Bekijk volle/desktop versie : er was eens ........



26-01-2007, 00:38
Er was eens heel lang geleden een man die bekend stond als een aardig en rustig persoon. Op een dag verliet deze man zijn huis op weg naar een bekende die zo'n 30 kilometer van zijn dorp woonde. Hij liep en liep......totdat hij bij een dorpje aankwam waar een appelboom stond die zijn hoofd op hol deed slaan. Hij had erge honger.….hij had tenslotte al een halve dag gelopen. De appelboom wist hem te verleiden, hij klom de boom in en plukte een appel. Na deze gegeten te hebben begon hij na te denken: ”Wat heb ik gedaan...? Bij Allah ik heb gezondigd, ik heb gestolen, ik heb andermans bezit gegeten…!”

Hij had zo'n spijt en kon de spijt niet meer verdragen, hij kon zijn reis niet meer voltooien, voordat hij vergiffenis zou krijgen van de eigenaar van de appelboom. Hij besloot de eigenaar van de appelboom te gaan zoeken, in de verte zag hij een Moskee, dit was de plaatselijke moskee, iedereen kende elkaar daar waarschijnlijk en zo dacht hij dacht sneller succes te kunnen boeken. Eenmaal daar aangekomen vroeg hij aan de mensen of zij wisten van wie die appelboom was. Hij kreeg meteen antwoord op zijn vraag, de boom behoorde toe aan een oude man die niet ver van de appelboom een huisje had. Nu hij wist van wie de appelboom was, was de volgende stap vergiffenis vragen. Hij had nog steeds een schuldgevoel, en hij moest het kwijtraken….

Hij liep naar het kleine armoedig huisje dat gemaakt was van klei en zink. Hij klopte aan en een oude man deed de deur open. ”As Salaamoe alaikoem wa Rahmatoellahi wa Barakatoeh” :zei de oude man, ”Wa alaikoem salaam wa Rahmatoellahi wa Barakatoeh” :antwoordde de man. ”Wat kan ik voor je doen” :vroeg de oude man. Hij antwoordde en zei: ”Ik kom mijn schuld bekennen en u om vergeving vragen.” De oude man vroeg: ”Wat heb je gedaan, dan?” Hij zei: ”Ik heb een appel uit uw appelboom gegeten. Hoe kunt u mij voor mijn daad vergeven.” De oude man antwoordde: ”Ik ben oud en kan niet meer op het land werken, ik heb een stukje land 5 kilometer hier vandaan, werk op mijn land en ik zal je vergeven.” De man antwoordde: ”Als ik dit moet doen om van uw vergeving te krijgen, dan doe ik dat.”

Zo gezegd zo gedaan. Acht lange jaren waren voorbij....en de oude man was niet meer de oude, hij begon sterk achteruit te gaan in zijn gezondheid. Op een dag klopte de man, na 10 uur op het land te hebben gewerkt, aan de deur van de oude man. De oude man deed de deur open, en nodigde hem uit binnen te komen, marhaba. De man liep naar binnen en nam plaats op een kleine zelfgemaakte stoel. Hij vroeg de oude man hoelang hij nog op het land moest werken, voordat hij vergeven zou worden. De oude man antwoordde: ”Ik vergeef je als je met mijn dochter trouwt.” De man antwoordde: ”Als dit de enige manier is om vergeving van u te krijgen dan trouw ik met uw dochter.” De oude man zei: ”Maar……wacht er is nog iets, mijn dochter is blind, stom, doof en kan niet lopen.….” De man zei: ”Als het echt moet, en als ik hierdoor van uw vergeving krijg dan trouw ik met haar!”

Alles was geregeld, de oude man nodigde hem een paar dagen later bij hem thuis uit, en ze zaten aan tafel. De oude man zei: ”Kijk hier is mijn dochter, degene met wie je gaat trouwen.” Waarop de man antwoordde: ”Hoe kan dit nu uw dochter zijn als ze gewoon kan zien, want ze kijkt recht in u ogen. En ze gewoon kan horen want ze reageerde toen u haar net riep. En ze gewoon kan praten want ze gaf u antwoordt. En ze gewoon kan lopen want ik zie haar nu lopen. Was uw dochter niet doof, blind, stom en kon ze niet lopen?”

De oude man antwoordde hierop: ”Ja inderdaad,.....mijn dochter is blind, want zij ziet alleen wat goed is, hetgeen wat slecht is ziet zij niet, mijn dochter hoort niets, want ze hoort alleen wat goed is, hetgeen wat slecht is hoort zij niet. Mijn dochter is stom, want ze praat alleen over goede dingen, hetgeen wat slecht is daar praat zij niet over. Mijn dochter kan niet lopen, want ze loopt van huis naar de Moskee en van de Moskee naar huis..……verder loopt zij niet. Waar vind je tegenwoordig nog zulke vrouwen en zulke mannen? Welke man zou 8 jaar op het land werken in ruil voor vergeving. Welke man zou trouwen in ruil voor vergeving. Welke man zou trouwen met een vrouw die blind, doof en stom is en die niet kan lopen.”

------------------------------

En waar vind je tegenwoordig nog zo’n vrouw of man. De vrouwen en mannen van tegenwoordig zijn blind voor geluk en gezondheid, maar hun ogen staan wijd open voor luxe, (auto's en goud). De vrouwen en mannen van tegenwoordig zijn doof en stom als het gaat om de Islam en om het verkondigen hiervan, maar hebben genoeg gesprekstof als het gaat om roddels, vloeken en andere slechte zaken gaat. De vrouwen en mannen van tegenwoordig kunnen niet lopen als het gaat om het lopen van huis naar de Moskee, maar lopen wel heel hard en snel achter de wereldse geneugten, pleziertjes en disco’s aan…..

Maar het is nog niet te laat. Denk na, en leg eens rekenschap af over hoe je je tijd gebruikt -de lange uren, ja zelfs de dagen weken of jaren- in het najagen van triviale doelen (zonder wezenlijke betekenis). Het inventarisatieproces en het verbeteren vereist een volledige eerlijkheid ten opzichte van jezelf en we weten dit kan buitengewoon moeilijk zijn als het om zonden als trots of egoïsme gaat. Het herkennen en erkennen er van is de eerste stap tot verbetering. Want iedereen zal beoordeeld worden door het overwicht aan het goede of slechte in hem/ haar. In dit verband wordt het opstellen van de Miezân (weegschaal) in de Qor’aan beschreven.

(ter informatie lees eens het artikel van Selima el Adel "Al-Miezân" - "De Weegschaal"!!! )



Tot slot een Doe’a (smeekbede):

”O Allah Leid ons recht in ons geloof en leid ons recht in het leven waarin we ons nu bevinden en leid ons op de goede weg.”

Amien…..



Wa alaikoem salaam wa Rahmatoellahi wa Barakatoeh
Namens beheer ”Islam & meer”

26-01-2007, 00:41


o ja deze verhaal heb ik ooit gehoord.
mooi eh

zulke vrouwen vind je in nog niet ontdekte werelden mischien mars of zo

26-01-2007, 00:53
ameen ya rabi ameen
zulke vrouwen lopen gewoon rond op aarde hoor, ze komen alleen de verkeerde mannen tegen!!

26-01-2007, 00:58

Citaat door messina:
ameen ya rabi ameen
zulke vrouwen lopen gewoon rond op aarde hoor, ze komen alleen de verkeerde mannen tegen!!



iwa ja goeie mensen hebben meestal geen geluk.

26-01-2007, 01:01



Citaat door django_de:
iwa ja goeie mensen hebben meestal geen geluk.



eigenlijk wel he, Allah laat je lijden op deze wereld en verminderd je slechte daden daarmee. dus ergens moet je er blij mee zijn, toch? always look at the bright side of things