Bekijk volle/desktop versie : waarom zijn wij geschaapen?



31-12-2006, 02:43
de meeste mensen komen gelijk met de volgende vers wa ma gala9toe al insa wa aljina ila li ya3boedoenie(betekent ongeveer: ik heb de mens en de djin geschaapen om mij te eren). en vergeten de andere vers, toen allah tegen de mala-ika zei ini ja3iloen fi al-ardi khalifa( ik heb een vertegenwoordiger op aarde geschaapen), en das volgens mij de belangrijkste taak van de mens.

anahy 3ani almoenkar en voor rechtvaardigheid zorgen op aarde zoals allah dat zou willen, hij heeft ons stuk voor stuk allemaal als vertegenwoordigers aangewezen.
de reden waarom sheitan jaloers is op adam en hem haat, is omdat adam 3aleihi asalaam als vertegenwoordiger is aangewezen ipv Iblis.

de hele essentie van 3ibada is om er energie uit te putten om die tweede vers te kunnen waarmaken, namelijk goede vertegenwoordigers van allah op aarde zijn.
Niet ieder 3abid is khalifa, maar ieder khalifa is 3abid, om je een iedee te geven over de hirarchie.
zie ook de hadit van de profeet: waarin ie zei dat ieder moslim na zn dood nog hasanaat krijgt voor 4 zaken, ken ze nie allemala uit mn hoofd, volgens mij was het een goede zoon, een daad dat goed is voor de oema en nog twee andere. ben ze vergeten maar ik weet nog wel dat alle die 4 zaken allemaal te maken hebben met khalifa van allah zijn op aarde en niet met 3ibada zoals bidden enz.

het probleem van de moslim gemeenschap zit hem ook daarin denk ik, zij denken dat het genoeg is om te bidden, sada9a doen enz en verder niks doen aan khilafa en de verantwoordelijkheid die we van allah hebben gekregen.
Ik ben ervan overtuigt dat wanneer men dat besft er een heleboel voor ons oema gaat veranderen.
ben benieuwd naar jullie meningen. en denk aan de wijze woorden van imam shafi3i: ik heb nog nooit in mn leven een discusie gevoerd met iemand met de bedoeling hem te vernederen of te laten zien dak beter dan hem ben.

31-12-2006, 02:48


'' wa qoeliq al insaanu da3iefa ''

En de mens is ZWAK geschapen. Als ik sterk was zou ik meer kunnen doen, maar ben zwak. Moge Allah mijn godsvrees vermeerderen zodat ik meer goede daden in praktijk kan brengen.

Wat ik dus wil zeggen hiermee is; hoe meer godsvrees je hebt des te meer je goede daden kan verrichten.

31-12-2006, 03:04

Citaat door Mujaheeda_18:
'' wa qoeliq al insaanu da3iefa ''

En de mens is ZWAK geschapen. Als ik sterk was zou ik meer kunnen doen, maar ben zwak. Moge Allah mijn godsvrees vermeerderen zodat ik meer goede daden in praktijk kan brengen.

Wat ik dus wil zeggen hiermee is; hoe meer godsvrees je hebt des te meer je goede daden kan verrichten.

idd, de kracht om het goede te kunnen doen en het slechte te verbieden put je uit 3ibada.
de profeet sala allah 3aleihi wasalam, vertelde dit verhaal aan zn sa7aba.
het gaat over een jood, hij ging vaak bidden tot allah en onder tussen ging het goede toe juigen en het kwade bestrijden, op een dag kwam shitan naar hem toe zegt. die mensen luisteren tog niet, waarom ga je niet terug trekken naar een plek waar je kan concentreren op 3ibada(bidden)
jaren lang kon die man zich helemaal instorten op 3ibada zonder enige afleiding, want de shitan leidt hem niet af. de sheitan wil liever dat ie geen khalifa wordt, dan dat ie constant tot allah bidt.

op een dag wilden drie broers op vakantie gaan, sheitan zei tegen hun laat jullie zus bij die 3abid, bij hem is zij veilig. ewa je weet hoe t begint, heeft t eten gesmakt enz en voor ze het wisten is zij zwanger van hem, hij vermoorde haar en haar kind.

eerste ging hij t kwaad bestrijden en toen ie daarmee stopte was de drempel lager om een zina en vervolgens een moord te plegen lager.