Bekijk volle/desktop versie : De drie grootste Soefi scholen!!!!!!!!!!!!!!!!



17-12-2006, 02:12
Het is mogelijk om de ideologieën van de extreme Sufisten in drie categorieën te verdelen.

(1) De eerste categorie: de volgers van de Illuministische school van filosofie. Dat zijn de mensen die meer belang hechten aan filosofische ideeën dan aan het zich ontdoen van het wereldse leven. Wat er bedoelt wordt met 'Illuminisme' is dat de ziel verlicht wordt door licht, wat het hart doordringt en een resultaat is van spirituele oefeningen, het trainen van de ziel en het straffen van het lichaam om zo de ziel te herstellen en te zuiveren. Dit is iets waarmee je alle Sufisten zou kunnen kenmerken, behalve dat de mensen uit deze categorie hier een lijn trekken en niet vervallen in wat degenen zeggen over dat Allaah in Zijn Schepping zit, of dat alles Allaah is. Echter deze weg van hun staat in contrast met de Islaam, en is van de afwijkende religies genomen zoals het Boeddhisme en anderen die daaraan verwant zijn.

(2) De tweede ideologie is die van hen die geloven in hulool, zij die zeggen dat Allaah zich manifesteert en incarneert in de mensen, Verheven en ver is Allaah hiervan verwijdert. Hiertoe werd openlijk opgeroepen door sommigen van de extreme Sufisten, zoals al-Husayn ibn Mansoor al-Hallaaj, die tot ongelovige was verklaard door de geleerden. Zij bevolen dat hij geëxecuteerd moest worden en hij was in het jaar 309H gekruisigd. De volgende uitspraak komt van hem:


"Verheerlijking aan Hem die Zijn menselijke aard vertoonde, de doordringende helderheid van Zijn goddelijkheid verbergend. Tot Zijn schepping Hem openlijk zag, in de vorm van één die eet en drinkt."[1]

En ook:


"Ik ben degene die liefde heeft en Degene die geliefd wordt ben ik, Wij zijn twee geesten die in één enkele lichaam verblijven. Dus wanneer u mij ziet, ziet u Hem, en wanneer u Hem ziet, ziet u ons beide."


Al-Hallaaj geloofde dus in hulool en geloofde in de tweevoudigheid van de aard van het goddelijke en dat de Godheid beide had, een goddelijke en een menselijke aard. Aldus incarneert het goddelijke in de mens, zodat de menselijke geest/ziel de goddelijke natuur is van de Godheid en het lichaam is zijn menselijke vorm.

Ondanks het feit dat hij gedood is voor zijn slechte afvalligheid, hoewel sommige van de Sufis zich van hem vrij pleiten, achten anderen hem als Sufi, houden zijn overtuigingen voor correct aan, en schrijven zijn woorden op. Tot hen behorende zijn Abdul 'Abbaas ibn 'Ataa al-Baghdaadee, Muhammad ibn Khaleef ash-Sheeraazee en Ibraheem an-Nasraabaadhee, zoals overgeleverd is door al-Khateeb al-Baghdaadee.

(3) De derde ideologie is die van wahdatul wujood, i.e. dat alles dat bestaat een enkele realiteit is, en dat al hetgeen wij waarnemen alleen aspecten zijn van het Wezen van Allaah. De hoofdclaimer van dit geloof is ibn 'Arabee al-Haatimee at-Taa'ee, die in Damascus begraven is na zijn sterven in 638H. Hij zegt zelf over zijn geloof in zijn boek al-Fatoohaat-ul-Makkiyah:


"De dienaar is de Heer en de Heer is een dienaar, ik wou dat ik wist welke nodig was om de nodige plichten ten uitvoer te brengen. Als ik de dienaar zou zeggen dan is dat waar, of als ik de Heer zou zeggen, hoe kan dat dan nodig voor Hem zijn." [2]

Ook zegt hij in al-Fatoohaat:


"Zij die het kalf aanbaden, aanbaden niets anders dan Allaah." [3]

Ibn 'Arabee wordt "al-'Aarif billaah" (degene die veel kennis heeft van Allaah) genoemd, door de Sufis, en ook "al-Qutubul Akbar" (de grote middelpunt), "al-Miskul Adhfar" (de zoetst ruikende musk), "al-Kibreetul-Ahmar" (de meeste rode zwavel), ondanks zijn geloof in wahdatul wujood en andere rampzalige uitspraken. Ja zelfs prees hij Fir'awn (Farao), en verklaarde dat hij met imaan is gestorven! Bovendien spreekt hij Haroen tegen in zijn kritiek jegens de aanbidding van het kalf, door zijn mensen, aldus in directe tegenstelling tot de tekst van de Qor-aan. Ook beweert hij dat de Christenen alleen maar ongelovigen zijn omdat ze uitverkorenheid alleen aan 'Isa toeschrijven, terwijl wanneer ze dat in het algemeen aan allemaal hadden gedaan, dan waren het geen ongelovigen.[4]

Vanuit deze groep kwam ibn Basheesh, die zei:


"O Allaah redt mij van het slijk van Tawheed, en verzuip mij in het centrum van de eendracht van de zee, en meng mij in de staat van eendracht en eenheid totdat ik niet zie, noch hoor, noch voel behalve daardoor."


Voetnoten:

[1] Toegeschreven door al-Wakeel aan het boek at-Tawaaseen van al-Hallaaj (pag. 130)

[2] Al-Fatoohaat-ul-Makkiyyah zoals het toegeschreven is door Dr. Taqiyyuddeen al-Hilaalee in zijn boek al-Hadiyyatul-Haadiyah (pag. 43)

[3] Geciteerd alszijnde de uitspraak van ibn 'Arabee door ibn Taymiyyah in al-Fataawa (vol. 11) die het kenmerkt aan het boek al-Fatoohaat.

[4] Ondanks alle schromelijke afdwaling van ibn 'Arabee en het feit dat de geleerden hem als een ongelovige verklaarden, wordt hij geëerbiedigd door de Sufis en anderen die geen onderscheid maken tussen de waarheid en valsheid, en zij die afkeren van het accepteren van de waarheid zelfs wanneer het zo helder is als de zon. Maar zijn boeken, welke gevuld zijn met duidelijke afvalligheid, zoals al-Fatoohaatul Makkiyyah en Fusoosul Hikam circuleren nog steeds. Hij heeft zelfs een tafseer, die hij at-Tafseerul-Baatin heeft genoemd, aangezien hij (de mening) toegedaan is dat er een zichtbare en een verborgen betekenis voor iedere ayah (bestaat), dus de uitwendige betekenis is voor de mensen van Ta'weel.

17-12-2006, 02:23


onze wahabie tog

17-12-2006, 08:33

Citaat door masoud:
Vanuit deze groep kwam ibn Basheesh, die zei:


"O Allaah redt mij van het slijk van Tawheed, en verzuip mij in het centrum van de eendracht van de zee, en meng mij in de staat van eendracht en eenheid totdat ik niet zie, noch hoor, noch voel behalve daardoor."


Deze quote is slecht Nederlands, onlogisch en poëtisch onverantwoord. Mogen wij de oorspronkelijke Engelse vertaling van deze overlevering zien?

Verder is de overige tekst verantwoord en informatief.

Tja als Allah almachtig is en overal aanwezig (wat ik zeker weet), dan kan men Zijn aanwezigheid zelfs in een gouden kalf niet ontkennen.

17-12-2006, 09:44
Niet goed je huiswerk gedaan?

Waar is Allah?-Mufti Muhammad ibn Adam al-Kawthari

17-12-2006, 09:52


Wa Iyyakum, Sidi.

17-12-2006, 10:03

Citaat door AbuMaalik:
dus Allah ta'ala is volgens jou ook aanwezig in de WC, onder jouw schoenzool, in het glas water dat je drinkt en in de aardgasleidingen?

ta'ala Allahu 'an maa taqoeloena 'uluwwan kabieraa!!

Allah swt, is dus volgens jou niet overal?

Ik heb het ook uit de Koran. sorry hoor. Zonder Zijn aanwezigheid is er niets dat kan bestaan.

17-12-2006, 11:03

Citaat door The_Reporter:
Allaah is overal doordat Zijn Kennis alles omvat. Als in de Koran staat Allaah is met de gelovigen, dan wordt daarmee bedoelt dat Hij de Meest Verhevene met Zijn Kennis bij hen aanwezig is. Wie beweert dat Allaah overal is, zegt dat Allaah ook in de schepping zit, en dat is een grote afdwaling, want in de Koran staat vaak genoeg ar-Rahmaan 'alal 'arshi stawa (ar-Rahmaan zetelde over de Troon). En Zijn Troon is boven de 7 hemelen.
Voor wat betreft jouw verzoek naar de bron van de engelse versie, kun je hem hier vinden:
http://www.al-sunnah.com/pdf/sufism.pdf
Voor wat betreft de overige vertalingen uit dat boek, dan zijn deze hier te vinden:
http://rabeebinhaadi.blogspot.com/
Wa salaam

Dank voor de link. Tawheed sluit een werkelijkheid naast Allah swt. uit. Hij is de Minnaar en het Beminde. De Alpha en de Omega. Buiten Hem is bestaan niet mogelijk. De Schepper, de Beschermer en de Vernietiger. Alles wat geschapen is zal tot zijn Schepper terugkeren. Alle concepten in de Koran zijn bedoeld voor de beperkte intelligentie van de mens. Waren de mensen intelligenter geweest dan had de Koran anders geluidt.

17-12-2006, 11:19

Citaat door masoud:


Vanuit deze groep kwam ibn Basheesh, die zei:


"O Allaah redt mij van het slijk van Tawheed, en verzuip mij in het centrum van de eendracht van de zee, en meng mij in de staat van eendracht en eenheid totdat ik niet zie, noch hoor, noch voel behalve daardoor."



Zullen we het zo vertalen:


Oh Allah, ontneem mij mijn verwarring over Tawheed.
Laat mij verdrinken in de diepte van de Zee van Eenheid
Laat mij deel uitmaken van die staat van Eenheid
Waar ogen en oren, en elk besef te kort schieten.

17-12-2006, 13:20
verspil je tijd niet aan deemah(of hameed), tis een kafir.

17-12-2006, 13:22

Citaat door anash:
verspil je tijd niet aan deemah(of hameed), tis een kafir.



Waaaaaaaaaaahahahahaahahaha. Dat is het dus.


Onze trommelaar.




Hij zou zich zo kunnen aansluiten bij onze Marokkaanse dakka marakchia.

17-12-2006, 21:56
Nasee7a voor onze broeders en zusters nu deze mensen weer over soefi enz beginnen.

Wegblijven van stichting Stion (http://www.stion.nl) dit is een sekte.

18-12-2006, 08:50

Citaat door Al7oceimi_:
Waaaaaaaaaaahahahahaahahaha. Dat is het dus.


Onze trommelaar.




Hij zou zich zo kunnen aansluiten bij onze Marokkaanse dakka marakchia.


Huur mij in voor een uurtje..genoeg dakka marakchia
Over de prijs valt te onderhandelen

18-12-2006, 12:28



Citaat door Deemah:
Huur mij in voor een uurtje..genoeg dakka marakchia
Over de prijs valt te onderhandelen



Jij bent gek.

18-12-2006, 12:35


Ik bespeel voornamelijk de Derbouka, daarnaast bespeel ik ook andere instrumenten zoals Bendir, Nefar, Tbel. Ik speel dit nu al ongeveer 2 jaar. Samen met mijn bandleden speel ik vooral op Marokkaanse bruiloften maar ook op feesten die mensen geven. Bijvoorbeeld op babyfeesten, festivals, geboortefeesten enz.