Bekijk volle/desktop versie : Bijgeloof in de Islam??



22-01-2007, 19:30
Salaam Aleikoem

Ik had een vraagje.Zou iemand hier wat informatie willen plaatsen over bijgeloof(Shirk)in de Islam

Ik heb het dringend nodig.

Alvast Bedankt

22-01-2007, 19:50


http://www.al-yaqeen.com/bibliotheek/al-aqiedah/VoorbeeldenvangroteenkleineShirk.htm

(is eigenlijk een uitleg over algemene shirk)

22-01-2007, 20:11
Satan en hekserij en knopen op het hoofd

De hadieth van de verzamelaar en redacteur Boechari geeft aan dat Mohammed gelooft dat sommige soorten knopen op het hoofd het gevolg van satan en toverij zijn.

Verteld door Aboe Hoeraira:

Allah’s Apostel zei: “Satan legt drie knopen op de achterkant van het hoofd van ieder van u als je slaapt. Op iedere knoop leest en ademt hij de volgende woorden uit: ‘De nacht is lang, dus blijf slapen.’ Wanneer je ontwaakt en Allah gedenkt, is één knoop ongedaan; en wanneer je de rituele reiniging verricht, is de tweede knoop ongedaan, en wanneer je bidt is de derde knoop ongedaan en sta je energiek met een goed humeur in de ochtend op; anders sta je lui en met een slecht humeur op.” (Boechari, Nachtgebed, Volume 2, Boek 21, Nummer 243)

Mohammed voorziet stappen om jezelf van de invloed van satan te reinigen, door rituelen uit te voeren. Moeten we hem letterlijk en serieus nemen over de knopen die van hekserij komen? Hij lijkt dit fenomeen letterlijk en serieus te nemen in de koran.

Soera 113, een korte, geopenbaard in Mekka, zegt in zijn geheel:

1. Zeg [Profeet]: “Ik zoek mijn toevlucht bij de Heer van de dageraad. 2. Tegen het kwade van wat Hij heeft geschapen 3. En tegen het kwade van de duisternis wanneer deze zich verspreidt 4. En tegen het kwade van degenen die vaste banden door boze inblazingen willen ontbinden [benadrukking toegevoegd] 5. En van het kwade van de benijder wanneer deze benijdt.”

Deze korte soera zegt dat de nacht kwaad brengt, en het betekent ook dat heksen hun satansmagie beoefenen op bepaalde tijden van de vierentwintig uren durende dag. Deze link naar de tijden van de dag stemt overeen met Boechari’s hadieth, dus de overbrenger Aboe Hoeraira is juist, hoewel het onhelder is wanneer hij deze hadieth na 628 na Chr. vertelde. Het is hier in de Mekkaanse sectie ingesloten omdat soera 113 geopenbaard werd tijdens deze periode. Mohammed geloofde dit in het begin van zijn bediening.

Verder zegt soera 113 dat Mohammed toevlucht in Allah zocht. Dus, hij schijnt onzeker en zelfs angstig te zijn voor de duistere machten. Gegeven dat hij slechts een mens is, had hij dus wellicht geen keus. Hij lijkt niet genoeg geestelijk gezag te hebben om satan met zijn woorden alleen te vermanen. Mohammed verloor zijn angst voor de duistere macht van hekserij niet, zelf nadat hij naar Medina verhuisde. Maududi heeft in zijn commentaar op soera 113 (en 114) de overtuiging dat Mohammed onder de invloed van magie kwam, zoals we zullen zien in Mohammeds leven in Medina.

Volgens islamitische bronnen wordt Mohammed dus in eerste plaats gezien suïcidaal te zijn toen hij wanhoopte. Ontmoedigd zijn is één, maar gedachten van suïcide zijn ongezond.

Vervolgens zeggen vroege islamitische bronnen dat satan hem in soera 53 beïnvloedde, de zogenaamde satansverzen. Soera 22: 52 geeft aan dat satan woorden en verlangens niet alleen in zijn mond en hart legde maar ook in alle andere profeten die hun boodschap spreken. Hoewel er geen sprankje bewijs is dat profeten als Jesaja of Daniël hun boodschap uit satanisch invloed spraken, moeten we kijken naar het grotere plaatje in Mohammeds koran. Wat gebeurde er met de koranopenbaringen op dat moment? Hij was in zijn koran fout over het oude testament en Jezus. Onthullen zijn verhalen over hen dat hij zijn oor te luister had gelegd in de geestenwereld, of verzon hij deze verhalen zelf, of luisterde hij naar gebrekkige menselijke bronnen? Wat ook het geval is, dit is zorgwekkend.

Vervolgens zegt de koran dat de djinn naar Mohammeds heilige boek luisterden. Sommigen bekeerden zich, terwijl ander weigerden dat te doen. Mohammed had geen geestelijk gezag over deze laatste groep.

Tenslotte toont soera 113 hem als het nemen van toevlucht in Allah, niet gezag nemend over de duistere machten. Toevlucht nemen is niet slecht voor een menselijke boodschapper, maar Mohammed, de stichter van een wereldwijde religie, wordt verondersteld het beste morele voorbeeld te zijn dat ooit op deze aarde liep. Echter, zijn onderwerping aan suïcidale gedachten en satanische krachten trekken zijn voorbeeld in twijfel. Dat is een eerlijke en accurate (maar harde) conclusie uit wat kort in deze sectie wordt beschreven.

22-01-2007, 20:54
Salaam AleikoemBetekenis van shirk

Taalkundige betekenis: gelijkstellen en deelnemen.

Islamitische betekenis: een ander gelijkstellen aan Allah in wat betreft zaken die slechts Hem toebehoren.

Verschillende vormen van shirk

Grote shirk: shirk waarover de Islamitische wetgeving heeft gesproken en de pleger ervan buiten het geloof plaatst.

Kleine shirk: iedere daad, ongeacht of dit nu uitspraak of handeling is en door de Islamitische wetgeving als shirk is benoemd, maar de pleger ervan niet buiten het geloof plaatst.

Het verschil tussen grote shirk en kleine shirk

Grote shirk
Plaatst de pleger ervan buiten het geloof.
De pleger ervan verblijft voor eeuwig in het Vuur.
Doet alle daden teniet gaan
Kleine shirk
Plaatst de pleger ervan niet buiten het geloof.
De pleger ervan verblijft niet voor eeuwig in het Vuur.
Doet niet alle daden teniet gaan, slechts de daden die gepaard gaan met Riyaa' (aanbidding verrichten om gezien te worden).

Bron: http://www.al-yaqeen.com/bibliotheek/al-aqiedah/Shirk.htm

22-01-2007, 21:18


het is de nummer 1 zonde !

22-01-2007, 22:34

Citaat door fatima_zzz:
Salaam Aleikoem

Ik had een vraagje.Zou iemand hier wat informatie willen plaatsen over bijgeloof(Shirk)in de Islam

Ik heb het dringend nodig.

Alvast Bedankt



Bijgeloof

In de tijd van onze Profeet(vzmh),nog voordat er iemand van de islam had gehoord,bepaalden de mensen hun toekomst met drie pijlen met verschillende teksten:

Op de eerste pijl stond 'mijn heerbeveelt mij'.
OP de tweede pijl stond 'mijn heer verbiedt mij'.
Op de derde pijl stond niiets.

Ze kozen dan uit deze drie pijlen een pijl

Als zij bijvoorbeeld wilden trouwen of op reis wilden gaan of een rooftocht wilden uitvoeren,dan gingen zij naar de tempel waar de drie pijlen waren en koezen willekeurig een pijl uit.Als ze de pijl trokken waarop stond 'mijn heer beveelt mij' dan voerden zij hun plan uit.Als ze de verbodspijl trokken dan gingen ze zolang door totdat ze één van de twee andere pijlen trokken.Ze geloofden dat de pijlen konden bepalen of hun plan goed of slecht was.

Tegenwoordig worden deze dingen nog steeds gedaan door middel van koffiekopjes,theebladeren,spelkaarten,handpalmen,e nzovoort.Het lijkt vaak erg onschuldig om je hiermee bezig te houden,maar het heeft allemaal te maken met afgoderij.Allah verafschuwt zulke zaken,want zij zijn allemaal in tegenstelling met de leer van Tawhied (la ilaha illa Allah).


Shirk: zijn betekenis en vormen

Om het begrip tawhied te begrijpen is het nodig enige kennis te hebben over het tegenovergestelde ervan; namelijk shirk.Dit betekent deelgenoten in aanbidding naast Allah plaatsen.In de Qoraan staan vele ayaat (versregels) over het bevestigen van tawhied en het ontkennen van shirk (afgoderij) op iedere mogelijke manier.

Deelgenoten toekennen aan Allah

Shirk is de grootste zonde die een mens kan begaan.Allah vergeeft alle zonden behalve shirk (afgoderij).

''Zeker, Allah vergeeft het verenigen van iets met Hem niet en Hij vergeeft alles behalve dat aan wie Hij wil en al wie iets met Allah verenigt is inderdaad ver afgedwaald.''(Soerah an-Nisa: 16)

''Als iemand anderen met Allah verenigt is het alsof hij uit de hemel was gevallen en de vogels hem weggedrukt hadden of de wind hem had meegevoerd en hem in een ver afgelegen plaats had neergegooid.''(Soerah al-Hadj: 31)

Tussen het leven van iedere Profeet werd de zonde van afgoderij als de ernstigste zonde bschouwd.Dit is ook de reden dat elke Profeet zijn missie begon met de mensen terug te brengen naar het geloof in tawhied (Eénheid van Allah) en shirk te vermijden,op te geven en uit te bannen.In Soerah al-A'raf kunnen we lezen over de boodschappen van vijf Profeten,namelijk Noeh (Noach),Hoed,Salih,Shoe'aib en Moesa (Mozes).De roep van ieder van hen bestaat uit dezelfde enkele verklaring: ''O mijn volk! Aanbidt Allah! Jullie hebben geen andere God dan Hij!' Dit laat ons de samenhang en harmonie zien in de boodschappen van de Profeten en hun oorsprong in één en dezelfde bron; alle boodschappen komen van Allah swt.Het toont ook aan dat het belangerijkste doel van alle Profeten was,het accepteren van Tawhied,het verwijderen van duisternis van afgoderij en wakker maken van harten van generaties van mensen naar het licht van Tawhied.In de Qoraan lezen wij:

''Wij stuurden zeker voor iedere gemeenschap (oemmah)een boodschapper die verkondigde: 'Aanbidt Allah en vermijdt at-taghoet (alle valse godheden).'En van hen waren sommige die Allah leidde en van hen waren sommige waarvoor het afdwalen was gerechtvaardigd.Reist dus door de wereld en zie hoe het einde was van degenen die ontkenden.''(Soerah an-Nahl: 36)

Wat hier boven staat,is maar een algemene informatie,als je meer wenst te weten,laat het dan weten,(het rijmt )

wa 'alaykum as salam wara'matu Allahie ta'ala wabarakatu