masoud
05-12-2006, 20:12
Overgeleverd via ?Abd ar-Rahaan Ibn Abi Az-Zinad, via zijn vader ?Oubayd Allah Ibn ?Abdallah Ibn Outba Ibn Mas?oud, dat Ibn ?Abbaas heeft gezegd over de verzen waar Allaah zegt:
?En wie niet oordeelt met wat Aallaah geopenbaard heeft: zij zijn de ongelovigen-zij zijn de onrechtvaardigen-zij zijn de zware zondaren.?
(5:44-45,47)
?Bij Allaah, ze werden geopenbaard betreffende deze twee (joodse stammen) en het is hen dat Allaah bedoelt.?
(Ahmad (1/246), At-Tabarani in Al-Mou?djam Al-Kabir (3/95/1) )
x Ibn Al Qayyim Al Djawziyya rahimahuLlaah heeft gezegd:
?En wat correct is, is dat het oordelen met iets anders dan wat Allaah heeft geopenbaard, van twee types is (grote kufr en kleine kufr) en elk van de twee, hangt af van de situatie van de leider.
Als men de overtuiging heeft dat het verplicht is te oordelen met wat Allaah heeft geopenbaard, maar men is ervan afgeweken; terwijl hij erkent dat hij verdient ervoor gestraft te worden; in dit geval is het ?kufr asghar? (die je niet verwijderd uit de Islaam).
En in het geval dat men overtuigd is dat het niet verplicht is (te oordelen met datgene wat Allaah heeft geopenbaard) en dat men (hierin) de vrije keuze heeft, en hij heeft de overtuiging dat dit het oordeel van Allaah is; in dit geval is het ?kufr akbar? (die je verwijderd uit de Islaam).
En als hij onwetend is in deze zaak of zich hierin een fout maakte dan is hij in fout, en dan is het oordeel (hoekm) over hem hetzelfde als voor diegene die zich vergissen.
(zijn boek :Madaridj us-Salaikine ; volume 1 pagina 337)
Sh. ?AbdoerRahmaan as-Sa?die rahimahuLlaah (d. 1376)
?Oordelen met iets anders dan wat Allaah heeft geopenbaard maakt deel uit van de daden van de mensen van ongeloof. En dit kan je ook van de religie verwijderen. En dit is het geval wanneer hij de overtuiging heeft dat het wettig, en toegelaten is. En soms kan het om grote koefr gaan en deel uitmaken van de daden van ongeloof, diegene die zich hieraan schuldig maakt, verdient een zware bestraffing. En Hij (Allaah) zegt:
?En wie niet oordeelt met wat Allaah neergezonden heeft, zij zijn het die de onrechtvaardigen zijn.?(5:45)
Ibn ?Abbaas (rAa) heeft gezegd: ?Koefr doena koefr, dhoulm douna dhoulm, fisq douna fisq.?
(Een koefr minder dan Koefr, een dhoelm minder dan Dhoem, een fisq minder dan Fisq.)
Het is een grote Onrechtvaardigheid wanneer hij het wettig/toegelaten verklaard, maar het is een grote zonde wanneer hij het doet zonder het toegelaten te verklaren. (Tayssir Al-Karim Ar-Rahmaane 2/296-297)
x Imaam ibn Al-Djawzie (d. 569)
En de meest zekere uitspraak over dit onderwerp is dat degene die niet oordeelt met wat Allaah heeft geopenbaard, terwijl hij het (de wet van Allaah) verwerpt (in het geloof), en (terwijl) hij weet dat Allaah het heeft geopenbaard, zoals de joden hebben gedaan, diegene is dan een ongelovige.
En degene die niet oordeelt met wat Allaah heeft geopenbaard, vasthoudend aan zijn begeertes, zonder het te verwerpen (in het geloof), diegene is dan dhaalim, faasiq
en er is overgeleverd via ?Ali Ibn Aboe Talha, dat Ibn ?Abbaas (rAa) heeft gezegd: ?Diegene die datgene wat Allaah heeft geopenbaard verwerpt (jahada) is ongelovig geworden, en diegene die het bevestigd (aqarra bihi) maar er niet mee oordeelt is een dhaalim, een faasiq. ? (Zaad Al-Maysir 2/366)
x Amien Ash-Shanquiti, rahimahuLlaah) (d. 1393 h)
Weet dat de juiste positie/stelling omtrent dit onderwerp is, dat koefr, dhoulm en fisq allen kunnen gebruikt worden in de wetgeving/oordeel; met als intentie ongehoorzaamheid in het eerste geval ; en met als intentie koefr die je doet verwijderen van de Islaam in een andere geval.
En diegene die niet oordeelt met wat Allaah heeft geopenbaard, zich ervan afkerend en de Boodschapper (Allaah?s vrede en zegeningen met hem) tegensprekend en de wet van Allaah te niet doend; in dat geval is zijn dhoulm, zijn fisq en zijn koefr allemaal ongeloof die hem van de religie doet verwijderen.
En diegene die niet oordeelt met wat Allaah heeft geopenbaard, maar wel de overtuiging heeft dat hij een verboden handeling begaat,[/U] een daad die afkeurenswaardig is, in dat geval doet zijn koefr, dhoulm, en fisq hem niet verwijderen uit de religie. ? (Adwaa Al-Bayaan 2/104)
[b ]Ibn Abi Al-?Izz Al-Hanafi, rahimahuLlaah)[/b] (d. 792 h) heeft gezegd:
En er is een kwestie die men goed moet begrijpen; dat het feit van het regeren met iets anders dan wat Allaah heeft geopenbaard soms koefr kan zijn, die je doet verwijderen van de religie, en soms een grote of een kleine zonde. Of kan het gaan om ?koefrah madjaaziyyan? of een kleine koefr; en dit in functie van de staat/situatie van diegene die regeert. Als hij de overtuiging heeft dat regeren met een iets anders dan wat Allaah heeft geopenbaard niet verplicht is, en dat hij de keuze heeft in deze kwestie, of als hij er minachting voor heeft, terwijl hij de zekerheid heeft dat dit de Wet van Allaah is, in dit geval is het grote koefr.
En als hij de overtuiging heeft dat het verplicht is om te regeren met wat Allaah heeft geopenbaard, en dat hij in een bepaald incident/voorval, (hij weet dat het een Wet van Allaah is) maar hij er van afwijkt, erkennend dat hij een straf verdient, in dit geval is dit een ongehoorzame persoon en wordt hij ongehoorzaam genoemd met de metaforische soort van koefr (koefran madjaaziyyan) of kleine koefr. (Charh ?Aquida At-Tahawiyyah - page 363)
x Shayoel Islaam Ibn Taymiyya RahimahuLlaah heeft gezegd in Madjmou? Al-Fatawa - 3/268 in zijn uitleg over het vers:
?En wie niet oordeelt met wat Aallaah geopenbaard heeft: zij zijn de ongelovigen?
?Dit betekent dat hij het als toegestaan ziet te regeren met iets anders dan wat Allaah heeft geopenbaard.?
(Madjmoe? Al-Fatawa - 3/268)
?En zo ook, wanneer er de uitspraak is van de Salaf, dat men zowel geloof als hypocrisie in zich kan hebben; zo ook is er hun uitspraak dat men zowel geloof als koefr (in zich) kan hebben.
[/b]Maar niet de koefr die je doet verwijderen uit de Islaam.[/b] Zoals is gezegd geweest door Ibn ?Abbaas en zijn metgezellen over Zijn Woord:
?En wie niet oordeelt met wat Allaah neergezonden heeft, zij zijn de ongelovigen.?
?hebben zij gezegd: ?Een koefr die je niet doet verwijderen uit de religie?.
(Madjmoe? Al-Fatawa - 7/312)
En dan vermeldt hij dat Imaam Ahmad rahimahuLlaah ondervraagd werd over de koefr die vermeld wordt in het vers, en hij antwoordde: ?een ongeloof die je niet van het geloof verwijderd. Zoals geloof hebben in een gedeelte (?) en zo ook met de koefr. Het is een kwestie waarover geen verschil bestaat. (Madjmoe? Al-Fatawa - 7/254)
x Muhammad Ibn Ibrahiem Aal ash-Shaych), rahimahullaah, heeft gezegd:
En diegene die oordeelt met hen (wetten anders dan wat Allaah heeft geopenbaard), en ernaar verwijst om te oordelen, en dit terwijl hij gelooft dat dit correct is en dat het mogelijk is; dan hij heeft hij ongeloof gepleegd, met de koefr die je doet verwijderen uit de religie.
En diegene die ook zo handelt zonder te geloven dat dit correct en toegelaten is, diegene heeft dan ongeloof gepleegd die je niet doet verwijderen uit de Islaam. (Madjmou? Fatawa Ibn Ibrahim deel 1 pagina 80)
Samengesteld door shaych al-Albaani:
x Ibn Djarir at-Tabari verhaalt (10/355/12053) met een authentieke isnaad over Ibn ?Abbaas dat hij zei over het vers, ? En wie niet oordeelt met wat Allaah neergezonden heeft, zij zijn de ongelovigen.?[i] Betekent koefr, maar niet koefr in Allaah en Zijn Engelen, boeken en Boodschappers?[/]
En in een overlevering van hem betreffende dit vers : ? Het is niet de koefr die ze (de Khawaaridj) geloven, inderdaad het is niet de koefr die je van de religie doet verwijderen, het is koefr minder dan (grote) koefr.?
Overgeleverd door Al-Haakim (2/313) welke heeft gezegd: ?Isnaad sahieh? en Ad-Dhahabi heeft (dit) goedgekeurd. En het was beter (meer verdiend) geweest van hen om te zeggen : ?sahieh volgens de voorwaarden van de twee shaychs (Al-Boukhari en Moeslim) want de isnad is als dusdanig. Dan zag ik dat Ibn Kathier in zijn tafsier heeft gezegd (6/163) dat Haakim zei: ?sahieh volgens de voorwaarden van de twee shaychs?. Dus is het evident dat deze uitspraak werden weggelaten in de gedrukte uitgave van Al-Moustadrak. En Ibn Kathier herhaalde deze uitspraak ook van Abi Haatim.
En in een andere overlevering van hem via ?Ali Abou Talha dat Ibn ?Abbaas heeft gezegd: ?Diegene die wat Allaah heeft geopenbaard verwerpt, is een kaafir, maar diegene die er in gelooft, maar er niet naar oordeelt, diegene is een dhaalim faasiq.?
Overgeleverd door Ibn Djarir (12063). Ik (shaych Al Albaani) zeg: Ibn Talha heeft (het) niet gehoord van Ibn Abbaas, maar de overlevering is goed als getuigenis.
x Dan overlevert hij (Ibn Djarier) van (12048-12051) Ataa bin Abie Rabaah over deze drie verzen,
?En wie niet oordeelt met wat Aallaah geopenbaard heeft: zij zijn de ongelovigen-zij zijn de onrechtvaardigen-zij zijn de zware zondaren.?
?koefr minder dan koefr, fisq minder dan fisq, dhoelm minder dan dhoulm.?[/u]
( Met een authentieke isnaad.)
x Dan overlevert hij (12052) via Sa?ied al-Makki via Tawoes over dit vers: ?het is niet de koefr die je van de religie verwijderd.?
(Imaam Al-Albaani : En zijn isnaad is sahieh. En deze Sa?ied is Ibn Ziyaad ash-Shaybaani al-Makki; en Ibn Ma?ien en al-Ijlie en Ibn Hibbaan en anderen hebben hem betrouwbaar verklaard; en een groep verhaalt via hem.
?En wie niet oordeelt met wat Aallaah geopenbaard heeft: zij zijn de ongelovigen-zij zijn de onrechtvaardigen-zij zijn de zware zondaren.?
(5:44-45,47)
?Bij Allaah, ze werden geopenbaard betreffende deze twee (joodse stammen) en het is hen dat Allaah bedoelt.?
(Ahmad (1/246), At-Tabarani in Al-Mou?djam Al-Kabir (3/95/1) )
x Ibn Al Qayyim Al Djawziyya rahimahuLlaah heeft gezegd:
?En wat correct is, is dat het oordelen met iets anders dan wat Allaah heeft geopenbaard, van twee types is (grote kufr en kleine kufr) en elk van de twee, hangt af van de situatie van de leider.
Als men de overtuiging heeft dat het verplicht is te oordelen met wat Allaah heeft geopenbaard, maar men is ervan afgeweken; terwijl hij erkent dat hij verdient ervoor gestraft te worden; in dit geval is het ?kufr asghar? (die je niet verwijderd uit de Islaam).
En in het geval dat men overtuigd is dat het niet verplicht is (te oordelen met datgene wat Allaah heeft geopenbaard) en dat men (hierin) de vrije keuze heeft, en hij heeft de overtuiging dat dit het oordeel van Allaah is; in dit geval is het ?kufr akbar? (die je verwijderd uit de Islaam).
En als hij onwetend is in deze zaak of zich hierin een fout maakte dan is hij in fout, en dan is het oordeel (hoekm) over hem hetzelfde als voor diegene die zich vergissen.
(zijn boek :Madaridj us-Salaikine ; volume 1 pagina 337)
Sh. ?AbdoerRahmaan as-Sa?die rahimahuLlaah (d. 1376)
?Oordelen met iets anders dan wat Allaah heeft geopenbaard maakt deel uit van de daden van de mensen van ongeloof. En dit kan je ook van de religie verwijderen. En dit is het geval wanneer hij de overtuiging heeft dat het wettig, en toegelaten is. En soms kan het om grote koefr gaan en deel uitmaken van de daden van ongeloof, diegene die zich hieraan schuldig maakt, verdient een zware bestraffing. En Hij (Allaah) zegt:
?En wie niet oordeelt met wat Allaah neergezonden heeft, zij zijn het die de onrechtvaardigen zijn.?(5:45)
Ibn ?Abbaas (rAa) heeft gezegd: ?Koefr doena koefr, dhoulm douna dhoulm, fisq douna fisq.?
(Een koefr minder dan Koefr, een dhoelm minder dan Dhoem, een fisq minder dan Fisq.)
Het is een grote Onrechtvaardigheid wanneer hij het wettig/toegelaten verklaard, maar het is een grote zonde wanneer hij het doet zonder het toegelaten te verklaren. (Tayssir Al-Karim Ar-Rahmaane 2/296-297)
x Imaam ibn Al-Djawzie (d. 569)
En de meest zekere uitspraak over dit onderwerp is dat degene die niet oordeelt met wat Allaah heeft geopenbaard, terwijl hij het (de wet van Allaah) verwerpt (in het geloof), en (terwijl) hij weet dat Allaah het heeft geopenbaard, zoals de joden hebben gedaan, diegene is dan een ongelovige.
En degene die niet oordeelt met wat Allaah heeft geopenbaard, vasthoudend aan zijn begeertes, zonder het te verwerpen (in het geloof), diegene is dan dhaalim, faasiq
en er is overgeleverd via ?Ali Ibn Aboe Talha, dat Ibn ?Abbaas (rAa) heeft gezegd: ?Diegene die datgene wat Allaah heeft geopenbaard verwerpt (jahada) is ongelovig geworden, en diegene die het bevestigd (aqarra bihi) maar er niet mee oordeelt is een dhaalim, een faasiq. ? (Zaad Al-Maysir 2/366)
x Amien Ash-Shanquiti, rahimahuLlaah) (d. 1393 h)
Weet dat de juiste positie/stelling omtrent dit onderwerp is, dat koefr, dhoulm en fisq allen kunnen gebruikt worden in de wetgeving/oordeel; met als intentie ongehoorzaamheid in het eerste geval ; en met als intentie koefr die je doet verwijderen van de Islaam in een andere geval.
En diegene die niet oordeelt met wat Allaah heeft geopenbaard, zich ervan afkerend en de Boodschapper (Allaah?s vrede en zegeningen met hem) tegensprekend en de wet van Allaah te niet doend; in dat geval is zijn dhoulm, zijn fisq en zijn koefr allemaal ongeloof die hem van de religie doet verwijderen.
En diegene die niet oordeelt met wat Allaah heeft geopenbaard, maar wel de overtuiging heeft dat hij een verboden handeling begaat,[/U] een daad die afkeurenswaardig is, in dat geval doet zijn koefr, dhoulm, en fisq hem niet verwijderen uit de religie. ? (Adwaa Al-Bayaan 2/104)
[b ]Ibn Abi Al-?Izz Al-Hanafi, rahimahuLlaah)[/b] (d. 792 h) heeft gezegd:
En er is een kwestie die men goed moet begrijpen; dat het feit van het regeren met iets anders dan wat Allaah heeft geopenbaard soms koefr kan zijn, die je doet verwijderen van de religie, en soms een grote of een kleine zonde. Of kan het gaan om ?koefrah madjaaziyyan? of een kleine koefr; en dit in functie van de staat/situatie van diegene die regeert. Als hij de overtuiging heeft dat regeren met een iets anders dan wat Allaah heeft geopenbaard niet verplicht is, en dat hij de keuze heeft in deze kwestie, of als hij er minachting voor heeft, terwijl hij de zekerheid heeft dat dit de Wet van Allaah is, in dit geval is het grote koefr.
En als hij de overtuiging heeft dat het verplicht is om te regeren met wat Allaah heeft geopenbaard, en dat hij in een bepaald incident/voorval, (hij weet dat het een Wet van Allaah is) maar hij er van afwijkt, erkennend dat hij een straf verdient, in dit geval is dit een ongehoorzame persoon en wordt hij ongehoorzaam genoemd met de metaforische soort van koefr (koefran madjaaziyyan) of kleine koefr. (Charh ?Aquida At-Tahawiyyah - page 363)
x Shayoel Islaam Ibn Taymiyya RahimahuLlaah heeft gezegd in Madjmou? Al-Fatawa - 3/268 in zijn uitleg over het vers:
?En wie niet oordeelt met wat Aallaah geopenbaard heeft: zij zijn de ongelovigen?
?Dit betekent dat hij het als toegestaan ziet te regeren met iets anders dan wat Allaah heeft geopenbaard.?
(Madjmoe? Al-Fatawa - 3/268)
?En zo ook, wanneer er de uitspraak is van de Salaf, dat men zowel geloof als hypocrisie in zich kan hebben; zo ook is er hun uitspraak dat men zowel geloof als koefr (in zich) kan hebben.
[/b]Maar niet de koefr die je doet verwijderen uit de Islaam.[/b] Zoals is gezegd geweest door Ibn ?Abbaas en zijn metgezellen over Zijn Woord:
?En wie niet oordeelt met wat Allaah neergezonden heeft, zij zijn de ongelovigen.?
?hebben zij gezegd: ?Een koefr die je niet doet verwijderen uit de religie?.
(Madjmoe? Al-Fatawa - 7/312)
En dan vermeldt hij dat Imaam Ahmad rahimahuLlaah ondervraagd werd over de koefr die vermeld wordt in het vers, en hij antwoordde: ?een ongeloof die je niet van het geloof verwijderd. Zoals geloof hebben in een gedeelte (?) en zo ook met de koefr. Het is een kwestie waarover geen verschil bestaat. (Madjmoe? Al-Fatawa - 7/254)
x Muhammad Ibn Ibrahiem Aal ash-Shaych), rahimahullaah, heeft gezegd:
En diegene die oordeelt met hen (wetten anders dan wat Allaah heeft geopenbaard), en ernaar verwijst om te oordelen, en dit terwijl hij gelooft dat dit correct is en dat het mogelijk is; dan hij heeft hij ongeloof gepleegd, met de koefr die je doet verwijderen uit de religie.
En diegene die ook zo handelt zonder te geloven dat dit correct en toegelaten is, diegene heeft dan ongeloof gepleegd die je niet doet verwijderen uit de Islaam. (Madjmou? Fatawa Ibn Ibrahim deel 1 pagina 80)
Samengesteld door shaych al-Albaani:
x Ibn Djarir at-Tabari verhaalt (10/355/12053) met een authentieke isnaad over Ibn ?Abbaas dat hij zei over het vers, ? En wie niet oordeelt met wat Allaah neergezonden heeft, zij zijn de ongelovigen.?[i] Betekent koefr, maar niet koefr in Allaah en Zijn Engelen, boeken en Boodschappers?[/]
En in een overlevering van hem betreffende dit vers : ? Het is niet de koefr die ze (de Khawaaridj) geloven, inderdaad het is niet de koefr die je van de religie doet verwijderen, het is koefr minder dan (grote) koefr.?
Overgeleverd door Al-Haakim (2/313) welke heeft gezegd: ?Isnaad sahieh? en Ad-Dhahabi heeft (dit) goedgekeurd. En het was beter (meer verdiend) geweest van hen om te zeggen : ?sahieh volgens de voorwaarden van de twee shaychs (Al-Boukhari en Moeslim) want de isnad is als dusdanig. Dan zag ik dat Ibn Kathier in zijn tafsier heeft gezegd (6/163) dat Haakim zei: ?sahieh volgens de voorwaarden van de twee shaychs?. Dus is het evident dat deze uitspraak werden weggelaten in de gedrukte uitgave van Al-Moustadrak. En Ibn Kathier herhaalde deze uitspraak ook van Abi Haatim.
En in een andere overlevering van hem via ?Ali Abou Talha dat Ibn ?Abbaas heeft gezegd: ?Diegene die wat Allaah heeft geopenbaard verwerpt, is een kaafir, maar diegene die er in gelooft, maar er niet naar oordeelt, diegene is een dhaalim faasiq.?
Overgeleverd door Ibn Djarir (12063). Ik (shaych Al Albaani) zeg: Ibn Talha heeft (het) niet gehoord van Ibn Abbaas, maar de overlevering is goed als getuigenis.
x Dan overlevert hij (Ibn Djarier) van (12048-12051) Ataa bin Abie Rabaah over deze drie verzen,
?En wie niet oordeelt met wat Aallaah geopenbaard heeft: zij zijn de ongelovigen-zij zijn de onrechtvaardigen-zij zijn de zware zondaren.?
?koefr minder dan koefr, fisq minder dan fisq, dhoelm minder dan dhoulm.?[/u]
( Met een authentieke isnaad.)
x Dan overlevert hij (12052) via Sa?ied al-Makki via Tawoes over dit vers: ?het is niet de koefr die je van de religie verwijderd.?
(Imaam Al-Albaani : En zijn isnaad is sahieh. En deze Sa?ied is Ibn Ziyaad ash-Shaybaani al-Makki; en Ibn Ma?ien en al-Ijlie en Ibn Hibbaan en anderen hebben hem betrouwbaar verklaard; en een groep verhaalt via hem.