Bekijk volle/desktop versie : Dag van 'Arafah



17-12-2006, 19:59
Zoals men weet is het aangeraden te vasten op die dag.

Omdat niet veel mensen het weten, hier een banner die je in je ondertekening kunt zetten zodat mensen het te weten komen:


17-12-2006, 21:39


Wanneer valt de dag van 'arafah ?

owja hoe zet ik die in mijn ot ??

ma3asalama

17-12-2006, 21:40
hahah sorry lees het net in die image

30 december

ma3asalama

17-12-2006, 22:32

Citaat door InssafL:
hahah sorry lees het net in die image

30 december

ma3asalama


wa aleykomo salaam

, maakt niet uit...

Kopieer en plak deze link in je ondertekening:

[IMG]http://img178.imageshack.us/img178/9664/dagvanarafahik0.gif[/ IMG]

Haal die spatie na /-teken weg, dan doet de link het. Sla dan je ondertekening op.

18-12-2006, 09:22


salaam alykum warahmtoeállah uh dus het valt op zaterdag?inshállah.maar wat houd het in afrah??walykum oe salaam

18-12-2006, 09:39
Soukran voor het plaatsen, want ik wilde nog een topic voor openen.

Kan iemand mij ook vertellen wat het inhoud, en waarom het zo belangrijk is om op die dag te vasten?

alvast bedankt.

18-12-2006, 09:42

Citaat door InssafL:
hahah sorry lees het net in die image

30 december

ma3asalama

is nog niet zeker kan ook de 29e op een vrijdag zijn!
nog even afwachten tot deze islamitische maand dul ki3da afgelopen is!

18-12-2006, 09:54
Het is zeer aangeraden om op de dag van 'Arafah te vasten dit naar wat vastgesteld is van de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) dat hij gezegd heeft over het vasten van 'Arafah: "De beloning van Allah (voor het vasten op de dag van 'Arafah) is dat Hij zondes vergeeft van het afgelopen jaar en het aankomende jaar." (Muslim).

Over de 10 dagen van deze maand zijn de volgende dingen gezegd:
Van Ibn 'Abbaas t is overgeleverd dat hij zei: De boodschapper van Allah (s) heeft gezegd: "Allah houdt het meeste van oprechte daden die tijdens deze 10 dagen worden verricht (dan andere dagen)." Zij zeiden: "en ook beter dan de Djihaad op de weg van Allah?"

Hij zei: "Ook de Djihaad op de weg van Allah, behalve een man die met zijn geld op weg was gegaan en niet daarmee is teruggekomen."
Overgeleverd door Ibnoe 'Omar t hij zei, de boodschapper van Allah (s) heeft gezegd: "Er zijn geen belangrijkere dagen bij Allah de Glorieuze en geen daden waarvan Hij meer houdt dan in deze 10 dagen.
Vermeerder de Tahliel, de Takbier en de Tah'mied erin." (Ahmad)

18-12-2006, 09:55
Deugdzaamheden van de Eerste Tien Dagen van Dhul Hijjah

Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (http://www.islam-qa.com)
Vertaald door http://www.AlMutaqqun.tk


Alle lof is aan Allah die de Tijd heeft gecreëerd en sommige tijden
beter heeft gemaakt dan andere, sommige maanden en dagen en nachten
beter dan andere, wanneer beloningen vele malen worden
vermenigvuldigd als genade tot Zijn dienaren. Dit moedigt hen aan om
meer goede daden te verrichten en maakt hen enthousiaster om Hem te
aanbidden zodat de moslim zijn pogingen hernieuwt om een grotere
beloning te behalen, zichzelf voor te bereiden op de dood en zich
klaar te maken voor de Dag des Oordeels.

Onder de speciale periodes van aanbidding zijn de eerste tien dagen
van Dhul Hijjah die Allah verkiest boven alle andere dagen van het
jaar. Deze periode van aanbidding brengt vele voordelen met zich mee
zoals de mogelijkheid om je fouten te verbeteren en eventuele
tekortkomingen of gemiste zaken te herstellen. Elk van deze speciale
gelegenheden omvat een vorm van aanbidding waardoor de dienaren
dichter bij Allah getrokken kunnen worden en een soort zegening die
Allah neer laat dalen op wie Hij wil.

Ibn `Abbaas (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat
de Profeet (sallallahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: "Er zijn geen
dagen waarop de goede daden meer geliefd zijn door Allah dan deze
tien dagen." De mensen vroegen, "Niet eens jihaad voor de zaak van
Allah?" Hij zei, "Niet eens jihaad voor de zaak van Allah, behalve in
het geval van een man die ging vechten en zichzelf en zijn rijkdom
opgaf voor de zaak, en met niks terugkwam." [Bukhari 2/457]


De deugdzaamheid van deze tien dagen is op vele dingen gebaseerd:

1. Allah zweert op deze dagen, en een eed afleggen met iets geeft het
belang en grote voordeel ervan aan. Allah zegt in de Qor'aan: « Bij
de dageraad, en de tien nachten. » {89:1-2}

Ibn `Abbas, Ibn al-Zubayr, Mujahid en anderen van de eerste en latere
generaties zeggen dat dit verwijst naar de tien dagen van Dhul
Hijjah. Ibn Kathir zegt: "Dit is een correcte mening."

2. De Profeet (sallallahu alaihi wa salaam) heeft verklaard dat dit
de beste dagen van deze wereld zijn zoals we gelezen hebben in de
bovenstaande sahih hadith.

3. De Profeet (sallallahu alaihi wa salaam) spoorde de mensen aan om
goede daden te verrichten vanwege de deugdzaamheid van dit seizoen
voor mensen over de hele wereld, en ook vanwege de deugdzaamheid van
de plaats - voor de Hujjaaj (pelgrims) naar het Huis van Allah.

4. De Profeet (sallallahu alaihi wa salaam) heeft ons opgedragen veel
Tasbih ("SubhanAllah&quot, Tahmid ("Al Hamdulillah&quot en Takbir ("Allahu
Akbar&quot op te zeggen gedurende deze tijd. `Abdullah ibn `Umar (moge
Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet
(sallallahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: "Er zijn geen dagen
groter in het zicht van Allah en waarin goede daden meer geliefd zijn
door Hem dan deze tien dagen, dus reciteer gedurende deze tijd veel
Tahlil ("La ilaha ill-Allah&quot, Takbir en Tahmid." [Ahmad 7/224; sahih]

5. Deze tien dagen omvatten Yawm `Arafah (de Dag van `Arafah) waarop
Allah Zijn Religie volmaakt heeft. Het vasten op deze dag zal de
zonden van twee jaar doen vervallen. Deze dagen omvatten ook Yawm al-
Nahar (de Dag van het Offer), de beste dag van het hele jaar en van
de Hadj, die handelingen van aanbidding op een manier combineert
zoals op geen enkele andere dag gebeurt.

6. Deze dagen omvatten de dagen van de Hadj.


Onder de goede daden die de moslim tijdens de eerste tien dagen van
Dhul Hijjah zou moeten proberen te verrichten, zijn:


1. Vasten. Het is Sunnah om te vasten op de negende dag van Dhul
Hijjah omdat de Profeet (sallallahu alaihi wa salaam) ons aanspoorde
om goede daden te verrichten gedurende die periode en vasten is één
van de beste daden. Allah heeft vasten voor Zichzelf gekozen zoals
blijkt uit een hadith qudsi: "Allah zegt: `Alle daden van de zoon van
Adam zijn voor hem, behalve het vasten, dat is voor Mij en Ik ben
Degene Die hem ervoor zal belonen.'" [Bukhari 1805]

De Profeet (sallallahu alaihi wa salaam) vastte altijd op de negende
dag van Dhul Hijjah. Hunaydah ibn Khalid heeft overgeleverd van zijn
vrouw dat sommige van de vrouwen van de Profeet zeiden: "De Profeet
vastte gewoonlijk op de negende dag van Dhul Hijjah, op de dag van
Ashura, op drie dagen van elke maand en op de eerst twee maandagen en
donderdagen van elke maand." [al-Nisaa'i 4/205 en Abu Dawud; Sahih
2/462]

2. Takbir. Het is Sunnah om Takbir ("Allahu Akbar&quot, Tahmid ("Al
Hamdulillah&quot, Tahlil ("La ilaha ill-Allah&quot en Tasbih
("SubhanAllah&quot te zeggen gedurende de eerste tien dagen van Dhul
Hijjah, en het hardop te zeggen in de moskee, thuis, op straat en
elke plaats waar het toegestaan is Allah te gedenken en Zijn naam
hardop te noemen, als een handeling van aanbidding en als een
proclamatie van de grootheid van Allah de Verhevene. Mannen zouden
deze termen hardop moeten reciteren en vrouwen zachtop.

Allah zegt in de Qor'aan: « Opdat zij van hun voordeel getuigenis
afleggen en de naam van Allah uitspreken gedurende de vastgestelde
dagen over het vee waarvan Hij hen heeft voorzien. » {22:28}

De meerderheid van de geleerden is het er over eens dat
de "vastgestelde dagen" de eerste tien dagen van Dhul Hijjah zijn
vanwege de woorden van Ibn `Abbas (moge Allah tevreden met hem
zijn): "De "vastgestelde dagen" zijn de eerste tien dagen (van Dhul
Hijjah)."

De Takbir mag de woorden "Allahu akbar, Allahu akbar, la ilaha ill-
Allah; wa Allahu akbar wa lillahi'l-hamd" omvatten evenals andere
termen.

Takbir is in deze tijd een aspect van de Sunnah dat vergeten wordt,
behalve door een paar mensen. Deze Takbir zou hardop uitgesproken
moeten worden om de Sunnah te doen herleven en als een herinnering
aan de nalatende. Er is onomstotelijk bewijs dat Ibn `Umar en Abu
Hurayrah (moge Allah tevreden met hen zijn) gedurende de eerste tien
dagen van Dhul Hijjah naar de marktplaats gingen om de Takbir te
reciteren en de mensen reciteerden de Takbir wanneer ze hen hoorden.
Het idee achter het herinneren van de mensen om de Takbir te
reciteren is dat een ieder dit individueel zou moeten doen, niet in
eenstemmigheid omdat daar geen basis voor is in de Shari'ah.

Het doen herleven van aspecten van de Sunnah die haast vergeten zijn
is een daad die een immense beloning met zich meebrengt, zoals wordt
aangegeven met de woorden van de Profeet (sallallahu alaihi wa
salaam): "Degene die een aspect van de Sunnah laat herleven dat
vergeten is na mijn dood, hij zal een beloning krijgen evenredig aan
dat van de mensen die hem volgen zonder dat het ook maar iets afdoet
aan hun beloning." [Tirmidhi 7/443; hasan]

3. Hadj en `Umrah verrichten. Eén van de beste daden die men
gedurende deze dagen kan verrichten, is het verrichten van de Hadj
naar het Huis van Allah. De Profeet (sallallahu alaihi wa salaam)
heeft gezegd: "Een geaccepteerde Hadj brengt geen kleinere beloning
dan het Paradijs."

4. Meer goede daden verrichten. Dit geldt in het algemeen want goede
daden zijn geliefd bij Allah en zullen een grote beloning van Hem met
zich mee brengen. Wie niet de mogelijkheid heeft om de Hadj te
verrichten, zou zichzelf deze gezegende periode moeten toeleggen op
het aanbidden van Allah, salaat, Qur'aan lezen, Allah gedenken,
smeekbeden verrichten, liefdadigheid geven, de ouders eren,
familiebanden versterken, aansporen wat goed is en verbieden wat
slecht is, en andere goede daden en handelingen van aanbidding.

5. Offeren. Eén van de goede daden die een persoon dichter bij Allah
brengt gedurende deze dagen is het brengen van een offer door een
dier van goede kwaliteit te kiezen en het te voeden, geld uitgeven
voor de zaak van Allah.

6. Oprecht berouw tonen. Eén van de meest belangrijke dingen om
gedurende deze tien dagen te doen is oprecht berouw tonen aan Allah
en alle vormen van ongehoorzaamheid en zonde opgeven. Berouw betekent
terugkomen tot Allah en zich onthouden van alle daden, openlijk en
geheim, waar Hij niet van houdt, uit spijt voor wat er gebeurd is,
het onmiddellijk opgeven en vastberaden zijn er nooit in terug te
vallen, stevig vasthouden aan de waarheid door te doen waar Allah van
houdt.

Als een moslim een zonde pleegt moet hij zich haasten om berouw te
tonen, zonder uitstel. Ten eerste omdat hij niet weet wanneer hij zal
sterven en ten tweede omdat de ene slechte daad tot een andere leidt.

Berouw op speciale momenten is erg belangrijk want in de meeste
gevallen richten mensen hun gedachtes gedurende deze tijden op
aanbidding en willen graag het goede doen wat er toe leidt dat ze hun
zonden inzien en spijt hebben van het verleden. Berouw is ten alle
tijden een plicht maar wanneer de moslim oprecht berouw combineert
met goede daden gedurende deze dagen, is dit een teken van succes
insha'Allah. Allah zegt in de Qur'aan:
« Maar hij, die berouw heeft, gelooft en goed doet, zal
waarschijnlijk tot de geslaagden behoren. » {28:67}


O jij wiens hart zo donker is als de nacht, is het geen tijd om je
hart met licht te vullen en te verzachten? Stel jezelf gedurende deze
tien dagen bloot aan de zachte wind van de genade van jouw Heer, want
Allah zal deze wind laten raken wie Hij wil en wie er door geraakt
wordt, zal gelukkig zijn op de Dag des Oordeels.

18-12-2006, 19:00
Djazzaka Allahoe gairan.