HoneyBee
05-01-2007, 09:34
Scholen moeten worden verplicht de zorg voor probleemleerlingen op zich te nemen. Dat moet voorkomen dat duizenden kinderen met leer- of gedragsstoornissen maandenlang thuis zitten of geen passend onderwijs krijgen. Ze lopen daardoor leerachterstanden op of verlaten zonder diploma de school. Deze wettelijke zorgplicht gaat mogelijk het nieuwe schooljaar al in.
Het ministerie van Onderwijs heeft hierover gisteren overlegd met school- en ouderorganisaties. ,,Nu is nog onduidelijk wie verantwoordelijk is voor een leerling,’’ zegt Henk Keesenberg van onderwijsorganisatie VOS/ABB. ,,Scholen verwijzen kinderen door naar een andere instelling, zonder dat duidelijk is of die de leerling wel opneemt.’’
Geen van de scholen is verplicht te zorgen dat leerlingen goed terechtkomen, aldus Keesenberg. Volgens onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen telt Nederland jaarlijks 2500 tot 5000 leerplichtige ‘thuiszitters’. Het zijn veelal kinderen met een gedragsstoornis (autisme, adhd). Zij zitten op reguliere scholen die met overheidsgeld aanvullende zorg inkopen (rugzakleerlingen). De scholen kunnen deze kinderen niet aan door gebrek aan deskundigheid. Bovendien staan 600 kinderen op een wachtlijst voor ambulante begeleiding. Uit nood worden de kinderen van school verwijderd of verwezen naar het speciaal onderwijs. Maar daar is plaatsgebrek en moeten kinderen minstens drie maanden wachten.
Het aantal rugzakleerlingen stijgt spectaculair. In een jaar tijd is hun aantal meer dan verdrievoudigd van 8000 in oktober 2005 tot ruim 26.500 in oktober dit jaar. Reguliere scholen weigeren geregeld leerlingen op te nemen. Tegelijkertijd willen ouders niet altijd meewerken. Inspectie en leerplichtambtenaren staan dan machteloos. ,,We kunnen ouders en scholen niet dwingen een kind op een school te krijgen,’’ zegt voorzitter Ronald Zoutendijk van Ingrado, vereniging van leerplichtambtenaren
http://www.ad.nl/binnenland/article962691.ece
Het ministerie van Onderwijs heeft hierover gisteren overlegd met school- en ouderorganisaties. ,,Nu is nog onduidelijk wie verantwoordelijk is voor een leerling,’’ zegt Henk Keesenberg van onderwijsorganisatie VOS/ABB. ,,Scholen verwijzen kinderen door naar een andere instelling, zonder dat duidelijk is of die de leerling wel opneemt.’’
Geen van de scholen is verplicht te zorgen dat leerlingen goed terechtkomen, aldus Keesenberg. Volgens onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen telt Nederland jaarlijks 2500 tot 5000 leerplichtige ‘thuiszitters’. Het zijn veelal kinderen met een gedragsstoornis (autisme, adhd). Zij zitten op reguliere scholen die met overheidsgeld aanvullende zorg inkopen (rugzakleerlingen). De scholen kunnen deze kinderen niet aan door gebrek aan deskundigheid. Bovendien staan 600 kinderen op een wachtlijst voor ambulante begeleiding. Uit nood worden de kinderen van school verwijderd of verwezen naar het speciaal onderwijs. Maar daar is plaatsgebrek en moeten kinderen minstens drie maanden wachten.
Het aantal rugzakleerlingen stijgt spectaculair. In een jaar tijd is hun aantal meer dan verdrievoudigd van 8000 in oktober 2005 tot ruim 26.500 in oktober dit jaar. Reguliere scholen weigeren geregeld leerlingen op te nemen. Tegelijkertijd willen ouders niet altijd meewerken. Inspectie en leerplichtambtenaren staan dan machteloos. ,,We kunnen ouders en scholen niet dwingen een kind op een school te krijgen,’’ zegt voorzitter Ronald Zoutendijk van Ingrado, vereniging van leerplichtambtenaren
http://www.ad.nl/binnenland/article962691.ece