Bekijk volle/desktop versie : een vraaje



14-12-2006, 09:14
ik wou vragen of het haraam is om als verpleegster te studeren en of het mag om mannen te verzorgen ,omdat je hen ook soms intiem moet verzorgen...

14-12-2006, 09:34


voor zover ik weet mag dat niet,,
omdat je dan zijn "auwrah" ziet
en je mag alleen de auwrah van je eigen man zien


Wa Allahoe a3lem

14-12-2006, 21:19
upppppp

14-12-2006, 21:29
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=1231587

14-12-2006, 21:32


kun je het dan niet voor me opzoekn,of aan wie ik het moet vragen!!!

14-12-2006, 21:46
ja inshaAllah, maar een vraaje:

heb je geen imaam bij jouw in de buurt die het voor jouw kan opzoeken?

14-12-2006, 21:47
ja dat wel,dus aan imam vragen,dank je

en ja ik was vlug aan het tippen,daarmee vraaje

15-12-2006, 04:57

Citaat door bebergeitje:
ik wou vragen of het haraam is om als verpleegster te studeren en of het mag om mannen te verzorgen ,omdat je hen ook soms intiem moet verzorgen...



zelfs bij de doden moet er een witte doek over de 'awra gesplaatst worden (van knie tot navel)en mag je er niet naar kijken en alleen daaronder wassen zelfs bij de doden hoe zit t dan met de levenden ?
Snap je dus het is absoluut niet toegestaan om dat te doen.
[I] Mannen verzorgen mag alleen in UITERST NOODZAKELIJKE SITUATIES WAARBIJ ER ECHTTTTTTTTTTTTTTTT GEEN MANNEN ZIJN DIE DAT KUNNEN DOEN[/I]

15-12-2006, 06:48
Alle Lof is aan Allah.

Als een vrouw vindt dat ze moet werken uit noodzaak, dan is het toegestaan voor haar om buitenshuis te werken, zoals aangegeven is door het feit dat de twee dochters van Shoe’ayb de schapen water gaven, en het verhaal van Asma bint Aboe Bakr die werkte buitenshuis. Als een vrouw een weduwe is met kinderen, en ze geen kostwinner heeft en geen geld ontvangt van de Bayt al-Maal (overheid), dan is het voor haar toegestaan om de kost te verdienen. Hoewel we zeggen dat een vrouw buitenshuis mag werken, zou ze slechts het werk moeten doen om hetgeen wat noodzakelijk voor de onderhoud van haar en haar kinderen. Als een vrouw proffesionele ervaringen heeft die niet iedere vrouw bezit, dan is het toegestaan voor haar om haar beroep buitenshuis uit te oefenen, zolang ze zich houdt aan de voorwaarden die zijn uitgestippeld door de Sharee’ah en de toestemming heeft van haar wettelijke (shar’i) voogd. Het bewijs dat het toegestaan is voor de vrouw om buitenshuis te werken als een specialist in haar gebied als het nodig is, zolang ze zich houdt aan de voorwaarden van de Sharee’ah kan ontleent worden aan het feit dat in de tijd van de Profeet (صلى الله عليه وسل&#1605 vrouwen van middelbare leeftijd de werkende vrouwen bezochten, en dat gespecialiseerde vrouwen (vrouwen)besnijdenis uitvoerden, en hij berispte hen niet daarvoor. Het is ook bekend dat Roefaydah al-Ansaariyyah de gewonden in haar tent verzorgde, die in de moskee was opgezet voor dat doel. Ze was heel erg ervaren in het verzorgen van de zieken en haar werk werd gedaan met de medeweten en expliciete toestemming van de Profeet (صلى الله عليه وسل&#1605. Sa’d ibn Moe’aadh werd naar haar tent gebracht voor behandeling. Dit geeft aan dat het toegestaan is voor een vrouw om haar beroep buitenshuis uit de voeren, en door analogie kunnen we zeggen dat het toegestaan is voor een vrouw om een kliniek buitenshuis te openen voor de behandeling van vrouwen en kinderen. Hierdoor vervult ze haar plicht van de fard kifaayah (gemeenschappelijke verplichting). Zulke klinieken maken het makkelijker voor de zieke vrouwen om naar een vrouwelijke dokter te komen, aangezien ze hun ‘awrah moeten ontbloten voor een mannelijke dokter als ze behandeld moeten worden.

Maar deze concessie is gegeven op voorwaarde dat dit werk haar plichten wegens haar thuissituatie, echtgenoot en kinderen niet aantast, en dat ze de toestemming van haar man heeft, omdat dit haar individuele plichten (fard ‘ayn) zijn, die voorrang hebben om haar verantwoordelijkheden jegens de gemeenschap (fard kifaayah). Als er een conflict is, dan komen haar individuele plichten op de eerste plaats. (zie: al-Moefassal door ‘Abd al-Kariem, 4/272).

Een andere hadeeth die beschrijft dat Moslimvrouwen in het begin van de Islam een beroep uitoefenden is overgeleverd door H’afsah (رضي الله عنه&#1575, (het gaat) over een vrouw die de gewonden verzorgde. al-Bukhaarie (رحمه الل&#1607 heeft overgeleverd in zijn sah’eeh’ dat H’afsah (رضي الله عنه&#1575 zei: “Een vrouw kwam (naar ons) en verbleef in het fort van Bani Khalaf en vertelde ons over haar zus. De echtgenoot van haar zus ging mee met de militaire expedities van de Profeet (صلى الله عليه وسل&#1605. Hij had er twaalf bijgewoont, en zij (haar zus) had hem vergezeld op zes van de twaalf expedities. Ze zei: “We behandelden dat gewonden en verzorgde de zieken...” (Overgeleverd door al-Bukhaarie, 313)

Maar het werk van een vrouw als verpleegster of dokter is gereguleerd door de regels die voorkomen in andere Islamitische tektsten. al-H’aafiz ibn H’aajar (رحمه الل&#1607, noemde een paar van deze voorwaarden, als uitleg op deze h’adeeth:

“Wat we leren van deze h’adeeth is dat het toegestaan is voor een vrouw om een medische behandeling te geven aan een niet-mahram man (iemand aan wie ze niet gerelateerd is), zolang dit bijvoorbeeld de vorm aanneemt van het brengen van medicijnen naar hem of andere vormen van indirecte behandelingen (m.a.w. waarbij geen aanraking of direct contact voorkomt) – behalve in gevallen waar het noodzakelijk is er een geen kans op verleiding is (zoals in een noodsituatie of in het geval van een ramp).”

Als een vrouw in een complete h’ijaab werkt, zonder de mannelijke patient aan de raken, of met hem – op wat voor manier dan ook – alleen te zijn en zolang er geen angst is dat zij voor verleiding zorgt of dat zij verleidt wordt, en ze geen belangrijkere taak verwaarloost, zoals het verzorgen van haar man en haar kinderen, en ze dat toestemming van haar voogd heeft, dan (onder deze voorwaarden) is het toegestaan voor haar om te werken (in dit vakgebied).

In principe zouden de mannen behandeld moeten worden door mannelijke dokters en verplegers, en de vrouwen door vrouwelijke dokters en verpleegsters. Er zou geen gemix moeten zijn tussen de mannen en de vrouwen in de medische verzorging, behalve als het noodzakelijk is en zolang er geen kans op verleiding bestaat.

En Allah weet het ’t beste.

Islam Question & Awnser (286)

Shaykh Moehammed Saalih’ al-Moenadjjied

15-12-2006, 08:18
as Salaam ‘alaykoum wa rahmatollah wa barakatoh,

Beste zuster,

Allereerst wil ik je feliciteren voor je gedrevenheid om religieuze kennis op te doen, zodat je het goede kunt verrichten en het slechte kunt vermeiden, dit is iets wat wij tegenwoordig weinig aantreffen. Moge Allah jouw helpen daarin.

Deze bovenstaande fatwa is (zoals er staat) van Shaykh Moehammad Saalih’ al-Moenadjjied. Als je wilt weten wie hij is kijk dan op: http://www.al-yaqeen.com/vragen/diversen/Munajjid.htm

De Shaykh geeft duidelijk aan dat het haraam is om de mannen intiem te verzorgen. Dit is hetgeen wat de grote geleerde ibn H’ajar duidelijk heeft gemaakt in zijn uitleg op de genoemde h’adeeth.

Als je al reeds bent begonnen met deze studie, raad ik je aan om deze af te breken, aangezien ze hier in Nederland achteloos omgaan met de Wetten van hun Schepper en Onderhouder. Ten eerste zijn de meeste van hun scholen gemixte scholen en ten tweede zijn de meeste (zo niet: al hun) ziekenhuizen gemixte ziekenhuizen.

Ook moet je in veel scholen stages lopen waarbij je een man intiem moet verzorgen. En natuurlijk moet je jezelf ook aan jouw verplichting van de h’ijaab houden. Dit is haast onmogelijk, hier in Nederland.

Als jij jezelf beschermt tegen Zijn Woede, zal Hij voldoende zijn voor jou, zoals Hij zegt:

“En wie Allah vreest, die zal Hij een oplossing geven. En Hij voorziet hem van waar hij het niet verwacht, en (voor) wie op Allah vertrouwt, is Hij voldoende.”

(Soorat at-Talaaq (65):2-3)

Maar indien je vooruitzichten hebt om in een vrouwenkliniek te werken en jouw studie het niet verreist om dat jij je h’ijaab verwaarloost of mannen moet verzorgen op een intieme wijze, dan zie ik niet in waarom het verkeerd is om het door te zetten.

Let wel op dat, indien je getrouwd bent of gaat trouwen, jouw gezin onder jouw hoede staat en dat de verzorging van jouw man en jouw kinderen voorgaat op jouw werk. Werken is de plicht van jouw man en hij moet zorgen dat er genoeg geld binnenkomt. Hij is de kostwinner, en jij hebt het recht dat hij jou kleedt en jou voedt, zoals Allah zegt:

“De mannen zijn toezichthouders over de vrouwen omdat Allah de één boven de ander bevoorrecht heeft en omdat zij van hun eigendommen uitgeven (aan de vrouwen).”

(Soorat an-Nisaa-e (4):34)

Beste zuster, mijn bedoeling was niet om bot over te komen door te zeggen dat je het maar moest vragen aan een Imaam. Maar het zou de gewoonte moeten zijn dat je je vragen stelt aan een Imaam. Let wel op: je hebt een imaam die slechts het gebed leidt en je hebt een Imaam die een taalib ‘ilm (student van kennis) is en die behoor je je vraag te stellen, onder voorwaarde:

- Dat hij bekend staat als een goede onderzoeker naar de regelgevingen.
- Dat hij de weg volgt van al-ahl as-Sunnah wa-l-Djamaa’ah.
- Dat hij bekend staat om zijn taqwa en het vermeiden van twijfelachtige zaken.

Moge Allah jou laten slagen.

Marokko.nl is geen fatwa database, noch zitten er studenten van kennis achter, die antwoord kunnen geven op jou antwoorden, voor zover ik weet.

Iedereen kan je een antwoord geven: de feministen, de modernisten, de shie’a, de aanhangers van de moe’tazilah leerschool en andere dwalende groeperingen binnen de Islam. En er kunnen zelfs filosofen, joden, Christenen, atheïsten, hindoestanen, Boeddisten en andere mensen onder het mom van de Islamitische regelgevingen jou een rechtsuitspraak geven betreffende de zaken van de religie van Allah.

Buiten dat kunnen de vragen voor fitnah zorgen, zie bijvoorbeeld: http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=1184775. Ik kom nog niet zo vaak naar marokko.nl, dus ik weet niet wat er allemaal gebeurd, maar ik zie dat zulke vragen leiden naar fitnah en daarom heb ik ook de andere topic geschreven: Het is haraam...om te praten over Allah zonder kennis.

Als je de vragen van mensen beantwoordt (zonder hen aan te sporen om in het vervolg het te vragen aan de mensen van kennis) dan zullen ze het niet meer vragen aan de mensen met kennis, terwijl dit wel de bedoeling is, zoals Allah zegt:

“Vraag het dan aan de bezitters van kennis, indien jullie het niet weten.”

(Soerat an-Nah’l (16):43)

En daarom zeg ik er ook bij dat je dit zou moeten vragen aan de mensen van kennis.

Beste zuster, help de Zaak van Allah door de mensen door te verwijzen naar de geleerden. Kopiëer desnoods die topic (die ik had gekopiëerd) bij elke halaal/haraam discussie, zodat, inshaAllah, deze smet van onze zuivere religie wordt gewist en de mensen hun kennis zullen vragen bij de mensen van kennis, zodat de mensen niet zullen praten over Allah zonder kennis.

Moge Allah ons leiden en jou helpen bij het vinden van een oplossing.

En Allah weet het ’t beste.