Bekijk volle/desktop versie : Hafsa, de dochter van Omar (Moge Allah tevreden over hen zijn)



05-12-2006, 15:51

Omar ibn Al-Chattab was een man die zowel invloed had bij de moslims als bij de Qoraisj. Hij had veel te verduren gehad en zwaar voor de islam gestreden. Samen met Aboe Bakr was hij de man die het meeste voor het nieuwe geloof gedaan had. Hij week geen moment van de zijde van de boodschapper (vrede en zegeningen met hem) en besprak alles met hem. Zoals gezegd waren hij en Aboe Bakr in feite de meest intieme raadsmannen van Mohammed (vrede en zegeningen met hem).
Omar had een dochter genaamd Hafsa. Ze trouwde op haar twaalfde met een moslimman, hij overleed aan zijn verwondingen in de slag van Oehoed, en zo werd ze op haar eenentwintigste weduwe.
Omar Ibn Al-Chattab had medelijden met zijn dochter die zo vroeg weduwe werd en dus besloot Omar zijn dochter blij te maken en naar een geschikte man voor haar uit te kijken.
Eerst dacht hij aan Aboe Bakr, de leider van Banoe Taim en een goede vriend van de boodschapper (vrede en zegeningen met hem). Omar ging naar Aboe Bakr, die vriendelijk luisterde toen hij over Hafsa praatte, maar weigerde toen Omar hem vroeg met haar te touwen. Omar was gekwetst, maar ging er toch met Othmaan ibn Affaan over te praten. De rijke, vrome en vrijgevige Othmaan zou een even geschikte echtgenoot zijn als Aboe Bakr, maar ook hij weigerde. Dat was te veel voor Omar, zo'n weigering was een belediging voor de familie en de stam van de vrouw.
Gekwetst door de twee weigeringen ging Omar zich bij de profeet (vrede en zegeningen met hem) beklagen over het gedrag van zijn twee vrienden. Beleefd bood de boodschapper aan om zelf met haar te trouwen. Hij kon niet vergeten wat Omar allemaal voor de islam gedaan heeft, en het was niet meer dan rechtvaardig zijn twee meest intieme adviseurs gelijk te behandelen. Toen Omar uit het huis van de boodschapper (vrede en zegeningen met hem) kwam straalde hij van blijdschap, Aboe Bakr kwam Omar tegen en wist dat de profeet het Omar verteld had, aan de uitstraling van Omar. Hij verklaarde dat de boodschapper hem verteld had dat hij met Hafsa wilde trouwen, en dat dat de reden was dat hij Omars aanbod geweigerd had, maar hij had iets wat de boodschapper (vrede en zegeningen met hem) hem in vertrouwen had verteld, niet openbaar willen maken.
Voor de komst van de islam werden vrouwen niet geacht een eigen mening te hebben of zich tegen de mening van hun heren en meesters te verzetten. Volgens de islam is een vrouw een individu die het recht heeft zelf te denken, en net als mannen uiting te geven aan haar mening. In Allah's ogen is zij een vrij, verantwoordelijk wezen. Mohammed (vrede en zegeningen met hem), die de moslims altijd het goede voorbeeld gaf, moedigde zijn vrouwen aan te studeren en zelfstandig na te denken.
Terwijl Aisja, de dochter van Aboe Bakr, net als haar vader dol was op poëzie, hield Hafsa, de dochter van Omar, er van om net als haar vader allerlei zaken met de boodschapper te bespreken. Hafsa vond het heerlijk om van deze pas verworven privilege gebruik te maken, en discussieerde veel en vaak met de profeet. Verfijnd en vriendelijk als hij was, stond hij haar toe haar mening te geven, en dit ging zo enige tijd door, tot Omar ibn Al-Chattab op een dag met Hafsa`s moeder sprak en zei:"Ik denk dat ik het zo-en-zo zal doen." Daarop antwoordde de vrouw:" Maar het zou beter zijn als je het zo-en-zo deed." Geschokt zei Omar:" Kibbel je met mij, vrouw?"
"Waarom niet?" zei ze. "Jouw dochter kibbelt zo lang met de boodschapper van Allah, dat hij er de hele dag door van streek is."
Omar trok zijn mantel aan en ging onmiddellijk naar het huis van zijn dochter.
"Klopt het dat je met de boodschapper van Allah kibbelt?" Vroeg hij.
"Ja, dat klopt", zei Hafsa.
Hij stond op het punt zijn, in zijn ogen, ongemanierde dochter te straffen toen Mohammed (vrede en zegeningen met hem) binnenkwam en hem verbood haar aan te raken.
Omar verliet het huis van zijn dochter en ging naar Sauda, die ook met de boodschapper getrouwd was en sterk door hem was beïnvloed en gestimuleerd in haar ontwikkeling, ze zei:"Ik sta versteld van jou, ibn Al-Chattab. Jij hebt je met alles bemoeid. Wil je je nu ook bemoeien met iets dat alleen de boodschapper en zijn vrouwen aangaat?"
Vervolgens liet Sauda Omar niet gaan voordat hij veel van wat hij juist achtte, had afgezworen.
Later toen Omar khalief was, kwam er op een avond een man naar zijn huis om zich over zijn vrouw te beklagen omdat ze ruzie met hem maakte. De man ging naar Omars huis en hoorde vanuit het huis een geruzie tussen Omars vrouw en Omar, en dat haar stem hoger was dan die van Omar. De man keerde om en dacht: "Zijn probleem is net als die van mij". Omar kwam toen naar buiten en vroeg: "Zocht je mij?" "Ja"Antwoordde de man. "Ik kwam klagen over mijn vrouw, maar ik hoorde dat jouw situatie gelijk is als de mijne."
Omar zei toen iets ontzettend moois: "Ze wast mijn kleding, voedde mijn kinderen op en de islam heeft dat niet van haar gevraag te doen, kan ik haar dat niet tolereren als ze haar woede af en toe uit?"


06-12-2006, 12:50


Soub Anna Allah Egt Een Pr8 Verhaal Maschallah Maar Vindt Je Tegenwordig Zulke Mannen Die De Vrouwen Zo Respecteren Als Hoe De Profeet Vzmh Deed Maschallah Hoe De Profeet Vzmh Was.