevolen om berouw te tonen aan hem, ons compleet overgevend aan Hem voordat we tegenover Hem staan op de Dag des Oordeels. Zodoende moeten we berouw tonen en Allah´s vergiffenis zoeken voordat we de dood tegemoet treden, want op het tijdstip van de dood zal berouw ons van geen voordeel zijn.
In een hadith zei de profeet vzmh:
"Hij die berouw toont (aan Allah) vóór de zon opkomt vanuit het westen (voor de Dag des Oordeels), Allah keert met genade tot hem." [Moesliem]
Berouw heeft voorwaarden die dienen te worden volbracht en toegepast.
Oprechtheid aan Allah, de Meest Hoge, dus een persoon zou alleen berouw moeten tonen enkel ter wille van Allah en zoek Zijn beloning en redding van Zijn bestraffing.
Spijt, voor de gepleegde zonde en wensen dat je het nooit had gedaan. Je moet jezelf de schuld geven en spijt hebben van je zonden. Dit is dus aangeraden en noodzakelijk om de zonde vergeven te worden door Allah.
Onmiddellijk stoppen met het plegen van de zonde. Als de zonde tegen Allah was, dan moet je gelijk stoppen met het plegen van deze zonde.
Als het een zonde is waarbij je iets nalaat en niet doet. bijvoorbeeld je bid niet en je toont berouw en hebt spijt dat je niet bidt, moet je gelijk met het gebed beginnen anders heeft jou berouw jou taubah geen nut.
Van de voorwaarden van berouw is het doen van goede daden en weg te blijven van slechte daden.
En van de voorwaarden van berouw is dat wanneer de zonde aan je wordt herinnerd, dat je de zonde haat en weg blijft van alles dat ervoor zorgt dat je dat soort zonde begaat.
Want het is niet passend om berouw te tonen aan Allah en nog steeds velangt naar de zonde.
Vastberadenheid, om niet meer terug te gaan naar de zonde in de toekomst.
Het is niet passend om berouw aan Allah te tonen en de zonde steeds te herhalen, want dan is het net alsof je een spelletje speelt met Allah . De ware betekenis van oprecht berouw is berouw tonen aan Allah en spijt hebben van het zondigen en het helemaal wegblijven van die zonde en het laten zien aan Allah dat je je best doet om ervan weg te blijven door alle deuren te sluiten naar die zonde.
Dit is dus de manier van de profeten (vrede zij met hun allen) om weg te blijven en het sluiten van alle deuren naar de zonde. En dit is de manier van hun opvolgers om zichzelf te beschermen bij het wegblijven van de zonden en alle wegen die leiden naar de zonde.
Het meest belangrijkste is dat je moet streven om jezelf te beschermen tegen de zonde en jezelf verwijderen van alles dat er naar toe zou kunnen leiden en aan Allah vragen om je te beschermen van dat.
Van de voorwaarden van berouw is berouw tonen aan Allah swt en te vragen om Zijn vergiffenis en te geloven dat de zonde fout was en toegeven dat het fout was en dan voornemen om ervan weg te blijven en het doen van goede daden.
Allah swt vermeldt ook in de Qor-aan het volgende
Allah zegt: "Behalve degenen, die berouw hebben en zich verbeteren en aan Allah vasthouden en hun gehoorzaamheid zuiver houden voor Allah. Dezen behoren tot de gelovigen. En Allah zal de gelovigen weldra een grote beloning geven." [Soerah An-Nisa: Ayaah 146]
Hiermee wordt bedoeld dat diegenen die berouw tonen, hun harten in orde maken en vermijden om de zonde te herhalen. En zoeken de hulp bij Allah swt en vasthouden aan het touw van Allah swt.
Allah swt legt uit dat als iemand tot de dienaar van allah swt wil behoren moet hij aan deze voorwaarden voldoen, berouw tonend aan Allah swt en uit rechtschapenheid handelen, vasthoudend aan het touw van Allah swt en te geloven in Hem met oprechtheid, dan zegt Allah: "En Allah zal de gelovigen weldra een grote beloning geven."
Een andere voorwaarde dat Allah heeft toegevoegd in een andere ayaah is wanneer Hij zegt:
"Maar zij, die berouw hebben en zich beteren en (de Waarheid) verkondigen, dezen zijn het, tot wie Ik Mij met vergiffenis wend - Ik ben Barmhartig, Genadevol. " [Soerat Al-Baqarah: 160]
Wanneer we onze problemen werkelijk willen oplossen, moeten we tevens de sounnah van de profeet vzmh aannemen.
De Soennah van de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) is het tegenovergestelde van een zonde en het volgen van de Soennah is het handelen in een rechtschapen manier en het verlaten van de Soennah is het leiden van jezelf naar een zonde.
Allah swt zegt in de Qor-aan: "Maar degene, die na zijn overtreding berouw heeft en zich betert - God zal Zich zeker in barmhartigheid tot hem wenden; voorwaar, God is vergevens gezind, Genadevol. " [Soerah Al-Ma-iedah: Ayaah 39]
"Met uitzondering van hen die berouw hebben en geloven en goede daden doen, voor zulken zal God de slechte daden in goede daden veranderen, want God is Vergevens gezind, Barmhartig! ." [Soerah Al-Foerqan: Ayaah 70]
Allah swt moedigt ons aan om berouw te tonen aan Hem en nooit hopeloos te voelen of te wanhopen, want we kunnen altijd berouw tonen aan Allah en een goed persoon worden,
In plaats van te denken dat na het plegen van een zonde we niet vergeven kunnen worden, want bij oprecht berouw en het voldoen aan de voorwaarden zal aalah swt je zonden vergeven.
Als afsluiting wil ik een ahadtith voorlezen insha allah,
Overgeleverd door Aboe Sa’ied Al-Khoedrie: De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: "Onder de mannen van Banie Israa-iel was er een man die negenennegentig personen had vermoord. Toen ging hij op weg om te vragen (of zijn berouw geaccepteerd zou worden of niet). Hij kwam een monnik tegen en vroeg hem of zijn berouw geaccepteerd zou worden. De monnik antwoordde negatief en dus vermoordde de man hem. Hij bleef doorvragen, totdat een man hem adviseerde om naar die en die dorp te gaan. (Zodoende vertrok hij hiervoor), maar de dood overviel hem onderweg. Terwijl hij doodging, draaide hij zijn borst richting het dorp (waar hij had gehoopt dat zijn berouw geaccepteerd zou worden) en dus de engelen der genade en de engelen der bestraffing twijfelde onder elkaar over hem. Allah bevool het dorp (waar hij vandaan kwam) om ver weg te gaan en toen bevool Hij de engelen om de afstanden te meten tussen zijn lichaam en de twee dorpen. Zo bleek dat hij één span-wijdte dichter bij het dorp was (waar hij naartoe ging). Zodoende was hij vergeven." [Sahih Moesliem]
Er zijn veel ah’aadieth met verhalen van de sah’aabah voordat zij moslims werden, die vroeger vochten tegen Allah en Zijn boodschapper (Allah’s vrede en zegen zij met hem) en na het accepteren van de Islaam zien we dat zij de leiders werden van de Moslims. Eerder, we zouden berouw moeten tonen aan Allah, Allah opent Zijn Hand gedurende de dag voor de zondaars van de nacht om berouw te tonen aan Hem en Hij opent Zijn Hand gedurende de nacht voor de zondaars van de dag om berouw te tonen aan Hem.
Uit bovenstaande ahadith en uit nog vele andere overleveringen blijkt hoe barmhartig allah swt is. Ook al reiken je zonden tot aan de hemel allah swt zal je vergeven als je oprecht berouw/taubah toont.
Dus mijn broeders mocht je ergens spijt van hebben of wanneer je ergens spijt van krijgt denk dan aan alles wat je vandaag hebt gehoord.
O Allah, schenk ons het oprechte berouw en accepteer het van ons, voorzeker U bent de Al-Horende, de Alwetende. Ameen
Wa Alaikoem assalaam