Bekijk volle/desktop versie : 3 Daagse Nederlandstalige Conferentie Masjid Soennah



Pagina's : [1] 2 3

05-12-2006, 18:28
AUB GEEN RODDELS, LASTERPRAAT EN LEUGENS ...DAAR IS DEZE TOPIC NIET VOOR !!!!


- http://www.al-yaqeen.com/agenda/dawra07.htm -

wassalaam wa3alaikoem

05-12-2006, 18:43


al-mudjassiem.com

bedoel je toch??

gaan jullie het weer over jullie goddelijke handen hebben en scheenbeen ontbloten ze3ma god heeft kleren aan met je ontbloten


stagfirullaah

ze3ma alleen gezicht blijft over op jawmul hashr

ze3ma god zit op de troon alleen hoedanigheid weten we niet tfoe. hoedanig heid is niet eens van toepassing op god.

Ahlussunnah wal jamaa' ah zegt altijd subhanallaah rein en verheven is Allah.

plaats en tijd is niet van toepassing op Hem, immers Hij is de schepper ervan.
\

de wahabiyoen zijn mudjassimmaas zij die datgene aan god toeschrijven wat betrekking heeft op de schepselen.

met je hoofd schouder knieeen teen en scheenbeen

05-12-2006, 19:04
sub7ana Allaah??

hoezo tfoe??praat normaal

05-12-2006, 19:07

Citaat door sunnah:
al-mudjassiem.com

bedoel je toch??

gaan jullie het weer over jullie goddelijke handen hebben en scheenbeen ontbloten ze3ma god heeft kleren aan met je ontbloten


stagfirullaah

ze3ma alleen gezicht blijft over op jawmul hashr

ze3ma god zit op de troon alleen hoedanigheid weten we niet tfoe. hoedanig heid is niet eens van toepassing op god.

Ahlussunnah wal jamaa' ah zegt altijd subhanallaah rein en verheven is Allah.

plaats en tijd is niet van toepassing op Hem, immers Hij is de schepper ervan.
\

de wahabiyoen zijn mudjassimmaas zij die datgene aan god toeschrijven wat betrekking heeft op de schepselen.

met je hoofd schouder knieeen teen en scheenbeen


Salaam wa3alaikoem beste broeder

Tawhiedul-Asmaa’ was-Sifaat




Tawhiedul-Asmaa’ was-Sifaat is de Eenheid van Allah in Zijn Namen en Eigenschappen. Deze Namen en Eigenschappen van Allah zijn niet te vergelijken met de namen en eigenschappen van Zijn schepselen. Want Allah, de Almachtige, is ver verheven boven alle tekortkomingen. Zijn schepselen zijn echter niet vrij van fouten en tekortkomingen. Allah heeft een ontelbaar aantal Namen. Hij heeft deze Namen Al asmaa’ ul-Hoesnaa (de Schone Namen) genoemd. En Hij heeft veel Eigenschappen die allemaal goed zijn.Deze Eigenschappen worden as-Sifaatul-3Oelaa (de Verheven Eigenschappen) genoemd.

Allah zegt in de Koran wat als volgt vertaald kan worden:

En aan Allah behoren de Schone Namen toe, bidt (dan) tot Hem daarmee. ( Soerat al-Acraaf: 180)

En Hem komt het Hoogste Voorbeeld toe in de hemelen en op de aarde. (Soerat ar-Roem: 27)

Hiermee wordt bedoeld dat Allah de Meest Verheven Beschrijving heeft, die alleen bij Hem past, dat er dus geen god is dan Hij en dat niemand gelijk is aan hem.

Niets is aan Hem gelijk. En Hij is de Alhorende, de Alziende. (Soerat ash-Shoera’: 11)

Wij zijn Ahloes-Soennah: mensen die de soennah van de Profeet strikt proberen te volgen. Wij leggen de Koran en de Haditeh uit net zoals de Profeet en zijn metgezellen (vrienden) dat deden. Wij bevestigen daarom alle Namen en Eigenschappen van Allah die Hij Zichzelf heeft toege-geschreven in de Koran, maar ook de Namen en Eigenschappen die de Profeet (vrede zij met hem) in de Soennah aan Allah heeft toegeschreven. Wij mogen hun betekenis niet wijzigen. Wij moeten deze Namen en Eigenschappen gewoon interpreteren (begrijpen) zoals as-Salafus-Saalih (onze voorgangers die oprecht waren) dat deden. Ook mogen wij niet de Namen en Eigenschappen van Allah ontkennen of ze vergelijken met bijvoorbeeld menselijke eigenschappen. Als wij dat zouden doen, dan doen wij Allah’s Majesteit geen eer aan, want we schrijven Hem dan kenmerken toe die tot Zijn schepsels behoren en dat mag natuurlijk niet.

Fundamenten van de Namen en Eigenschappen van Allah



De eenheid van de Namen en Eigenschappen van Allah is gebaseerd op drie fundamenten. Wie hier niet in gelooft heeft de deze vorm van tawhied niet goed begrepen.

Ten eerste:

Allah lijkt in niets op Zijn schepselen. Zijn Eigenschappen zijn verheven en vrij van elke vorm van tekortkoming. Dit wordt duidelijk gemaakt in de volgende verzen:

Niets is aan Hem gelijk. En Hij is de Alhorende, de Alziende. (Soerat ash-Shoera’: 11)

En niet één is aan Hem gelijkwaardig. (Soerat al-Ikhlaas: 4)

Eén van de grote geleerden, genaamd al-Qoertoebi, zei hierover dat Allah in Zijn Grootheid, Glorie en Soevereiniteit niet gelijk is aan ook maar één van Zijn schepselen. Niets kan beschreven worden door het te vergelijken met Hem. De woorden die door de Islam worden gebruikt om zowel Allah als Zijn schepselen te beschrijven lijken misschien hetzelfde, maar in werkelijkheid zijn ze anders. Bijvoorbeeld Allah spreekt wel, maar niet zoals zijn schepselen dat doen en Hij hoort wel, maar niet zoals zijn schepselen dat doen enz... Of anders gezegd: Zijn Eigenschappen zijn niet te vergelijken met die van Zijn schepselen.

De eenheid van de Namen en Eigenschappen van Allah houdt in dat de moslim erin moet geloven dat Zijn Schepper verheven is boven het hebben van een vrouw, partner, kind enz… De moslim moet ook erin geloven dat Allah verheven is boven elke tekortkoming, zoals vermoeidheid, slaap, sterfelijkheid, onwetendheid,vergeetachtigheid enz.

Ten tweede:

Allah dient alleen beschreven te worden met de Namen en Eigenschappen die worden genoemd in de Quraan en de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem). Allah kent zichzelf zeker het best. Hij zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“ Zeg ; Weten jullie het beter, of Allah?” (Soerat al-Baqarah: 140)

Ten derde:

Wij moeten geloven in de Namen en de Eigenschappen van Allah zoals die zijn beschreven in de Koran en de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem), zonder dat wij gaan vragen over hoe dit werkelijk is. Een mooi voorbeeld om dit uit te leggen zijn de woorden van Imam Maalik toen hij gevraagd werd over de Istiwaa’: het zich verheffen van Allah boven Zijn Troon. Hij zei: “Istiwaa’ (het zich verheffen) is bekend, de hoedanigheid (de manier waarop dit gebeurt) is onbekend, het geloven erin (in de Istiwaa&#8217 is verplicht en het ernaar vragen is een bid3ah (een verboden toevoeging aan de Islam).”

Wij geloven dat Allah hoort, ziet, spreekt enz., omdat de bewijzen hiervoor in de Koran en de Soennah terug zijn te vinden. Deze Eigenschappen van Allah zijn echter niet te vergelijken met die van Zijn Schepselen!

Dit was een samenvatting van de 3aqiedah (datgene wat men gelooft) van Ahloes-Soennah Waldjamaacah over de Schone Namen van Allah en Zijn Verheven Eigenschappen.

Hiermee zijn we, beste broeders, tot het eind gekomen van de uitleg van de drie soorten Tawhied. Ik hoop dat wij allemaal, nadat we deze drie pagina’s hebben bestudeerd, weten wat de Eenheid van Allah inhoudt. Tevens hoop ik dat wij vanaf vandaag Allah gaan aanbidden volgens de bovenstaande regels. En moge Allah ons helpen om ons aan deze regels te houden tot de laatste adem en ons daarna samen in de Hemel te verzamelen. Amien.

http://www.al-yaqeen.com/bibliotheek/al-aqiedah/Tawhiedul-AsmaawasSifaat.htm

05-12-2006, 19:09



Citaat door ghair_19:
sub7ana Allaah??

hoezo tfoe??praat normaal



ja normaal, Allah lichaamsdelen toekennen is wel normaal

sommige types hebben helemaal geen hart meer voor de islaam, ze hebben liever dat de islaam ten onder gaat dan dat ze de islaam hoog houden voor de tevredenheid van Allah....slechte zaak

ik zou het persoonlijk eng vinden om een sekte te volgen met zulke idieelogieen...

Moge Allah ons de Ahle Sunna wal Djamaa'a beschermen tegen de slechte invloeden van buitenaf

05-12-2006, 19:14
Het bewijs dat Allah in het bezit is van handen

Alle lof zij Allah, de Heer van de werelden en vrede en zegeningen zij met onze profeet Mohammed.

Binnen de islamitische geloofsleer zijn er diverse aya’s en overleveringen te vinden, die aantonen dat Allah wel degelijk handen heeft. Zo zegt Allah in de Koran (betekenis) : ,,En niet hebben zij Allah geacht met de Achting die Hem toekomt, terwijl de algehele aarde in Zijn greep zal zijn op de Dag der Opstanding en de hemelen zullen opgerold zijn in Zijn Rechterhand. Verheerlijkt en Verheven is Hij boven de veelgodendienst die zij bedrijven.” (Az-Zomar: 67)

Ook zegt Allah tegen Iblies, toen hij weigerde te prosterneren voor Adam vrede zij met hem (betekenis): “Hij (Allah) zei: ,,O iblies! Wat heeft jou ervan weerhouden om te prosterneren voor wat (Aadam) ik met Mijn beide Handen heb geschapen?” (Saad: 75)

Verder zegt Allah (betekenis): “Zien zij dan niet dat wij voor hen vee hebben geschapen onder wat [B]Onze Handen hebben gemaakt, zodat zij daarvan bezitters zijn?”[/B] (Yaasin:71)

En als antwoord op wat de joden Hem toeschreven, zegt Allah soebhaanahoe wata3aalaa in soerat al-Maa’ida, aya 46 (betekenis): ,,De joden zeiden: “De Hand van Allah is gebonden (gierig)”. Mogen hun handen gebonden zijn en mogen ze vervloekt zijn vanwege wat ze zeiden. Welnee, [B]Zijn beide Handen zijn wijd geopend; Hij verschaft (voorziening) zoals Hij wil…”. [/B]Het feit dat Allah hier van “beide” Handen spreekt, duidt aan dat Allah daadwerkelijk twee Handen heeft. Allah soebhaanahoe wata3aalaa spreekt immers expliciet van “beide” Handen in Zijn antwoord op de Arabische uitdrukking “de hand is gebonden” die “gierig” betekent. Hij herhaalt deze bij de Arabieren bekende uitdrukking niet, maar zegt: “Zijn beide Handen zijn wijd geopend.” . Hij spreekt hier dus van “beide Handen” die hij als eigenschap (sifah) heeft.

Daarnaast vinden wij in de Soennah van de profeet vrede zij met hem de volgende overlevering: ,,Allah neemt Zijn hemelen in Zijn Hand en de aarde in Zijn andere Hand.” (Boechari, Moeslim, Aboe Daawoed, Ibnoe Maadjah en Ahmed)

Ook zegt de Profeet vrede zij met hem: ,,De rechtvaardigen bevinden zich op de Dag der Opstanding op Manaabir (Kansels) van Licht aan de Rechterhand van de Meest Barmhartige en Zijn beide Handen zijn rechts.” (Moelsim)

Ook zegt Ibnoe 3abaas: ,,Het allereerste dat Allah schiep was de Pen. Vervolgens nam Hij deze Pen in Zijn Rechterhand en de beide Handen van mijn Heer zijn rechts.”

Verder zegt de profeet vrede zij met hem: ,,Als iemand een liefdadigheid uitgeeft van zijn goed (bezit) –Allah accepteert alleen het goede-, dan zal de Meest Barmhartige deze liefdadigheid met Zijn Rechterhand aannemen, al is het slechts een dadel. En deze (liefdadigheid) zal vervolgens groeien in de Hand van de Meest Barmhartige tot een omvang die groter is dan een berg.” (Boechari en Moeslim)

Er zijn nog meer van dit soort overleveringen die sahieh (authentiek) zijn en die zelfs in Boekharie en/of Moeslim zijn vermeld. We zullen ze inshaa’Allah in de toekomst vertalen en plaatsen.

Samenvattend kunnen wij zeggen dat Ahl As-soennah in het feit geloven dat Allah handen en andere eigenschappen bezit, zoals Hij dit aangeeft in de koran en de Soennah van de profeet vrede zij met hem, zonder in te gaan op de hoedanigheid van deze eigenschappen of één van Allah’s eigenschappen te vergelijken met die van Zijn schepselen.

Ahl al-Bid3ah daartegenover verwerpen deze eigenschappen en daarmee ook datgene wat Allah aan zichzelf heeft toegekend in de Koran en de Soennah. Dit omdat zij de eigenschappen van Allah niet konden bevestigen zonder overeenstemming vast te stellen tussen Zijn eigenschappen en die van Zijn schepsels.

En vrede en zegeningen zij met onze profeet vrede zij met hem.

http://www.al-yaqeen.com/bibliotheek/al-aqiedah/Het_bewijs_Allah.htm

05-12-2006, 19:15
EN NOGMAALS DEZE TOPIC HEEFT EEN ANDERE DOEL, OM MENSEN TE HERINNEREN EN NAAR DE CONFERENTIE UIT TE NODIGEN ..

barakallahoe fiekoem

05-12-2006, 19:20

Citaat door daa3iyatoen:
Salaam wa3alaikoem beste broeder

Tawhiedul-Asmaa’ was-Sifaat




Tawhiedul-Asmaa’ was-Sifaat is de Eenheid van Allah in Zijn Namen en Eigenschappen. Deze Namen en Eigenschappen van Allah zijn niet te vergelijken met de namen en eigenschappen van Zijn schepselen. Want Allah, de Almachtige, is ver verheven boven alle tekortkomingen. Zijn schepselen zijn echter niet vrij van fouten en tekortkomingen. Allah heeft een ontelbaar aantal Namen. Hij heeft deze Namen Al asmaa’ ul-Hoesnaa (de Schone Namen) genoemd. En Hij heeft veel Eigenschappen die allemaal goed zijn.Deze Eigenschappen worden as-Sifaatul-3Oelaa (de Verheven Eigenschappen) genoemd.

Allah zegt in de Koran wat als volgt vertaald kan worden:

En aan Allah behoren de Schone Namen toe, bidt (dan) tot Hem daarmee. ( Soerat al-Acraaf: 180)

En Hem komt het Hoogste Voorbeeld toe in de hemelen en op de aarde. (Soerat ar-Roem: 27)

Hiermee wordt bedoeld dat Allah de Meest Verheven Beschrijving heeft, die alleen bij Hem past, dat er dus geen god is dan Hij en dat niemand gelijk is aan hem.

Niets is aan Hem gelijk. En Hij is de Alhorende, de Alziende. (Soerat ash-Shoera’: 11)

Wij zijn Ahloes-Soennah: mensen die de soennah van de Profeet strikt proberen te volgen. Wij leggen de Koran en de Haditeh uit net zoals de Profeet en zijn metgezellen (vrienden) dat deden. Wij bevestigen daarom alle Namen en Eigenschappen van Allah die Hij Zichzelf heeft toege-geschreven in de Koran, maar ook de Namen en Eigenschappen die de Profeet (vrede zij met hem) in de Soennah aan Allah heeft toegeschreven. Wij mogen hun betekenis niet wijzigen. Wij moeten deze Namen en Eigenschappen gewoon interpreteren (begrijpen) zoals as-Salafus-Saalih (onze voorgangers die oprecht waren) dat deden. Ook mogen wij niet de Namen en Eigenschappen van Allah ontkennen of ze vergelijken met bijvoorbeeld menselijke eigenschappen. Als wij dat zouden doen, dan doen wij Allah’s Majesteit geen eer aan, want we schrijven Hem dan kenmerken toe die tot Zijn schepsels behoren en dat mag natuurlijk niet.

Fundamenten van de Namen en Eigenschappen van Allah



De eenheid van de Namen en Eigenschappen van Allah is gebaseerd op drie fundamenten. Wie hier niet in gelooft heeft de deze vorm van tawhied niet goed begrepen.

Ten eerste:

Allah lijkt in niets op Zijn schepselen. Zijn Eigenschappen zijn verheven en vrij van elke vorm van tekortkoming. Dit wordt duidelijk gemaakt in de volgende verzen:

Niets is aan Hem gelijk. En Hij is de Alhorende, de Alziende. (Soerat ash-Shoera’: 11)

En niet één is aan Hem gelijkwaardig. (Soerat al-Ikhlaas: 4)

Eén van de grote geleerden, genaamd al-Qoertoebi, zei hierover dat Allah in Zijn Grootheid, Glorie en Soevereiniteit niet gelijk is aan ook maar één van Zijn schepselen. Niets kan beschreven worden door het te vergelijken met Hem. De woorden die door de Islam worden gebruikt om zowel Allah als Zijn schepselen te beschrijven lijken misschien hetzelfde, maar in werkelijkheid zijn ze anders. Bijvoorbeeld Allah spreekt wel, maar niet zoals zijn schepselen dat doen en Hij hoort wel, maar niet zoals zijn schepselen dat doen enz... Of anders gezegd: Zijn Eigenschappen zijn niet te vergelijken met die van Zijn schepselen.

De eenheid van de Namen en Eigenschappen van Allah houdt in dat de moslim erin moet geloven dat Zijn Schepper verheven is boven het hebben van een vrouw, partner, kind enz… De moslim moet ook erin geloven dat Allah verheven is boven elke tekortkoming, zoals vermoeidheid, slaap, sterfelijkheid, onwetendheid,vergeetachtigheid enz.

Ten tweede:

Allah dient alleen beschreven te worden met de Namen en Eigenschappen die worden genoemd in de Quraan en de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem). Allah kent zichzelf zeker het best. Hij zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“ Zeg ; Weten jullie het beter, of Allah?” (Soerat al-Baqarah: 140)

Ten derde:

Wij moeten geloven in de Namen en de Eigenschappen van Allah zoals die zijn beschreven in de Koran en de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem), zonder dat wij gaan vragen over hoe dit werkelijk is. Een mooi voorbeeld om dit uit te leggen zijn de woorden van Imam Maalik toen hij gevraagd werd over de Istiwaa’: het zich verheffen van Allah boven Zijn Troon. Hij zei: “Istiwaa’ (het zich verheffen) is bekend, de hoedanigheid (de manier waarop dit gebeurt) is onbekend, het geloven erin (in de Istiwaa&rsquo is verplicht en het ernaar vragen is een bid3ah (een verboden toevoeging aan de Islam).”

Wij geloven dat Allah hoort, ziet, spreekt enz., omdat de bewijzen hiervoor in de Koran en de Soennah terug zijn te vinden. Deze Eigenschappen van Allah zijn echter niet te vergelijken met die van Zijn Schepselen!

Dit was een samenvatting van de 3aqiedah (datgene wat men gelooft) van Ahloes-Soennah Waldjamaacah over de Schone Namen van Allah en Zijn Verheven Eigenschappen.

Hiermee zijn we, beste broeders, tot het eind gekomen van de uitleg van de drie soorten Tawhied. Ik hoop dat wij allemaal, nadat we deze drie pagina’s hebben bestudeerd, weten wat de Eenheid van Allah inhoudt. Tevens hoop ik dat wij vanaf vandaag Allah gaan aanbidden volgens de bovenstaande regels. En moge Allah ons helpen om ons aan deze regels te houden tot de laatste adem en ons daarna samen in de Hemel te verzamelen. Amien.

http://www.al-yaqeen.com/bibliotheek/al-aqiedah/Tawhiedul-AsmaawasSifaat.htm



de 3-deling van de mudjasiemaa's, w8w8w8w8w8w8

is dat geeen BIDAA'?????????????

Profeet heeft neit gedaan
Sahabaas hebben niet het neit gedaan
Iedjmaa heeft het niet gedaan

kortom de Ahle Sunna wal Djamaa'a heeft dit neit als aqiedah puntt

is dit geen middel van de sekteleiders om de overgrote meerderheid tot kafier te verklaren en de moslims afschikken en hen tot het sektegeloof te bekeren

echt een laffe daad..

maar alhamdoelilah de overgrote meerderheid is beschermd , zie deze Hadieth (MUTAWATTIER)

Inaa oemmatie laa tadjtamie'oe alad dalalaa fa ieza raeytoem ichtilafan fa 'alekoem bi sawadil a'zam

Zeker mijn oemma zal nooit in zijn geheel op dwaling verkeren dus als jullie onenigheid zien volg dan de grootste groep

05-12-2006, 19:20
ik kom inscha Allaah met me hele familie haha we komen inscha Allaah met 30 mensen.

uh baraka Allaahoe fiek voor het herinneren

05-12-2006, 19:23

Citaat door ghair_19:
ik kom inscha Allaah met me hele familie haha we komen inscha Allaah met 30 mensen.

uh baraka Allaahoe fiek voor het herinneren



its your choicee........

ga je ook naar sji'itische tempels???

05-12-2006, 19:24

Citaat door Karkamel:
ja normaal, Allah lichaamsdelen toekennen is wel normaal

sommige types hebben helemaal geen hart meer voor de islaam, ze hebben liever dat de islaam ten onder gaat dan dat ze de islaam hoog houden voor de tevredenheid van Allah....slechte zaak

ik zou het persoonlijk eng vinden om een sekte te volgen met zulke idieelogieen...

Moge Allah ons de Ahle Sunna wal Djamaa'a beschermen tegen de slechte invloeden van buitenaf



asalaamoe aleikom warahamtoe Allaahi wabaraktoe.


na3am broeder .


maar op een fatsoenlijke manier reageere kan geen kwaad.wrm tfoe?

maar goed.

amien op je du3a

mOge Allaah swt ons harten zuiveren en ons leiden na de siraat almoestaqiem en ons beschermen tegen al het kwaade

Amien


wasalaamoe aleikom warahamtoe Allaahi wabaraktoe

05-12-2006, 19:26

Citaat door Karkamel:
its your choicee........

ga je ook naar sji'itische tempels???




ja zeker mij choice


maar uh slaat nergens op sji tische tempels?? ga jij er wel heen dan..???


sub7ana Allaah

05-12-2006, 19:29



Citaat door ghair_19:
asalaamoe aleikom warahamtoe Allaahi wabaraktoe.


na3am broeder .


maar op een fatsoenlijke manier reageere kan geen kwaad.wrm tfoe?

maar goed.

amien op je du3a

mOge Allaah swt ons harten zuiveren en ons leiden na de siraat almoestaqiem en ons beschermen tegen al het kwaade

Amien


wasalaamoe aleikom warahamtoe Allaahi wabaraktoe



sorry voor mijn taalgebruik soms...

maar wat ik en veel andere mensen nog zorgwekkender vinden is de manier waarop sektes Allah's heiligheid naar beneden proberen te halen..

sorry nogmaalss maar moest er even uit....

Allah is vrij en verheven van alle minpunten dus ook lichaamsdelen PUNT

05-12-2006, 19:30

Citaat door Karkamel:
de 3-deling van de mudjasiemaa's, w8w8w8w8w8w8

is dat geeen BIDAA'?????????????

Profeet heeft neit gedaan
Sahabaas hebben niet het neit gedaan
Iedjmaa heeft het niet gedaan

kortom de Ahle Sunna wal Djamaa'a heeft dit neit als aqiedah puntt

is dit geen middel van de sekteleiders om de overgrote meerderheid tot kafier te verklaren en de moslims afschikken en hen tot het sektegeloof te bekeren

echt een laffe daad..

maar alhamdoelilah de overgrote meerderheid is beschermd , zie deze Hadieth (MUTAWATTIER)

Inaa oemmatie laa tadjtamie'oe alad dalalaa fa ieza raeytoem ichtilafan fa 'alekoem bi sawadil a'zam

Zeker mijn oemma zal nooit in zijn geheel op dwaling verkeren dus als jullie onenigheid zien volg dan de grootste groep


De uitspraken van de grote geleerden over de Eigenschappen van Allah?

Hier volgt een samenvatting van de vaststaande meningen van de vier grote imams omtrent de Namen en Eigenschappen van Allah. Ik vraag Allah om de intentie achter dit werk onvermengd te laten zijn en ons te leiden naar het rechte pad.

Imam Aboe Haniefah (moge Allah hem genadig zijn)

Imam Aboe Haniefah zegt: “Aan Allah behoort een Hand, een Gezicht en een Nafs, zoals Hij te kennen geeft in de Koran. Dus datgene wat Allah aan Zichzelf toeschrijft in de Koran wat betreft Gezicht, Handen en Nafs, zijn Eigenschappen van Allah waarvan de hoedanigheid niet bekend is. En het is niet toegestaan om Zijn Hand te vertalen met Zijn Macht of Zijn Gunst, want dit is een ontkenning van Zijn Eigenschappen…”[1]

Ook zegt hij: “De Eigenschappen van Allah zijn anders van hoedanigheid dan onze eigenschappen. Zijn Kennis is anders dan onze kennis, Zijn Macht is anders dan onze macht, Zijn Zicht is anders dan ons zicht, Zijn Gehoor is anders dan ons gehoor en Zijn Spraak is anders dan onze spraak.”[2]

Verder zegt hij met betrekking tot Allah’s Woorden (interpretatie van de betekenis):

“Allah’s Hand is boven hun handen.” (Soerat al-Fath: 10)

“Zijn Hand is anders dan die van Zijn schepselen.”[3]

Bovendien zegt imam Aboe Haniefah: “Waarlijk, Allah bevindt Zich boven de hemelen en niet op aarde.” Een man vroeg hem vervolgens: “Hoe zit het dan met de volgende Woorden van Allah (interpretatie van de betekenis):

“En Hij is met jullie.” (Soerat al-Hadied: 4)

Hierop antwoordde imam Aboe Haniefah: “Dit is net alsof jij iemand een brief schrijft waarin je zegt: ,,Ik ben met jou,” en toch ben jij van hem verwijderd.”[4]

Imam Maalik (moge Allah hem genadig zijn)

Dja3far ibnoe Abdillah zegt: “Toen wij een keer bij Maalik zaten, kwam een man binnenstappen en vroeg: ,,O Aboe Abdillah, Allah heeft Zich boven Zijn Troon verheven, hoe heeft Hij Zich verheven?” imam Maalik werd naar aanleiding van deze vraag ontzettend boos en het klamme zweet brak hem uit. Hij hief vervolgens zijn hoofd en gooide een stokje weg dat hij eerder in zijn hand had en zei: ,,Wat betreft de hoedanigheid van (de Eigenschappen van) Allah, dit gaat ons verstand te boven. Wat betreft het zich verheffen, (de betekenis hiervan) is bekend, het geloven in het feit dat Allah zich boven Zijn Troon heeft verheven is verplicht en het vragen ernaar is een religieuze innovatie (bid3ah)…”[5]

Imam Ash-Shafi3i (moge Allah hem genadig zijn)

Toen Ash-Shafi3i gevraagd werd over de Eigenschappen van Allah, zei hij[6]: “Waarlijk, Allah is Horende, bezit Twee Handen op basis van de volgende Uitspraak (interpretatie van de betekenis):

“Welnee, Zijn Beide Handen zijn uitgestrekt.” (Soerat Al-Maa’idah: 64)

Hij bezit een Rechterhand op basis van de volgende Uitspraak (interpretatie van de betekenis):

“En de hemelen zijn opgerold in zijn Rechterhand.” (Soerat Az-Zoemar: 67)

Hij bezit een Gezicht op basis van de volgende Uitspraak (interpretatie van de betekenis):

“En er rest slechts het Gezicht van jouw Heer…” (Soerat Ar-Rahmaan: 27)

En Hij bezit een Voet op basis van de volgende overlevering: “Totdat de Heer, de Verhevene, Zijn voet daarin plaatst.” (al-Boechari en Moeslim)

Imam Ahmad (moge Allah hem genadig zijn)

Imam Ahmad heeft gezegd: “Wie beweert dat Allah niet praat, is een ongelovige (Kaafir)”[7]

Ook zei hij: “Wie beweert dat Allah niet gezien zal worden in het Hiernamaals is ongelovige een verloochenaar van de Koran.” [8]

Slotwoord

Als wij de uitspraken van deze grote imams omtrent de Namen en Eigenschappen van Allah bestuderen, dan valt ons op dat deze uitspraken geheel met elkaar overeenstemmen. Zij hanteren allemaal hierin de richtsnoer van de Koran en de authentieke Soennah die vrij is van verdraaiing, ontkenning en het trekken van vergelijkingen als het gaat om de Namen en Eigenschappen van Allah. Dus de ware gelovige bevestigt alle Namen en Eigenschappen die Allah aan Zichzelf heeft toegekend of door de Profeet (vrede zij met hem) aan Hem zijn toegekend zonder in te gaan op de hoedanigheid.

Tot slot dient eenieder te begrijpen dat de Eigenschappen van Allah anders zijn dan die van Zijn schepselen, want niemand is gelijk aan Hem wat betreft Zichzelf, Zijn Eigenschappen en Zijn Daden.

Ik vraag Allah om de moslims baat te geven middels deze woorden en dat Hij hun harten verenigt op basis van één geloofsleer, namelijk die van de Koran en de authentieke Soennah en alle lof zij Allah.


--------------------------------------------------------------------------------

[1] Al-Fiqh al-Absat met Tahqieq van al-Khawthari, blz 56, uitgeverij ‘Anwaar’ in Cairo

[2] Al-Fiqh al-Akbar met uitleg van Al-Qaari, blz. 302, uitgeverij ‘Daar al-Kotob al-3ilmiah’ in Bairoet

[3] Al-Fiqh al-Absat met Tahqieq van al-Khawthari, blz 56, uitgeverij ‘Anwaar’ in Cairo

[4] Al-Asmaa’ was-Sifaat, boekdeel 2, blz. 170

[5] Al-Hiliyyah, boekdeel 6, blz. 325-326

[6] Al-Ictiqaad van Ash-Shafici en At-Tabaqaat van Ibnoe Abi Yaclah

[7] As-soennah, blz. 71, uitgeverij ‘Daar al-Kotob al-3ilmiah’ in Bairoet

[8] Tabaqaat al-Hanaabilah, boekdeel 1, blz. 59 en 145


http://www.al-yaqeen.com/bibliotheek/al-aqiedah/Attributen_van_Allah.htm

05-12-2006, 19:32

Citaat door Karkamel:
sorry voor mijn taalgebruik soms...

maar wat ik en veel andere mensen nog zorgwekkender vinden is de manier waarop sektes Allah's heiligheid naar beneden proberen te halen..

sorry nogmaalss maar moest er even uit....

Allah is vrij en verheven van alle minpunten dus ook lichaamsdelen PUNT



salaamoe aleikom warahamtoe Allaahi wabaraktoe.

na3am agie ik begrijp je

Allaahoe musta3aan.


Pagina's : [1] 2 3