Bekijk volle/desktop versie : Moslima's: ons wordt niets gevraagd

Pagina's : [1] 2 3

09-07-2002, 11:06
Na uitspraken van imams over het slaan van vrouwen liet iedereen van zich horen, behalve de moslimvrouwen zelf. Hoe zien moslima's hun eigen emancipatie zich het liefst voltrekken?

Door onze redacteur Ahmet Olgun

AMSTERDAM, 8 JULI. Hoe vaak zij geslagen is door haar man? ,,Nooit'', zegt Berna Yilmaz, voorzitster van het Landelijke Islamitische Vrouwen Overleg (LIVO). ,,Ik heb geen man'', schaterlacht ze. Serieus: normaliter zou zij na zo'n denigrerende vraag het gesprek hebben beëindigd. Het imago van de islam in het westen en Nederland is mede door radicale uitlatingen van sommige imams helaas dusdanig dat een dergelijke interesse in de mate van de molestatie van een moslimvrouw gerechtvaardigd lijkt. ,,Mannen!''

Terwijl veel Nederlandse vrouwenorganisaties kampen met afnemende animo onder vrijwilligers en leden, worden de vrouwentakken van moskeeorganisaties zoals het LIVO steeds actiever. De Turkse Milli Görüs bijvoorbeeld telt 260 vrijwilligsters op 24 lokale vrouwenafdelingen. ,,We willen de participatie van vrouwen aan het maatschappelijk leven en hun gelijkheid bevorderen'', zegt Ayfer Köksal, lid van het landelijk bestuur van de vrouwentak van Milli Görüs. Köksal en haar collega's organiseren met dat doel onder andere managementcursussen voor bestuurders, opvoedkundige bijeenkomsten voor (jonge) moeders en maatschappijoriëntatie voor meisjes. Moslima's komen wel in groten getale af op deze bijeenkomsten en cursussen.

De achterstelling van 'moslima's' wordt ingegeven door de cultuur en niet door de islam, verwoordt Yilmaz van het LIVO de door moslims zo vaak gebezigde zin om aan te tonen dat hun religie niet anti-vrouw is. ,,De mannen remmen de participatie en emancipatie van vrouwen af'', zegt zij. ,,Ze bepalen de actualiteit. Ze bespreken wat ze relevant vinden voor de vrouw en komen ook nog met hún oplossingen. Niemand vraagt ons wat''.

De voorzitster doelt op uitlatingen van sommige - radicale - imams over het slaan van vrouwen. Deze geestelijken hebben de moslims in Nederland wel tien jaar teruggeworpen in de tijd, zegt Sevgi Güngörmüs van de Amsterdamse Vereniging van Vrouwen uit Turkije. Moskeeën zijn verworden tot politieke arena's, waar verouderde gedachtes de boventoon voeren, terwijl ze slechts als gebedsruimte zouden moeten dienen, vindt Güngörmüs. ,,In moskeeën wordt telkens weer geroepen dat Nederlanders kaffers zijn, met wie gelovige moslims niet moeten mengen. Moskeeën belemmeren de emancipatie en de participatie van vrouwen.''

Om het mannelijke monopolie op de publieke discussie te doorbreken heeft stichting Promotie, een stichting die de emancipatie van Turkse en Arabische vrouwen in Nederland wil bevorderen, twee bestuursleden een mediatraining laten volgen. Omaima Korz, voorzitster van Promotie meent dat moslima's duidelijk moeten reageren op de ,,ongenuanceerde'' uitlatingen van enkele imams, die zij overigens als zeer marginaal beschouwt.

agina ]

Volgens de Egyptische hebben deze imams weinig begrepen van de islam en ,,projecteren ze hun primitieve visie op de islam''. Gelukkig hebben deze imams geen invloed, zegt Korz. Ze kunnen daarom niet aanzetten tot geweld jegens vrouwen. ,,Imams bepalen onze denkbeelden niet. Een imam is de paus niet.''

De islam stelt de vrouw niet achter, is vaak de insteek van de informatiebijeenkomsten van Milli Görüs. De bezoeksters krijgen de verschillen tussen gewoontes en de regels van de religie uitgelegd, zodat ze 'misbruik' van de islam niet langer hoeven te pikken. Gevoelige onderwerpen als uithuwelijking worden niet gemeden. ,,Vrouwen mogen zeer beslist werken'', vertelt Köksal, die zelf in een modezaak staat. ,,Vrouwen en mannen hebben gelijke rechten, velen weten dat niet.''

,,Met het gevaar als fundamentalist te worden bestempeld'', stelt Yilmaz van LIVO voor ,,terug te gaan naar de kern, dus naar de islam'' om net als Köksal te werken aan de emancipatie van de vrouw. Positieverbetering van de moslima via de heilige schrift, daar gelooft ook Korz van Stichting Promotie stellig in. Korz geeft sinds 1992 cursussen aan jonge islamitische vrouwen. Van assertiviteitstrainingen, ,,integratie vanuit de eigen cultuur'' tot uitleg van koranteksten. Vaak is de hamvraag of de meisjes verplicht zijn te trouwen met een uitgezochte huwelijkskandidaat. Korz: ,,De islam verbiedt uithuwelijken. Als er dwang in het spel is, is een huwelijk niet geldig. Dat proberen we duidelijk te maken.''

Güngörmüs van de Amsterdamse vrouwenorganisatie maakt zich daarentegen wel zorgen om de hoofddoeken die steeds vaker het straatbeeld bepalen in Amsterdam. ,,In eerste instantie zeggen ze wel dat het uit vrije wil is, maar als je doorvraagt, hoor je dat ze zich gedwongen voelen. Met een hoofddoek willen ze nare opmerkingen op straat en thuis uit de weg gaan.''

Yilmaz, geen hoofddoekdraagster, ziet in een hoofddoek juist geen bewijs van onderdrukking, eerder een reactie van vrouwen op de samenleving. ,,Misschien dat de ongenuanceerde opvattingen op school en werk over de islam de behoefte bij hen sterker maakt hun identiteit te showen.''

De seculiere vereniging van Güngörmüs heeft nauwelijks contact met Nederlandse collega's, al helemaal niet met vrouwentakken van moskeeorganisaties. Nederlanders werken alles af met correspondentie, ze werken nauwelijks direct met hun achterban, aldus Güngörmüs ,,Logisch, ze hebben geen emancipatorische zorgen meer, wij wel.'' De bijeenkomsten over opvoedkunde, economische onafhankelijkheid van vrouwen, meningsvorming en politiek die Güngörmüs organiseert worden nimmer bezocht door vrouwenafdelingen van moskeeorganisaties. ,,Ze mijden elk contact met ons'', zegt zij. ,,Hun mannen zien ons als feministes die een wig willen drijven tussen hen en hun vrouwen. En moeders zijn ook bang dat als hun dochters vrijer worden ze dan wegvliegen.''

Köksal van Milli Görus bestrijdt het relaas van Güngörmüs. Milli Görüs bereikt ,,alle soorten vrouwen'', zegt ze. Veel bezoeksters van de moskeeorganisatie bedekken hoofd en armen niet. ,,We maken geen onderscheid, nodigen islamitische en Nederlandse instellingen uit. En ze komen.''

09-07-2002, 11:11

Citaat:
Origineel gepost door elmarocani
nou..ik luister eerder naar de imam dan naar die yilmaz!!
ik had sowiezo niet anders verwacht

09-07-2002, 11:15

Citaat:

iwa ja...ieder zijn eigen mening hee???
gelukkig wel ja!! En ieder z'n eigen referentiekader. Ook gelukkig !

09-07-2002, 11:21

Citaat:

dus je beweerd dat de uitspraken van die imams niet waar zijn??
Goh, jij hebt wel een heel apart vertaalprogramma...ik zie dat toch nergens staan.....

Moet je me eens lenen dat programmaatje

09-07-2002, 11:37

Citaat:

wat een brutal meid ben jij zeg!!!!

veel succes maar met je onzin !!!
Ik begin het bijna jammer te vinden dat mensen recht hebben op een mening.

Er zou een artikel bij moeten: Namelijk dat ze enkel recht hebben op een goed onderbouwde, doordachte, intelligente mening...

dan zou jij minder hoeven typen

ciao bambino

09-07-2002, 11:49
en weer laat hij het ongelofelijk bijzondere vertaal programma op me los....ik heb niks van dat alles gezegd.

Dat zijn allemaal jouw eigen woorden en niet die van mij...

Heb je de Koran wel gelezen?

Heb je het artikel uberhaupt wel gelezen?

Heb je datgene wat je in de Koran hebt gelezen wel in z;n context geplaatst?

Dit zijn vragen, geen beweringen.

Dus laat je vertaal programma maar achterwege.
Te veel bugs in dat ding.

Het artikel staat er enkel om een andere visie te geven.

Daarbij gaat het bij hert vormen van ondrebouwde, doordachte, intelligente meningen ....niet om of je gelijk hebt...dat is uiteindelijk minder relevant.

Maar wanneer een mening op die 3 punten is gebaseerd- dan kan er tenminste uberhaupt over gediscussieerd worden...

En nogmaals een ander praktisch punt zou zijn dat je minder last zal krijgen van een muisarm, aangezien er voor jou dan een stuk minder te typen valt....lekker toch juist...snap niet wat je klaagt hoor..

09-07-2002, 11:58

Citaat:

nou als jij last hebt van het typen, wilt niet zeggen dat ik het ook heb!!
IK TYP GRAAG!!
allah yahafad van zo een meid!!!!pffffffffffff.....
LANGE LEVE ISLAM!!!!
nou je hebt met deze reactie al mijn punten in 1 klap gestaafd...thanks!

09-07-2002, 12:23
Er staat in de koran duidelijk dat een man een vrouw een "tik" mag geven maar natuurlijk niet hard of in elkaar slaan.
De imams zeggen enkel wat er in de Koraan staat, wat ze er verder omheen zeggen en hoe ze het zeggen (in welk verband) weet ik niet, maar dit staat gewoon in de Koraan.

Ook staat er in dat de mannen die hun vrouwen slaan niet de besten zijn, dit heeft de profeet Mohammed gezegd (vzmh).
Echter omdat het niet zo goed is zijn hier "regels" aan verbonden, dat het dus bij een tik moet blijven.

Er word niks gezegd in de koran over vrouwen die hun man slaan, dat moeten ze zelf weten hoe ze dat doen, daar zijn geen regels voor.
Niet dat dat nou zo vaak zou voorkomen maargoed.

Ik vind ook dat vrouwen vaak de Koraan verkeerd intrepeteren, niet alleen mannen.
Om een voorbeeld te geven hoor ik wel eens van vrouwen, "ik draag gewoon een rok op knielengte en geen hoofddoek, er staat nergens in de koraan dat je hoofddoek moet dragen.
Dan denk ik maar er staat toch heel duidelijk in dat je je aura moet bedekken, en er staat heel duidelijk in dat dat van af de enkel t/m het haar is alleen het gezicht en de handen hoef je niet te bedekken.
Ik wil helemaal niet overkomen als een brave meid, want ik doe ook niet alles wat er staat, maar ik zeg dan niet: het staat niet in de Koraan, maar gewoon ik doe het niet omdat ik het niet wil bijvoorbeeld.

Maar om even op het slaan terug te komen, ik ben er helemaal niet voor dat er in een huwelijk geslagen wordt, maar de imams zeggen enkel wat in de Koraan staat, en als je er van wil maken dat je ten alle tyden je vrouw mag slaan dan intrepeteer je het inderdaad verkeerd.
Een fatsoenlijke vent kan zelf wel bedenken dat slaag binnen het huwelijk alleen maar afkeer van de vrouw jegens haar man uitlokt, en angst en meer niet.

09-07-2002, 13:22

Citaat:
hehe eindelijk iemand die wat goed zegt!!!!!
prachtig lamia!!!!
een moslim die niet in 1 woord van de koraan geloofd, is geen moslim!!!!!

het staat duidelijk dat de man de vrouw een tikje moet geven!!
en het is maar een tikje, en ik weet niet waarom nou daar echt druk om wordt gemaakt!!
van de media kan ik het wel begrijpen, ze willen gewoon islam zwart maken!!
maar van die stelletjes slijmballen(marokkaanen en turken enz,)dat snap ik nou echt niet!!!
je hebt wel weer alleen maar gelezen wat je wil zien...(vertaalprogramma?) Ze zei ook dat slaan uberhaupt niet binnen het huwelijk past- ook geen tikjes dus.

Haar mening is overigens wel onderbouwd....en nodigt daarmee uit tot een gesprek..zoek de 7 verschillen zou ik zeggen...

09-07-2002, 13:47

Citaat:

maar ze zei wel dat het wel in de koraan staat!!!!!!!
en daar gaat het bij mij om......en wat ze dan wel van haar man accepteert en wat niet scheelt mij niks!!!
ze geeft tenminste wel toe dat het in de koraan staat!!!
en voor zo een mens heb ik dus wel respect!!!
en voor iemand die beweert dat hij een moslim is, en toch geloofd hij niet in een paar woorden wat in de koraan staan....is gewoon geen moslim!!!!
en moet maar zijn bek dicht doen over de islam!!!!
en ken je geen andere woord dan die vertaalprogramma???
die zit zeker opgeslagen in je hersens hee?
was je zo dom op school dat je het om de 5 minutjes hoorde???
mensen die zo plat zijn dat ze moeten gaan schelden- laten direct hun zwakte zien en dalen in mijn achting...

Nogmaals, je gedrag en postings bevestigen slechts hetgeen ik al eerder zei en dacht....maar doe vooral je ding...

09-07-2002, 13:54

Citaat:

maar ze zei wel dat het wel in de koraan staat!!!!!!!
en daar gaat het bij mij om......en wat ze dan wel van haar man accepteert en wat niet scheelt mij niks!!!
ze geeft tenminste wel toe dat het in de koraan staat!!!
en voor zo een mens heb ik dus wel respect!!!
en voor iemand die beweert dat hij een moslim is, en toch geloofd hij niet in een paar woorden wat in de koraan staan....is gewoon geen moslim!!!!
en moet maar zijn bek dicht doen over de islam!!!!
en ken je geen andere woord dan die vertaalprogramma???
die zit zeker opgeslagen in je hersens hee?
was je zo dom op school dat je het om de 5 minutjes hoorde???
lees dit nog maar ';s door...dan zie je zelf waar je scheldt....met je korte termijn geheugen is het ook niet best he?

09-07-2002, 13:56

Citaat:

heb je niks anders te zeggen dan dit???
ja tuurlijk kan ik wel begrijpen ja!!
schelden? waar heb ik dat gedaan??

nee meid...jou zwakste punt is dat je gewoon niet tegen kan..dat je tegen wordt gesproken!!
en je moet daar wel wat aan doen!!!!
en nog even for the record... Ik had nog niet eens een mening gegeven toen dit "gesprek"met jou begon...ik heb enkel een artikel geplaatst...

Ik vind het prima als mensen hetniet met me eens zijn....mits hun mening onderbouwd is..

09-07-2002, 14:26

Citaat:
als iemand aan de islam iets toevoegt wat er niet bijhoort, zal het worden verworpen.(overgeleverd door al-Bukhari!!

profeet(vzmh)wie na mij nog gaat leven zal veel verschillen zien, jullie moeten mijn Soennah(traditie)en die van de rechtgeleide khaliefen volgen.Houdt er aanvast en bijt je er goed in vast. Ik waarschuw jullie en vermijdt vernieuwingen, want vernieuwingen zijn misleidingen(over geleverd door Tirmidhi)

jullie zullen van degenen die voor jullie kwamen in iedere voetstap volgen en in iedere beweging nadoen, zelfs als zij in een hagedissenhol binnen zullen treden, zullen jullie hen achterna gaan. Iemand vroeg de gezant(vzmh) bedoelt u de joden en christenen, gezant van god?
Hij antwoorde: WIE ANDERS!!(overgeleverd door BUKHARI)

wie de vorm van een bepaalde volk aanneemt is 1 van hen!!!!(overgeleverd door sunan abidawud)

voor mensen die niet geloven in de woorden van koraan, en beweeren dat ze wel moslims zijn!!!
dramaqueen

09-07-2002, 15:30
Persoonlijk vind ik die imam, die op deze manier de koran heeft uitgelegd niet een goeie imam. Ik denk dat deze imam wel zeker de hele koran uit zijn hoofd kent. Daar twijfel ik niet over. Maar ik denk dat het grotendeels daarbij is gebleven. Je hoeft toch geen imam te zijn om een zinnetje uit de koran te halen en dit voor te dragen? Een goed voorbeeldje is het feit dat wel degelijk in de koran staat dat het is toegestaan is om je echtgenote een tikje uit te delen. Die imam heeft dus theoretisch gezien 100% gelijk. Ik ben de laatste die met een imam zal gaan redetwisten. Maar misschien is enige kritiek wel op zijn plaats. Doordat hij het heeft nagelaten uit te leggen in welke omstandigheden dit pas is toegestaan, schrikt men een beetje van een dergelijke uitspraak. Hierdoor worden tegenreacties uitgelokt en kunnen dan ook niet uitblijven.

Het resultaat hiervan is dat de islam vervolgens bekend komt te staan als een vrouwonvriendelijke geloof met alle gevolgen van dien. Dit is overigens geheel onterecht. Zo als we weten is de islam de voorloper op het gebied van vrouwenrechten. Zo werden mannen door de profeet aangespoord om hun vrouwen goed te behandelen. Er zijn hier meerdere overlevering van bekend. Enkele voorbeelden overgtikt uit een boek. 

hadith:

Aboe Shoeraih Khoewailid ibn Amr al-Khoezaa'ie verhaalt dat de profeet (vzmh) zei: "O, Allah, ik verklaar het zondig als iemand laks is met betrekking tot de rechten van twee zwakken: wezen en vrouwen."

Aboe Dardaa' Oewaimir verhaalt dat hij de Boodschapper van Allah (vzmh) hoorde zeggen: "Zoek mij onder de zwakken, want jullie worden geholpen en er wordt voor jullie voorzien vanwege de zwakken onder jullie."

Aboe Hoerairah verhaalt dat de Profeet (vzmh) zei: "Behandel vrouwen vriendelijk. Vrouwen zijn uit een rib geschapen en het meest gebogen gedeelte is het bovenstuk. Als je probeert het recht te maken breekt het en als je het zo laat, blijft het gebogen. Behandel vrouwen dus vriendelijk." (Bron: Boekhaarie en Moeslim). 

Aboe Hoerairah verhaalt dat de Profeet (vzmh) zei: "Een gelovige man behoort geen vijandschap te koesteren tegenover en gelovige vrouw. Wanneer hij een eigenschap in haar zou vinden waar hij niet blij mee is, dan zal hij een andere vinden waar hij wel blij mee is."

Aboe Hoerairah verhaalt dat de Profeet (vzmh) zei: "De beste gelovigen in geloofszaken zijn degene met het beste gedrag; en de beste van hen zijn degene die zich het beste gedragen tegenover hun vrouwen."

Jammer dat de imam niet verder ging en deze hadiths er even bij pakte, je weet wel om misverstanden te voorkomen. En dan hadden ze hier in Nederland nog een puntje aan kunnen zuigen op het gebied van emancipatie. Maar dan zou het geen nieuws zijn geweest... Dus de kritiek is niet helemaal onterecht naar mijn mening.

Salaam (vrede).

09-07-2002, 15:31

Citaat:

nou laat ik me daar maar niet ingaan!!! anders ga ik je pas echt raken!
want ik weet nu wel wat jou zwakste punt is!!!
je hebt nog geen bericht geplaats waar ik van onder de indruk ben....en ook deze kan ik niet op die lijst plaatsen

Pagina's : [1] 2 3