Ikvergaarkennis
05-12-2006, 20:56
Sihr (magie) en zijn soorten
Sihr is een ernstige misdaad en is één van de soorten kufr. Het is één van de dingen waarmee de mensen zijn getest, in het verleden en in het heden, onder de naties van het verleden, tijdens de Jaahiliyyah en in deze ummah.
Hoe meer onwetendheid toeneemt, hoe minder kennis en voorlichting van geloof er is, hoe minder aandacht de autoriteiten aan deze kwestie besteden – hoe meer de beoefenaars van sihr en bedrog toenemen en over het land verspreiden om de rijkdom van mensen af te nemen en te verwarren.
Wanneer kennis heerst, het geloof toeneemt en de islamitische autoriteiten krachtig zijn, neemt het aantal van deze kwade mensen af en ze verhuizen van het ene land naar het ander, op zoek naar een plaats waar hun valsheid goedgekeurd zal worden en zij hun bedrog en corruptie voort kunnen zetten.
De Qur’aan en Sunnah hebben de soorten sihr en de regels ervoor beschreven.
Sihr wordt zo genoemd omdat de middelen verborgen of geheim zijn en omdat de beoefenaars van sihr in het geheim handelen, wat hen toelaat om illusies uit te voeren om de mensen te verwarren en hun ogen te bedriegen en om hen schade toe te brengen of hun geld te stelen enz. op een gesloten manier zodat in de meeste gevallen niemand realiseert wat er gebeurt.
Daarom wordt het laatste deel van de nacht sahar genoemd, omdat de mensen aan het eind van de nacht onbewust zijn. De longen worden ook sahr genoemd omdat ze in het lichaam verborgen zitten.
Volgens de shari’ah is de betekenis van sihr wat de magiërs doen om mensen te misleiden en verwarren zodat degene die kijkt denkt dat het echt is terwijl dit in feite niet zo is. Zoals Allah zegt betreffende de magiërs van Farao (interpretatie van de betekenis):
Zij zeiden: "O Mozes, werpt gij of zullen wij de eersten zijn om te werpen?"
Hij zeide: "Neen, werpt gij." Dan ziet, het scheen hem wegens hun toverkunst toe dat hun koorden en staven zich voortbewogen.
En Mozes sloeg de angst om het hart.
Wij zeiden: "Vrees niet, want gij zijt de overwinnaar. Werp hetgeen in uw rechter hand is; het zal wat zij hebben voortgebracht verslinden, want hetgeen zij hebben gemaakt is slechts toverkunst. En een tovenaar slaagt nooit waar hij ook moge komen." {Ta-Ha 20:65-69}
Sihr kan betrekking hebben op dingen die de magiër doet wanneer hij knopen maakt waar hij op blaast, waar naar verwezen wordt in de Qur’aan (interpretatie van de betekenis):
En tegen het kwade van degenen die vaste banden door boze inblazingen willen ontbinden. {al-Falaq 113:4}
En het kan betrekking hebben op dingen die ze door middel van de shayaateen (duivels) kunnen doen, dingen die iemands verstand kunnen beïnvloeden of hem zoek kunnen maken; ze kunnen verdeeldheid tussen een man en zijn vrouw veroorzaken waardoor zij lelijk wordt in zijn ogen of waardoor zij haar man gaat haten. Dit is kufr zoals de Qur’aan stelt. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
En zij volgen dezelfde weg, die de duivels volgden tegen de regering van Salomo - en Salomo was niet ongelovig, maar ongelovig waren de duivels en zij leerden de mensen leugen en bedrog. {al-Baqarah 2:102}
Allah vertelt ons dat zij (de shayaateen) kufr begingen door de mensen magie te leren. Dan zegt Hij (interpretatie van de betekenis):
En (zij handelen naar) hetgeen aan de twee engelen, Haroet en Maroet, te Babylon was geopenbaard. Maar deze beiden leerden niemand, voordat zij hadden gezegd: "Wij zijn slechts een beproeving; weest daarom niet ongelovig". {al-Baqarah 2:102}
Dan zegt Allah (interpretatie van de betekenis):
Zo leren zij (de mensen) van hen datgene waarmede zij een geschil maken tussen een man en zijn vrouw, maar zij schaden er niemand mede, tenzij door Allah’s bevel. {al-Baqarah 2:102}
Dit wil zeggen: deze magie en elk letsel dat eruit voorvloeit is onderworpen aan de verordening en wil van Allah, want onze Heer kan door niets overweldigd worden en niets kan in Zijn Heerschappij gebeuren tegen Zijn Wil.
Niets in deze wereld of in het hiernamaals gebeurt behalve door Zijn verordening en Zijn grote wijsheid, zoals Hij wil. Dus sommige mensen worden getest door sihr en andere worden getest door ziekte of door dood…enz. Allah is Wijs in alles wat Hij wil en verordent en in alles wat Hij voorschrijft aan Zijn slaven. Daarom zegt Allah (interpretatie van de betekenis)”
…maar zij schaden er niemand mede, tenzij door Allah’s bevel. {al-Baqarah 2:102}
Dit wil zeggen: door Zijn universele (kawni) wil en verordening, niet door Zijn wetgevende (shar’i) wil [Hij wil dat het gebeurt maar Hij legt het niet op en wordt niet tevreden gesteld door dergelijke acties].
Want de shari’ah staat dergelijke dingen niet toe, het verbiedt hen namelijk, maar door Zijn universele bevel, weet Hij reeds en heeft Hij reeds verordend dat die en die sihr zal uitoefenen en dat die en die door sihr beïnvloed zal worden, net zoals Hij reeds weet en verordend heeft dat die en die vermoord zal worden of door een bepaalde ziekte getroffen zal worden of in een bepaald land zal sterven en een bepaalde voorziening zal ontvangen of rijk of slecht zal zijn. Dat alles gebeurt door de wil en verordening van Allah, zoals Hij zegt (interpretatie van de betekenis):
Voorwaar, Wij hebben alles naar maat geschapen. {al-Qamar 54:49}
Er gebeurt geen ongeluk op aarde of aan uzelf zonder dat het is opgetekend in het Boek (Al Lawh Al Mahfooz) voordat Wij het openbaren. Voorzeker - dat is gemakkelijk voor Allah. {al-Hadeed 57:22}
Het kwaad dat door de handen van de magiërs of anderen komt, gebeurt niet omdat onze Heer onwetend is, want Hij weet alle dingen en niets is verborgen voor Hem, zoals Hij zegt (interpretatie van de betekenis):
Allah is de Oerkenner van alle dingen. {al-Anfaal 8:75}
…opdat gij moogt weten dat Allah macht heeft over alle dingen, en dat Allah alle dingen in zijn kennis omvat. {al-Talaaq 65:12}
Dus Allah kent alle dingen en niets gebeurt in Zijn Heerschappij dat Hij niet wil, maar Hij heeft perfecte wijsheid en goede doelstellingen in hetgeen Hij verordend dat mensen moet overkomen van eer of vernedering, macht winnen of verliezen, ziekte of gezondheid, magie en andere dingen.
Alles dat mensen overkomt gebeurt door de wil van Allah en in overeenstemming met Zijn verordening. Deze magiërs kunnen hun illusies uitvoeren, zoals verklaard in de aayah (interpretatie van de betekenis):
Zij zeiden: "O Mozes, werpt gij of zullen wij de eersten zijn om te werpen?"
Hij zei: "Neen, werpt gij." Dan ziet, het scheen hem wegens hun toverkunst toe, dat hun koorden en staven zich voortbewogen. {Ta-Ha 20:65-66}
Het verscheen aan de toeschouwer alsof deze stokken en koorden, slangen waren, die snel de vallei in bewogen. Het waren slechts stokken en koorden maar de magiërs lieten (d.m.v. wat zij geleerd hadden) hetgeen zij aan de mensen toonden in hun ogen anders lijken dan wat het werkelijk was.
Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
…het scheen hem wegens hun toverkunst toe, dat hun koorden en staven zich voortbewogen. {Ta-Ha 20:66}
Hij antwoordde: "Werpt gij." En toen zij wierpen, betoverden zij de ogen der mensen en deden hen vrezen en toonden hun grote toverkunst. {al-A’raaf 7:116}
Maar in feite veranderden hun stokken en koorden niet; het was het zicht van de mensen dat veranderde door de sihr, dus dachten zij dat het slangen waren vanwege de illusie die door de magiërs werd bewerkstelligd. Sommige mensen noemen dit taqmeer, wanneer de magiër er voor zorgt dat een persoon de realiteit niet ziet voor wat het werkelijk is, dus zijn ogen zien niet wat er werkelijk is en er kunnen dingen uit zijn winkel of huis weggehaald worden zonder dat hij het door heeft; hij weet niet wat er echt gebeurt.
Dus hij kan een steen als een kip of als een ei zien enz., want zijn realiteit is veranderd in zijn ogen door de verwarring die door de magiër gebracht is en omdat zijn ogen behekst zijn. Er zijn dingen die de magiërs doen met bepaalde substanties om de ogen van mensen niet te laten zien wat er werkelijk gebeurt.
Dit is het soort magie dat Allah beschrijft als “groot” [serieus, krachtig]:
En toen zij wierpen, betoverden zij de ogen der mensen en deden hen vrezen en toonden hun grote toverkunst. {al-A’raaf 7:116}
Uit Majmoo’ Fataawaa wa Maqaalaat Mutanawwi’ah li Samaahat al-Shaykh al-‘Allaamah ‘Abd al-‘Azeez ibn Baaz , p. 65
Bron: islamqa.com
Vertaald door AlMutaqqun.tk
Sihr is een ernstige misdaad en is één van de soorten kufr. Het is één van de dingen waarmee de mensen zijn getest, in het verleden en in het heden, onder de naties van het verleden, tijdens de Jaahiliyyah en in deze ummah.
Hoe meer onwetendheid toeneemt, hoe minder kennis en voorlichting van geloof er is, hoe minder aandacht de autoriteiten aan deze kwestie besteden – hoe meer de beoefenaars van sihr en bedrog toenemen en over het land verspreiden om de rijkdom van mensen af te nemen en te verwarren.
Wanneer kennis heerst, het geloof toeneemt en de islamitische autoriteiten krachtig zijn, neemt het aantal van deze kwade mensen af en ze verhuizen van het ene land naar het ander, op zoek naar een plaats waar hun valsheid goedgekeurd zal worden en zij hun bedrog en corruptie voort kunnen zetten.
De Qur’aan en Sunnah hebben de soorten sihr en de regels ervoor beschreven.
Sihr wordt zo genoemd omdat de middelen verborgen of geheim zijn en omdat de beoefenaars van sihr in het geheim handelen, wat hen toelaat om illusies uit te voeren om de mensen te verwarren en hun ogen te bedriegen en om hen schade toe te brengen of hun geld te stelen enz. op een gesloten manier zodat in de meeste gevallen niemand realiseert wat er gebeurt.
Daarom wordt het laatste deel van de nacht sahar genoemd, omdat de mensen aan het eind van de nacht onbewust zijn. De longen worden ook sahr genoemd omdat ze in het lichaam verborgen zitten.
Volgens de shari’ah is de betekenis van sihr wat de magiërs doen om mensen te misleiden en verwarren zodat degene die kijkt denkt dat het echt is terwijl dit in feite niet zo is. Zoals Allah zegt betreffende de magiërs van Farao (interpretatie van de betekenis):
Zij zeiden: "O Mozes, werpt gij of zullen wij de eersten zijn om te werpen?"
Hij zeide: "Neen, werpt gij." Dan ziet, het scheen hem wegens hun toverkunst toe dat hun koorden en staven zich voortbewogen.
En Mozes sloeg de angst om het hart.
Wij zeiden: "Vrees niet, want gij zijt de overwinnaar. Werp hetgeen in uw rechter hand is; het zal wat zij hebben voortgebracht verslinden, want hetgeen zij hebben gemaakt is slechts toverkunst. En een tovenaar slaagt nooit waar hij ook moge komen." {Ta-Ha 20:65-69}
Sihr kan betrekking hebben op dingen die de magiër doet wanneer hij knopen maakt waar hij op blaast, waar naar verwezen wordt in de Qur’aan (interpretatie van de betekenis):
En tegen het kwade van degenen die vaste banden door boze inblazingen willen ontbinden. {al-Falaq 113:4}
En het kan betrekking hebben op dingen die ze door middel van de shayaateen (duivels) kunnen doen, dingen die iemands verstand kunnen beïnvloeden of hem zoek kunnen maken; ze kunnen verdeeldheid tussen een man en zijn vrouw veroorzaken waardoor zij lelijk wordt in zijn ogen of waardoor zij haar man gaat haten. Dit is kufr zoals de Qur’aan stelt. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
En zij volgen dezelfde weg, die de duivels volgden tegen de regering van Salomo - en Salomo was niet ongelovig, maar ongelovig waren de duivels en zij leerden de mensen leugen en bedrog. {al-Baqarah 2:102}
Allah vertelt ons dat zij (de shayaateen) kufr begingen door de mensen magie te leren. Dan zegt Hij (interpretatie van de betekenis):
En (zij handelen naar) hetgeen aan de twee engelen, Haroet en Maroet, te Babylon was geopenbaard. Maar deze beiden leerden niemand, voordat zij hadden gezegd: "Wij zijn slechts een beproeving; weest daarom niet ongelovig". {al-Baqarah 2:102}
Dan zegt Allah (interpretatie van de betekenis):
Zo leren zij (de mensen) van hen datgene waarmede zij een geschil maken tussen een man en zijn vrouw, maar zij schaden er niemand mede, tenzij door Allah’s bevel. {al-Baqarah 2:102}
Dit wil zeggen: deze magie en elk letsel dat eruit voorvloeit is onderworpen aan de verordening en wil van Allah, want onze Heer kan door niets overweldigd worden en niets kan in Zijn Heerschappij gebeuren tegen Zijn Wil.
Niets in deze wereld of in het hiernamaals gebeurt behalve door Zijn verordening en Zijn grote wijsheid, zoals Hij wil. Dus sommige mensen worden getest door sihr en andere worden getest door ziekte of door dood…enz. Allah is Wijs in alles wat Hij wil en verordent en in alles wat Hij voorschrijft aan Zijn slaven. Daarom zegt Allah (interpretatie van de betekenis)”
…maar zij schaden er niemand mede, tenzij door Allah’s bevel. {al-Baqarah 2:102}
Dit wil zeggen: door Zijn universele (kawni) wil en verordening, niet door Zijn wetgevende (shar’i) wil [Hij wil dat het gebeurt maar Hij legt het niet op en wordt niet tevreden gesteld door dergelijke acties].
Want de shari’ah staat dergelijke dingen niet toe, het verbiedt hen namelijk, maar door Zijn universele bevel, weet Hij reeds en heeft Hij reeds verordend dat die en die sihr zal uitoefenen en dat die en die door sihr beïnvloed zal worden, net zoals Hij reeds weet en verordend heeft dat die en die vermoord zal worden of door een bepaalde ziekte getroffen zal worden of in een bepaald land zal sterven en een bepaalde voorziening zal ontvangen of rijk of slecht zal zijn. Dat alles gebeurt door de wil en verordening van Allah, zoals Hij zegt (interpretatie van de betekenis):
Voorwaar, Wij hebben alles naar maat geschapen. {al-Qamar 54:49}
Er gebeurt geen ongeluk op aarde of aan uzelf zonder dat het is opgetekend in het Boek (Al Lawh Al Mahfooz) voordat Wij het openbaren. Voorzeker - dat is gemakkelijk voor Allah. {al-Hadeed 57:22}
Het kwaad dat door de handen van de magiërs of anderen komt, gebeurt niet omdat onze Heer onwetend is, want Hij weet alle dingen en niets is verborgen voor Hem, zoals Hij zegt (interpretatie van de betekenis):
Allah is de Oerkenner van alle dingen. {al-Anfaal 8:75}
…opdat gij moogt weten dat Allah macht heeft over alle dingen, en dat Allah alle dingen in zijn kennis omvat. {al-Talaaq 65:12}
Dus Allah kent alle dingen en niets gebeurt in Zijn Heerschappij dat Hij niet wil, maar Hij heeft perfecte wijsheid en goede doelstellingen in hetgeen Hij verordend dat mensen moet overkomen van eer of vernedering, macht winnen of verliezen, ziekte of gezondheid, magie en andere dingen.
Alles dat mensen overkomt gebeurt door de wil van Allah en in overeenstemming met Zijn verordening. Deze magiërs kunnen hun illusies uitvoeren, zoals verklaard in de aayah (interpretatie van de betekenis):
Zij zeiden: "O Mozes, werpt gij of zullen wij de eersten zijn om te werpen?"
Hij zei: "Neen, werpt gij." Dan ziet, het scheen hem wegens hun toverkunst toe, dat hun koorden en staven zich voortbewogen. {Ta-Ha 20:65-66}
Het verscheen aan de toeschouwer alsof deze stokken en koorden, slangen waren, die snel de vallei in bewogen. Het waren slechts stokken en koorden maar de magiërs lieten (d.m.v. wat zij geleerd hadden) hetgeen zij aan de mensen toonden in hun ogen anders lijken dan wat het werkelijk was.
Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
…het scheen hem wegens hun toverkunst toe, dat hun koorden en staven zich voortbewogen. {Ta-Ha 20:66}
Hij antwoordde: "Werpt gij." En toen zij wierpen, betoverden zij de ogen der mensen en deden hen vrezen en toonden hun grote toverkunst. {al-A’raaf 7:116}
Maar in feite veranderden hun stokken en koorden niet; het was het zicht van de mensen dat veranderde door de sihr, dus dachten zij dat het slangen waren vanwege de illusie die door de magiërs werd bewerkstelligd. Sommige mensen noemen dit taqmeer, wanneer de magiër er voor zorgt dat een persoon de realiteit niet ziet voor wat het werkelijk is, dus zijn ogen zien niet wat er werkelijk is en er kunnen dingen uit zijn winkel of huis weggehaald worden zonder dat hij het door heeft; hij weet niet wat er echt gebeurt.
Dus hij kan een steen als een kip of als een ei zien enz., want zijn realiteit is veranderd in zijn ogen door de verwarring die door de magiër gebracht is en omdat zijn ogen behekst zijn. Er zijn dingen die de magiërs doen met bepaalde substanties om de ogen van mensen niet te laten zien wat er werkelijk gebeurt.
Dit is het soort magie dat Allah beschrijft als “groot” [serieus, krachtig]:
En toen zij wierpen, betoverden zij de ogen der mensen en deden hen vrezen en toonden hun grote toverkunst. {al-A’raaf 7:116}
Uit Majmoo’ Fataawaa wa Maqaalaat Mutanawwi’ah li Samaahat al-Shaykh al-‘Allaamah ‘Abd al-‘Azeez ibn Baaz , p. 65
Bron: islamqa.com
Vertaald door AlMutaqqun.tk