Medinah_2006
06-12-2006, 11:31
Salaam 3alaikoum,
Ik zal inchallah alles wat ik aan info heb over Salat Istichara hier neerzetten ben ik iets vergeten plaats neer inchallah
Het Istikhaarah gebed is een Sunnah die de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) voorgeschreven heeft voor een ieder die iets wil doen maar erover twijfelt. De bespreking van het Istikhaarah gebed omvat acht punten:
1. Definitie
In het Arabisch betekent Istikhaarah leiding zoeken om ergens een beslissing over te nemen. In het Arabisch zegt men “Istakhir Allaha yakhir laka” (Zoek leiding van Allah en Hij zal jou leiden (naar de juiste beslissing). In termen van de shari’ah betekent Istikharah leiding zoeken (naar de juiste beslissing), m.a.w. leiding zoeken naar datgene waarvan Allah weet dat het de beste en meest geschikte keuze is, door middel van het gebed of de du’aa die overgeleverd zijn betreffende Istikhaarah.
2. Regel
De geleerden zijn unaniem overeengekomen dat Istikhaarah Sunnah is. Het bewijs dat het voorgeschreven is, is de hadith overgeleverd door al-Bukhaari van Jaabir (radiAllahu ‘anhu) die zei:
“De Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) leerde zijn metgezellen om in alle kwesties Istikhaarah te verrichten, net zoals hij hen de soerahs van de Qur’aan leerde. Hij zei: ‘Als één van jullie nadenkt over een beslissing die hij moet maken, laat hem dan twee rak’ahs van het niet-verplichte gebed verrichten en dan zeggen:
“Allahumma inni astakhiruka bi ‘ilmika wa astaqdiruka bi qudratika wa as’aluka min fadlika’l-adhim, fa innaka taqdiru wa laa aqdir, wa ta’lamu wa laa a’lam, wa anta ‘allaam al-ghuyub. Allahumma in kunta ta’lamu anna haadha’l-amra (dan moet de kwestie bij naam genoemd worden) khayran li fi ‘aajil amri wa aajilihi (of: fi dini wa ma’aashi wa ‘aaqibati amri) faqdurhu li wa yassirhu li thumma baarik li fihi. Allahumma wa in kunta ta’lamu annahu sharrun li fi dini wa ma’aashi wa ‘aaqibati amri (of: fi ‘aajili amri wa aajilihi) fasrifni ‘anhu [wasrafhu ‘anni] waqdur li al-khayr haythu kaana thumma radini bihi”
(O Allah, ik zoek Uw leiding in Uw kennis, en ik zoek kracht van Uw macht en ik vraag U om Uw grote gunst. U hebt macht, en ik heb geen macht. En U weet, en ik weet niet. En U bent de Kenner van onwaarneembare zaken. O Allah, als U weet dat deze zaak (dan moet het bij naam genoemd worden) goed voor mij is zowel in deze wereld als in het Hiernamaals (of: in mijn religie, mijn levensonderhoud en mijn zaken), bepaal het dan voor mij, maak het gemakkelijk voor mij en zegen het voor mij. En als U weet dat het slecht is voor mij en voor mijn geloof, mijn levensonderhoud en mijn zaken (of: voor mij zowel in deze wereld als in de volgende), weerhoudt mij er dan van [en houdt het van mij vandaan] en bepaal het goede voor mij, waar het ook mag zijn, en maak mij er tevreden mee.)
Overgeleverd door al-Bukhaari op verschillende plaatsen in zijn Sahih (1166).
3. De wijsheid achter het voorschrift
De reden waarom Istikhaarah is voorgeschreven, is dat het overgave aan het gebod van Allah is en een praktische demonstratie dat men geen macht en geen kracht over zichzelf heeft. Het betekent dat je je tot Allah richt en er naar streeft om de goedheid van deze wereld en van het Hiernamaals te combineren. Om dat te bereiken, moet men aan de deur van de Koning, Allah de Verhevene, kloppen en niets is profijtvoller in dit verband dan salaah (gebed) en du’aa (smeekbede) want dit omvat het vereren van Allah, het prijzen van Hem en het uiten van de behoefte aan Hem. Na het bidden van Istikhaarah moet de persoon doen wat volgens zijn gevoel het beste is.
4. Redenen voor Istikhaarah
In welke omstandigheden zou men Istikhaarah moeten bidden? De vier madhhabs zijn overeengekomen dat Istikhaarah voorgeschreven is in gevallen waarin een persoon niet de juiste keuze weet te maken. In gevallen waarin het bekend is of iets goed of slecht is, zoals handelingen van aanbidding, het verrichten van goede daden, zonden of slechte handelingen, is het niet nodig om Istikhaarah te bidden. Maar als een persoon het juiste moment te weten wil komen om iets te doen, of hij bijvoorbeeld dit jaar op Hadj moet gaan of dat hij wel of niet met een bepaalde persoon moet gaan, dan kan hij Istikhaarah bidden. Maar er is geen ruimte voor Istikhaarah als het aankomt op zaken die verplicht, haram of makroeh zijn. Istikhaarah heeft te maken met dingen die aangeraden of toegestaan zijn. Istikhaarah is niet doorgaans vereist met betrekking tot dingen die aangeraden zijn maar het zou verricht moeten worden in gevallen waarin een conflict is, m.a.w. wanneer persoon een keus uit twee dingen heeft en moet beslissen met welke hij zal beginnen of welke hij niet moet doen. Wat dingen die toegestaan zijn betreft, kan hij Istikhaarah regelmatig bidden.
5. Wanneer moet hij beginnen met het bidden van Istikhaarah?
De persoon die Istikhaarah wil bidden, zou onbevooroordeeld moeten zijn en nog geen beslissing gemaakt moeten hebben. De zin ‘Als één van jullie nadenkt’ wijst erop dat Istikhaarah gebeden moet worden wanneer men over de kwestie na begint te denken. Dan zal het goede door de zegening van gebed en du’aa duidelijk aan hem worden, in tegenstelling tot het geval waarin het idee al geworteld is en zijn beslissing om het te doen sterk is. Dan zal zijn neiging hem leiden en is er de vrees dat wijsheid niet de overhand zal krijgen omdat hij geneigd is om datgene te doen wat hij reeds besloten heeft om te doen. Het kan zijn dat er hier met nadenken beslissen bedoeld wordt, want een voorbijgaande gedachte is niet van belang. Een persoon zou geen Istikhaarah moeten bidden, behalve wanneer hij besloten heeft om iets te doen maar er geen sterke neiging toe heeft. Als een persoon Istikhaarah zou bidden voor elke gedachte die hem te binnen schiet, dan zou hij nooit stoppen en hij zou al zijn tijd verspillen door dat te doen.
6. Anderen raadplegen voor het bidden van Istikhaarah
Al-Nawawi heeft gezegd: Het is mustahabb om voor het bidden van Istikhaarah iemand te raadplegen waarvan je weet dat hij oprecht en betrokken is en dat hij ervaring heeft, en dat hij betrouwbaar is met betrekking tot zijn religieuze toewijding en kennis. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
“en raadpleeg hen bij de zaak” [Aal ‘Imraan 3:159]
7. Wat moet er gereciteerd worden in Salaat al-Istikhaarah
Er zijn drie meningen over wat er gereciteerd moet worden in Salaat al-Istikhaarah:
a. De Hanafi’s, Maliki’s en Shaafa’is hebben gezegd dat het mustahabb is om na het reciteren van al-Fatihah “Qul ya ayyuha’l –kafirun” in de eerste rak’ah te reciteren en “Qul huwa Allahu ahad” in de tweede. Al-Nawawi heeft in zijn uitleg van de reden daarvoor gezegd: Het is gepast om deze in het gebed te reciteren en oprechtheid te tonen en te laten zien dat je jouw zaken aan Allah overlaat. Ze hebben gezegd dat het ook toegestaan is om andere verzen van de Qur’aan toe te voegen waarvan de context verwijst naar het idee van het maken van een keuze of een beslissing.
b. Sommige van de Salaf hebben gezegd dat het goed is om na het reciteren van al-Fatihah in het Istikhaarah gebed, de volgende verzen in de eerste rak’ah toe te voegen:
”En jouw Heer schept wat Hij wil en Hij verkiest (wie Hij wil). Het is niet aan hen om te kiezen. Heilig is Allah en Verheven boven wat zij aan deelgenoten (aan Hem) toekennen.
En jouw Heer weet wat hun harten verbergen en wat zij openlijk doen.
En Hij is Allah, er is geen god dan Hij. Aan Hem behoort alle lof, in deze wereld en in het Hiernamaals, en aan Hem behoort het oordeel en tot Hem zullen jullie teruggekeerd worden.” [al-Qasas 28:68-70 – interpretatie van de betekenis]
En het volgende vers in de tweede rak’ah:
”En het past een gelovige man en een gelovige vrouw niet, wanneer Allah en Zijn Boodschapper een zaak hebben besloten, om een andere keuze te maken in hun zaak. En wie Allah en Zijn Boodschapper niet gehoorzaamt: waarlijk, hij verkeert in duidelijke dwaling.” [al-Ahzab 33:36 – interpretatie van de betekenis]
c. De Hanbali’s en sommige van de fuqaha’ hebben niet gezegd dat er specifieke verzen gereciteerd moeten worden in het Istikhaarah gebed.
8. Wanneer Istikhaarah gebeden moet worden
De Hanafi’s, Maliki’s, Shaafa’is en Hanbali’s hebben verklaard dat de du’aa onmiddellijk na het gebed gereciteerd moet worden. Dit is in overeenstemming met wat er in de hadith staat die overgeleverd is van de Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam). Zie al-Mawsu’ah al-Fiqhiyyah, deel 3, blz. 241.
Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah heeft in al-Fataawa al-Kubra gezegd: Deel 2, blz. 265, Vraag betreffende Du’aa al-Istikhaarah: moet deze du’aa tijdens de salaah (het gebed) gereciteerd worden of na het zeggen van de salaam? Het antwoord is dat het toegestaan is om de du’aa van Istikhaarah voor of na de salaam te reciteren, of je nou salaat al-Istikhaarah bidt of een ander gebed. Du’aa reciteren voor de salaam is verkieslijk aangezien de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) veel du’aa reciteerde voor de salaam en de aanbidder is voor het zeggen van de salaam nog in een staat van gebed dus is het beter om de du’aa dan te reciteren.
En Allah weet het het beste
Ik zal inchallah alles wat ik aan info heb over Salat Istichara hier neerzetten ben ik iets vergeten plaats neer inchallah
Het Istikhaarah gebed is een Sunnah die de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) voorgeschreven heeft voor een ieder die iets wil doen maar erover twijfelt. De bespreking van het Istikhaarah gebed omvat acht punten:
1. Definitie
In het Arabisch betekent Istikhaarah leiding zoeken om ergens een beslissing over te nemen. In het Arabisch zegt men “Istakhir Allaha yakhir laka” (Zoek leiding van Allah en Hij zal jou leiden (naar de juiste beslissing). In termen van de shari’ah betekent Istikharah leiding zoeken (naar de juiste beslissing), m.a.w. leiding zoeken naar datgene waarvan Allah weet dat het de beste en meest geschikte keuze is, door middel van het gebed of de du’aa die overgeleverd zijn betreffende Istikhaarah.
2. Regel
De geleerden zijn unaniem overeengekomen dat Istikhaarah Sunnah is. Het bewijs dat het voorgeschreven is, is de hadith overgeleverd door al-Bukhaari van Jaabir (radiAllahu ‘anhu) die zei:
“De Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) leerde zijn metgezellen om in alle kwesties Istikhaarah te verrichten, net zoals hij hen de soerahs van de Qur’aan leerde. Hij zei: ‘Als één van jullie nadenkt over een beslissing die hij moet maken, laat hem dan twee rak’ahs van het niet-verplichte gebed verrichten en dan zeggen:
“Allahumma inni astakhiruka bi ‘ilmika wa astaqdiruka bi qudratika wa as’aluka min fadlika’l-adhim, fa innaka taqdiru wa laa aqdir, wa ta’lamu wa laa a’lam, wa anta ‘allaam al-ghuyub. Allahumma in kunta ta’lamu anna haadha’l-amra (dan moet de kwestie bij naam genoemd worden) khayran li fi ‘aajil amri wa aajilihi (of: fi dini wa ma’aashi wa ‘aaqibati amri) faqdurhu li wa yassirhu li thumma baarik li fihi. Allahumma wa in kunta ta’lamu annahu sharrun li fi dini wa ma’aashi wa ‘aaqibati amri (of: fi ‘aajili amri wa aajilihi) fasrifni ‘anhu [wasrafhu ‘anni] waqdur li al-khayr haythu kaana thumma radini bihi”
(O Allah, ik zoek Uw leiding in Uw kennis, en ik zoek kracht van Uw macht en ik vraag U om Uw grote gunst. U hebt macht, en ik heb geen macht. En U weet, en ik weet niet. En U bent de Kenner van onwaarneembare zaken. O Allah, als U weet dat deze zaak (dan moet het bij naam genoemd worden) goed voor mij is zowel in deze wereld als in het Hiernamaals (of: in mijn religie, mijn levensonderhoud en mijn zaken), bepaal het dan voor mij, maak het gemakkelijk voor mij en zegen het voor mij. En als U weet dat het slecht is voor mij en voor mijn geloof, mijn levensonderhoud en mijn zaken (of: voor mij zowel in deze wereld als in de volgende), weerhoudt mij er dan van [en houdt het van mij vandaan] en bepaal het goede voor mij, waar het ook mag zijn, en maak mij er tevreden mee.)
Overgeleverd door al-Bukhaari op verschillende plaatsen in zijn Sahih (1166).
3. De wijsheid achter het voorschrift
De reden waarom Istikhaarah is voorgeschreven, is dat het overgave aan het gebod van Allah is en een praktische demonstratie dat men geen macht en geen kracht over zichzelf heeft. Het betekent dat je je tot Allah richt en er naar streeft om de goedheid van deze wereld en van het Hiernamaals te combineren. Om dat te bereiken, moet men aan de deur van de Koning, Allah de Verhevene, kloppen en niets is profijtvoller in dit verband dan salaah (gebed) en du’aa (smeekbede) want dit omvat het vereren van Allah, het prijzen van Hem en het uiten van de behoefte aan Hem. Na het bidden van Istikhaarah moet de persoon doen wat volgens zijn gevoel het beste is.
4. Redenen voor Istikhaarah
In welke omstandigheden zou men Istikhaarah moeten bidden? De vier madhhabs zijn overeengekomen dat Istikhaarah voorgeschreven is in gevallen waarin een persoon niet de juiste keuze weet te maken. In gevallen waarin het bekend is of iets goed of slecht is, zoals handelingen van aanbidding, het verrichten van goede daden, zonden of slechte handelingen, is het niet nodig om Istikhaarah te bidden. Maar als een persoon het juiste moment te weten wil komen om iets te doen, of hij bijvoorbeeld dit jaar op Hadj moet gaan of dat hij wel of niet met een bepaalde persoon moet gaan, dan kan hij Istikhaarah bidden. Maar er is geen ruimte voor Istikhaarah als het aankomt op zaken die verplicht, haram of makroeh zijn. Istikhaarah heeft te maken met dingen die aangeraden of toegestaan zijn. Istikhaarah is niet doorgaans vereist met betrekking tot dingen die aangeraden zijn maar het zou verricht moeten worden in gevallen waarin een conflict is, m.a.w. wanneer persoon een keus uit twee dingen heeft en moet beslissen met welke hij zal beginnen of welke hij niet moet doen. Wat dingen die toegestaan zijn betreft, kan hij Istikhaarah regelmatig bidden.
5. Wanneer moet hij beginnen met het bidden van Istikhaarah?
De persoon die Istikhaarah wil bidden, zou onbevooroordeeld moeten zijn en nog geen beslissing gemaakt moeten hebben. De zin ‘Als één van jullie nadenkt’ wijst erop dat Istikhaarah gebeden moet worden wanneer men over de kwestie na begint te denken. Dan zal het goede door de zegening van gebed en du’aa duidelijk aan hem worden, in tegenstelling tot het geval waarin het idee al geworteld is en zijn beslissing om het te doen sterk is. Dan zal zijn neiging hem leiden en is er de vrees dat wijsheid niet de overhand zal krijgen omdat hij geneigd is om datgene te doen wat hij reeds besloten heeft om te doen. Het kan zijn dat er hier met nadenken beslissen bedoeld wordt, want een voorbijgaande gedachte is niet van belang. Een persoon zou geen Istikhaarah moeten bidden, behalve wanneer hij besloten heeft om iets te doen maar er geen sterke neiging toe heeft. Als een persoon Istikhaarah zou bidden voor elke gedachte die hem te binnen schiet, dan zou hij nooit stoppen en hij zou al zijn tijd verspillen door dat te doen.
6. Anderen raadplegen voor het bidden van Istikhaarah
Al-Nawawi heeft gezegd: Het is mustahabb om voor het bidden van Istikhaarah iemand te raadplegen waarvan je weet dat hij oprecht en betrokken is en dat hij ervaring heeft, en dat hij betrouwbaar is met betrekking tot zijn religieuze toewijding en kennis. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
“en raadpleeg hen bij de zaak” [Aal ‘Imraan 3:159]
7. Wat moet er gereciteerd worden in Salaat al-Istikhaarah
Er zijn drie meningen over wat er gereciteerd moet worden in Salaat al-Istikhaarah:
a. De Hanafi’s, Maliki’s en Shaafa’is hebben gezegd dat het mustahabb is om na het reciteren van al-Fatihah “Qul ya ayyuha’l –kafirun” in de eerste rak’ah te reciteren en “Qul huwa Allahu ahad” in de tweede. Al-Nawawi heeft in zijn uitleg van de reden daarvoor gezegd: Het is gepast om deze in het gebed te reciteren en oprechtheid te tonen en te laten zien dat je jouw zaken aan Allah overlaat. Ze hebben gezegd dat het ook toegestaan is om andere verzen van de Qur’aan toe te voegen waarvan de context verwijst naar het idee van het maken van een keuze of een beslissing.
b. Sommige van de Salaf hebben gezegd dat het goed is om na het reciteren van al-Fatihah in het Istikhaarah gebed, de volgende verzen in de eerste rak’ah toe te voegen:
”En jouw Heer schept wat Hij wil en Hij verkiest (wie Hij wil). Het is niet aan hen om te kiezen. Heilig is Allah en Verheven boven wat zij aan deelgenoten (aan Hem) toekennen.
En jouw Heer weet wat hun harten verbergen en wat zij openlijk doen.
En Hij is Allah, er is geen god dan Hij. Aan Hem behoort alle lof, in deze wereld en in het Hiernamaals, en aan Hem behoort het oordeel en tot Hem zullen jullie teruggekeerd worden.” [al-Qasas 28:68-70 – interpretatie van de betekenis]
En het volgende vers in de tweede rak’ah:
”En het past een gelovige man en een gelovige vrouw niet, wanneer Allah en Zijn Boodschapper een zaak hebben besloten, om een andere keuze te maken in hun zaak. En wie Allah en Zijn Boodschapper niet gehoorzaamt: waarlijk, hij verkeert in duidelijke dwaling.” [al-Ahzab 33:36 – interpretatie van de betekenis]
c. De Hanbali’s en sommige van de fuqaha’ hebben niet gezegd dat er specifieke verzen gereciteerd moeten worden in het Istikhaarah gebed.
8. Wanneer Istikhaarah gebeden moet worden
De Hanafi’s, Maliki’s, Shaafa’is en Hanbali’s hebben verklaard dat de du’aa onmiddellijk na het gebed gereciteerd moet worden. Dit is in overeenstemming met wat er in de hadith staat die overgeleverd is van de Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam). Zie al-Mawsu’ah al-Fiqhiyyah, deel 3, blz. 241.
Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah heeft in al-Fataawa al-Kubra gezegd: Deel 2, blz. 265, Vraag betreffende Du’aa al-Istikhaarah: moet deze du’aa tijdens de salaah (het gebed) gereciteerd worden of na het zeggen van de salaam? Het antwoord is dat het toegestaan is om de du’aa van Istikhaarah voor of na de salaam te reciteren, of je nou salaat al-Istikhaarah bidt of een ander gebed. Du’aa reciteren voor de salaam is verkieslijk aangezien de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) veel du’aa reciteerde voor de salaam en de aanbidder is voor het zeggen van de salaam nog in een staat van gebed dus is het beter om de du’aa dan te reciteren.
En Allah weet het het beste