Bekijk volle/desktop versie : Al-Isti'aanah, al-Istighaathah en al-Isti'aadhah



22-01-2007, 00:42
Betekenis van deze termen:

Al-Isticaanah: Het vragen van hulp.

Al-Istighaathah: Het vragen van al-Ghawth en dit woord houdt in: het opheffen van moeilijkheden.

Al-Isticaadhah: Het zoeken van toevlucht.

Het bewijs dat deze drie zaken daden van aanbidding zijn
Al-Isticaanah:

De volgende uitspraak van Allah (interpretatie van de betekenis):

“U alleen aanbidden wij en U alleen vragen wij om hulp.” (Soerat al-Faatihah: 5)

Al-Istighaathah:

De volgende uitspraak van Allah (interpretatie van de betekenis):

“Toen jullie je Heer (bij de Slag bij Badr) om hulp vroegen en Hij jullie verhoorde.”

(Soerat al-Anfaal: 9)

Al-Isticaadhah:

De volgende uitspraak van Allah (interpretatie van de betekenis):

“Zeg: ,,Ik zoek mijn toevlucht tot de Heer van de mensen.” (Soerat an-Naas: 1)

Het oordeel over het zoeken van deze drie zaken bij een ander dan Allah
Dit is onder te verdelen in twee categorieën:

1. Toegestaan

Mits aan de volgende vier voorwaarden wordt voldaan:

Twee voorwaarden die zien op datgene waarvoor al-Isticaanah, al-Istighaathah en al-Isticaadhah wordt gedaan.

- Dat dit niet behoort tot de zaken die Allah specifiek toekomen.

- Dat deze persoon hiertoe in staat is.

Twee voorwaarden die zien op degene bij wie al-Isticaanah, al-Istighaathah en al-Isticaadhah wordt gevraagd.

- Dat deze persoon in leven is.

- Dat deze persoon aanwezig is.

2. Shirk

Als er aan één van de vier bovengenoemde vereisten niet wordt voldaan.

22-01-2007, 13:48



Citaat door The_Reporter:
Salaam 'alaykom,

Wat is je bron?

Wa salaam


Als ik thuis ben zal ik die plaatsen, ik en op een plaats waar ze de rechtermuisknop hebben uitgeschakkeld!!!

22-01-2007, 13:54

Citaat door The_Reporter:
Ok, barakAllaahu feek, niet vergeten agi.


Bedankt broeder voor jou aanmaning. Trouwens de link die bij je o.t. staat is wel intressant!!

http://aqeedah.wordpress.com/

22-01-2007, 13:58
Link: Al-Isti'aanah, al-Istighaathah en al-Isti'aadhah

22-01-2007, 14:24



Citaat:
11. Imam Abdur-Rahmaan ibne Djouzi, Rahmatoellahi Alaihie, vermeldt in zijn boek Oyunil Hikayat een verbazingwekkend verhaal. Het verhaal gaat over drie broers die, vanwege de zegeningen, zoveel van het strijden voor de Islam hielden dat ze altijd meededen. Een keer namen ze deel in een strijd tegen de Christenen van Rome. Ze waren gevangen genomen en vervolgens door de Romeinen gemarteld. De Romeinse koning vertelde hen dat ze zouden worden bevrijd als ze het christendom zouden accepteren als godsdienst. De broers weigerden en schreeuwden luid: ‘’Yaa Mohammad!’’. De koning was hier woedend over en gaf de opdracht om twee broers in kokende olie te gooien. De twee broers werden uiteindelijk martelaren. De jongste broer werd gevangen genomen. Toen hij gevangen zat, voelde de dochter van de koning zich aangetrokken tot de gevangene. Ze was erg verbaasd over zijn godvrezendheid en liefde voor zijn godsdienst waardoor ze meer voor hem begon te voelen. Na een bepaalde tijd had ze hem in het geheim bevrijd en vluchtte samen met hem weg. Na hun ontsnapping presenteerde de Moslim de Islam aan de prinses en ze accepteerde de Islam met heel haar hart. Zes maanden later besloten ze met elkaar te trouwen. Op de trouwdag zag de bruidegom dat zijn twee broers met een groep Engelen waren gekomen om het huwelijk bij te wonen. Hun fysieke aanwezigheid schokte iedereen omdat het bekend was dat ze als martelaren waren gestorven. Nadat er vragen over hen werden gesteld, antwoordden ze:
Toen jullie zagen dat wij in kokende olie werden gegooid, zagen jullie inderdaad ons in de val gaan. Voor jullie was het een vat, maar voor ons was het de ingang naar het Paradijs (Jannatul Firdaus).
Ons doel is om te benadrukken hoeveel profijt men kan hebben bij het roepen naar de Heilige Profeet Mohammed, Sallallahoe Alaihie Wa Sallam. We zien dat de broers niet aarzelden om, in tijden van gevaar en extreme risico’s, naar de Profeet te roepen. Zij werden vervolgens door zoveel zegeningen beloond dat ze meteen het Paradijs konden betreden, terwijl de jongere broer werd gespaard en met de dochter van de koning trouwde. De twee martelaren, vergezeld door een groep Engelen, kregen de toestemming om de trouwerij van hun jongere broer bij te wonen. Als het roepen naar de Heilige Profeet met ‘’Yaa’’ afgoderij is, waarom werden de broers dan vergeven en gezegend met het Paradijs? En waarom waren er in dat geval Engelen op de trouwerij aanwezig?
[URL="http://www.sunni.nl/forums/index.php?showtopic=140"][Yaa Rasoelallah Al-Madad][/URL]

22-01-2007, 14:31

Citaat door just_palestin:
Link: Al-Isti'aanah, al-Istighaathah en al-Isti'aadhah


BarakaAllahoefiek broeder

22-01-2007, 15:15

Citaat door Osama Duck:
[/B][URL="http://www.sunni.nl/forums/index.php?showtopic=140"][Yaa Rasoelallah Al-Madad][/URL]


Subhanallah Bhai!

22-01-2007, 15:21

Citaat door Osama Duck:
[/B][URL="http://www.sunni.nl/forums/index.php?showtopic=140"][Yaa Rasoelallah Al-Madad][/URL]


Zo erg!!!!!!!

22-01-2007, 15:39

Citaat door Osama Duck:
[/B][URL="http://www.sunni.nl/forums/index.php?showtopic=140"][Yaa Rasoelallah Al-Madad][/URL]



Vraag: Wat is het oordeel over degene die gelooft dat de profeet licht is dat geschapen is uit het Licht van Allah en dat hij geen mens is, en dat hij kennis heeft over het onwaarneembare en dat men hem om steun en hulp vraagt, denkend dat hij hem voordeel kan brengen en schade kan berokkenen? En is het gebed achter deze persoon of wie daarop lijkt, toegestaan? Informeer ons, moge Allah u met het goede belonen.

Antwoord:

Sheikh Ibn ‘Othaymien heeft op deze vraag een antwoord gegeven en zei:

Degene die denkt dat de profeet Smiley licht is dat geschapen is uit het Licht van Allah en dat hij geen mens is en dat hij kennis heeft over het onwaarneembare, is ongelovig aan Allah en Zijn boodschapper. Hij is tevens een vijand van Allah en Zijn boodschapper en behoort niet tot degenen die aan Allah en Zijn boodschapper loyaal zijn.

De reden hiervoor is dat zijn uitspraak een verloochening van Allah en Zijn boodschapper is, en wie Allah en Zijn boodschapper verloochent is een ongelovige. Het bewijs van het feit dat hij Allah en Zijn boodschapper verloochent is Zijn Uitspraak, Verheven is Hij: “ Zeg: “Voorwaar, ik ben slechts een mens zoals jullie.” [1]

En de Verhevene heeft gezegd: “Zeg: "Niemand kent het onwaarneembare in de hemelen en op de aarde, behalve Allah.” [2]

En Zijn Uitspraak, Verheven is Hij: “Zeg: "Ik zeg jullie niet dat de schatten van Allah bij mij zijn en niet dat ik het verborgene ken, en ik zeg jullie niet dat ik een Engel ben: ik volg slechts wat aan mij geopenbaard wordt.” [3]

En Zijn Uitspraak: “Zeg: "Ik heb geen macht om voor mijzelf iets van nut te verwerven of schade af te wenden, behalve wat Allah wil. En als ik het onwaarneembare kende, dan zou ik het goede vermeerderd hebben en zou het kwade mij niet hebben getroffen. Ik ben niets dan een waarschuwer en een verkondiger van verheugende tijdingen voor een gelovig volk.” [4]

En de uitspraak van de profeet Smiley : “Ik ben slechts een mens zoals jullie, ik vergeet zoals jullie vergeten; als ik vergeet herinner mij dan.” [5]

Degene die steun en hulp zoekt bij de boodschapper van Allah Smiley en denkt dat hij Smiley het beheer heeft over schade en voordeel is een ongelovige die Allah verloochent en een deelgenoot naast Hem neemt, omdat de Verhevene heeft gezegd: “ En jullie Heer zei: “Roept Mij aan, Ik zal jullie verhoren. Voorwaar, degenen die te hoogmoedig zijn om Mij te dienen zullen de Hel binnengaan als vernederden.” [6]

En Zijn Uitspraak: “Zeg: “Ik heb geen macht om voor jullie schade te voorkomen en niet om Leiding te geven.” ! Zeg: "Niemand zal mij ooit tegen Allah kunnen redden en ik zal ooit naast Hem een toevluchtsoord vinden.” [7]

En zijn Smiley uitspraak aan zijn naasten: “Ik zal voor jullie geen voordeel berokkenen,” [8] zoals hij Smiley tegen (zijn dochter) Faatimah en zijn tante Safiyyah (moge Allah tevreden met hen zijn) heeft gezegd.

Het is niet toegestaan om te bidden achter deze persoon en mensen die zulke praktijken volgen en het gebed zal ook niet geldig zijn. Tevens dienen mensen een dergelijke persoon niet als Imaam voor de moslims te nemen.

[1] Soerat Al-Kahf (18), aayah 110.

[2] Soerat An-Naml (27), aayah 65.

[3] Soerat Al-An’aam (6), aayah 50.

[4] Soerat Al-A’raaf (7), aayah 180.

[5] Al-Boekhaarie nr. 401 en Moesliem nr. 572.

[6] Soerat Ghaafir (40), aayah 60.

[7] Soerat Al-Djinn (72), aayah 21-22.

[8] Al-Boekhaarie nr. 2753 en Moesliem nr. 351.

Bron: http://app.al-islaam.com/index.php/m...apen/qanda/772

22-01-2007, 15:42

Citaat door Osama Duck:
[/B][URL="http://www.sunni.nl/forums/index.php?showtopic=140"][Yaa Rasoelallah Al-Madad][/URL]


Is dit ook de aqeedah waar stion achterstaat?