Bekijk volle/desktop versie : Vasten op Arafat



27-12-2006, 12:37
Vrijdag a.s is het Arafat..dat is de dag dat de mensen uit mekka naar de berg Arafat gaan,....
Voor degene die niet op bedevaart zijn gegaan zegt de profeet saw:

" Wie de dag van Arafat vast, ontvangt voor twee jaar twijtschelding van zonden, een vorig jaar en een volgend jaar, en wie op de dag van Asjoera (de 10de dag van de maand Moharram) vast, krijgt kwijtschelding van de zonden over het afgelopen jaar."

Sooo wie doet er mee??

27-12-2006, 12:38


Naast mezelf natuurlijk...!!

27-12-2006, 12:43
Ik doe altijd mee.......

27-12-2006, 13:04
Insha'Allah doe ik ook mee en zal ik die dag vasten.. Ik heb nog wel ff een vraagje..misschien dat iemand van jullie het weet..

Ik had gehoord, dat je dus nooit op vrijdag kan beginnen met vasten, mits het een verplichting is (de maand Ramadan)... dus als je wilt vasten enkel voor de beloning van je Heer en die dag valt op vrijdag.. dan moet je dus eerst donderdag vasten en dan pas vrijdag. Vatten jullie het een beetje??

Dat geldt ook voor het inhalen van de dagen dat je niet kon vasten tijdens de maand Ramadan...

Weten jullie hier meer over? Want ik heb me voorgenomen om het onzekere voor het zekere te nemen en donderdag ook maar gewoon te vasten.

Maar weet iemand nou hoe het precies zit?

Bij voorbaat dank,

Hasnae

27-12-2006, 13:59



Citaat door hasna_16:
Insha'Allah doe ik ook mee en zal ik die dag vasten.. Ik heb nog wel ff een vraagje..misschien dat iemand van jullie het weet..

Ik had gehoord, dat je dus nooit op vrijdag kan beginnen met vasten, mits het een verplichting is (de maand Ramadan)... dus als je wilt vasten enkel voor de beloning van je Heer en die dag valt op vrijdag.. dan moet je dus eerst donderdag vasten en dan pas vrijdag. Vatten jullie het een beetje??

Dat geldt ook voor het inhalen van de dagen dat je niet kon vasten tijdens de maand Ramadan...

Weten jullie hier meer over? Want ik heb me voorgenomen om het onzekere voor het zekere te nemen en donderdag ook maar gewoon te vasten.

Maar weet iemand nou hoe het precies zit?

Bij voorbaat dank,

Hasnae




Hier hoorde ik me moeder ook over praten...ik ga het proberen te achterhalen voor arafat inchallah.....
Ik laat het wel weten...

27-12-2006, 14:06
Ik heb een hadith gevonden waarin de profeet saw zegt:

" Vrijdag is een feestdag. Vast niet op die dag tenzij hij wordt vooraf gegaan of gevolgd door een andere vastendag."

Maar ik zit nu te denken...geld dat ook in dit geval???

27-12-2006, 14:13
ik wil ook meedoen inshallah

27-12-2006, 14:15

Citaat door Rabab:
ik wil ook meedoen inshallah



inchallah...

27-12-2006, 15:11

Citaat door fatima002:
Ik heb een hadith gevonden waarin de profeet saw zegt:

" Vrijdag is een feestdag. Vast niet op die dag tenzij hij wordt vooraf gegaan of gevolgd door een andere vastendag."

Maar ik zit nu te denken...geld dat ook in dit geval???


Ja...dit is dus wat mijn moeder mij vertelde.. maar ik weet niet of het ook geldt voor zo'n soort dag.

Mocht jij iets te weten te komen...deel het dan met ons
en anders vasten we voor de zekerheid ook maar gewoon donderdag, want dan mag je dus wel op vrijdag vasten zoals de bovengenoemde hadieth ons verteld..

27-12-2006, 16:34

Citaat door hasna_16:
Ja...dit is dus wat mijn moeder mij vertelde.. maar ik weet niet of het ook geldt voor zo'n soort dag.

Mocht jij iets te weten te komen...deel het dan met ons
en anders vasten we voor de zekerheid ook maar gewoon donderdag, want dan mag je dus wel op vrijdag vasten zoals de bovengenoemde hadieth ons verteld..



Jah klopt..je kunt altijd het zekere voor het onzekere nemen en gewoon ook op donderdag vasten....dan weet je zeker dat je inchalah niet fout zit..
Trouwens magreb is sowieso niet echt laat...

27-12-2006, 18:23
Ik hoop dat ik mee kan doen, donderdag en vrijdag. Hoop echt niet dat ik dan 'ben'..

27-12-2006, 18:37
hahhaha ik ga denk k ook meedoen
ik heb gister ook gevast

27-12-2006, 18:55


ik wil inscha allah ook mee doen...

27-12-2006, 18:59

Citaat door stanga:
Ik hoop dat ik mee kan doen, donderdag en vrijdag. Hoop echt niet dat ik dan 'ben'..



Het ligt aan je niya....als je echt graag wilde vasten en je kon niet vasten door die reden...dan maakt het niet uit...allah weet alles. Het gaat om je nyaa...

27-12-2006, 19:04
dan beginnen we morgen...