Bekijk volle/desktop versie : Kroongetuige in Samir A zelf vervolgd



11-01-2007, 13:00
Kroongetuigen in zaak Samir A. zelf vervolgd

door Jolande van der Graaf en Joost de Haas
ROTTERDAM - Justitie gaat twee kroongetuigen tegen Samir A. en leden van de Hofstadgroep vervolgen omdat zij zelf zouden hebben deelgenomen aan een terroristische organisatie.


Het gaat om het echtpaar Lahbib B. en Hanan S. Het landelijk parket van het openbaar ministerie gaat het paar ook vervolgen wegens het voorbereiden van aanslagen en vuurwapenbezit. In het zogeheten Piranha-proces tegen Samir A. en vijf anderen legden B. en S. belastende verklaringen af. Zo vertelden ze over schietoefeningen in het Amsterdamse Bos en het vervoer van wapens. Ook in de zaak tegen de Hofstadgroep traden zij op als getuigen à charge. B. en S. moeten terechtstaan voor dezelfde feiten als in het Piranha-proces. In die zaak kreeg Samir A. de hoogste straf: acht jaar cel wegens het voorbereiden van aanslagen. De rechtbank achtte overigens niet bewezen dat sprake was van een terroristische organisatie.




De verklaringen van het echtpaar werden deels ongeloofwaardig bevonden en mochten van de rechtbank alleen gebruikt worden bij voldoende steunbewijs. Volgens de rechters hadden de kroongetuigen een 'vlucht naar voren' gemaakt en hun eigen rol gebagatelliseerd.

Het echtpaar werd eind 2005 door justitie in een getuigenbeschermingsprogramma ondergebracht. De Haagse advocaat Michael Mantz, die Lahbib B. bijstaat, reageert verbijsterd op de vervolgingsbeslissing. "Bijna anderhalf jaar lang is mijn cliënt door justitie gebruikt en dan opeens draait men 180 graden om en wordt hij zwaar beschuldigd. Ik moet B. verdedigen, maar ik kan hem niet eens bereiken. Waarschijnlijk zit hij nog steeds in het beschermingsprogramma voor kroongetuigen." Woordvoerder Wim de Bruin van het OM wil daar niets over zeggen.



Ach gut, zelfs de advokaat kan zijn klient niet bereiken, nou das dan hartstikke mooi.....................



Bron http://www.detelegraaf.nl