Bekijk volle/desktop versie : Muziek is prachtig en niet haram



Pagina's : [1] 2 3 4

11-08-2003, 07:44

Citaat door vikker:
http://www.submission.org/Dutch/music.html

Muziek is NIET verboden in Islam (Onderwerping)





Muziek is een van de puurste en meest prachtige creaties van de Almachtige God die de toon en rythme van ieder geluid in het universum gezet heeft. Muziek, of zang, zoals alle creaties van God, dat nu een belangrijk deel van ons leven beheerst, kan zowel voor goed gebruikt worden als misbruikt worden. Muziek en zang zijn beide pure, prachtige creaties zoals bijvoorbeeld de lucht of het water en kunnen dus ook gecorrupteerd of vervuild worden door kwaadwillenden ongeacht hun nationaliteit, huidskleur of geslacht. De corruptie van sommige muziek of liedjes maakt het niet meteen zo dat alle muziek haram (onwettig) is. Net als dat de vervuiling van schoon water en frisse lucht het niet meteen zo maakt dat al het water en de lucht haram (onwettig) is.


De oprechte Moslim (Onderworpene) die alleen de Quran volgt zal in de Quran hoe dan ook GEEN VERBOD OP MUZIEK OF ZANG vinden. God is altijd erg specifiek en zijn geboden zijn erg duidelijk wat betreft elk verbod gegeven in de Quran. God, de Genadigste heeft NOOIT muziek of zang verboden in de Quran. Ieder 'verbod' op muziek of zang waarover wordt gesproken onder sommige Moslims heeft geen basis in de Quran. Deze 'verboden' zijn innovaties verzonnen door sommige 'geleerden' en hun volgelingen die weigeren om de duidelijke geboden in de Quran te volgen en inplaats hiervan de door de mens zelf gemaakte boeken van hadith and sunna te volgen die de Quran tegenspreken, de meest simpele logica verwerpen en de boodschap van de profeet Mohammed beledigen. Deze boeken van hadith en sunna zijn meer dan 200 jaar na de dood van de profeet Mohammed geschreven, (Zie: hadith and the corruption of this great religion) De profeet Mohammed zelf volgde en preekte ALLEEN maar de Quran. Deze 'geleerden' en hun volgelingen, die faalden in het accepteren van God's wetten in de Quran, zochten naar andere soorten van wetten in de interpretaties van Imams (leiders), Sahaba (kameraden, metgezellen) en Tabi'in (volgelingen). Zij vonden hun eigen wetten uit en beweerden dat "Muziek and zang haram (onwettig) zijn." Diegenen die verward en onwetend zijn met de Quran kiezen ervoor om de interpretatie van deze idolen in de vorm van deze mensen en hun wetten te kiezen en zo de duidelijke wetten van God in de Quran te negeren. Uiteindelijk moeten we altijd blijven beseffen dat de Quran het boek is dat God COMPLEET, PERFEKT en VOLLEDIG GEDETAILEERD noemt.


In de volgende paragrafen zullen we zien wat de Quran zegt over dit onderwerp. Ik (de auteur van dit artikel) zal de valse leer aantonen van degenen die de wet van God verworpen hebben en hun eigen wet gecreeerd hebben om muziek en zang onwettig te verklaren. Dit onderwerp begrijpen, is Islam (Onderwerping) begrijpen en waar Islam voor staat. Er zijn bepaalde basisprincipes die je moet begrijpen als je praat over wetten binnen de islam (Onderwerping). Ik zal het hier eerst kort even over hebben, als God het wil,


1) de Quran is een COMPLEET, PERFEKT EN VOLLEDIG GEDETAILEERD BOEK, (wat betreft deze religie): Zie 6:19,38 en 1:14; 7:52; 17:12; 11:1; 41:3; 12:111, en 16:89. Degenen die dit feit van God de Almachtige verwerpen zouden niet verder moeten gaan. Ze zullen niets kunnen zien of begrijpen zoals God beloofd heeft in Zijn boek.


2) De Profeet Mohammed leefde naar, regeerde volgens, preekte uit en volgde de Quran alleen.


3) God is de ENIGE bron van wet, 6:114 Niemand, inclusief de profeet Mohammed, kan verbieden wat God niet verboden heeft, 66:1. Toen de profeet Mohammed het eens deed waarschuuwde God hem in het openbaar om de gelovigen er aan te herrineren dat ALLEEN GOD iets kan verbieden. Zie 66:1 en 33:37.


Veel van hun die een gesloten hart hebben voor de waarheid quoten vers 59:7 als 'bewijs' dat de profeet Mohammed bepaalde dingen goedkeurde en verbood op 'eigen houtje'. Ze hopen hiermee diegenen te verwarren die niet bekend zijn met de Quran, omdat dit vers gaat over het buitmaken tijdens oorlog en niets te maken heeft met wetten of verboden.


4) Buiten het feit dat God ons keer op keer eraan herrinnerd dat de Quran VOLLEDIG GEDETAILEERD is, verteld God ons ook dat Hij voor ons uitgezet heeft wat voor ons verboden is. zie bijvoorbeeld 6:119. God had geen assistentie nodig van Imams, Sahaba of Tabi'in. God heeft nooit gewild dat de profeet Mohammed z'n eigen wetten zou opstellen. De profeet Mohammed heeft ons geen andere wetten gegeven dan de Quran, maar de fabricateurs van hadith en sunna wel.


5) God vergeet niets, 19:64. Hij is niet vergeten om muziek of zang te verbieden en wachtte ondertussen totdat iemand anders het zou doen. het verbod op muziek en zang kan niet gevonden worden in de Quran omdat God het niet verboden heeft.


6) Diegenen die God in Zijn boek geloven, die geloven dat de Quran een COMPLEET BOEK is wat Islam betrefd en alle zaken behandeldt die verboden zijn. Deze lijst bevat geen muziek of zang. Waar nodig is worden de zaken die verboden zijn duidelijk en rechtlijnig uitgelegd om alle twijfel te verwijderen bij de gelovigen, Zie 39:28


7) Sommige mensen willen God niet geloven als Hij in de Quran zegt dat Hij aan woorden niet tekort komt. God had deze woorden beide kunnen gebruiken, muziek EN/OF zang of woorden die er direkt en duidelijk naar verwijzen, als Hij dat wensde, Zie 31:27 and 18:109. De ECHTE GELOVIGEN weten dat de afwezigheid van deze woorden in de Quran zo is omdat God ze nooit verboden heeft en niet omdat God ze niet gebruikt, vergeten was, niet van op de hoogte was of niet wist hoe hij ze moest toepassen.


8) De Quran leert ons dat God extreem ontevreden is met diegenen die iets verbieden dat niet specifiek in de Quran verboden wordt, zie 16:112-116.


9) Het aanvaarden van welk verbod dan ook dat niet specifiek vermeld staat in de Quran (o.a. muziek en zang) staat gelijk aan verafgoding (6:142-152) Zulke verboden representeren een andere god of goden dan God.


10) God veroordeeld innovaties in 7:32

"Zeg: "Wie heeft al het mooie dat Hij voor zijn dienaren heeft voortgebracht en de goede geschenken verboden?" Zeg, " Zulke geschenken zijn er voor degenen die GELOVEN tijdens dit leven, en zal alleen voor hun zijn op de dag der Opstanding." Zo verklaren wij de openbaringen aan diegenen die begrip hebben." 7:32 (QURAN)


11) God veroordeelde elke andere hadith dan de Quran als religieuze wet, en noemde Zijn boek, de Quran, de BESTE Hadith. God riep de gelovigen op om alleen Zijn Hadith, de Quran, te volgen, en zo ook de profeet Mohammed. Zie 7:185, 10:36, 3:16, 39:23, 45:6, 52:34, 68:44, 77:50, 39:29..., etc.




Laten we voordat ik reageer op diegenen die beweren dat muziek en zang haram zijn in Islam (Onderwerping) eerst eens voor een paar seconden ons universum overdenken en de manier waarop God onze wereld geschapen heeft.


Aangezien we ons kunnen herrineren dat Galileo ooit gezegd heeft dat, "Wiskunde de taal is waarin God het universum geschreven heeft", is het best aannemelijk om te beweren dat muziek de stem van dit universum is.


Iedereen die het universum goed bestudeerd zal zich realiseren dat het hele universum is gecreeerd met muziek in elke uithoek ervan. Ons praten, huilen, lachen, zingen, roepen of schreeuwen zijn niets anders dan muziek. Ons hart klopt, onze maag knort, onze adem hijgt. Zelfs onze hersens en bloedstroom maken geluid. De vogels, de dieren, de bomen, de oceanen, de wind en de wolken zijn allemaal creaties met hun eigen klanken, hun eigen muziek. Muziek is aanwezig in iedere uithoek van ons universum. Met muziek aanwezig in alles om ons heen, is het naief om te denken dat de Ene God die al deze muziek gemaakt heeft het verboden heeft. Diegenen die beweren dat muziek en zang haram zijn, bedriegen God en verbieden wat God nooit verboden heeft.


Toen de mens geschapen was heeft het een waardevol bezit meegekregen, een 'stemdoos', wat eigenlijk een 'muziekdoos' is. Deze 'stemdoos' of larynx is een belangrijk instrument dat ons in staat stelt om te communiceren met elkaar en andere wezens om ons heen. Onze aankomst en vertrek van deze wereld worden gevierd met die speciale muziek, de schreeuw van de nieuwgeborene of van de stervende. De aankomst van een nieuwgeborene in dit leven wordt aangekondigd door een schreeuw, de beste muziek voor elk moeders oor. In de eerste maanden van het leven van de baby is de enige manier van communiceren door de muziek dat zijn of haar larynx maakt totdat hij of zij de meer ingewikkelde muziek leert wat wij praten noemen. Het is niet verbazend dat het luisteren naar een vreemde taal net lijkt alsof je naar muziek luisterd met andere tonen. Diegenen die muziek verbieden begrijpen Islam (Onderwerping) en de giften die ze van God gekregen hebben niet.


Een snelle blik op het leven van diegenen die muziek verbieden en onwettig maken wat God niet onwettig verklaard heeft zal al hun valse aard aantonen. Hun leven is vol muziek, het soort muziek dat zij niet begrijpen of waarderen, de muziek die God in hun leven geplaatst heeft om aan ons te bewijzen hoe onwetend ze zijn.


Voorbeelden van dat soort muziek om ons heen zijn: de deurbel, de claxon, de wekker, de telefoon, het brandalarm, de fluit op de ketel, de computer, de radio, de TV, kinderspeelgoed, vogels, een grasmaaier..., etc. Dit zijn nog maar een paar van de voorbeelden van muziek producerende instrumenten in ons leven. Diegenen die de ware Islam (Onderwerping) missen, die missen waar dit leven om draait, ze verbieden wat God nooit verboden heeft in Zijn complete boek, de Quran.





Laten we nu eens een kijkje nemen naar wat deze mensen aanwenden om te beweren dat muziek en zang haram zijn. Ik (de auteur) zal specifiek quoten uit een artikel geplaatst in AOL Islam BB bibliotheek met de titel "Muziek en zang", geplaatst op 9/2/96.


1) Als eerste is het interresant om de omgekeerde logica van deze mensen waar te nemen. Na geen bewijs in de Quran gevonden te hebben om muziek te verbieden, gaan ze de zwakkere bronnen een voor een langs om proberen te bewijzen wat ze in de Quran niet konden vinden. Diegenen die de Quran weigeren te accepteren als een compleet boek voor deze religie, worden misleid door satan om allerlei wetten te maken in bronnen buiten de Quran.


2) In ieder vers dat ze gebruiken in een poging te bewijzen dat muziek haram is, eindigen ze met de conclusie dat deze verzen niet echt muziek verbieden.. Ondanks dat hebben ze nog niet door dat GOD MUZIEK EN ZANG NOOIT VERBODEN HEEFT. Ze faalden ook in het begrijpen dat verboden ALLEEN van God KOMEN. Wanneer de profeet Mohammed iets verbood dan kwam het ALLEEN UIT DE QURAN, en niet van zichzelf. Wanneer de profeet Mohammed ooit eens probeerde dit wel toen toen waarschuwde God hem openlijk, zie 66:1. Hier zijn de verzen waarvan ze beweren dat ze muziek en zang verbieden, met een paar opmerkingen van mij (de auteur).


a) Allah richt zich als volgt tot de ongelovige onder de Quraysh, "Verwonderdt gij U dan over deze aankondiging, en lacht gij inplaats van te huilen, terwijl gij uzelf (vol trots) vermaakt met ijdelheden? Werpt U voor God neder en aanbid Hem." (53:59-62)


Vanwege de expressie "uzelf vermaakt" hebben deze Moslims de woorden en logica verdraaid om tot de conclusie te komen dat hier (o.a.) muziek en zang mee bedoeld wordt. Zo missen ze de bedoeling en betekenis die voor iedere oprechte gelovige duidelijk is. Het woord heeft een algemene betekenis en duidt aan dat iedere activiteit die je ervan weerhoudt om je respekt aan God te betuigen je ertoe leidt om een zonde te begaan. het maakt het niet haram of verboden. Als je jezelf vermaakt terwijl je bijvoorbeeld voetbal kijkt en zo je Salat (gebed) vergeet op tijd te doen dan bega je een zonde maar dat betekend dus nog niet dat voetbal haram is. En als je jezelf vermaakt doordat je met je kinderen aan het spelen bent en zo vergeet op tijd te bidden dan bega je ook een zonde maar dat maakt spelen met je kinderen nog niet haram. Als je dus naar muziek (zang) luisterdt en je vergeet te bidden dan bega je een zonde maar muziek is niet opeens haram. Onthou dat muziek is als lucht en water (zie eerste alinea), het is niet haram, maar sommige omstandigheden zullen de status hiervan controleren. Ik (de auteur) zal hier later meer op ingaan, als God het wil. Terwijl God geen muziek verboden heeft in dit of een ander vers, vinden deze groep Moslims in gewone mensen zoals sahaba, tabi'in en later 'geleerden' van tafseer, idolen, om voor hun te verbieden wat God niet gedaan heeft. Al-Qurtubi, At-Tabari, Ibn Abbas, Al-Hasan, Mujahid, Ad-Dahhak, Ibn Jareer ...,etc zijn belangrijker voor deze mensen dan God.


b) Allah richt zich als volgt tot Satan; "En bekoor met uw stem wie gij kunt. Spoor uw ruiterij en uw voetvolk tegen hen aan, en wees deelgenoot in hun weelde en hun kinderen, en doe hun beloften. Maar Satan beloofd niet anders dan bedrog" (17:64)


Trachtende dit als bewijs te gebruiken voor het verbod op muziek en zang laat alleen maar zien hoe naief en misleid diegenen zijn die achter andere goden aanrennen dan de Ene God die hun een compleet boek gegeven heeft, de Quran. Geen intelligent mens kan de 'stem' in dit vers gebruiken als aanwijzing naar muziek en zang. Als diegenen die verwarring in hun hart hebben de 'stem' hier ergens willen gebruiken om iets te verbieden dan zou het eerder praten zelf moeten zijn. En dan zouden ze dus zelf ook hun mond dicht moeten houden omdat Satan wel eens door hun zou kunnen spreken. (wat hij in dit geval dus ook doet)


het is duidelijk in dit vers dat er hier nergens over een verbod gesproken wordt. God verbiedt de dingen duidelijk en zonder iets aan de twijfel over te laten. Ze quoten hier Ibn Abbas, die zegt"de stem die in dit vers vermeld staat verwijst naar iedere vorm van uitnodiging tot ongehoorzaamheid tot Allah." Als deze vorm van uitnodigen "vriendelijk praten" tegen iemand is om diegene Allah te laten ongehoorzamen, dan is "vriendelijk praten" nog niet haram. het bevalt hen niet wat God verkondigd in de Quran, maar kunnen zich prima vinden in het luisteren naar Ibn Abbas. ZELFS terwijl ze niet eens weten wie Ibn Abbas is.


c) Het derde vers, en degene waar het meest naar verwezen wordt als bewijs voor het verbod op muziek en zang (door hen) is Sura Luqman.


"En onder de mensen zijn er hen die zonder kennis ijdele praat aanwenden om anderen van Allah's pad te doen dwalen, en hen die er de spot mee drijven. Voor hun zal er een nederige straf zijn." (31:6)
.

11-08-2003, 09:21


Jammer dat de link niet werkt.

11-08-2003, 20:36
Alle lof aan Allah de Barmhartig,

Ma’aazif is het meervoud van mi’zafah en het verwijst naar muziekinstrumenten (Fath al-Baari, 10/55), instrumenten die worden bespeeld (al-Majmoo’, 11/577). Van al-Jawhari (moge Allah hem zegenen) vertelde Al-Qurtubi (moge Allah hem zegenen) dat ma’aazif zang betekent. In zijn Sihaah staat dat het muziekinstrumenten betekent.

In al-Hawaashi door al-Dimyaati (moge Allah hem zegenen) staat: ma’aazif betekent trommels (dufoof, zang, daff) en andere instrumenten waarmee wordt geklopt of geslagen (Fath al-Baari, 10/55).



Bewijs van verbod in de Koran en Sunnah:

Allah zegt in Soera Luqmaan (uitleg van de betekenis):

"En van de mensheid is hij er die nutteloze praatjes (d.w.z. muziek, zang) aankoopt om mensen te misleiden van het pad van Allah"…..[Luqmaan 31:6]

De geleerde van de Ummah ((islamitische) eenheid), Ibn ‘Abbaas (moge Allah hem behagen) zei: Dit betekent zang. Mujaahid (moge Allah hem zegenen) zei: Dit betekent het bespelen van de trommel (tabl). (Tafseer(Uitleg) al-Tabari, 21/40).



Al-Hassan al-Basri (moge Allah hem zegenen) zei: Deze aayah was geopenbaard omtrent zang en muziekinstrumenten (houtblazerssectie instrumenten). (Tafseer Ibn Katheer 3/451).



Al-Sa’di (moge Allah hem zegenen) zei: Dit omvat alle wijze van haraam geluid/toespraak; alle nutteloze praatjes en leugens; alle nonsens dat kufr (ongeloof) en ongehoorzaamheid bevorderd (de woorden hiervan beweren bepaalde zaken om de waarheid tegen te spreken en ook nog eens deze te bewijzen ter ondersteuning van leugens); belasteringen, beledigingen en gevloek; zang en muziekinstrumenten van de Sheytaan,(moge Allah hem verdoemen "Allah yen3aloe, Ay&quot en muziekinstrumenten die geen spiritueel of een werelds voordeel met zich mee brengen. (Tafseer al-Sa’di, 6/150).



Ibn al-Qayyim (moge Allah hem zegenen) zei: De Sahaabah (metgezellen) en de Taabi’in (volgelingen) legden uit dat het genoeg is om ‘nutteloze praatjes’ naar zang te verwijzen.

Dit is overgebracht met Saheeh Isnaad van Ibn’Abbaas en Ibn Mas’ood. Abu’l-Sahbaa’ zei: Ik vroeg Ibn Mas’ood over de aayah (uitleg van de betekenis), "En van de mensheid is hij er die nutteloze praatjes aankoopt"[Luqmaan 31:6]. Hij zei: Bij Allah, waarnaast geen andere God is, dit betekent zang – en hij herhaalde het drie keer.



Er is ook met een Saheeh Isnaad van Ibn ‘Umar (moge Allah hen beiden behagen) overgeleverd dat dit zang betekent. Er is geen tegenstrijdigheid tussen de uitleg van ‘nutteloze praatjes’ dat zowel zang betekent als de leg ervan die verwijst naar verhalen van de het Perzische volk en hun koningen, en de koningen van de Romeinen enz.,zoals al-Nadr ibn al–Haarith die gewend was verhalen te vertellen aan de mensen van Mekka om hen af te leiden van de Koran. Beiden zijn ze nutteloos geklets.

Hence Ibn ‘Abbaas zei: ‘Nutteloze praatjes’ zijn leugens en zang. Sommige Sahaabah zeiden het een en sommigen weer het ander en weer andere Sahaabah waren het er allebei mee eens. Zingen is slecht en richt meer schade aan dan verhalen van de koningen, omdat het leidt tot zinaa (b.v. illegale omgang) en het vergroot huichelarij (in het hart); het is de trap van de Sheytaan (Ay) en het verduisterd het verstand. De manier waarop het mensen blokkeert van de Koran is erger dan de manier waarop andere vormen van onjuiste geruchten hen blokkeert, omdat mensen van nature ernaar buigen en geneigd zijn er naar te luisteren. De aayaat keuren af dat de Koran wordt vervangen door nutteloze geruchten om mensen te misleiden van het pad van Allah, zonder kennis, en vatten het op als een grap. Wanneer een aayah uit de Koran voor zulke mensen wordt gereciteerd dan keren ze hun ruggen om alsof ze niets gehoord hebben en alsof ze doof zijn. Wanneer zij er iets van horen dan maken zij het belachelijk. Dit allemaal gebeurt alleen in het geval als deze mensen zeer koppige kaafirs zijn en als sommige onder hen blij worden van zangers en/of er naar luisteren. Beiden hebben ze aandeel in deze schuld. (Ighaathat al – Lahfaan, 1/258 – 259).



Allah zei (uitleg van de betekenis):

"[Allah zei tegen Iblees (Sheytaan (Ay)):] En dwaas worden zij geleidelijker, degenen die je te midden van hen met je stem (d.w.z. zang, muziek en elk ander oproep om Allah te ongehoorzame) kan….."[al-Israa’17:64]



Er is overgeleverd dat Mujaahid (moge Allah hem zegenen) zei: "En dwaas worden zij geleidelijker, degenen die je temidden van hen met je stem kan" ― zijn stem [de stem van Iblees / Sheytaan(Ay)] bestaat uit zang en leugens. Ibn al-Qayyim (moge Allah hem zegenen) zei: Deze idaafah [tweede naamval of bezittelijk aanleg, d.w.z. jouw stem] dient om de bedoeling te specificeren, zoals met de uitdrukkingen [vertaald als]

"jouw tankwapens"en "jouw voetsoldaten" [later in dezelfde aayah]. Dit houdt in: ieder die op welke wijze dan ook bepaalde dingen zegt die leiden tot ongehoorzaamheid jegens Allah; ieder die op een fluit blaast of op een ander houtblazerssectie en /of elk soort haraam drum bespeelt (dit is namelijk de stem van de Sheytaan (Ay)) en ieder die rondloopt om werken te bedrijven om ongehoorzaamheid jegens Allah aan te moedigen, maakt deel uit van zijn [de Sheytan’s (Ay)] voetsoldaten. Ieder die rondreist om te zondigen maakt deel uit van zijn tankwapens. Dit is de visie van de Salaf, zoals Ibn ‘Abi Haatim vertelde volgens Ibn ‘Abbaas: zijn voetsoldaat is ieder die rondloopt om Allah te ongehoorzame. (Ighaathat al-ahfaan).

Allah zei (uitleg van de betekenis):

"Verbaas je, je dan over deze recitatie (de Koran)? En je lacht erom en betreurt het niet, Je (kostbare) levensduur verspillen in tijdverderf en amusementen (zingen)". [al-Najm 53:59-61]



‘Ikrimah (moge Allah hem zegenen) zei: er is van Ibn ‘Abbaas overgeleverd dat al-sumood [ zelfstandig naamwoord van saamidoen, hier vertaald als ["Je (kostbare) levensduur verspillen in tijdverderf en amusementen (zingen)"]

dit betekent "zang" in het Himyar dialect. Er is misschien gezegd "Ismidi lanaa" [‘zing voor ons’ ― uit dezelfde kern als saamidoon / sumood] dit betekent "ghaniy" [zang]. En hij zei (moge Allah hem zegenen): wanneer zij [kuffaar] de Koran hoorden, waren ze geneigd te gaan zingen.Daarop werd deze aayah geopenbaard.



Ibn Katheer (moge Allah hem zegenen) zei: Allah zei (uitleg van de betekenis) "Je (kostbare) levensduur verspillen in tijdverderf en amusementen (zingen)" ― Sufyaan al-Thawri zei, vertelling door zijn vader, van Ibn ‘Abbaas: Dit betekent zingen. Dit is Yemeni dialect: ismad lana betekent ghan lana [zing voor ons]. Dit was ook het standpunt van ‘Ikrimah. (Tafseer Ibn Katheer).



Er is van Abu Umaamah (moge Allah hem behagen) overgeleverd dat de Boodschapper van Allah (vzmh) zei: Verkoop geen zingende slavinnen, koop hen niet en onderwijs hen niet. Er is niets goeds in deze handel en hun prijs is haraam.Omtrent zaken zoals deze is er de volgende aayah geopenbaard (uitleg van de betekenis): ‘En van de mensheid is hij er die nutteloze praatjes (d.w.z. muziek, zang) aankoopt om mensen te misleiden van het pad van Allah….’[Luqmaan 31:6]". (Hasan hadeeth)



De Boodschapper van Allah (vzmh) zei:

"Tussen mijn Ummah zullen er zeker mensen zijn die zinaa, zijde, alcohol en muziekinstrumenten toestaan..." (verteld door al-Bukhaari ta’leeqan, no. 5590; verteld als mawsool door al-Tabaraani en al-Bayhaqi. Zie al-Silsilah al-Saheehah door al-Albaani, 91).



Ibn al-Qayyim (moge Allah hem zegenen) zei: Dit is een saheeh hadith, overgeleverd door al-Bukhaari in zijn Saheeh, waarin hij het noteerde als bewijs en verklaarde dat het mu’allaq en majzoom is. Hij zei: Hoofdstuk één is verteld omtrent dezen die alcohol toestaan en het bij een andere naam noemen.



Deze hadith toont op twee manieren aan dat muziekinstrumenten en het genieten van het luisteren naar muziek haraam zijn. Ten eerste is het feit dat de Profeet (vzmh) zei: "[zij] staan toe". Dit toont duidelijk aan dat er dingen worden genoemd,muziekinstrumenten inbegrepen, die haraam zijn volgens de sharee’ah (islamitische wetgeving), maar deze mensen zullen het toestaan. Ten tweede worden muziekinstrumenten genoemd naast dingen waarvan men weet dat deze definitief haraam zijn, zoals zinaa en alcohol. Als ze (muziekinstrumenten) niet haraam waren, waarom worden ze dan naast deze dingen genoemd? (bewerkt uit al-Silsilah al-Saheehah door al-Albaani, 1/140-141)



Sheikh al-Islam (Ibn Taymiyah) (moge Allah hem zegenen) zei: Deze hadith toont aan dat ma’aazif haraam zijn. Ma’aazif betekent muziek instrumenten volgens de geleerden van de (Arabische) taal. Dit woord omvat alle zulke instrumenten. (al-Majmoo’, 11/535).



Ibn al-Qayyim (moge Allah hem zegenen) zei: En omtrent hetzelfde onderwerp werd een gelijksoortig commentaar gegeven door Salh ibn Sa’d al-Saa’idi, ‘Imraan ibn Husayn, ‘Abd-Allaah ibn ‘Amr, ‘Abd-Allaah ibn ‘Abbaas, Abu Hurayrah, Abu Umaamah al-Baahili, ‘Aa’ishah Umm al-Mu’mineen, ‘Ali ibn Abi Taalib, Anas ibn Maalik, ‘Abd al-Rahmaan ibn Saabit en

Al-Ghaazi ibn Rabee’ah. Daarna vermelde hij het in Ighaathat al-Lahfaan en het toont aan dat ze (muziek instrumenten) haraam zijn.



Er is overgeleverd dat Naafi’ (moge Allah hem zegenen) zei: Toen Ibn ‘Umar een houtblazerssectie instrument hoorde, stopte hij z’n vingers in zijn oren en bleef uit de buurt van die plek. Hij zei tegen me, O Naafi’, Kun je iets horen? Ik zei:Nee. Vervolgens haalde hij z’n vingers uit zijn oren en zei: Ik was met de Profeet (vzmh) en ineens hoorde hij zoiets als dit en hij deed ook hetzelfde (vingers in zijn oren). (Saheeh Abi Dawood).

11-08-2003, 20:58
Ik ben bang dat Meneer Vikker ene sterker beginsel heeft.
Hij heeft Koran stukken te pakken, en jij ibtisam hebt hadieth, kun je erbij te vertellen of ze sahieh, hassan sahieh, of hassan zijn.

17-08-2003, 15:14



Citaat:
Origineel gepost door achmad
up


En van de mensheid is hij er die nutteloze praatjes (d.w.z. muziek, zang)

wie zegt dat dat zang en muziek betekend?
Tafsier geleerden zeggen dat, maar goed!!!!

17-08-2003, 15:33
Allaho e3lem

je hoort hier veel over. De een zegt dat het mekroeh is en de ander zegt dat het haram is en de ander zegt weer dat het allebei niet zo is.

Ik heb ook zo'n beetje informatie gezocht, mijn interpretatie is dat muziek haram ALS het de mens naar het verkeerde stuurt. Maar muziek dat bestaat uit nuttige zang( dus normale teksten, dus geen bull shit) daar is volgensmij geen probleem mee, want het leid mij niet tot zina( of iets wat haram is)

We kunnen hier heel lang discuseren, en we weten dat als je ergens aan twijfelt beter niet aan kan beginnen, maar goed. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel naar muziek luister en ook naar anasheed etc. Alles op zijn tijd en het spoort mij echt niet tot waanzin, waar allah swt ons voor gewaarschuwd heeft!

wasalaam

Wat ik wel weet is dat "sahra": je weet waar alle mannen en vrouwen bijeenkomen om naar muziek te luisteren van een zanger, ergggggggg haram is, maar dat is ook begrijpelijk!

17-08-2003, 16:45
http://www.al-islaam.com/al-islaam/artikelen/muziekrabe/1.htm

http://www.al-islaam.com/al-islaam/artikelen/muziek/kaft.html

17-08-2003, 19:14
Oke dan vikker vanaf nu ben je de forum geleerde

17-08-2003, 19:30

Citaat:
Origineel gepost door moslimastyling
Oke dan vikker vanaf nu ben je de forum geleerde
ha ..dat mocht ie willen , hij is gewoon een domme belg , hij heeft die text gekopieert en hier geplakt , die kerel weet zelf niets inhoudelijks over de islam

17-08-2003, 20:30
Muziek

Het mooiste belangrijkste en opvallendste van de Shari’ah (de wetgeving door Allah de Verhevene geopenbaard) is dat het alles in het leven beslaat. De shari’ah geeft alles voor de mens zijn welzijn hierop aarde en om in het hiernamaals goed terecht te komen. De islam leidt de mens in z’n geestelijke en z’n materiele leven. Niets maar dan ook niets is gelaten. Allah’s kennis is alomvattend. Allah kent ons beter dan dat wij onszelf kennen. De islam beveelt ons ‘Ibaadah aan Allah de Verhevene alleen. Dit zal ons geestelijke rust geven en ook tevreden laten zijn met de rizq (voorziening) van Allah de Verhevene. Het is dus ook noodzakelijk dat er naast de geboden ook verboden zijn, om ons te beschermen tegen het kwade, ons te beschermen tegen shaytaan. Om zo onze imen te laten groeien en de imen te beschermen tegen alle slechte invloeden. Dit principe staat mooi omschreven in de volgende hadieth:



De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: “Bij de ene in wiens hand mijn ziel is, er is niets wat mij dichter naar Al-Al-DJannah en mij verder van de nar (het vuur) brengt behalve dat ik jullie ernaar heb bevolen en er is niets dat je dichter naar de nar brengt terwijl het je verder van Al-Al-DJannah brengt behalve dat ik het jullie heb verboden.” (Ahmed Ibn Khoezaymah).



Deze hadieth laat ons dus het principe zien waar de gehele islam voor staat en wat we op vele plaatsen in de koran en de Soenna terug kunnen vinden. Alles wat de mens bevolen is te doen is voor zijn eigen goed en voordeel en alles wat verboden is, is kwalijk, slecht en nadelig voor zijn welzijn.

Vanuit dit gegeven kunnen we dus stellen dat muziek verboden is binnen de islam.







De bewijzen hiervoor vinden we in de koran en Soenna. Imam Al-Qoertoebie heeft drie ayaat als bewijs genoemd.

De eerste aya vinden we in Soerah al-qamar ayah 62: “Verwonderen jullie je dan over deze recitatie en lachen jullie erom en jullie huilen niet? Verspillen jullie je leven met tijdverdrijf en vermaak (muziek, zingen enz.) (wa entoem saamidoen). Valt neer in aanbidding aan Allah en aanbidt hem alleen”



“Wa entoem saamidoen” betekent luid zingen en muziek maken, hoofd ophouden in arrogantie extreme haat en woede voelen bij het horen van Qor’aan. Ook betekent het: onachtzaam zijn en verwerpen.



De tweede ayah staat in Soerah al-isra’. Nadat iblies geweigerd had voor Adam te buigen vroeg hij uitstel bij Allah de Verhevene tot Yawm al-qiyamah zodat hij mensen kan afleiden van de Rechte weg, Allah de Verhevene zegt dan:



“En “istafziz” (rui hen op/houdt hen voor de gek) degenen die je kan met je stem (zingen, muziek en iedere andere roep voor ongehoorzaamheid aan Allah de Verhevene). Val hen aan met je cavalerie (paarden) en infanterie (voetvolk), wees een deelgenoot van hen in hun rijkdom en kinderen (door hen te verleiden op illegale wijze geld te verdienen en kinderen te verwekken) en maak hen beloften. Maar Shaytan belooft het niets dan bedrog” (Soerah al-isra:64).



Ibn Abbaas heeft ook over deze aya gezegd “istafziz met je stem betekent zingen, muziek en iedere andere roepvoor ongehoorzaamheid aan Allah de Verhevene”











De derde aya staat Soerah Loeqman ayah 6:



“En van de mensen zijn er die nutteloos gepraat (lahwal hadieth) kopen op de mensen te laten afdwalen van de Weg van Allah zonder kennis, en het nemen van Allah’s weg als spotternij. Voor dezen zal er een vernederende straf zijn.



Nadat in de ayaat hiervoor, degenen die goed doen worden beloond, openbaart Allah hier de toestand van degenen die weigeren te luisteren en het voordeel te verkrijgen van de Woorden van Allah de Verhevene. Zij wijden zich aan nodeloos, dom gepraat, leeg amusement en alle andere valse werken en handelingen met als doel anderen weg te halen van Allah’s Weg en te bespotten.



Imaam At-tabari zegt dat de geleerden verschillende meningen hebben over de betekenis van lahwal hadieth (nutteloos gepraat).



Zingen en luisteren naar liedjes


Het aankopen van professionele zangers en zangeressen. Het kopen van instrumenten, bijvoorbeeld de drum (tabl)



Abdullah Ibn Mas’oed werd over deze aya gevraagd en hij antwoordde: “Ik zweer bij de ene buiten wie er geen God bestaat, dat het verwijst naar zingen (ghinaa)” Hij herhaalde zijn woorden drie maal om het te benadrukken” (Al-Bayhaqi).



Lahwal hadieth kan nog meer betekenen:- gesprekken die uitnodigen tot shirk,



- Alle handelingen, valse woorden enz. die laten afdwalen van de islam.



Dus deze ayah geeft een algemene betekenis. Alles wat afleidt van de Rechte Weg valt eronder, dus ook zingen, muziek, enz. ook al wordt dit niet expliciet genoemd. Maar zoals we weten halen we ons kennis vanuit Qor’aan en Soenna. In de Soenna vinden we een aantal duidelijke Ahadieth die onbetwistbaar het feit geven dat muziek, instrumenten, zingen met muziek enz. verboden zijn door de Islamitische Shari’ah. Er zijn uitzonderingen, die we straks bespreken, op deze algemene regel. Dit zijn wat onschuldige toegestane vormen van zingen of dichten zonder muzikale begeleiding of alleen door de daff (soort tamboerijn zonder belletjes) en dit bij bepaalde gelegenheden precies door de Soenna aangegeven. Straks gaan we hier verder op in.



De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: ”Er zullen (in de toekomst) mensen van mijn oemmah zijn die zullen zoeken om wettig te maken: overspel, het dragen van zijde, het drinken van gamr en het gebruiken van ma’aazif (muziekinstrumenten). Sommige mensen zullen bij de zijkant van de berg blijven en als hun herders ‘s avonds komen om te vragen wat zij nodig hebben zullen zij zeggen: “kom morgen terug”. Dan zal Allah de Verhevene hen gedurende de nacht vernietigen door de berg op hen te laten vallen, terwijl hij anderen in apen en zwijnen verandert. Zij zullen in deze situatie blijven tot de Dag der Opstanding” (Al-Boekharie).



In het Arabisch wordt hier “ma’aazief’ gebruikt (meervoud van Mi’zaf of ‘azf) dit betekent: muziekinstrumenten. Het geluid van instrumenten (muziek). Zingen met begeleiding van muziek.



Vanuit de zin “Die zullen proberen wettig te maken” kunnen we dus opmaken dat het verboden was. En kijk bij welke ernstige zonden het wordt genoemd, overspel, drankgebruik en het dragen van zijde.









In een andere hadieth lezen we: De boodschapper van Allah de Verhevene zei: “mensen van mijn Oemmah zullen wijn (gamr) drinken en het anders noemen dan bij de eigenlijke naam. Vrolijk zal voor hen worden gemaakt door het bespelen van muziekinstrumenten en het zingen door zangeressen. Allah zal de aarde onder hen vaneen splijten en hen veranderen in apen en zwijnen”. (Ibn maadjah, Albayhaqi en ibn asaakir: bekrachtigd door Ibn Al-Qayyim en Al-Albaani).



De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: “zeker, Allah heeft gamr, gokken en Al-koebah verboden: en ieder bedwelmingsmiddel is verboden. “Soefyan zei: “Ik vroeg degene die het had overgeleverd, Ali bin Badhiemah: “Wat is Al-koebah? “. Hij antwoordde: “ Het is de drum”. (Ahmed, bekrachtigd door sheich Al-Albaani).



In een andere overlevering staat dat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) de hand van zijn metgezel, Abdul-Rahman ibn ‘Auf en zij gingen naar het ijlende zoontje van de profeet, Ibrahiem. Zij vonden het kind in doodsstrijd en dus nam de profeet hem tegen zijn borst en hield hem vast tot de roeh (de ziel) hem verliet. Toen legde hij het kind neer en huilde waarop Abdul-rahman verbaasd vroeg “ jij huilt, O boodschapper van Allah terwijl je huilen verbiedt



Het volgende antwoordde de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem): “zeker verbod ik huilen niet, maar ik verbood twee geluiden welke gek, een teken van geesteszwakte zijn en zondig schaamteloos: een, een stem (zingend) begeleid door muziekinstrumenten en shaytaan’s (wond / blaas) instrumenten: de andere, een stem (huilend, weeklagend) ten gevolge van een beproeving, vergezeld door in het gezicht slaan en stuk trekken van kleding. Maar dit (mijn huilen) komt dor medeleven / medelijden en wie geen medeleven toont zal het niet krijgen”.



Muziek is dus te allen verboden. Het is het werk van Shaytan om zo mensen af te leiden van de Rechte Weg. En wees eerlijk. Weten we niet allemaal da als je opgaat in muziek, of een muziekidool hebt of zelf een instrument bespeelt je alles om je heen vergeet. Mensen maken dat als ielaah (God).



Mensen kunnen zelfs zover komen dat zij zichzelf helemaal vergeten. Neem als voorbeeld de soefies die in trance raken en zeggen dat zij zo verder in islam komen, maar feitelijk in handen van Shaytan zijn gevallen. Kijk hoe mensen zich in discotheken of bij popconcerten gedragen, enz.. enz..



Ibn Al-Qayyim geeft ook nog andere aspecten van de wijsheid van Allah achter dit verbod: “weet dat muziek en zang bepaalde kenmerken hebben die het hart verzwakken. Ze veroorzaken dar er huichelarij ontspruit net als dat water planten ontspruiten. Het verwart en leidt het hart af en verhindert het van overpeinzing en begrijpen van de Qor’aan en om de koran aan te passen. Dit is zo omdat Qor’aan en zang nooit samen in het hart kunnen bestaan omdat ze tegenstrijdig zijn aan elkaar. Want de Qor’aan verbiedt het nastreven van ijdelheden en verplicht het in bedwang houden van de nafs (eigen-ik) zijn wensen en lusten en verlokkingen van het slechte. Zang, daarentegen, zet aan tot het tegenovergestelde van deze waarden en normen. Het prikkelt en windt het innerlijk op e verleidt de nafs tot ongerechtigheid door het nar iedere schaamteloze wens en lust te brengen…”



Een van de tekenen van huichelarij die het gevolg zijn van muziek en zang is dat men zich nog maar zelden als Allah de Verhevene herinnert en hierdoor wordt men lui in het opstaan voor salaah en men gaat ook slecht en makkelijk salaah doen. Verder is huichelarij gebaseerd op leugens en zang bevat de meest leugenachtige teksten. Het tracht het lelijke en slechte mooi te maken en het goede lelijk te maken. En het tracht het goede af te raden te volgen. Dit is de essentie van huichelarij. Als een persoon went aan muziek luisteren maakt dat het luisteren nar de Qor’aan moeilijk en zwaar voor hem. Het maakt de Qor’aan een zware last voor zijn hart en iets afschuwelijks voor z’n oren. Als dit geen huichelarij is dan bestaan huichelarij niet!



Als een moeslim zich dus inlaat met deze zaken brengt dit alleen voor hem huichelarij, veronachtzaming, onzedelijkheid, ijdelheid en nog veel meer slechte eigenschappen en het grootste kwaad is natuurlijk dat het diegene weghaalt van de herinnering aan zijn Schepper,

Zijn boek en zijn dien (geloof, de islaam). Iedere weldenkende gelovige weet en kent deze slechtheden, wapent zich ertegen en kent de nadelige gevolgen. “En da degenen die de kennis is gegeven weten dat het de waarheid van jullie rabb is en dat zij erin zullen geloven en hun harten zich eraan zullen onderwerpen met nederigheid. En zeker Allah is de Leider van degenen die geloven in de Rechte Weg” (Alhadj ayah54).



Er zijn zoals ik al eerder heb gezegd enige uitzonderingen op de algemene regel. De algemene regel is dus verbod, haraam. Er zijn bepaalde situaties waarin bepaalde vormen van zang toegestaan zijn. De enige manier om dit precies te weten is de Soenna te bestuderen. In het zo precies uitgebalanceerde systeem plaats voor vertier, vermaak en sport omdat de mens deze ontspanning ook nodig heeft. Maar de islaam schept de juist wegen voor gezonde sport en vermaak welke vrij zijn van iedere zonde en slechtheid die zich altijd bij de verboden vormen voordoen. De islaam laat de nafs ook niet doorslaan, alles heeft z’n grenzen.

















Voorbeelden:



Djihaad en wat daarmee samenhangt. Oorlogsliederen om de mensen te sterken voor of tijdens djihaad. Er zijn verschillende Ahadieth dat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) liederen zei tijdens djihaad om de mensen aan te moedigen, sterker te maken, enz.



Een voorbeeld hiervan is het volgende wat dor de profeet en zijn metgezellen werd gezegd:



“Bij Allah als het niet door hem kwam zouden we nooit geleid zijn, noch meelevend, noch hebben gebeden. Zo stuur vrede en rust neder op ons en maak onze voeten standvastig als we de vijand ontmoeten. Zeker, de anderen rebelleerden tegen ons. Wanneer zij fitnah wensen, weigeren wij, weigeren wij.” (Al-boekharie en moeslim)



- Tijdens de viering van de twee ee’ds (feesten).



Onschuldige liederen en slaan op de daff is toegestaan. Hier zijn ook weer meerdere ahadieth over, bijvoorbeeld: “‘Aicha zei: Allah’s boodschapper kwam bij mij terwijl twee jonge meisjes liedjes van boe’aath zongen, waarop hij ging liggen en zijn gezicht afkeerde. Aboe Bakr kam binnen en zei tegen mij: “De fluit van Shaytan voor de profeet?”. Allah’s boodschapper keerde zich naar Aboe bakr en zei: “Laat hen”.. ‘Aicha ging verder: “Toen de profeet indutte gaf ik hen een teken en zij gingen weg.” (Al-Boekharie).

17-08-2003, 20:32
In een andere versie:



‘Aicha vermeldt dat haar vader Aboe Bakr gedurende de dagen van mina bij haar kam. Er waren twee meisjes bij haar die op de daff sloegen terwijl de profeet zich bedekte met z’n kleed. Aboe Bakr schreeuwde tegen de meisjes waarop de profeet z’n gezicht ontblootte en zei: “laat hen Aboe Bakr, want dit zijn de dagen van de Ied!”. (Al-boekharie)



Het huwelijksfeest: Walima. Tijdens de walima is het toegestaan de daff te slaan. Dit om zo bekend te maken dat er een walima is en om vreugde en plezier bij de gasten te brengen.



Mohammed bin Haatib Al-djoemahi heeft overgeleverd dat de boodschapper zei: “de grens tussen haraam en halaal (in het huwelijksfeest) is de daff en de stem.” (sahieh, At-tirmidhie).



‘Aicha heeft overgeleverd dat de profeet zei “verkondig dit huwelijk, voltrek het in de moskee en sla op de dass als het plaatsvindt” (sahieh, At-tirmidhi).



‘Aicha heeft overgeleverd dat een vrouw was uitgehuwelijkt aan een man van de Ansaar. De profeet zei: “O ‘Aicha was er vermaak want de Ansaar houden van vermaak.”



In een andere versie staat dat de profeet heeft gezegd: “Zond je een jong meisje met de bruid mee op de daff te slaan en te zingen?”



‘Aicha zei: “Wat moest zij zeggen in haar gezang?”. Hij (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: “Laat haar zeggen: naar jullie zij wij gekomen, naar jullie zijn wij gekomen. Verwelkom ons zoals wij jullie verwelkomen!”.



Hierbij moeten we ook opmerken dat de daff en zingen alleen voor vrouwen en meisjes is.



Andere gelegenheden die de geleerden opnoemen zijn: tijdens het werk of het dragen van zware spullen of ander zwaar werk(zoals toen de profeet de greppel rond medina groef). Tijdens lange reizen te paard, kameel enz. om zo verveling tegen te gaan en het rijdier harder te laten lopen.



Maar moslims zijn gebonden aan de regels neergelegd in de Soenna gebonden aan de specifieke gelegenheden. Waarom?



Ten eerste: Algemene regel is haraam, zowel zang als muziek. Deze speciale gelegenheden zijn een bepaald soort zang en het slaan op de daff is ook bij uitzondering toegestaan op de algemene regel van verbod. De begrensde uitzonderingen op een vaststaande regel kunnen niet zomaar zelf worden uitgebreid tot andere zaken. Er kan ook geen qiyaas (overeenkomst) worden toegepast (Oesoeloel-Fiqh). Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld betreffende trots en arrogantie. Deze zaken zijn verboden. “Al wie in zijn hart trots heeft ter grootte van een mosterdzaadje zal Al-DJannah niet binnengaan” (moeslim). maar er is een uitzondering op deze algemene regel. Tijdens djihaad is trots tegenover de vijand toegestaan. Een duidelijk begrensde uitzondering op de algemene regel. Men mag echter geen vergelijkingen gaan maken voor bijvoorbeeld de spelers van een moeslim voetbalelftal tegen een kafir elftal om dus dan ook arrogantie te hebben. Trots is verboden op een uitzondering na, namelijk tijdens de djihaad. Geen andere uitzonderingen tenzij duidelijk bewijs uit Qor’aan, Soenna of idjmaa’ (overeenstemming).



Ten tweede: Er zijn geen Ahadieth die zeggen dat zingen of het gebruik van daff constant gebruikt mogen worden tijdens blijde gebeurtenissen en bijeenkomsten. Anders was dit overgeleverd.



Ten derde: als het bij iedere blijde gebeurtenis is toegestaan, waar stopt het dan. Dan zijn we altijd lichtzinnig bezig. En zo is de islaam niet. Men moet boven al dit vermaak staan en ervan af zien behalve in die gevallen genoemd in de Soenna. Ook wat betreft de daff, dit is een uitzondering, men kan geen vergelijking met andere instrumenten gaan maken. Niets is toegestaan behalve de daff. Door weer hetzelfde principe: algemene regel: alle muziekinstrumenten haraam, uitzondering: de daff. En vergelijking maken mag in de Fiqh-leer niet als het een uitzondering betreft op een algemene regel:



Zingen: Het is verboden te zingen onder begeleiding van muziek. Zingen met de daff is toegestaan tijdens een walima. En alleen zingen is toegestaan zonder bepaalde voorwaarden en speciale omstandigheden. -De teksten moeten zuiver en onschuldig zijn en natuurlijk binnen de morele grenzen van de islaam vallen.



Vrouwen mogen niet voor mannen zingen. De beste teksten zijn teksten die gaan over het doen van goede daden voor Allah en teksten die onze vroomheid sterken.



Het is dus de plicht van iedere moeslim muziek te vermijden en er nooit naar te luisteren. Als een moeslim het kan moet hij het ook afzetten als het ergens buiten is zoals in een taxi, op de markt, in een winkel, enz. Probeer te praten en de dingen uit te leggen, misschien helpt het hen om vrees voor Allah te krijgen en te stoppen met haraam. Weet dat het een van de grote zonden is zoals we hebben gezien. Het wordt in de Ahadieth genoemd met gamr drinken en overspel plegen. Zaken die het individu vernietigen als ook de Oemmah (gemeenschap).



Moge Allah ons sterken en ons helpen de da’wah uit te dragen en de werken van Shaytan te vernietigen. Wa’l hamdoellilahie rabbie’ amamien.

18-08-2003, 08:22
Ik denk dat als God het wil het gehele universum en al onze acties en ieder atoom en ieder mogelijk en onmogelijk verband als een muziekstuk afgespeeld kan worden waar onze muziek bij in het niet valt.

18-08-2003, 12:43


Assalamoe alaikoem,

Er zijn helaas altijd mensen die erom heen willen draaien en wat Haram is Halal maken, heel jammer, het wereldse leven is blijkbaar te lekker om los te laten.

Als de Sahaba en de geleerden zeggen dat muziek haram is wie zijn wij dan? Zij beheersen het Arabisch goed en weten wat elk woord betekent, en zoals jullie misschien weten is de Koran in het NLs niet de perfecte vertaling. De perfecte vertaling zal er ook nooit zijn. De geleerde geeft de uitleg van een woord of vers, en toch zegt men, nee hij heeft niet gelijk, grappig is dat. Leer het Arabisch en geef dan je mening daarover.

The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said:

“Among my ummah there will certainly be people who permit zinaa, silk, alcohol and musical instruments…” (Narrated by al-Bukhaari ta’leeqan, no. 5590; narrated as mawsool by al-Tabaraani and al-Bayhaqi. See al-Silsilah al-Saheehah by al-Albaani, 91).



Assalamoe alaikoem.

19-08-2003, 01:05
selem malaikoem werahmetAllah iwebaraketoe,

In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Muziek en het luisteren ernaar is niet toegestaan. Het behoort tot zondes die veroorzaakt worden door de shaytan. Muziek is een oorzaak tot het verharden van de harten en deze te verzieken. Geleerden hebben gezamenlijk een duidelijke fatwa over het verbieden van muziek uitgesproken (idjmaa&rsquo. Zie vraag 89 voor een verduidelijking.

Wat dansen betreft op de ritme van anashied, het is hetzelfde als het dansen op muziekritme. Waarom is dansen niet toegestaan? De oorzaak hiervan is de tentoonstelling van vrouwelijke schoonheden die verborgen moeten worden behalve voor de echtgenoten, Allah zegt in Soerat Annoure aya 31: "En laten zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden (in het Arabisch zienatiehiena = hun schoonheden) die zij verbergen te laten kennen." Tijdens het dansen bewegen alle lichaamsdelen van de vrouw, dit kan leiden tot een grote fietna. Het is wel toegestaan voor een vrouw om te dansen voor haar man.

En Allah weet het het beste,

wa salaam malaikoem.

19-08-2003, 14:48
Wat is volgens de Koran eigenlijk precies de definitie van muziek? En waar ligt de scheidslijn tussen geluid en muziek?

Pagina's : [1] 2 3 4