Bekijk volle/desktop versie : De Sunnah is de tweede bron van de Shari`ah - Imam al-Habib Ahmad Haddad



27-12-2006, 04:18
De Sunnah is de tweede bron van de Shari`ah
Imam al-Habib Ahmad Mashhur al-Haddad
http://www.sunni.nl/sunnah-vertalingen.htm

U heeft geleerd dat de Sunnah bestaat uit de woorden, handelingen en goedkeuringen van de Boodschapper van Allah (Allah zegene hem en geve hem vrede). U zou zich ervan bewust moeten zijn dat de Sunnah een niet-gereciteerde openbaring is (wahy ghayr matlu`). Allah (Hoog en Verheven is Hij!) heeft gezegd:

“En hij spreekt niet uit begeerte. Het is niets anders dan een Openbaring die aan hem geopenbaard is.”
(Sûrat al-Najm 53:3-4)

En hij heeft gezegd:

“En Allah heeft jou het Boek en de Wijsheid gezonden en jou geleerd wat jij niet wist. En de gunst van Allah voor jou is geweldig.”
(Sûrat al-Nisâ 4:113)

Het “Boek” is de Koran en de “Wijsheid” (hikma) is de Sunnah. Zij werden neergezonden door middel van openbaring (wahy) en inspiratie (ilham). De Koran onderscheidt zich doordat de woorden ervan in hun Arabische vorm geopenbaard werden door Allah (Hoog en Verheven is Hij!). Het is een wonder dat mensen niet kunnen overtreffen, gezien niemand het na kan bootsen of iets voort kan brengen dat ook maar zou lijken op de tekst van de Koran, zelfs op de kortste Sûras. Het is een wonder dat zich uitstrekt over de eeuwen heen, beschermd tegen veranderingen en toevoegingen. Daarnaast bezit de Koran ook andere eigenschappen die niet gelden voor de Sunnah. Zo wordt de recitatie van de Koran door Allah (Hoog en Verheven is Hij!) beloond en is het verboden de Koran te parafraseren, en het aan te raken of bij je te dragen in staat van onreinheid. Hadîths, of ze nu qudsî zijn of niet, bezitten deze eigenschappen niet. De Sunnah is een verduidelijking en uitleg van de Koran. Allah (Hoog en Verheven is Hij!) heeft gezegd:

“En Wij deden aan jou de Vermaning (de Koran) neerdalen om aan de mensen duidelijk te maken wat aan hen neergezonden is. En hopelijk zullen zij nadenken.”
(Sûrat al-Nahl 16:44)

De Profeet (Allah zegene hem en geve hem vrede) lichtte [de Koran] nader toe en legde door middel van zijn woorden, daden en goedkeuringen van de daden van anderen, in detail uit wat in meer algemene termen in het Boek werd weergegeven. Voorbeelden hiervan zijn het aantal raqa’as van iedere salâh, de gebedstijden, de omstandigheden die invloed hebben op het gebed, en de sunnas ervan. Hetzelfde geldt voor de grondbeginselen van de zakât en bij wat voor soort eigendom het verschuldigd is; zo ook het vasten, de rituelen van de hajj en `umra, hun grondbeginselen, hun voorwaarden, hetgeen wat hen ongeldig maakt en nog vele andere dingen. De Sunnah voorziet ons van regels die niet in detail vermeldt worden in de Koran betreffende transacties, gedragscodes, moreel prijzenswaardige karaktereigenschappen en deugden die het leven van de mensen ordenen. Deze zijn van de Profeet (Allah zegene hem en geve hem vrede) overgeleverd, [en hij is] diegene die Allah (Hoog en Verheven is Hij!) ons bevolen heeft [te volgen en] te imiteren. Allah (Hoog en Verheven is Hij!) heeft gezegd:

“Voorzeker, de Boodschapper van Allah is voor jullie een goed voorbeeld: voor wie op (de beloning van) Allah en de Laatste Dag hoopt, en voor wie Allah veelvuldig gedenkt.”
(Sûrat al-Ahzâb 33:21)

En Allah (Hoog en Verheven is Hij!) heeft gezegd:

“Zeg (O Muhammad): ‘Als jullie van Allah houden, volg mij dan.
Allah zal van jullie houden en jullie zonden vergeven.’”
(Sûrat âl `Amrân 3:31)

De gehoorzame volgeling die leeft naar het voorbeeld van de Meest Geliefde (Allah zegene hem en geve hem vrede), wordt geliefd bij Allah (Hoog en Verheven is Hij!) vanwege zijn [de volgeling’s] liefde voor Zijn geliefde. Allah (Hoog en Verheven is Hij!) heeft gezegd:

“En gehoorzaamt Allah en gehoorzaamt de Boodschapper. Als jullie je afwenden dan is aan Onze Boodschapper slechts de duidelijke verkondiging.”
(Sûrat al-Taghâbun 64:12)

En Allah (Hoog en Verheven is Hij!) heeft gezegd:

“Wie de Boodschapper gehoorzaamt, hij gehoorzaamt waarlijk Allah.”
(Sûrat al-Nisâ 4:80)

En Allah (Hoog en Verheven is Hij!) heeft gezegd:

“En wat de Boodschapper jullie geeft, neemt dat,
maar wat hij jullie verbiedt, onthoudt jullie daarvan.”
(Sûrat al-Hashr 59:7)

Belangrijk in elk van deze verzen is de algemeenheid van de richtlijnen en niet zozeer de specifieke gelegenheid waarop ze geopenbaard werden. Dit betekent dat iedere instructie en elk verbod die hij geeft, deel uitmaakt van een algemeen principe. Er zijn nog vele andere verzen en Hadîths waaruit dit duidelijk wordt. De Profeet (Allah zegene hem en geve hem vrede) zei bijvoorbeeld: “Mijn gehele Ummah zal de Tuin binnengaan, behalve diegenen die weigeren.” Toen er gevraagd werd: “En wie zijn diegenen die weigeren, O Boodschapper van Allah?”, zei hij: “Zij die mij gehoorzamen zullen de Tuin binnengaan, en zij die mij ongehoorzaam zijn zullen geweigerd hebben.” En Allah (Hoog en Verheven is Hij!) heeft gezegd:

Bij jouw Heer, zij geloven niet totdat zij jou laten oordelen over waar zij over van mening verschillen en dan in zichzelf geen weerstand vinden tegen wat jij oordeelde, en zij aanvaarden (het dan) volledig.
(Sûrat al-Nisâ 4:65)

En Allah (Hoog en Verheven is Hij!) heeft gezegd:

Laten degenen die zijn bevel ongehoorzaam zijn, opletten dat een beproeving hen treft of een pijnlijke bestraffing hen treft.
(Sûrat al-Nûr 24:63)

In Zijn Boek heeft Allah (Hoog en Verheven is Hij!) bevolen dat de Sunnah van Zijn Profeet (Allah zegene hem en geve hem vrede) gevolgd moet worden. Dit is voor ons een taak en een verplichting, waarzonder geen enkel geloof volledig kan zijn. Ontkennen dat de Sunnah gevolgd dient te worden is kufr (ongeloof), omdat het een ontkenning is van wat er door de Koran is vastgesteld. Dit is dus de reden waarom Moslims zoveel zorg hebben gedragen voor de Hadîth, vanaf de dagen van de Metgezellen tot op heden. Zoals eerder vermeld, werden deze vastgelegd, mondeling en schriftelijk overgeleverd en op de meest diepgaande wijze onderzocht wat betreft het memoriseren, vastleggen en correctheid ervan, en het herkennen van de zwakke overleveringen. Alleen zij wiens geloof in degene die de Sunnah bracht gebrekkig was, zouden afbreuk doen aan zijn waarde of het verwerpen ervan. Hierdoor zouden zij zich buiten de consensus en de methode en doctrine van de Moslims plaatsen, en zouden zij zichzelf bewijzen onwetend te zijn van de Islam, of haar onbeschaamde vijanden te zijn.