Bekijk volle/desktop versie : Ahadieth van de Profeet Muhammad (sas) over Qada en Qadar voorbeschiking/raadsbesluid



24-12-2006, 15:00
Ahadieth (overleveringen van de Profeet Muhammad (sas) over Qada en Qadar (voorbeschikking en Raadsbesluit)
1) Van Aboe Sa'ied al-Choedri : De Profeet (sas) heeft gezegd: iedere kalief die wordt gekozen heeft twee groepen adviseurs: één groep die hem het goede beveelt en hem daartoe aanspoort, en één groep die hem het kwade beveelt en hem daartoe aanspoort; de beschermde is degene die door Allaah beschermd wordt (voor zondes).
(Bukharie K. Qadar/B.7/H. 608)

2) Van Abdallah ibn Amr ibn al-Aas : Ik heb Rasoel'lullah (sas) horen zeggen:
- Allaah heeft de lotgevallen van de schepselen vijftigduizend jaar voordat hij de hemelen en de aarde schiep neergeschreven terwijl Zijn Troon (Arsh) op het water was.
(Muslim K.Qadar/B.3/H.16)

3) Van (Abdullah) Ibn Oemar (rahuma) (: Rasoel'lullah (sas) heeft gezegd:
- De sleutels der verborgen (kennis) zijn vijf (in getal) alleen Allah kent ze.
Niemand weet wat er morgen zijn zal.
Niemand weet wat er in de baarmoeder zijn zal.
Niemand weet wat hij morgen zal verwerven.
Niemand weet in welk plaats hij zal sterven.
Niemand weet wanneer het zal gaan regenen.
(Bukharie K.Istisqa/B.28/H.149)

4) Anas ibn Malik , die de hadieth heeft verheven, zei: Rasoel'lullah (sas) heeft gezegd:
- Waarlijk, Allaah, `azza wa djalla, heeft een engel aangesteld over de baarmoeder; deze zegt: 'O, mijn Rabb (Heer), een zaaddruppel (nutfa)! 'O, mijn Rabb (Heer), een `a laq (iets dat vastzit)! 'O, mijn Rabb (Heer), een embryo (mudgha)!'. En als Allaah zijn schepsel wil voltooien vraagt de engel: 'O, mijn Rabb (Heer), wordt het een man of een vrouw? Wordt het verdoemd (in de hel) (shaqie) of zalig (in het paradijs) (sa`ied)? Waarvan zal het leven (rizq) en wanner zal het sterven (`adjal) ?" Want dat wordt vastgelegd in de buik van zijn moeder.
(Muslim K.Qadar/B.1/H.5)

5) Van Abdallah (ibn-i Mas'oed) : Rasoel'lullah (sas) heeft ons verteld, en hij is de waarheid sprekende (saadiq), de geloofwaardige (masdoeq):
- Waarlijk, elk van jullie wordt gedurende veertig dagen bijeengebracht in de buik van zijn moeder; daarna is hij daar een ` alaq (iets dat vast zit), ook veertig dagen; daarna is hij daar een embryo (mudgha), ook veertig dagen. Dan wordt de engel neergezonden om hem de roeh (geest) in te blazen en hij krijgt opdracht vier dingen neer te schrijven: zijn levensonderhoud (rizq), zijn sterfdag (adjal), zijn werken (`amal) en of hij verdoemd (in de hel) (shaqie) of zalig (in het paradijs) (sa`ied) wordt. (Dan wordt de roeh in hem geblazen). (`Abdullaah zegt Bij Hem naast wie er geen god is! Iemand doet de werken van de paradijsbewoners tot er tussen hem en het paradijs nog maar een arm breedte afstand is, maar dan haalt zijn neergeschreven boek (lot) hem in, hij doet de werken van de hellebewoners en komt dan in de hel. En waarlijk, iemand doet de werken van de hellebewoners tot er tussen hem en de hel nog maar een arm breedte afstand is, maar dan haalt zijn neergeschreven boek (lot) hem in, hij doet de werken van de paradijsbewoners en komt dan in het paradijs.
(Muslim K.Qadar/B.1/H.1)

6) Van Aboe Hurayrah : Rasoel'lullah (sas) heeft gezegd:
- Ieder kind wordt geboren met de fitra (een natuurlijke aanleg tot de Islam), en het zijn zijn ouders die het tot jood of christen of vuuraanbidder maken, zoals ook ieder beest als een volledig jong ter wereld komt; zien jullie daaraan enig gebrek?
Toen zei Aboe Hurayrah : 'Lees als jullie willen maar het vers: (Nederlandse uitleg) ... de aanleg zoals Allaah die geschapen heeft in de mensen. Allaahs schepping kan niet veranderd worden ... [30:30]'
(Muslim K.Qadar/B6/H.22)

7) Van Aboe Hurayrah : Rasoel'lullah (sas) heeft gezegd:
- Ieder kind wordt geboren met de fitra (aanleg tot de Islaam), en het zijn zijn ouders die het tot jood of christen of polytheist maken.
Toen vroeg een man: 'O Rasoel'lullah (sas) ,en als het daarvoor sterft (nl. voordat het kind adolescent is)?'
(Rasoel'lullah (sas)) antwoordde:
- Allaah weet het best wat zij gedaan zouden hebben.

Laten wij nu kijken naar het uitleg van raadsbesluit (qadar) en beschikking (qadâ') in de hadith, aan de hand van het "Kitab al Qadar" van Sahieh'i Bukhaarie met de commentaar van Imam al-Qastalani.
1. In de hadith van `Abdullah ibn-i Mas`ud (r.a) wordt gezegd dat, wanneer het kind na 120 dagen gemetamorfoseerd is in de baarmoeder tot een mens, Allaahu Ta`ala de zorg opdraagt aan een engel, die op bevel van Allaahu Ta`ala vier besluiten moet optekenen: zijn daad (`amal), zijn levensonderhoud en zijn middelen van bestaan (rizq), de duur van zijn leven (adjal) en of hij ongelukkig (shaqqi) (in de hel belandt) of gelukkig (sa`îd) (in het paradijs komt) zal worden (in het hiernamaals). Hierna zal de ziel (rûh) ingeblazen worden. Verder staat in deze hadith: "Bij Allaahu Ta`ala (in wiens handel `Abdullah's leven is), zal een ieder van jullie de werken verrichten van hen, die bestemd zijn voor het paradijs, totdat er tussen hem en het paradijs niet meer afstand is dan een vadem of een el, maar toch, indien het boek (van het qadar) het vooraf anders bepaald heeft, dan zal hij eindigen met het verrichten van de werken van hen, die bestemd zijn voor het hellevuur en daar binnen gaan. En dat een ieder van jullie de werken zal verrichten van hen, die bestemd zijn voor het hellevuur, totdat er tussen hem en de hel niet meer afstand is dan een vadem of een el, maar toch, indien het boek (van het qadar) het vooraf anders bepaald heeft, dan zal hij eindigen met het verrichten van de werken van hen, die bestemd zijn voor het paradijs en daar binnen gaan".
Er zullen twee tegenstrijdige noodwendigheden zijn: de werken, die de hel noodwendig maken, en het decreet, dat het paradijs noodwendig maakt; het decreet doet zijn recht zegevieren en heeft de voorrang.

• 2) In een andere hadith van Abu Hurayra (r.a.) zegt Rasullu'llah (s.a.s): "De pen (van jullie qadar) is droog, nadat het geschreven heeft wat jullie zal overkomen",.
Dat wil zeggen alles is in het boek (lawh-i mahfud) voor jullie beschikt.

- 3) Eens vroeg `Imran Ibn-i Husayn (r.a) aan Rasullu'llah (s.a.s): "O Rasullu'llah (s.a.s), maakt Allaahu Ta`ala (met zijn qada en qadar) onderscheid tussen hen, die bestemd zijn voor het paradijs, en hen, die bestemd zijn voor de hel?.
Rasullu'llah (s.a.s) antwoordde: "Ja".
`Imran Ibn-i Husayn (r.a) zei: "(Als het al vaststaat wie naar de hel en wie naar het paradijs gaat) waarom is het dan noodzakelijk goede werken te verrichten?".
Rasullu'llah (s.a.s) antwoordde: "Ieder handelt overeenkomstig zijn schepping en hij handelt wat voor hem is beschikt (en zoals hij door Allaahu Ta`ala wordt geleid)".

24-12-2006, 15:01


De mens verwerft zich de goede daden en naar het resultaat van deze verwerving zou men kunnen concluderen en hopen, wat waarschijnlijk zijn qadar zou kunnen zijn.


-6) `Ali (r.a) vertelt: "Eens zaten wij bij Rasullu'llah (s.a.s), die een stok in zijn hand hield, waarmee hij op de grond kraste. Hij boog zijn hoofd neer en zei: "Er is niemand onder jullie, wiens plaats niet is beschikt, hetzij in de hel, hetzij in het paradijs".
Toen zei één van ons: "Zullen wij dan niet alleen op Allaahu Ta`ala vertrouwen, (d.w.z. in het qadar, dat voor ons is beschikt, en de goede werken nalaten?.)".
Rasullu'llah (s.a.s) antwoordde: "Neen, werk, want ieder wordt geleid naar hetgeen voor hem beschikt is".
En hij reciteerde de volgende `ayah: (Nederlandse uitleg) "Wat betreft degene die geeft en (Allaah) vreest"(92/5).
De vrager wilde de uitspraak hebben, dat men de goede werken kon nalaten, maar Rasullu'llah (s.a.s) stond dit niet toe, want zijn woorden over het qadar hebben betrekking op de verborgenheden van de goddelijke alwetendheid en moeten dienen als argument tegen de mens, i.p.v. hem een voorwendsel te verschaffen, om de werken na te laten. M.a.w. de mens wordt op de proef gesteld en niet de Schepper. Rasullu'llah (s.a.s) wilde twee beschouwingswijzen uiteenzetten, waarvan de ene de ander niet opheft:
-1) een verborgen zienswijze: Allaahu Ta`ala is alwetendheid, waarmee Allaahu Ta`ala alles oordeelt en beslist;
-2) een geopenbaarde zienswijze, de Qur'aan en Rasullu'llahs (s.a.s) sunnah, waarmee de mens in staat is te kunnen weten hoe hij Allaahu Ta`ala moet dienen.


-7) Uit de hieronder staande hadith van Abu Hurayra (r.a.) is het duidelijk dat de laatste daad (`amal) bepalend kan zijn voor iemands vergelding: "Wij waren getuigen bij de inname van Haybar.
Rasullu'llah (s.a.s) vertelde aan zijn metgezellen over een man, die beweerde, dat hij een muslim was.
"Die man behoort tot de lieden van de hel", zei Rasullu'llah (sas).
Toen de slag begonnen was, gedroeg de man zich als een uitstekend krijgsheld, totdat hij viel, overdekt met wonden, buiten staat om op te kunnen staan.
Op dat ogenblik zag een van de metgezellen van de Profeet (s.a.s) hem en zei: "O Rasullu'llah (s.a.s), heeft u gezien, dat de man, waarvan u zo straks verklaarde, dat hij tot de lieden van de hel behoorde, gestreden heeft voor de zaak van Allaahu Ta`ala (fî sabîli'llah). Hij vocht als een held. Op een bepaald moment is hij gevallen en overdekt met wonden?".
De Profeet (s.a.s) antwoordde: "Waarlijk hij behoort tot de lieden van de hel".
Bij deze woorden waren verscheidene muslims verbaasd. Maar op hetzelfde ogenblik strekte de man, uitgeput door de pijn van zijn wonden, de hand uit naar zijn pijlkoker, trok er een pijl uit en stak die door zijn keel.
De muslims haastten zich naar Rasullu'llah (s.a.s) en zeiden: "O Rasullu'llah (s.a.s), Allaahu Ta`ala heeft bevestigd, wat u ons heeft vertelt, want hij heeft zo-en-zo zelfmoord gepleegd".
Rasullu'llah (s.a.s) zei: "O Bilal, sta op en roep uit, dat niemand het paradijs binnen zal gaan, behalve een mu'min, en dat Allaahu Ta`ala deze godsdienst (Islaam) (zelfs) zal bevestigen door een zondaar (radjul-i fâdjir)".
- 4) Van Aboe Hurayra : Op een vraag naar het qadar van de kinderen van polytheisten (niet-muslim ouders die jong sterven), antwoordde Rasullu'llah (s.a.s): "Allaahu Ta`ala weet wat zij zouden hebben gedaan, (indien zij waren blijven leven)".
Ieder kind wordt in de ware godsdienst geboren (fitrah, m.a.w. de Islaam). (Het heeft in zich de potentie voor de ware godsdienst en als het aan zichzelf zou worden gelaten dan zou het geen andere godsdienst aanhangen dan de Islaam.) Maar de ouders maken er een Jood of Christen of vuuraanbidder (madjusi) van. (Rasullu'llah (s.a.s) vergelijkt dit met de geboorte van een jong van een van de huisdieren "Hebben jullie ooit gezien dat een dier verminkt ter wereld kwam?. Zijn jullie het niet zelf niet, die het verminkt en de leden breekt, terwijl jullie de moeder helpen (tijdens de geboorte)?".
Zo is het ook met de kinderen, als ze aan hun lot zouden worden overgelaten en geen slechte invloeden van buiten ondergaan, dan zouden zij in de ware godsdienst blijven, omdat zij het vermogen bezitten: door gezond verstand kennis te verwerven, de waarheid aan te nemen en de leugens te verwerpen, en te onderscheiden tussen goed en kwaad. Indien de kinderen adolescent zijn en niet-muslim worden, dan zijn de ouders in de eerste instantie de schuldige. Wat betreft het lot van de jonggestorven kinderen, dit hangt af van de bestemming, die Allaahu Ta`ala hun geeft, omdat Hij weet, wat zij zouden gedaan hebben, als zij waren bijven leven Ten opzichte van de jong gestorven kinderen van de niet muslims, hebben de `ulama dan ook tengevolge van deze traditie drie meningen: zij gaan naar te hel net als hun ouders; men onthoudt zich van het uitspreken van een oordeel; zij komen in het paradijs.