Bekijk volle/desktop versie : Ik ben Hamdoellilah begonnen met Bidden. Maar ik heb vraag



Pagina's : [1] 2

14-12-2006, 09:20
[B]
Salaam oulikoum

Soms bid ik Elfadjr niet, en dan sta ik ongeveer om 9 uur op. Maar ik wil dan wel bidden voordat ik naar buiten ga, Mag ik dan salaat Elfadjr bidden op die tijdstip, of kan ik gewoon El ajr(dus waar je hassanaat voor krijgt) bidden??

Graag met daliel.

Welke Soerat kun je het beste opzeggen tijdens Salaat Elfadjr?

En wanneer mag je extra gebeden bidden? Na welke salaats wel en niet?

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Djazak allahoe gairan. [/B]

16-12-2006, 01:28



Citaat door monchida_amina:
wa3alaykom assalaam oeghtie.

We moeten goed in de gaten hebben dat we in totaal 5 gebeden op een dag moeten bidden dus:
salaat assob7
salaat addohr
salaat al 3asr
salaat al maghrib
salaat al 3ichaa..

[COLOR="Red"][B]Wel is het zo dat wanneer je wakker wordt om salaat assob7 te bidden dat je dan eerst 2 rak3at bidt en die 2 noem je salaat al fadjr: die zijn soenna, dus dat betekent dat ze niet verplicht zijn, alleen onze profeet vzmh raadt ons aan om ze wel te bidden, want hij vzmh deed dat ook. En daarna bid je het verplichte gebed salaat assob7: en deze is verplicht en bestaat ook uit 2 rak3at. Je mag bij deze 2 gebeden zelf kiezen welke soerats je reciteert. Wel begin je altijd met al fatiha en daarna een willekeurige soera die je kent..Dit maakt helemaal niet uit.

Dus als je salaat assob7 niet op tijd hebt gebeden, dan ben je dat nog verplicht om te doen. Ookal wordt je om 9 uur wakker, moet je alsnog die 2 rak3at bidden..Het is logisch, want je kunt niet met al ajr beginnen terwijl je de verplichting nog niet hebt gebeden.

Na welke gebeden mag je extra bidden??
Na salaat assob7, niet gelijk daarna maar wel wachten, bv rond 9 uur. En tussen 9 en salaat ddohr mag je die extra rak3at nog bidden. Daar heb je alle tijd voor.

Na salaat addohr, mag je ook bidden zoveel rak3aat je wilt. De meesten doen 4 rak3at of 2.

Na salaat al 3asr heeft de profeet vzmh aangeraden om geen extra gebeden te verrichten..Dus dat kan niet na die ssalaat oeghtie..


Na salaat al maghrib kun je ook gewoon zoveel rak3at bidden als je wilt. Ik doe meestal 4 of 2..

Na salaat al 3ichaa is het ook precies hetzelfde. je mag voordat je achaf3 wal witr bidt, oo extra gebeden verrichten..En daarna chaf3 en witr.

InshaAllah begrijp je wat ik je heb veteld oeghtie..
Moge Allah swt je rijkelijk belonen voor je gebeden, en ik ben blij voor je dat je nu wel bidt Alhamdolillah..

Fie amaani LLah.[/B][/COLOR]





Salaam Alikoem,

Mag ik vragen hoe je hierbij komt? Is het niet zo dat Alfadjr een verplichte salaat is?

Wa Alikoem Salaam

16-12-2006, 03:40
fadjr is verplicht sowiezo!!!!!

16-12-2006, 09:51

Citaat door Shifae:
Salaam Alikoem,

Mag ik vragen hoe je hierbij komt? Is het niet zo dat Alfadjr een verplichte salaat is?

Wa Alikoem Salaam


Zeker mag je dit vragen mijn zuster, en ik zal je ook uitleggen hoe ik erbij kom..

Ghair Inshallah..

16-12-2006, 09:59


[COLOR="Black"][B]Wat is Sobh en wanneer dient deze gebeden te worden(is het ook verplicht).Als je het wil doen, moet dat VOOR Fadjr of nadat de fadjr is aangebroken en in welke volgorde? [/B][/COLOR]

[COLOR="black"]In verschillende overleveringen leest men dat al-fadjr gebed ook wel sobh' genoemd wordt, beiden zijn hetzelfde. 'Athaa' ibn yazied Al djonda'ie heeft gezegd dat hij Abou Sa'ied Al khodarie heeft horen zeggen:"Ik heb de boodschapper van Allah horen zeggen:"Er is geen gebed na Sobh' totdat de zon stijgt en er is geen gebed na Salat Al 'asr totdat de zon ondergaat" (Boekharie 551).

In bepaalde gebieden wordt Alfadjr aangegeven als "Soennat Al fadjr" (de twee rak'as die verricht worden voor de verplichte fadjr gebed). Maar dit is een niet een wettige benaming. We onderscheiden hierbij twee gebeden, en wel Soennat Al fadjr en de verplicht gebed Al fadjr, Sobh' is hetzelfde als de verplichte fadjr gebed.

Dus je hebt 2 soorten gebeden: 1 verplichte, die kan twee namen hebben: assobh of al fadjr.. En je hebt soennat al fadjr, en deze is soenna en geen fard..

Ik hoop dat het nu wel duidelijk is. Dit probeerde ik dus uit te leggen. Ik zelf noem 1 gebed assobh, en het gebed die soenna is al fadjr. Want zoals je hierboven kunt lezen, is het zo dat je in bepaalde gebieden het zo noemt. Het probleem zit alleen in de benaming soebhanallah. Het belangrijkste is gewoon dat je weet dat er 2 gebeden zijn: 1 verplichte met iqamat assalaat en de andere die niet verplicht is zonder iqaamat assalaat.

Assobh/fadjr: verplicht
soennat al fadjr: niet verplicht

En Allah swt weet het beste..[/COLOR]

17-12-2006, 19:36
Djazak allahoe gairan.

heb nog een vraagje wanneer zeg je iqamaa tis salaat op?

17-12-2006, 19:45

Citaat door monchida_amina:
wa3alaykom assalaam oeghtie.

We moeten goed in de gaten hebben dat we in totaal 5 gebeden op een dag moeten bidden dus:
salaat assob7
salaat addohr
salaat al 3asr
salaat al maghrib
salaat al 3ichaa..

Wel is het zo dat wanneer je wakker wordt om salaat assob7 te bidden dat je dan eerst 2 rak3at bidt en die 2 noem je salaat al fadjr: die zijn soenna, dus dat betekent dat ze niet verplicht zijn, alleen onze profeet vzmh raadt ons aan om ze wel te bidden, want hij vzmh deed dat ook. En daarna bid je het verplichte gebed salaat assob7: en deze is verplicht en bestaat ook uit 2 rak3at. [COLOR="Red"]Je mag bij deze 2 gebeden zelf kiezen welke soerats je reciteert. Wel begin je altijd met al fatiha en daarna een willekeurige soera die je kent..Dit maakt helemaal niet uit.

Dus als je salaat assob7 niet op tijd hebt gebeden, dan ben je dat nog verplicht om te doen. Ookal wordt je om 9 uur wakker, moet je alsnog die 2 rak3at bidden..Het is logisch, want je kunt niet met al ajr beginnen terwijl je de verplichting nog niet hebt gebeden.

Na welke gebeden mag je extra bidden??
Na salaat assob7, niet gelijk daarna maar wel wachten, bv rond 9 uur. En tussen 9 en salaat ddohr mag je die extra rak3at nog bidden. Daar heb je alle tijd voor.

Na salaat addohr, mag je ook bidden zoveel rak3aat je wilt. De meesten doen 4 rak3at of 2.

Na salaat al 3asr heeft de profeet vzmh aangeraden om geen extra gebeden te verrichten..Dus dat kan niet na die ssalaat oeghtie..


Na salaat al maghrib kun je ook gewoon zoveel rak3at bidden als je wilt. Ik doe meestal 4 of 2..

Na salaat al 3ichaa is het ook precies hetzelfde. je mag voordat je achaf3 wal witr bidt, oo extra gebeden verrichten..En daarna chaf3 en witr.

InshaAllah begrijp je wat ik je heb veteld oeghtie..
Moge Allah swt je rijkelijk belonen voor je gebeden, en ik ben blij voor je dat je nu wel bidt Alhamdolillah..

Fie amaani LLah.[/COLOR]




Nou nee ukhty,salaat al fajr,de 2 verplichte raka3aat die je bid na de sunnah,bij de eerste raka3a citeer je surat al fatiha,en surat al ikhlaas,en bij de 2e raka3a citeer je weer surat al fatiha en dan ayat al kursi,helaas heb ik even geen bewijs bij de hand,maar vraag het na,je zal insha'Allah hetzelfde te horen krijgen.

wa ''alaikoem as salam wara'matuLahie ta''ala wabarakatu

17-12-2006, 19:46

Citaat door Buitenlucht:
[B]
Salaam oulikoum

Soms bid ik Elfadjr niet, en dan sta ik ongeveer om 9 uur op. Maar ik wil dan wel bidden voordat ik naar buiten ga, Mag ik dan salaat Elfadjr bidden op die tijdstip, of kan ik gewoon El ajr(dus waar je hassanaat voor krijgt) bidden??

Graag met daliel.

Welke Soerat kun je het beste opzeggen tijdens Salaat Elfadjr?

En wanneer mag je extra gebeden bidden? Na welke salaats wel en niet?

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Djazak allahoe gairan. [/B]




Bismillah-ir Rahman-ir Rahiem

(In de naam van Allah, de Barmhartige, de Meest Genadevolle)

Nafilah

(Vrijwillige gebeden)


Door middel van vrijwillige gebeden zal Allah de moslim liefhebben, dit kunnen we lezen in de volgende hadith:
“Niemand verwerft Mijn gunst tenzij hij uitvoert wat Ik hem heb opgedragen om te doen. Mijn dienaar zoekt onophoudelijk Mijn gunst door middel van extra daden totdat Ik hem ga liefhebben.” (Al-Bucharie & Muslim)



Aisha heeft overgeleverd dat de Profeet zei:
“De twee rakât voor Fadjr zijn beter dan de wereld, en alles erin.” (Muslim)
Oemm Habiba heeft overgeleverd dat de Profeet zei:
“Degene die de 4 rakât voor het Zoehr-gebed verricht, en 4 rakât erna, zal beschermd worden door Allah tegen het vuur van de Hel.” (Aboe-Dawoed % At-Tirmidhie)



Abdoellah ibn Omar heeft overgeleverd dat de Profeet heeft gezegt: “Verricht Witr als je laatste shalât (gebed) in de nacht.” (Al-Bucharie & Muslim)



Oemm Al-Moe’minien (moeder der gelovigen) Oemm Habiebah, één van de vrouwen van de Profeet , heeft overgeleverd dat zij de Profeet hoorde zeggen:
“Er is geen moslimdienaar die iedere dag twaalf vrijwillige rakât, voor Allah de Verhevene bidt, of Allah bouwt voor hem een huis in het Paradijs of: wordt er voor hem een huis in het Paradijs gebouwd.” (Muslim)


Van Aisha, die verhaalde (overleverde):
“De Profeet bad in mijn huis voor het Zoehr-gebed vier (vrijwillige rakât) en ging dan en leidde het (Zoehr-gebed) voor de mensen vervolgens kwam hij terug en bad twee (vrijwillige) rakât. (Daarna) leidde hij het Maghrib-gebed voor de mensen, keerde terug naar mijn huis, en bad twee (vrijwillige) rakât. Hij leidde het 'Isjâ-gebed voor de mensen, keerde naar mijn huis terug en bad twee (vrijwillige) rakât.” (Muslim)


Hafsah verhaalde dat de Profeet gewoonlijk, waneer het licht begon te worden voor het Fadjr-gebed, niets (meer) dan twee korte (vrijwillige) rakât te bidden. (gedeelte Al-Bucharie & gedeelte Muslim)


Aboe-Hoerayrah heeft overgeleverd: “De Profeet (mijn khalil, vriend) heeft me geadviseerd om drie handelingen te verrichten, en ik zal hier niet mee stoppen tot mijn dood: (1) “om elke maand 3 dagen te vasten,” (2) ”Om het doeha-gebed te verrichten” (3) “Het Witr-gebed te verrichten alvorens te gaan slapen” (Al-Bucharie & Muslim)

Wij moeten Allah aanroepen om het goede te bereiken in dit leven & het volgende. Allah heeft ons niet nodig, wij hebben Hem nodig.
Allah zegt:

“En wie (voor Allah) strijdt, strijdt slechts voor zichzelf. Voorwaar, Allah is zeker vrij van de behoeften van de werelden.” (Soerah Al-Ankabôet 29 aya 6)
Hij, Allah is onze Schepper, de Heer der Werelden. Hij is de Enige die Alle aanbidding toebehoort, en alleen Hem moeten we vrezen, gehoorzamen & liefhebben om dichter bij te komen en Allah’s tevredenheid te krijgen, om Allah’s Paradijs) eeuwig te mogen bewonen.

17-12-2006, 19:53

Citaat door Buitenlucht:
[B]
Salaam oulikoum

Soms bid ik Elfadjr niet, en dan sta ik ongeveer om 9 uur op. Maar ik wil dan wel bidden voordat ik naar buiten ga, Mag ik dan salaat Elfadjr bidden op die tijdstip, of kan ik gewoon El ajr(dus waar je hassanaat voor krijgt) bidden??

Graag met daliel.

Welke Soerat kun je het beste opzeggen tijdens Salaat Elfadjr?

En wanneer mag je extra gebeden bidden? Na welke salaats wel en niet?

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Djazak allahoe gairan. [/B]







'Athâ' ibn yazied Al-Djonda'ie heeft gezegd dat hij Aboe-Sa'ied Al-Khodarie heeft horen zeggen: "Ik heb de Profeet horen zeggen: "Er is geen gebed na Sobh' (Fadjr) totdat de zon stijgt en er is geen gebed na Shalât Al-'Asr totdat de zon ondergaat" (Al-Bucharie)

Overgeleverd door 'Omar ibn Al-Chattab is: "De Profeet heeft ons verboden om een gebed te verrichten na Shalât Al-Fadjr (Sobh'), totdat de zon opkomt. En na Al-'Asr totdat de zon ondergaat." (Al-Bucharie 547)


wa ''alaikoem as salam wara'matuLahie ta''ala wabarakatu

17-12-2006, 19:56
Het gebed inhalen:

Als de Moslim een excuus heeft, zoals slapen of vergeetachtigheid, en hij was niet in staat om het gebed op de juiste tijd te doen, dan moet hij het gebed inhalen zodra die reden niet meer van toepassing is, zelfs als dat op een tijdstip is dat bidden niet toegestaan is. Dit is de mening van de meerderheid van de geleerden. Zie al-Moeghni, 2/515

Het bewijs hiervoor zijn de woorden van de Profeet (SAAWS): “Wie slaapt en het gebed mist of het vergeet, laat hem bidden zodra hij het zich herinnert.” (Overgeleverd door al-Boechari, 597; Moeslim, 684)
Ibn Maadjah (1154) heeft overgeleverd dat Qays ibn ‘Amr zei: De Profeet (SAAWS) zag een man die twee rak’ahs bad nadat hij het Fadjr gebed had gebeden. De Profeet (SAAWS) zei: “Bid je Fadjr twee maal?” De man zei tegen hem: “Ik heb de twee rak’ahs die ervoor horen niet gebeden, dus ik heb hen nu gebeden.” De Profeet (SAAWS) zweeg. Dit werd geclassificeerd als sahieh door Al-Albaani in Sahieh Ibn Maadhah (984). Ibn Qoedaamah (R) zei: Het feit dat de Profeet (SAAWS) zweeg geeft aan dat het toegestaan is. (al-Moeghni, 2/532).

- Na elk gebed dat je bidt, bid je daarna hetzelfde gebed dat je niet hebt gebeden.
Dus na El Fajr gebed, bid je een fajr gebed die je hebt nagelaten, en doe dat bij elke salaat.
Haast je tot het terugkeren naar Allah en toon berouw tot Hem. Verricht je gebed op de vastgestelde tijdstippen. Tot slot herinner ik jou dat Allah het volgende gezegd heeft: "...behalve degene die berouw toont en gelooft en goede daden verricht. Voor diegenen wisselt Allah hun zonden in voor goede dagen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig" (Al Foerqaan aya 70).

En Allah weet het het beste.
Wa as salaam aleikom wa rahmatoe Allah ou barakatoe

bron: http://groups.msn.com/IslamenMeer/ge...42409775233245

17-12-2006, 20:02
Beste zuster,

Gefeliciteerd met je juiste keuze. Moge Allah jouw helpen om standvastig te blijven in jouw gebed.

al-Fadjr is hetzelfde als as-Soebh', het is gewoon een andere benaming.

Shaykh Moeh'ammed Saalih al-Moenadjjied heeft gezegd:

Het fadjr gebed is het soebh' gebed - en is geen verschil tussen hen. Het bestaat uit twee rak'ahs. De tijd voor dit gebed begint als de dageraad begint en het duurt totdat de zon daadwerkelijk opkomt. Er is een gebed die ervoor komt; het bestaat uit twee rak'ahs. En het is bekend als de soennah van soebh' of de twee rak'ahs van fadjr.

Islam Question & Awnser 79345

Ga anders naar de imaam en vraag hem om uitleg.

17-12-2006, 20:10

Citaat door Buitenlucht:
Djazak allahoe gairan.

heb nog een vraagje wanneer zeg je iqamaa tis salaat op?





Na de Adhân volgt de Iqâmah, de 2de oproep tot het gebed. Net voor het gebed begint, zegt men het volgende.

2 x Allâhoe Akbar 2 x Allah is de grootste
1 x Asjhadoe La Ilâha Ill Allâh wa Asjhadoe Anna Moehammadan RasoelAllah 1 x Ik getuig dat er geen God is dan Allah en ik getuig dat Mohammed Zijn Boodschapper is
1 x Hayâ 'allâ Salâh, Hayâ 'allal Falâh 1 x Haast je naar het gebed, haast je naar de voorspoed.
2 x Qad qamatis salâh 2 x Het gebed staat op het punt te beginnen.
2 x Allâhoe Akbar 2 x Allah is de grootste
1 x La Ilâha Ill Allah 1 x Er is geen God dan Allah
Tot zover de voorbereiding tot het gebed. Het is ook belangrijk hoeveel Rak'ât (vrije vertaling = eenheden) elk gebed telt, en of je het gebed hardop of zachtop moet reciteren. Daarom hieronder een handige gebedstabel.


Gebedstabel

Gebed Soennah vóór Verplicht gebed Soennah ná
Fadjr (ochtendgebed) 2 2 -
Zoehr (Middag) 4 4 2
'Asr (Namiddag) 4 4 -
Maghrib (zonsondergang) - 3 2
'Isjâ (Nacht) 4 4 2 & 3


Wanneer er hardop of zacht gereciteerd wordt...?
►Fadjr-gebed: Deze bestaat uit 2 verplichte (Fard) rak’ât en wordt hardop gereciteerd.
►Zoehr-gebed: Deze bestaat uit 4 verplichte (Fard) rak’ât en wordt zachtjes gereciteerd.
►’Asr-gebed: Deze bestaat uit 4 verplichte (Fard) rak’ât en wordt zachtjes gereciteerd
►Maghrib-gebed: Deze bestaat uit 3 verplichte (Fard) rak’ât hier worden de eerste 2 rak’ât hardop gereciteerd en de laatste rak’ah wordt zachtjes gereciteerd.
►‘Isjâ-gebed: Deze bestaat uit 4 verplichte (Fard) rak’ât hier worden de eerste 2 rak’ât hardop gereciteerd en de laatste 2 rak'ât worden zachtjes gereciteerd.
Zoals we zien betreft het hardop of zacht reciteren alleen de fard (verplichte) gebeden en niet de Nafilah... (vrijwillige soennah) gebeden, deze worden namelijk allen zacht gereciteerd.
Nu we alle voorbereidingen voor het gebed zijn doorgelopen, komen we toe aan het eigenlijke verrichten van het Gebed.



lieve zuster kijk even op deze site,daar kun je meer vinden insha'Allah
bron: http://groups.msn.com/IslamenMeer/ge...42409775233245


wa ''alaikoem as salam wara'matuLahie ta''ala wabarakatu

17-12-2006, 20:14


nou het is verplicht net als alle andere gebeden,
maar,,, het eenigste wat soenna is bij het laatste gebed (el3isha).
standaard zijn 4 rek3at, maar soenna (extra punten) dan doe je er 2 bij en dan nog eens 1.
nou dat je dat weet doei!!!


en ik ving het egt super dat je bent begonnen.
hoewen zo he?

17-12-2006, 20:19

Citaat door shanice:
Nou nee ukhty,salaat al fajr,de 2 verplichte raka3aat die je bid na de sunnah,bij de eerste raka3a citeer je surat al fatiha,en surat al ikhlaas,en bij de 2e raka3a citeer je weer surat al fatiha en dan ayat al kursi,helaas heb ik even geen bewijs bij de hand,maar vraag het na,je zal insha'Allah hetzelfde te horen krijgen.

wa ''alaikoem as salam wara'matuLahie ta''ala wabarakatu




Ik sluit mij hier ook aan en wat denk ik wat je bedoelt met de 2 raka'aat vóór salaat al fajr is dat er weldegelijk 2 raka'aat is om salaat al fadjr te verrichten naar mijn geweten heette het Soennah Moe'akkadah en die raadde de profeet Sallallahu Alaihi Wa Sallam ten sterkst aan en dan heb je mandoeb, naafilah of moesta'hab die als aanbevolen omgeschreven zijn en waadjib weet je zelf ook wel neem ik aan.

De profeet Sallallahu Alaihi Wa Sallam bad met salaat al fadjr meestal bij de eerste raka'aat Soera Al-Faatiha en Soera Al-Kaafiroen en bij de tweede Raka'aat Soera Al-Faatiha en Soera Al-Ikhlaas bewijs lever ik zo Insha'Allah.

Wa Alaikoem Salaamoe Wa Rahmatullaah Wa Barakatu7oe

17-12-2006, 20:25

Citaat door Walid_A:
Ik sluit mij hier ook aan en wat denk ik wat je bedoelt met de 2 raka'aat vóór salaat al fajr is dat er weldegelijk 2 raka'aat is om salaat al fadjr te verrichten naar mijn geweten heette het Soennah Moe'akkadah en die raadde de profeet Sallallahu Alaihi Wa Sallam ten sterkst aan en dan heb je mandoeb, naafilah of moesta'hab die als aanbevolen omgeschreven zijn en waadjib weet je zelf ook wel neem ik aan.

Wa Alaikoem Salaamoe Wa Rahmatullaah Wa Barakatu7oe





BarakaLaahu fiek

Aisha heeft overgeleverd dat de Profeet zei:
“De twee rakât voor Fadjr zijn beter dan de wereld, en alles erin.” (Muslim)

Daarmee wordt de sunnah rak3atayn bedoeld.


wa ''alaikoem as sala, wara'matuLaahie ta''ala wabarakatu

Pagina's : [1] 2