Abdelkarim100
24-12-2006, 15:00
Ahadieth (overleveringen van de Profeet Muhammad (sas) over Qada en Qadar (voorbeschikking en Raadsbesluit)
1) Van Aboe Sa'ied al-Choedri : De Profeet (sas) heeft gezegd: iedere kalief die wordt gekozen heeft twee groepen adviseurs: één groep die hem het goede beveelt en hem daartoe aanspoort, en één groep die hem het kwade beveelt en hem daartoe aanspoort; de beschermde is degene die door Allaah beschermd wordt (voor zondes).
(Bukharie K. Qadar/B.7/H. 608)
2) Van Abdallah ibn Amr ibn al-Aas : Ik heb Rasoel'lullah (sas) horen zeggen:
- Allaah heeft de lotgevallen van de schepselen vijftigduizend jaar voordat hij de hemelen en de aarde schiep neergeschreven terwijl Zijn Troon (Arsh) op het water was.
(Muslim K.Qadar/B.3/H.16)
3) Van (Abdullah) Ibn Oemar (rahuma) (: Rasoel'lullah (sas) heeft gezegd:
- De sleutels der verborgen (kennis) zijn vijf (in getal) alleen Allah kent ze.
Niemand weet wat er morgen zijn zal.
Niemand weet wat er in de baarmoeder zijn zal.
Niemand weet wat hij morgen zal verwerven.
Niemand weet in welk plaats hij zal sterven.
Niemand weet wanneer het zal gaan regenen.
(Bukharie K.Istisqa/B.28/H.149)
4) Anas ibn Malik , die de hadieth heeft verheven, zei: Rasoel'lullah (sas) heeft gezegd:
- Waarlijk, Allaah, `azza wa djalla, heeft een engel aangesteld over de baarmoeder; deze zegt: 'O, mijn Rabb (Heer), een zaaddruppel (nutfa)! 'O, mijn Rabb (Heer), een `a laq (iets dat vastzit)! 'O, mijn Rabb (Heer), een embryo (mudgha)!'. En als Allaah zijn schepsel wil voltooien vraagt de engel: 'O, mijn Rabb (Heer), wordt het een man of een vrouw? Wordt het verdoemd (in de hel) (shaqie) of zalig (in het paradijs) (sa`ied)? Waarvan zal het leven (rizq) en wanner zal het sterven (`adjal) ?" Want dat wordt vastgelegd in de buik van zijn moeder.
(Muslim K.Qadar/B.1/H.5)
5) Van Abdallah (ibn-i Mas'oed) : Rasoel'lullah (sas) heeft ons verteld, en hij is de waarheid sprekende (saadiq), de geloofwaardige (masdoeq):
- Waarlijk, elk van jullie wordt gedurende veertig dagen bijeengebracht in de buik van zijn moeder; daarna is hij daar een ` alaq (iets dat vast zit), ook veertig dagen; daarna is hij daar een embryo (mudgha), ook veertig dagen. Dan wordt de engel neergezonden om hem de roeh (geest) in te blazen en hij krijgt opdracht vier dingen neer te schrijven: zijn levensonderhoud (rizq), zijn sterfdag (adjal), zijn werken (`amal) en of hij verdoemd (in de hel) (shaqie) of zalig (in het paradijs) (sa`ied) wordt. (Dan wordt de roeh in hem geblazen). (`Abdullaah zegt Bij Hem naast wie er geen god is! Iemand doet de werken van de paradijsbewoners tot er tussen hem en het paradijs nog maar een arm breedte afstand is, maar dan haalt zijn neergeschreven boek (lot) hem in, hij doet de werken van de hellebewoners en komt dan in de hel. En waarlijk, iemand doet de werken van de hellebewoners tot er tussen hem en de hel nog maar een arm breedte afstand is, maar dan haalt zijn neergeschreven boek (lot) hem in, hij doet de werken van de paradijsbewoners en komt dan in het paradijs.
(Muslim K.Qadar/B.1/H.1)
6) Van Aboe Hurayrah : Rasoel'lullah (sas) heeft gezegd:
- Ieder kind wordt geboren met de fitra (een natuurlijke aanleg tot de Islam), en het zijn zijn ouders die het tot jood of christen of vuuraanbidder maken, zoals ook ieder beest als een volledig jong ter wereld komt; zien jullie daaraan enig gebrek?
Toen zei Aboe Hurayrah : 'Lees als jullie willen maar het vers: (Nederlandse uitleg) ... de aanleg zoals Allaah die geschapen heeft in de mensen. Allaahs schepping kan niet veranderd worden ... [30:30]'
(Muslim K.Qadar/B6/H.22)
7) Van Aboe Hurayrah : Rasoel'lullah (sas) heeft gezegd:
- Ieder kind wordt geboren met de fitra (aanleg tot de Islaam), en het zijn zijn ouders die het tot jood of christen of polytheist maken.
Toen vroeg een man: 'O Rasoel'lullah (sas) ,en als het daarvoor sterft (nl. voordat het kind adolescent is)?'
(Rasoel'lullah (sas)) antwoordde:
- Allaah weet het best wat zij gedaan zouden hebben.
Laten wij nu kijken naar het uitleg van raadsbesluit (qadar) en beschikking (qadâ') in de hadith, aan de hand van het "Kitab al Qadar" van Sahieh'i Bukhaarie met de commentaar van Imam al-Qastalani.
1. In de hadith van `Abdullah ibn-i Mas`ud (r.a) wordt gezegd dat, wanneer het kind na 120 dagen gemetamorfoseerd is in de baarmoeder tot een mens, Allaahu Ta`ala de zorg opdraagt aan een engel, die op bevel van Allaahu Ta`ala vier besluiten moet optekenen: zijn daad (`amal), zijn levensonderhoud en zijn middelen van bestaan (rizq), de duur van zijn leven (adjal) en of hij ongelukkig (shaqqi) (in de hel belandt) of gelukkig (sa`îd) (in het paradijs komt) zal worden (in het hiernamaals). Hierna zal de ziel (rûh) ingeblazen worden. Verder staat in deze hadith: "Bij Allaahu Ta`ala (in wiens handel `Abdullah's leven is), zal een ieder van jullie de werken verrichten van hen, die bestemd zijn voor het paradijs, totdat er tussen hem en het paradijs niet meer afstand is dan een vadem of een el, maar toch, indien het boek (van het qadar) het vooraf anders bepaald heeft, dan zal hij eindigen met het verrichten van de werken van hen, die bestemd zijn voor het hellevuur en daar binnen gaan. En dat een ieder van jullie de werken zal verrichten van hen, die bestemd zijn voor het hellevuur, totdat er tussen hem en de hel niet meer afstand is dan een vadem of een el, maar toch, indien het boek (van het qadar) het vooraf anders bepaald heeft, dan zal hij eindigen met het verrichten van de werken van hen, die bestemd zijn voor het paradijs en daar binnen gaan".
Er zullen twee tegenstrijdige noodwendigheden zijn: de werken, die de hel noodwendig maken, en het decreet, dat het paradijs noodwendig maakt; het decreet doet zijn recht zegevieren en heeft de voorrang.
• 2) In een andere hadith van Abu Hurayra (r.a.) zegt Rasullu'llah (s.a.s): "De pen (van jullie qadar) is droog, nadat het geschreven heeft wat jullie zal overkomen",.
Dat wil zeggen alles is in het boek (lawh-i mahfud) voor jullie beschikt.
- 3) Eens vroeg `Imran Ibn-i Husayn (r.a) aan Rasullu'llah (s.a.s): "O Rasullu'llah (s.a.s), maakt Allaahu Ta`ala (met zijn qada en qadar) onderscheid tussen hen, die bestemd zijn voor het paradijs, en hen, die bestemd zijn voor de hel?.
Rasullu'llah (s.a.s) antwoordde: "Ja".
`Imran Ibn-i Husayn (r.a) zei: "(Als het al vaststaat wie naar de hel en wie naar het paradijs gaat) waarom is het dan noodzakelijk goede werken te verrichten?".
Rasullu'llah (s.a.s) antwoordde: "Ieder handelt overeenkomstig zijn schepping en hij handelt wat voor hem is beschikt (en zoals hij door Allaahu Ta`ala wordt geleid)".
1) Van Aboe Sa'ied al-Choedri
(Bukharie K. Qadar/B.7/H. 608)
2) Van Abdallah ibn Amr ibn al-Aas
- Allaah heeft de lotgevallen van de schepselen vijftigduizend jaar voordat hij de hemelen en de aarde schiep neergeschreven terwijl Zijn Troon (Arsh) op het water was.
(Muslim K.Qadar/B.3/H.16)
3) Van (Abdullah) Ibn Oemar (rahuma) (: Rasoel'lullah (sas) heeft gezegd:
- De sleutels der verborgen (kennis) zijn vijf (in getal) alleen Allah kent ze.
Niemand weet wat er morgen zijn zal.
Niemand weet wat er in de baarmoeder zijn zal.
Niemand weet wat hij morgen zal verwerven.
Niemand weet in welk plaats hij zal sterven.
Niemand weet wanneer het zal gaan regenen.
(Bukharie K.Istisqa/B.28/H.149)
4) Anas ibn Malik
- Waarlijk, Allaah, `azza wa djalla, heeft een engel aangesteld over de baarmoeder; deze zegt: 'O, mijn Rabb (Heer), een zaaddruppel (nutfa)! 'O, mijn Rabb (Heer), een `a laq (iets dat vastzit)! 'O, mijn Rabb (Heer), een embryo (mudgha)!'. En als Allaah zijn schepsel wil voltooien vraagt de engel: 'O, mijn Rabb (Heer), wordt het een man of een vrouw? Wordt het verdoemd (in de hel) (shaqie) of zalig (in het paradijs) (sa`ied)? Waarvan zal het leven (rizq) en wanner zal het sterven (`adjal) ?" Want dat wordt vastgelegd in de buik van zijn moeder.
(Muslim K.Qadar/B.1/H.5)
5) Van Abdallah (ibn-i Mas'oed)
- Waarlijk, elk van jullie wordt gedurende veertig dagen bijeengebracht in de buik van zijn moeder; daarna is hij daar een ` alaq (iets dat vast zit), ook veertig dagen; daarna is hij daar een embryo (mudgha), ook veertig dagen. Dan wordt de engel neergezonden om hem de roeh (geest) in te blazen en hij krijgt opdracht vier dingen neer te schrijven: zijn levensonderhoud (rizq), zijn sterfdag (adjal), zijn werken (`amal) en of hij verdoemd (in de hel) (shaqie) of zalig (in het paradijs) (sa`ied) wordt. (Dan wordt de roeh in hem geblazen). (`Abdullaah zegt
(Muslim K.Qadar/B.1/H.1)
6) Van Aboe Hurayrah
- Ieder kind wordt geboren met de fitra (een natuurlijke aanleg tot de Islam), en het zijn zijn ouders die het tot jood of christen of vuuraanbidder maken, zoals ook ieder beest als een volledig jong ter wereld komt; zien jullie daaraan enig gebrek?
Toen zei Aboe Hurayrah
(Muslim K.Qadar/B6/H.22)
7) Van Aboe Hurayrah
- Ieder kind wordt geboren met de fitra (aanleg tot de Islaam), en het zijn zijn ouders die het tot jood of christen of polytheist maken.
Toen vroeg een man: 'O Rasoel'lullah (sas) ,en als het daarvoor sterft (nl. voordat het kind adolescent is)?'
(Rasoel'lullah (sas)) antwoordde:
- Allaah weet het best wat zij gedaan zouden hebben.
Laten wij nu kijken naar het uitleg van raadsbesluit (qadar) en beschikking (qadâ') in de hadith, aan de hand van het "Kitab al Qadar" van Sahieh'i Bukhaarie met de commentaar van Imam al-Qastalani.
1. In de hadith van `Abdullah ibn-i Mas`ud (r.a) wordt gezegd dat, wanneer het kind na 120 dagen gemetamorfoseerd is in de baarmoeder tot een mens, Allaahu Ta`ala de zorg opdraagt aan een engel, die op bevel van Allaahu Ta`ala vier besluiten moet optekenen: zijn daad (`amal), zijn levensonderhoud en zijn middelen van bestaan (rizq), de duur van zijn leven (adjal) en of hij ongelukkig (shaqqi) (in de hel belandt) of gelukkig (sa`îd) (in het paradijs komt) zal worden (in het hiernamaals). Hierna zal de ziel (rûh) ingeblazen worden. Verder staat in deze hadith: "Bij Allaahu Ta`ala (in wiens handel `Abdullah's leven is), zal een ieder van jullie de werken verrichten van hen, die bestemd zijn voor het paradijs, totdat er tussen hem en het paradijs niet meer afstand is dan een vadem of een el, maar toch, indien het boek (van het qadar) het vooraf anders bepaald heeft, dan zal hij eindigen met het verrichten van de werken van hen, die bestemd zijn voor het hellevuur en daar binnen gaan. En dat een ieder van jullie de werken zal verrichten van hen, die bestemd zijn voor het hellevuur, totdat er tussen hem en de hel niet meer afstand is dan een vadem of een el, maar toch, indien het boek (van het qadar) het vooraf anders bepaald heeft, dan zal hij eindigen met het verrichten van de werken van hen, die bestemd zijn voor het paradijs en daar binnen gaan".
Er zullen twee tegenstrijdige noodwendigheden zijn: de werken, die de hel noodwendig maken, en het decreet, dat het paradijs noodwendig maakt; het decreet doet zijn recht zegevieren en heeft de voorrang.
• 2) In een andere hadith van Abu Hurayra (r.a.) zegt Rasullu'llah (s.a.s): "De pen (van jullie qadar) is droog, nadat het geschreven heeft wat jullie zal overkomen",.
Dat wil zeggen alles is in het boek (lawh-i mahfud) voor jullie beschikt.
- 3) Eens vroeg `Imran Ibn-i Husayn (r.a) aan Rasullu'llah (s.a.s): "O Rasullu'llah (s.a.s), maakt Allaahu Ta`ala (met zijn qada en qadar) onderscheid tussen hen, die bestemd zijn voor het paradijs, en hen, die bestemd zijn voor de hel?.
Rasullu'llah (s.a.s) antwoordde: "Ja".
`Imran Ibn-i Husayn (r.a) zei: "(Als het al vaststaat wie naar de hel en wie naar het paradijs gaat) waarom is het dan noodzakelijk goede werken te verrichten?".
Rasullu'llah (s.a.s) antwoordde: "Ieder handelt overeenkomstig zijn schepping en hij handelt wat voor hem is beschikt (en zoals hij door Allaahu Ta`ala wordt geleid)".