Bekijk volle/desktop versie : Zorgplicht voor spookleerling



05-01-2007, 09:34
Scholen moeten worden verplicht de zorg voor probleemleerlingen op zich te nemen. Dat moet voorkomen dat duizenden kinderen met leer- of gedragsstoornissen maandenlang thuis zitten of geen passend onderwijs krijgen. Ze lopen daardoor leerachterstanden op of verlaten zonder diploma de school. Deze wettelijke zorgplicht gaat mogelijk het nieuwe schooljaar al in.

Het ministerie van Onderwijs heeft hierover gisteren overlegd met school- en ouderorganisaties. ,,Nu is nog onduidelijk wie verantwoordelijk is voor een leerling,’’ zegt Henk Keesenberg van onderwijsorganisatie VOS/ABB. ,,Scholen verwijzen kinderen door naar een andere instelling, zonder dat duidelijk is of die de leerling wel opneemt.’’

Geen van de scholen is verplicht te zorgen dat leerlingen goed terechtkomen, aldus Keesenberg. Volgens onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen telt Nederland jaarlijks 2500 tot 5000 leerplichtige ‘thuiszitters’. Het zijn veelal kinderen met een gedragsstoornis (autisme, adhd). Zij zitten op reguliere scholen die met overheidsgeld aanvullende zorg inkopen (rugzakleerlingen). De scholen kunnen deze kinderen niet aan door gebrek aan deskundigheid. Bovendien staan 600 kinderen op een wachtlijst voor ambulante begeleiding. Uit nood worden de kinderen van school verwijderd of verwezen naar het speciaal onderwijs. Maar daar is plaatsgebrek en moeten kinderen minstens drie maanden wachten.

Het aantal rugzakleerlingen stijgt spectaculair. In een jaar tijd is hun aantal meer dan verdrievoudigd van 8000 in oktober 2005 tot ruim 26.500 in oktober dit jaar. Reguliere scholen weigeren geregeld leerlingen op te nemen. Tegelijkertijd willen ouders niet altijd meewerken. Inspectie en leerplichtambtenaren staan dan machteloos. ,,We kunnen ouders en scholen niet dwingen een kind op een school te krijgen,’’ zegt voorzitter Ronald Zoutendijk van Ingrado, vereniging van leerplichtambtenaren

http://www.ad.nl/binnenland/article962691.ece

05-01-2007, 09:45


dat ze de ouders er eens bij betrekken !

papa ali zit in een Marokkaans café , mama Fatima let op haar kroost van 7 kinderen , ja weetje , ik bedoel..


dat die ouders ook eens wat verantwoordelijk zijn !

05-01-2007, 10:17
Ik vind ook dat die verantwoordelijkheid bij de ouders ligt. Je kan toch niet alles afschuiven op de scholen. De leraren zijn er om die kinderen wat bij te brengen en niet op te voeden.
Dan kun je straks lekker de scholen de schuld geven als er iets mis is gegaan in de opvoeding. Is toch van het gekke.

05-01-2007, 10:38

Citaat door een_Rotterdamse:
Ik vind ook dat die verantwoordelijkheid bij de ouders ligt. Je kan toch niet alles afschuiven op de scholen. De leraren zijn er om die kinderen wat bij te brengen en niet op te voeden.
Dan kun je straks lekker de scholen de schuld geven als er iets mis is gegaan in de opvoeding. Is toch van het gekke.


inderdaad , echt wel een domme stelling!

05-01-2007, 10:39



Citaat door een_Rotterdamse:
Ik vind ook dat die verantwoordelijkheid bij de ouders ligt. Je kan toch niet alles afschuiven op de scholen. De leraren zijn er om die kinderen wat bij te brengen en niet op te voeden.
Dan kun je straks lekker de scholen de schuld geven als er iets mis is gegaan in de opvoeding. Is toch van het gekke.


Tja.. moeilijk. Aan de ene kant heb je de leerplicht wet die stelt dat een leerling op school moet zitten. Maar wat dan als de leerling door iedere school geweigerd wordt? Dan zal je toch op een of andere manier een school moeten kunnen verplichten om die leerling op te nemen.

Natuurlijk hebben de ouders ook hun verantwoordelijkheid om te zorgen dat hun kind geen 'probleem geval' wordt, maar dat zal ook niet in alle gevallen voorkomen kunnen worden. Moet je dan tegen die ouders zeggen; sorry, maar geen enkele school wil hem/haar hebben, dus laat maar lekker thuis zitten? Dat is ook geen oplossing.

05-01-2007, 10:45

Citaat door Strewt:
Tja.. moeilijk. Aan de ene kant heb je de leerplicht wet die stelt dat een leerling op school moet zitten. Maar wat dan als de leerling door iedere school geweigerd wordt? Dan zal je toch op een of andere manier een school moeten kunnen verplichten om die leerling op te nemen.

Natuurlijk hebben de ouders ook hun verantwoordelijkheid om te zorgen dat hun kind geen 'probleem geval' wordt, maar dat zal ook niet in alle gevallen voorkomen kunnen worden. Moet je dan tegen die ouders zeggen; sorry, maar geen enkele school wil hem/haar hebben, dus laat maar lekker thuis zitten? Dat is ook geen oplossing.


Jah, maar das weer een andere kwestie vind ik. Er zijn genoeg speciale scholen waar deze leerlingen wel terecht kunnen. En dit soort leerlingen zijn meestal ZMLK leerlingen.

05-01-2007, 11:12

Citaat door een_Rotterdamse:
Jah, maar das weer een andere kwestie vind ik. Er zijn genoeg speciale scholen waar deze leerlingen wel terecht kunnen. En dit soort leerlingen zijn meestal ZMLK leerlingen.


Denk je? Volgens mij hebben al die ZMLK/ZMOK scholen wachtlijsten van hier tot Tokyo. Dat staat ook in je gelinkte artikel.

In zulke situaties zou het volgens mij beter zijn om een reguliere school te verplichten een leerling op te nemen, evt. totdat er wel plaats is op een geschikte school. Als je die jongeren maandenlang thuis laat zitten dan wordt zijn/haar situatie daar volgens mij alleen maar slechter van.