De Jihad is gevestigt op 2 pilaren. Geduld, welke de dapperheid van het hart openbaart, en de gulheid waarmee men zijn rijkdom en ziel opoffert.
Toch, is het offer van iemand zijn persoon de grootste gulheid, en in de sahih hadith (goedgekeurt door Albaanie) overgeleverd door Ahmad: “Iman is geduld en gulheid.”
Ibn Taymiyya zegt: “Het amendement van de kinderen van Adam in hun religie en wereldse zaken zou niet compleet zijn zonder dapperheid en gulheid. En Allah heeft duidelijk gemaakt dat wie Jihad de rug toekeert, hij die mensen zal vervangen door mensen die het wel zullen doen: “Als gij niet voortgaat te vechten zal Hij u met een pijnlijke straf straffen en zal Hij een ander volk in uw plaats stellen en gij zult Hem in het geheel niet deren. Allah heeft macht over alle dingen.”(9:39)
De profeet
heeft ook de 2 grootste kwaden benadrukt, namelijk vrekkigheid en lafheid. Deze fouten leiden tot verslechtering van de ziel en het ontaarden van de maatschappij. In een sahih hadith (boekharie): “het meest slechte wat er in een mens is, is vrekkigheid en lafheid.”
Er zijn eeuwen geweest waarin de vrome voorgangers stevig vasthielden aan het oordeel m.b.t het vechten en daardoor heerser over de wereld werden en onderwijzers van de mensheid.
De Verhevene heeft gezegd: “En Wij stelden leiders uit hun (de kinderen van Israel) midden aan, die het volk door Ons gebod leidden, zolang zij standvastig waren en in Onze woorden een hecht geloof hadden” (32:24) .
De profeet
heeft in een sahih hadith (ahmad en tarabani) gezegd: “De eersten van deze Ummah zijn gevormd door standvastigheid en een zekerheid van geloof, en de laatsten van deze Ummah zullen worden vernietigd door ellendigheid en verlangen.”
Helaas zijn er generaties gekomen die de moslims opvolgenden en die de regels van Allah niet in acht namen. Ze verlieten hun Heer, dus Hij verliet hen. Ze verlieten zijn regels, en werden daardoor verdwaald.
“19/59. Hen volgden de bozen op, die het gebed verwaarloosden, en hun hartstochten gehoor gaven. Weldra zullen zij hun ondergang tegemoet gaan.”
Ze volgden hun eigen begeerten en het slechte in hun daden werd voor hun schoonschijnend gemaakt. In een sahih hadith (sahih as saghir): “Allah haat elke egoïstische arrogante persoon, zwervend op de marktplaatsen, s’avonds een lijk en overdag een ezel die veel kennis heeft over wereldse zaken maar onwetend is over het hiernamaals.”
Een van de meest belangrijke vergeten verplichtingen, is de verplichting van het vechten. Omdat deze niet meer voorkomt bij huidige omstandigheden van moslims, zijn ze net als het overschot na een overstroming geworden. Het is net zoals de profeet
zei (silsilah hadith sahih): “Het wordt verwacht dat landen elkaar zullen roepen, zoals hongerige mensen elkaar roepen om te eten van een plaat met voedsel.” Iemand vroeg toen of dat kwam doordat er zo weinig moslims zouden zijn. De profeet
antwoordde: “nee, maar jullie zullen net als het overschot na een overstroming. Allah zal Wahn in jullie harten treffen, en de vrees voor jullie uit de harten van jullie vijanden verwijderen, vanwege jullie liefde voor de wereld en angst voor de dood.” In een andere overlevering werd er gezegd: “en wat is Wahn o gezant van Allah?” Hij
zei: “liefde voor deze wereld en een afkeer van het vechten.” (Ahmad)
ER ZIJN 2 TYPEN JIHAD TEGEN DE KUFAR
Offensieve Jihad
Wanneer de kufaar niet aan het verzamelen zijn om de moslims aan te vallen. Het vechten word dan Fard Kifaya met de minimale vereiste om de grenzen te bewaken en minstens 1 maal per jaar een leger te sturen om de vijanden van de Islam angst aan te jagen. Het is een plicht van de Imam, om zeker 1 of 2 keer per jaar, een leger te verzamelen en uit te sturen naar het land van oorlog. Verder is het de verantwoordelijkheid van de moslimbevolking om hem bij te staan, en als hij geen leger stuurt begaat hij een zonde.
De Ulama hebben opgemerkt dat dit type Jihad bestaat om de Jiziya (kufr belasting) in stand te houden. De geleerden van religie en principes hebben ook gezegd: “Jihad is da3wah met Kracht, en het is verplicht om het uit te voeren met alle mogelijke middelen, totdat er alleen maar moslim of mensen die tot de Islam bekeren overblijven."
Verdedigende Jihad:[/SIZE]
Dit is het verdrijven van de Kufar uit onze landen en het is Fard Ain, een verplichting voor iedereen. Het is de meest belangrijke van de verplichte taken en ontstaat in de volgende omstandigheden:
Als de kuffar een moslimland binnentreden
Als de 2 legers elkaar ontmoeten en ze naderen elkaar
Als de Imam een persoon of personen beveelt voort te marcheren, dan moeten ze voortmarcheren
Als de kufar een groep moslims gevangenneemt en opsluit.
[SIZE="3"]De eerste voorwaarde: als de kufar een moslimland binnentreden
In deze omstandigheid zijn de vrome voorgangers, hun opvolgers, de Ulama van de 4 madhabs (Maliki, Hanbali, Shaifi en Hanafi), de Muhadditheen en de tafsir geleerden, erover eens dat in alle tijden, onder deze voorwaarde Jihad Fard Ain word voor de moslims die in dat land wonen en degenen die er dichtbij wonen (buurlanden), zodat de kinderen zullen marcheren zonder de toestemming van hun ouders, de vrouw zonder toestemming van haar man en de debiteur zonder toestemming van zijn crediteur. En, als de moslims van dit land de kufar niet kunnen verdrijven door gebrek aan strijdkrachten, doordat ze niet sterk genoeg zijn, lui zijn, of simpelweg niks doen, dan verspreid de Fard Ain verplichting in de vorm van een cirkel van de ene dichtbij naar de volgende dichtbij. En ook als zij niet slagen, of ze hebben een tekort aan mensen, word het voor de mensen achter hen, en degenen achter hen, verplicht voort te marcheren. Dit proces zet zich voort totdat het Fard Ain de gehele wereld omvat.
Sheich Ibn Taymiyya heeft gezegd over dit onderwerp: “Wat betreft de verdedigende Jihad, wat het verdrijven van een agressor inhoud, het is de meest vergende type Jihad. Zoals door iedereen bevestigd is, is het verplicht om de religie en al wat heilig te beschermen. De eerste verplichting na Iman is het verdrijven van de agressor die een bedreiging vormt voor de religie en wereldse zaken. Er zijn geen conditionele voorwaarden zoals middelen of transport, maar hij word eerder bevochten met alle onmiddellijke mogelijkheden. De Ulama, onze ouderen en anderen hebben hierover gesproken.”
Ibn Taymiyya verdedigd zijn mening van de afwezigheid van de vereiste van transport in zijn antwoord tegen een rechter die zei: “Als Jihad Fard Ain word voor de mensen van een land, is een van de vereisten, in vergelijking met Hajj, dat iemand de middelen moet hebben en het transport als de afstand zo groot is dat hij zijn gebed moet verkorten.”
Ibn taymiyya zei: “Wat de rechter heeft gezegd in vergelijking met Hajj, is nog nooit eerder door iemand gezegd en is een zwak argument. Jihad is een verplichting omdat het gaat om het verdrijven van het kwaad van de vijand, en heeft daarom prioriteit over Hidjr (emigratie omwille van Allah). Voor Hidjr is geen transport vereist. Van de typen Jihad nemen sommigen prioriteit. Het is verder zo dat in een sahih hadith overgeleverd door Ebaad bin Asamaat dat de profeet
heeft gezegd: “het is voor de moslims verplicht te gehoorzamen in tijden van voorspoed en tegenspoed, in waar hij van houd en waar hij niet van houd, zelfs als zijn rechten hem miskend worden.”
Daarom, de pilaar van de meest belangrijke verplichting, is het voortmarcheren in tijden van voorspoed en ook tegenspoed. En zoals al eerder vermeld, in tegenstelling tot Hajj, blijft de verplichting bestaan in tijden van tegenspoed. En dit is tijdens offensieve Jihad. Dus is het duidelijk dat de verdedigende Jihad een veel grotere verplichting met zich meebrengt. Om de heilige zaken en de religie te beschermen tegen de agressor, is een verplichting voor iedereen, zoals door iedereen bevestigd word. De eerste verplichting na imaan is het verdrijven van een vijandelijke agressor die de religie en wereldse zaken bedreigt.”
Nu als we kijken naar de meningen van de 4 madhabs, zijn die het allemaal eens over dit punt: