Bekijk volle/desktop versie : Zijn verstandelijk gehandicapten minderwaardig?



Pagina's : [1] 2

03-08-2003, 02:38
Selaam!
Ik ben niet Marokkaans en ook geen moslim. Ik vraag me af hoe Marokkanen omgaan met iemand met een verstandelijke handicap. Ik zeg met nadruk: Verstandelijk en niet Lichamelijk!

Worden verstandelijk gehandicapten gezien als zondig uitschot dat eigenlijk niet mag bestaan?
Worden verstandelijk gehandicapten duidelijk minderwaardig behandeld?
Is de eer van de familie bezoedeld als er een verstandelijk gehandicapt familielid in zit en wordt er veel over zo'n familielid geroddeld?
Krijgt een vrouw de schuld als ze een verstandelijk gehandicapt kind baart en is haar eer dan naar de maan?
Wordt een verstandelijk gehandicapt kind beschouwd als een straf van Allah?
Als iemand met een verstandelijke handicap wil trouwen, wordt hij?zij dan tegengewerkt?
Gelden voor verstandelijk gehandicapten dezelfde regels zoals geen seks voor het huwelijk, ook als hij/zij niet trouwt?
Worden verstandelijk gehandicapten doodgemaakt?

Dit zijn heel veel vragen en het klinkt allemaal erg negatief. Maar ik hoor vanuit de moslimhoek eigenlijk bijna nooit wat over verstandelijk gehandicaptenzorg en daardoor ik heb het gevoel dat de regels van het geloof en de cultuur zo streng zijn dat iedereen die anders is dan normaal wordt uitgesloten.

03-08-2003, 13:44


In het christendom was het vroeger zo dat gedacht werd dat een gehandicapt kind ee straf was van god, een straf op de zonde de ouders zou hebben gepleegd. De ouders zouden hebben gefaald. De islam is te nuchter om zi te zijn. een Gehandicapt kind, hetzij geestelijk hetzij lichemlijk zou je als ieder ander kind moeten koesteren. Bij ons wordt he dan niet gezien als de ouders gefaald zouden hebben. Daar is helemaal geen sprake van. In de islam is het ook zo dat een gehandicapte persoon rechtstreeks naar de hemel gaat, ondanks zijn fouten (wil niet zeggen dat pa en ma hem of haar niet moet behoeden van de zondes)
Dus nee een gehandicapt kind wordt bij ons niet gezien als een fout, een mislukt wezen, iets dat in de weg zit, maar een kado een schat van Allah

Ik heb in mijn omgeving best wel veel vriendinnen die een gehandicapt lid hebbn in de familie en ik oet je eerlijk zeggen , de manier waarop ze van die kinderen houden is gewoon heerlijk om te zien. Het is echt prachtig hoe ze hen opvoeden en tijd in ze steken. Dat is iets heel anders dan ze in 1 of ander tehuis stopppen

07-08-2003, 12:39
goed gezegd meid!!!! Ik heb ook een handicapte vriendin alleen zij is lichamelijk maar haar ouders beschouwen haar gewoon als hun dochter niks meer en niks minder!!!!

07-08-2003, 14:31
Helemaal gelijk meiden, gehandicapten kinderen worden in de Islam gelijk behandeld soms zelfs meer dan een gezonde kind

08-08-2003, 21:30


En zo hoort het ook. Het leven is vaak al zwaar genoeg voor een gezond kind!

09-08-2003, 17:05
Dank jullie wel voor jullie reacties, ik heb nog een vraag voor jullie. Hoe vinden jullie dat Westerlingen (Nederlanders) omgaan met gehandicapten?

Verder stel ik de vragen uit mijn topic nog eens, maar dan over lichamelijk gehandicapten.

11-08-2003, 11:49
mijn neefje is ook gehandicapt het sindroom van douwn(weet niet hoe je het schrijft een mongoltje dus) ik hou zo veel van hem hij is echt een schatje!!! hij is 7 jaar maar hij merkt nu al dat hij anders is dan andere kinderen dat vind ik wel erg.maar ik behandel hem als een klein prinsje maar dat komt gewoon omdat hij bart is(zo heet hij) en niet omdat hij toevallig een handicap heeft

11-08-2003, 12:10
mijn neefje is ondanks overleden (allah ie rahmoe). Hij was verstandelijk gehandicapt. Ik heb nooit gezien dat hij naar of rot werd behandeld.l Hij kreeg alle aandacht en het is nooit als een mislukkeling of fout kind gezien.

Hoe ik vind hoe westerlingen hun gehandicapt kind behandelen? want ik heel goed vind is dat hier veel meer projecten zijn of baantjes voor gehandicapten zodat ze voelen dat ze belangrijk zijn in de maatschappij. Wat ik minder vind is dat ze soms een paar dagen (of soms gewoon voor altijd) in tehuizen worden gestopt omdat de ouders het te moeilijk vinden om ze op te voeden of te druk hebben met hun carriere.
Elk kind is een cadeau van Allah en zolang hij/zij goed kan functioneren en niet in levensgevaar is, vind ik dat je er voor moet kunnen zorgen en er het beste uit moet halen!

11-08-2003, 22:21

Citaat:
Origineel gepost door Princess001
mijn neefje is ondanks overleden (allah ie rahmoe). Hij was verstandelijk gehandicapt. Ik heb nooit gezien dat hij naar of rot werd behandeld.l Hij kreeg alle aandacht en het is nooit als een mislukkeling of fout kind gezien.

Hoe ik vind hoe westerlingen hun gehandicapt kind behandelen? want ik heel goed vind is dat hier veel meer projecten zijn of baantjes voor gehandicapten zodat ze voelen dat ze belangrijk zijn in de maatschappij. Wat ik minder vind is dat ze soms een paar dagen (of soms gewoon voor altijd) in tehuizen worden gestopt omdat de ouders het te moeilijk vinden om ze op te voeden of te druk hebben met hun carriere.
Elk kind is een cadeau van Allah en zolang hij/zij goed kan functioneren en niet in levensgevaar is, vind ik dat je er voor moet kunnen zorgen en er het beste uit moet halen!
i

ik vind dat je voor een groot deel gelijk hebt, alleen over die tehuizen ik vind dat wij daar niet over kunnen oordelen. mijn tante heeft 5 kinderen 1 heeft er dus een handicap die loopt steeds weg en 1keer was hij op de snel weg gevonden geloof me ze let wel op enzo...maar als je vijf kinderen hebt twee die adhd hebben en 1 met het sindroom van douwn dat is het heel moeilijk ze zegt zelf ik ga door tot het einde maar er komt een dag dat ik gewoon letterlijk niet meer kan en dan zou helaas 1 van mijn kinderen naar een tehuis moeten. dat wil niet zeggen dat je je kinderen dan laat stikken maar soms gaat het echt niet meer dus hier moeten we wel mee uit kijken om zomaar te oordelen

12-08-2003, 23:35
Hey meiden!
Ik ben blij dat jullie reageerden. Ik ben daar heel blij om. Wat die tehuizen betreft, je kunt inderdaad niet al te snel oordelen (zoals Shafia zegt) Als het echt te zwaar wordt en je te weinig van de handicap van je kind weet om er zelf voor te kunnen zorgen is het handig om hulp in te roepen. Het is ook heus niet altijd per definitie zo dat de ouders nooit meer naar het kind omkijken. Maar als ik heel eerlijk ben voel ik vaak wel een steek van woede en medelijden als ik hoor over kinderen die in een tehuis wonen dus ik ben het als ik heeeel eerlijk ben eigenlijk toch meer eens met Princess001. Er zijn helaas mensen die hun kinderen in een tehuis onderbrengen omdat ze ze niet kunnen opvoeden of carriëre willen maken. Zo zijn er helaas ook mensen die het kind in een tehuis stoppen, het contact verbreken en misschien zelfs het bestaan van het kind verzwijgen! Een betere tussenweg zou ik vinden dat er deskundig iemand de ouders en het kind dagelijks begeleidt zodat een kind toch thuis kan opgroeien en dat een kind naar dagbehandelingscentra gaat om andere kinderen te ontmoeten en 's nachts thuis slaapt. Wat vinden jullie daarvan?

Nu heb ik een paar nieuwe vragen voor jullie: Zijn er in Marokko ook tehuizen voor verstandelijk of lichamelijk gehandicapten of krijgen ouders wel eens hulp bij de opvoeding?

Hoe gaan Marokkanen om met spastische mensen?
We hebben het tot nu toe steeds over kinderen. Maar hoe gaan Marokkanen om met volwassenen met een handicap? Kunnen deze mensen ook trouwen of zijn ze per definitie onhuwbaar?

Gaan mensen anders om met gehandicapte vrouwen dan met gehandicapte mannen?
Willen mannen wel voor een gehandicapte vrouw zorgen?

Ik vraag dit allemaal omdat ik een verhaal wil schrijven over een Marokkaans meisje met een handicap dat totaal niet wordt geaccepteerd door familie en omgeving. Het wordt een Marokkaanse omdat er al zoveel verhalen over Westerse gehandicapten zijn dat ik het niet orgineel genoeg vind om daarover te schrijven. Ik weet nog niet precies of de handicap lichamelijk of verstandelijk wordt. Maar ik moet van te voren dan natuurlijk wel weten hoe de werkelijkheid in elkaar zit. Het verhaal wordt wel fictief, maar het moet geen onzin worden!
xxx Dylaker

13-08-2003, 12:21
ik wens je veel suc6 ik ben pas 1 keer in marokko geweest dus ik kan daar niet echt over oordelen als zag ik wel dat mensen in marokko goed omgaan met gehandicapte kinderen. ik heb ook veel diensmeisjes met een handicap gezien.

14-08-2003, 02:12
Dienstmeisjes? Wat voor dienstmeisjes? ik ga je nu iets heel brutaals vragen. Het is niet mijn bedoeling om te kwetsen, maar ik wil het wel graag weten. Zijn die meisjes slavinnen? Worden ze betaald voor hun diensten?

Ik ga pas over een tijdje met het verhaal beginnen omdat ik 30 Augustus naar Italië ga en waarschijnlijk ga ik ook ergens in die periode verhuizen. Maar eigenlijk zou ik er het liefst in September mee beginnen.

Ik vind het overigens een beetje raar dat er niet meer mensen op mijn vraag reageren. Zijn er dan zo weinig (Marokkaanse) mensen die stilstaan bij zo'n onderwerp als dit? Dat zou ik jammer vinden. Bovendien krijg ik dan een nog beter beeld van Marokkanen en gehandicapten.

Degenen die tot nu toe gereageerd hebben nogmaals heel erg bedankt!
xxxxx Dylaker

15-08-2003, 14:01


nee integendeel. maar omdat gehandicapte vrouwen daar niet aan werk komen (veel mensen trouwens niet) en vaak hebben ze geen ouders of (overleden ofzo) en dan nemen ze haar in huis in ruil dat ze wat in het huis houden doet en daar krijgt ze geld voor en geloof me die meisjes worden goed behandeld (wat ik heb gezien)

02-09-2003, 21:00
ik heb zelf ook een broer die verstandelijk gehandicapt is en nou zeg hij word verwent door iedereeen en krijgt het meeste aandacht maar mensen hier voeden ze die kinderen misschien wel normaal op maar in marokko worden ze opgesloten zegma schaamte voor hun ja ik heb het gezien maarja

04-10-2003, 01:28
Aha, men schaamt zich er dus wel degelijk voor dat ze een verstandelijk gehandicapt iemand in de familie hebben!

Pagina's : [1] 2