poedersuiker
21-01-2007, 14:11
De Levensloop van een strijdende Geleerde…
De vader van de sjeikh ` Abd Al-Hamîd Kishk was een bescheiden handelaar uit de stad Shabrakhît. Sheikh Kishk werd geboren in een zeer arme familie . In zijn kinderjaren, verloor hij zijn kijkvermogen. Hij zie hierover vele malen met veel vertrouwen dat God hem het licht van de ogen afnam en dit licht door het licht van de Koran verving die zijn hart verlichtte.
Cheikh Kishk begon vroeg met de scholing van de Heilige Koran in zijn stad. Op twaalf jarige leeftijd , had hij de hele Koran geleerd. Hij vertrok naar Alexandrie om in de primaire afdeling van Al-Azhar te studeren, in het instituut van de religieuze studies.
In 1952 nam de vader van Sheikh Kishk afscheid van deze wereld. De oudere broer van de
sjeikh heeft gedurende twee jaar vele malen pogingen ondernomen om Sheikh ` Abd Al-Hamîd's ogen te laten genezen . Zijn broer stimuleerde het om naar Cairo te vertrekken en zich daar in te schrijven voor een hogere opleiding aan de al-Azhar
In Cairo, was het leven voor de Sheikh niet gemakkelijk. Hij had altijd behoefte aan een persoon om hem te vergezellen tot het instituut van Al-Azhar. Op dezelfde manier was
de scholing niet zonder moeilijkheden. Soms vond hij een vriendelijke vriend om hem enkele bladzijdes voor te lezen. Een andere keer, hief hij zijn handen naar de hemel om God te verzoeken hem een persoon te zenden die voor hem wilde lezen. Gedurende een bepaalde tijd moest hij rekenen op de beminnelijkheid van groentenverkoper die bereid was zijn cursusstof dagelijks voor te lezen.
De eerste ervaring van Sheikh met de minbar (de leerstoel van een moskee) was in Shabrakhît toen zijn oom hem vroeg om in één van de moskeeën van de stad te preken.Toen hij zich inschreef aan de Al-Azhar , maakte hij kennis met Sheikh Ahmad ` Isâ ` Ashûr, de voorzitter van een religieuze vereniging (Al-Jam`iyyah Ash-Shar`iya). Deze vereniging heeft talrijke moskeeën in Egypte gebouwd en predikanten op verschillende niveau's van hun studies in Al-Azhar gerekruteerd. Sheikh Ahmad ` Ashûr stimuleerde Sheikh ` Abd Al-Hamîd opdat hij een loopbaan als predikant onderneemt.
Door de buitengewone intelligente student die Sheikh Kishk was verkreeg hij zijn diploma van de Al-Azhar aan het einde van de jaren 50. Gedurende zijn studies , was hij altijd de eerste. Toen hij van de derde naar het vierde jaar ging had hij een totaal van 100%. In het laatste jaar , was hij de eerste van alle studenten van Al-Azhar met een totaal van 98.5%. Hij schreef zich aan de Faculteit van de Grondslagen van de Godsdienst (Usûl Ad-Dîn) in. In zijn autobiografie noemt Kishk,sheikh ` Abd Al-Halîm Mahmûd, een voortreffelijk model voor de bescheiden leraar en de kennisrijke wetenschapper .
In 1962 behaalde Sheikh ` Abd Al-Hamîd het einddiploma van Al-Azhar.
Men wees hem de taak van predikant in een moskee van Cairo toe.
Sheikh Kishk was een zeer actieve predikant. Hij maakte van de moskee een echte centrum van openbare opvoeding. Hij maakte praktisch elke dag vrij voor lessen over de interpretatie van de Koran en hij onderwees het leven van de profeet, de rechtspraak en de theologie. Zijn bekendheid verliep hierom in constante groei. Hij vertelt dat de eerste keer dat hij de vrijdagpreek in zijn moskee deed, er slechts twee rijen waren.
Zeer snel echter verlieten velen de cafe's en winkels en bleven de straten als een verlaten
Woestijn wanneer Sheikh Kishk voor een les in de moskee was. Hij werd overgebracht== naar een grote moskee van Cairo (Masdjid ` Ayn Al-Hayâh),hier zou hij zijn enorme roem en bereiken.
Sheikh Kishk werd bekend door zijn kenmerkende stijl die je aangrijpt,de kracht van zijn stem, de schoonheid van zijn stijl, de oprechtheid van zijn woorden.Dezen allen openden de harten van de moskeebezoekers. Bij het beluisteren van zijn lessen , liepen de harten vol van ontroering .
In 1965 vroeg een afgezant van de regering hem om publiekelijk te verklaren dat Sayyid Qutb (een van de prominente denkers van de Moslimbroederschap) een afvallige was! Sheikh Kishk, die veel respect had voor de erfenis van de martelaar Sayyid Qutb,werd gevangen gezet omdat hij de order van de regering geweigerd had. Sheikh Kishk vreesde slechts God, en hij hield voet bij stuk ondanks de verschrikkelijke folteringen die hij gedurende drie jaar in de gevangenis heeft ondergaan.
Zijn verdriet was enorm toen hij vanuit zijn cel het bericht vernam van de executie van Sayyid Qutb in 1966.
In het begin van de jaren 70, begonnen de talrijke leerlingen van Sheikh Kishk met het bewaren van zijn preken op cassettes
Al zijn lessen en al zijn preken van de vrijdag werden bewaard en soms op onregelmatige wijze verdeeld. Maar aan het einde van de jaren 70, werden de cassettes van Sheikh Kishk in ruime mate verspreid en iedere Arabier van Marokko tot de golfstaten beluisterde deze. Een groot deel van de arabische islamitisch gemeenschap zorgde ervoor zich de cassettes van zijn lessen te verschaffen, genoemd Madrasatu Muhammad, De School van Muhammad - Moge de Vrede en de Zegening van God op hem zijn.
Sheikh Kishk had de gewoonte om in zijn preken en lessen alle problemen in de maatschappij te bespreken. Hij heeft alle vormen van onrechtvaardigheid en misbruik bestreden. Hij zei: "hetgene dat ik het meest in deze wereld heb gehaat, is de onrechtvaardigheid ".
Hij bestreed de onrechtvaardigheden door zijn stem met de waarheid te verheffen.
Zijn waardig gedrag heeft hem daarom ook talrijke confrontaties opgeleverd met de leden van de regering...
Zijn geschriften
Onder het bewind van Sadat werd Sheikh Kishk een tweede keer gevangen gezet. Dit keer was zijn verblijf in de gevangenis kort en hij vond de vrijheid terug na de moord op Sadat.
Voor zijn vrijlating werd hij verboden te prediken in de moskee. Hij wendde zich toen op het schrijven van islamitische werken .
Onder zijn geschriften:
De wegen van bevrijding
De tuinen van het paradijs
De opvoeding van de zielen
Degenen die een gerustgestelde ziel hebben
Het leven van een menselijke wezen
Beelden van de grootte van de islam
Een begeleiding voor de dienaar
De genezing van de harten
Waarheden betreffende de ziel
Een redevoering van het hart
Het verzoek, de kroon van de vereringen
De Islam en de opvoedingsprincipes
De begeleiding en het licht
Hij heeft talrijke andere werken voor ons achtergelaten voordat zijn ziel op het verzoek van zijn Heer in 1996 antwoordde, terwijl hij in zijn verzoek werd gebogen. De sjeikh stierf op een vrijdag in gebed tijdens de sujood….
De vader van de sjeikh ` Abd Al-Hamîd Kishk was een bescheiden handelaar uit de stad Shabrakhît. Sheikh Kishk werd geboren in een zeer arme familie . In zijn kinderjaren, verloor hij zijn kijkvermogen. Hij zie hierover vele malen met veel vertrouwen dat God hem het licht van de ogen afnam en dit licht door het licht van de Koran verving die zijn hart verlichtte.
Cheikh Kishk begon vroeg met de scholing van de Heilige Koran in zijn stad. Op twaalf jarige leeftijd , had hij de hele Koran geleerd. Hij vertrok naar Alexandrie om in de primaire afdeling van Al-Azhar te studeren, in het instituut van de religieuze studies.
In 1952 nam de vader van Sheikh Kishk afscheid van deze wereld. De oudere broer van de
sjeikh heeft gedurende twee jaar vele malen pogingen ondernomen om Sheikh ` Abd Al-Hamîd's ogen te laten genezen . Zijn broer stimuleerde het om naar Cairo te vertrekken en zich daar in te schrijven voor een hogere opleiding aan de al-Azhar
In Cairo, was het leven voor de Sheikh niet gemakkelijk. Hij had altijd behoefte aan een persoon om hem te vergezellen tot het instituut van Al-Azhar. Op dezelfde manier was
de scholing niet zonder moeilijkheden. Soms vond hij een vriendelijke vriend om hem enkele bladzijdes voor te lezen. Een andere keer, hief hij zijn handen naar de hemel om God te verzoeken hem een persoon te zenden die voor hem wilde lezen. Gedurende een bepaalde tijd moest hij rekenen op de beminnelijkheid van groentenverkoper die bereid was zijn cursusstof dagelijks voor te lezen.
De eerste ervaring van Sheikh met de minbar (de leerstoel van een moskee) was in Shabrakhît toen zijn oom hem vroeg om in één van de moskeeën van de stad te preken.Toen hij zich inschreef aan de Al-Azhar , maakte hij kennis met Sheikh Ahmad ` Isâ ` Ashûr, de voorzitter van een religieuze vereniging (Al-Jam`iyyah Ash-Shar`iya). Deze vereniging heeft talrijke moskeeën in Egypte gebouwd en predikanten op verschillende niveau's van hun studies in Al-Azhar gerekruteerd. Sheikh Ahmad ` Ashûr stimuleerde Sheikh ` Abd Al-Hamîd opdat hij een loopbaan als predikant onderneemt.
Door de buitengewone intelligente student die Sheikh Kishk was verkreeg hij zijn diploma van de Al-Azhar aan het einde van de jaren 50. Gedurende zijn studies , was hij altijd de eerste. Toen hij van de derde naar het vierde jaar ging had hij een totaal van 100%. In het laatste jaar , was hij de eerste van alle studenten van Al-Azhar met een totaal van 98.5%. Hij schreef zich aan de Faculteit van de Grondslagen van de Godsdienst (Usûl Ad-Dîn) in. In zijn autobiografie noemt Kishk,sheikh ` Abd Al-Halîm Mahmûd, een voortreffelijk model voor de bescheiden leraar en de kennisrijke wetenschapper .
In 1962 behaalde Sheikh ` Abd Al-Hamîd het einddiploma van Al-Azhar.
Men wees hem de taak van predikant in een moskee van Cairo toe.
Sheikh Kishk was een zeer actieve predikant. Hij maakte van de moskee een echte centrum van openbare opvoeding. Hij maakte praktisch elke dag vrij voor lessen over de interpretatie van de Koran en hij onderwees het leven van de profeet, de rechtspraak en de theologie. Zijn bekendheid verliep hierom in constante groei. Hij vertelt dat de eerste keer dat hij de vrijdagpreek in zijn moskee deed, er slechts twee rijen waren.
Zeer snel echter verlieten velen de cafe's en winkels en bleven de straten als een verlaten
Woestijn wanneer Sheikh Kishk voor een les in de moskee was. Hij werd overgebracht== naar een grote moskee van Cairo (Masdjid ` Ayn Al-Hayâh),hier zou hij zijn enorme roem en bereiken.
Sheikh Kishk werd bekend door zijn kenmerkende stijl die je aangrijpt,de kracht van zijn stem, de schoonheid van zijn stijl, de oprechtheid van zijn woorden.Dezen allen openden de harten van de moskeebezoekers. Bij het beluisteren van zijn lessen , liepen de harten vol van ontroering .
In 1965 vroeg een afgezant van de regering hem om publiekelijk te verklaren dat Sayyid Qutb (een van de prominente denkers van de Moslimbroederschap) een afvallige was! Sheikh Kishk, die veel respect had voor de erfenis van de martelaar Sayyid Qutb,werd gevangen gezet omdat hij de order van de regering geweigerd had. Sheikh Kishk vreesde slechts God, en hij hield voet bij stuk ondanks de verschrikkelijke folteringen die hij gedurende drie jaar in de gevangenis heeft ondergaan.
Zijn verdriet was enorm toen hij vanuit zijn cel het bericht vernam van de executie van Sayyid Qutb in 1966.
In het begin van de jaren 70, begonnen de talrijke leerlingen van Sheikh Kishk met het bewaren van zijn preken op cassettes
Al zijn lessen en al zijn preken van de vrijdag werden bewaard en soms op onregelmatige wijze verdeeld. Maar aan het einde van de jaren 70, werden de cassettes van Sheikh Kishk in ruime mate verspreid en iedere Arabier van Marokko tot de golfstaten beluisterde deze. Een groot deel van de arabische islamitisch gemeenschap zorgde ervoor zich de cassettes van zijn lessen te verschaffen, genoemd Madrasatu Muhammad, De School van Muhammad - Moge de Vrede en de Zegening van God op hem zijn.
Sheikh Kishk had de gewoonte om in zijn preken en lessen alle problemen in de maatschappij te bespreken. Hij heeft alle vormen van onrechtvaardigheid en misbruik bestreden. Hij zei: "hetgene dat ik het meest in deze wereld heb gehaat, is de onrechtvaardigheid ".
Hij bestreed de onrechtvaardigheden door zijn stem met de waarheid te verheffen.
Zijn waardig gedrag heeft hem daarom ook talrijke confrontaties opgeleverd met de leden van de regering...
Zijn geschriften
Onder het bewind van Sadat werd Sheikh Kishk een tweede keer gevangen gezet. Dit keer was zijn verblijf in de gevangenis kort en hij vond de vrijheid terug na de moord op Sadat.
Voor zijn vrijlating werd hij verboden te prediken in de moskee. Hij wendde zich toen op het schrijven van islamitische werken .
Onder zijn geschriften:
De wegen van bevrijding
De tuinen van het paradijs
De opvoeding van de zielen
Degenen die een gerustgestelde ziel hebben
Het leven van een menselijke wezen
Beelden van de grootte van de islam
Een begeleiding voor de dienaar
De genezing van de harten
Waarheden betreffende de ziel
Een redevoering van het hart
Het verzoek, de kroon van de vereringen
De Islam en de opvoedingsprincipes
De begeleiding en het licht
Hij heeft talrijke andere werken voor ons achtergelaten voordat zijn ziel op het verzoek van zijn Heer in 1996 antwoordde, terwijl hij in zijn verzoek werd gebogen. De sjeikh stierf op een vrijdag in gebed tijdens de sujood….