Bekijk volle/desktop versie : khoeruj van saeed bin joebair(rahiemehoellah) tegen grote zaalim hajjaj.



Pagina's : [1] 2

05-12-2006, 02:30
Dit is het verhaal van jihad van dit hadith

Het uiten van de waarheid in het gezicht van tiran is beste jihad.

In die periode had hajjaj bin yusuf, de beruchte bloedvergieter, de macht, zijn hardvochtogheid en trannie zijn welbekend in onze geschiedenis, Hij wa onderkoning van koning abdulmalik bir marwan voor de gebieden hijaz en iraq, de koning woonde in damascus en hajjaj had zijn hoofdkwartiers in koefah. Saeed bin jubair had aan de zijde ebnulasad gevochten tegen hajjaj, na de nederlaag, vluchtte saeed(R.A) en vroeg asiel aan in mekka. De regering had een zeer streng persoon benoemd als gouverneur van mekka, met instructies om saeed te arreteren, De gouverneur verzamelde alle mensen van mekka en las hun het bevel van koning abdul malik voor, dat als volgt luidde:

ieder persoon die beschutting, bescherming, onderda en schuilplaats biedt aan saeed(R.A) zal hetzelfde lot beschoren zijn als saeed zelf.

Hij maakte toen bekend aan de mensen:

Bij Allah, ik moet de person doden die onderdak geeft aan saeed(R.A) zijn huis en die van de buren zullen met degrond gelijk gemaakt worden.

Met veel moeite werd saeed gearresteerd en naar koefah gestuurd, toen hij voor hajjaj werd gebracht, vond het volgende..

hajjaj: hoe heet jij?

Saeed: mijn naam is saeed(letterlijk de gunstige)

hajjaj: wat is de naam van je vader?

Saeed: jubair(letterlijk de nette)

hajjaj: neen jij bent in feite shaqi(letterlijk de ellendige) zoon van koesair
(letterlijk, een gebroken ding)

saeed:mijn moeder kent mij beter dan jij.

Hajjaj: jij bent een ellendig en jouw moeder is ook een ellendeling.

Saeed: de kenner van de verborgen zaken is iemand anders.

Hajjaj: kijk, ik ga je over de kling jagen.

Saeed: dan had mijn moeder gelijk om mij deze naam te geven.

Hajjaj: ik zal je naar hel sturen.

Saeed: Als ik wist dat jij de macht had, zou ik jouw als mijn god hebben genomen.

Hajjaj: wat geloof je over de profeet(s.a.w)?

saeed: hij was een apostel van de barmhartigheid en profeet van Allah, gestuurd met de beste begeleider voor de gehele schepping.

Hajjaj: wat zeg je over de khalifas?

Saeed: ik ben hun bewaker niet, iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.

Hajjaj: wie is verhevenste van de vier khalifahs.

Saeed: degene die het best in staat was Allah tevreden te stellen.

Hajjaj: wie van hun was in staat Allah het meest tevreden te stellen?

Saeed: dit weet alleen Hij, die weet wat verborgen is in de borsten en in de harten.

Hajjaj: Bevindt Ali zich in het paradijs of in de hel?

Saeed: ik kan alleen antwoorden op deze vraag nadat ik de twede plaatsen en hun bewoners heb bezocht?

Hajjaj: hoe zal ik het maken op de dag des oordeels?

Saeed: ik ben niet geschiekt de kennis van het ongeziene te ontvangen.

Hajjaj: jij bent niet van plan om mij de waarheid te vertellen.

Saeed: maar ik heb je ook geen leugens verteld.

Hajjaj: waarom lach je nooit?

Saeed: ik zie niets om over te lachen: en inderdaad waarom zou iemand lachen die uit stof geschapen is, en die op de dag des oordeels moet verscheinen en altijd omringd door tegen-spoed.

Hajjaj: maar ik lach

saeed: Allah heeft ons met verschillende tempramenten geschapen.

Hajjaj: ik ga je nu doden.

Saeed: de tijd en de wijze van mijn dood zijn reeds bepaald

Hajjaj: Allah heeft mij verkozen boven jouw

saeed: niemand kan trots zijn op zijn relatie met Allah,tenzij hij zijn positie kent: en Allah is de enige kenner van het ongeziene.

Hajjaj: waarom moet ik niet trots zijn op mijn relatie met Allah, wanneer ik aan de kant van amier-al moeminoen ben terwijl jij met de opstandelingen bent?

Saeed: ik ben met de andere moslims, zelf vermeid ik onheil, maar niemand kan het gebod van Allah veranderen.

Hajjaj: wat zeg je over wat wij verzamelen voor amier-oel-moe'minien?

Saeed: ik weet niet wat je voor hem verzamelt
hajjaj liet goud, zilver en kledingstukken uit de schatkamer halen en toonde deze artikelan aan saeed.

Saeed: dit zijn nuttige zaken op voorwaarde dat je hiermee in staat bent gemoedsrust te verkrijgen op de dag des oordeels, op welke dag elke moeder haar baby vergeten zal te voeden en elke zwangere haar kind zal baren, en wanneer alleen het goede van enige nut zal zijn.

Hajjaj: zijn onze verzamelde schatten dan niet goed?

Saeed: jij hebt ze verzamald dus jij bent de beste beoordelaar.



morgen ga ik verder naar de eind toe....

wesselam...

05-12-2006, 02:34


hasan el basrie (rahimehoellah) zei dat hajjaj was heel grote zaliem...
maar sommige tabien hebben hem als een kafir verklaard daarom hebben ze met hem gevochten....

schrijf ik morgen eind van dit gebeurtenis insheAllah...

wesselam...

05-12-2006, 02:40

Citaat door Talibulizzah:
hasan el basrie (rahimehoellah) zei dat hajjaj was heel grote zaliem...
maar sommige tabien hebben hem als een kafir verklaard daarom hebben ze met hem gevochten....

schrijf ik morgen eind van dit gebeurtenis insheAllah...

wesselam...



heb je bewijzen dat ze tekfier over hem hebben gedaan

05-12-2006, 02:44
kik maar even naar tarigoe-t-tabarie, en taarigoe-l-islam van ibn-i kaseer ...
als je wil leren moet je zelf ook onderzoeken...

05-12-2006, 02:47



Citaat door Talibulizzah:
kik maar even naar tarigoe-t-tabarie, en taarigoe-l-islam van ibn-i kaseer ...
als je wil leren moet je zelf ook onderzoeken...


heb je bewijzen plaats ze dan jij zegt het dus bewijs a.u.b

05-12-2006, 03:17

Citaat door masoud:
heb je bewijzen plaats ze dan jij zegt het dus bewijs a.u.b


mijn bewijzen zijn in dit boeken...als jij echt waarheidzoekende bent je moet boeken lezen jonge niet zeuren....soebhanallah, kan je niet deze boeken lezen of naar inhoudsopgaven kijken...

05-12-2006, 03:22

Citaat door Talibulizzah:
Dit is het verhaal van jihad van dit hadith

Het uiten van de waarheid in het gezicht van tiran is beste jihad.

In die periode had hajjaj bin yusuf, de beruchte bloedvergieter, de macht, zijn hardvochtogheid en trannie zijn welbekend in onze geschiedenis, Hij wa onderkoning van koning abdulmalik bir marwan voor de gebieden hijaz en iraq, de koning woonde in damascus en hajjaj had zijn hoofdkwartiers in koefah. Saeed bin jubair had aan de zijde ebnulasad gevochten tegen hajjaj, na de nederlaag, vluchtte saeed(R.A) en vroeg asiel aan in mekka. De regering had een zeer streng persoon benoemd als gouverneur van mekka, met instructies om saeed te arreteren, De gouverneur verzamelde alle mensen van mekka en las hun het bevel van koning abdul malik voor, dat als volgt luidde:

ieder persoon die beschutting, bescherming, onderda en schuilplaats biedt aan saeed(R.A) zal hetzelfde lot beschoren zijn als saeed zelf.

Hij maakte toen bekend aan de mensen:

Bij Allah, ik moet de person doden die onderdak geeft aan saeed(R.A) zijn huis en die van de buren zullen met degrond gelijk gemaakt worden.

Met veel moeite werd saeed gearresteerd en naar koefah gestuurd, toen hij voor hajjaj werd gebracht, vond het volgende..

hajjaj: hoe heet jij?

Saeed: mijn naam is saeed(letterlijk de gunstige)

hajjaj: wat is de naam van je vader?

Saeed: jubair(letterlijk de nette)

hajjaj: neen jij bent in feite shaqi(letterlijk de ellendige) zoon van koesair
(letterlijk, een gebroken ding)

saeed:mijn moeder kent mij beter dan jij.

Hajjaj: jij bent een ellendig en jouw moeder is ook een ellendeling.

Saeed: de kenner van de verborgen zaken is iemand anders.

Hajjaj: kijk, ik ga je over de kling jagen.

Saeed: dan had mijn moeder gelijk om mij deze naam te geven.

Hajjaj: ik zal je naar hel sturen.

Saeed: Als ik wist dat jij de macht had, zou ik jouw als mijn god hebben genomen.

Hajjaj: wat geloof je over de profeet(s.a.w)?

saeed: hij was een apostel van de barmhartigheid en profeet van Allah, gestuurd met de beste begeleider voor de gehele schepping.

Hajjaj: wat zeg je over de khalifas?

Saeed: ik ben hun bewaker niet, iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.

Hajjaj: wie is verhevenste van de vier khalifahs.

Saeed: degene die het best in staat was Allah tevreden te stellen.

Hajjaj: wie van hun was in staat Allah het meest tevreden te stellen?

Saeed: dit weet alleen Hij, die weet wat verborgen is in de borsten en in de harten.

Hajjaj: Bevindt Ali zich in het paradijs of in de hel?

Saeed: ik kan alleen antwoorden op deze vraag nadat ik de twede plaatsen en hun bewoners heb bezocht?

Hajjaj: hoe zal ik het maken op de dag des oordeels?

Saeed: ik ben niet geschiekt de kennis van het ongeziene te ontvangen.

Hajjaj: jij bent niet van plan om mij de waarheid te vertellen.

Saeed: maar ik heb je ook geen leugens verteld.

Hajjaj: waarom lach je nooit?

Saeed: ik zie niets om over te lachen: en inderdaad waarom zou iemand lachen die uit stof geschapen is, en die op de dag des oordeels moet verscheinen en altijd omringd door tegen-spoed.

Hajjaj: maar ik lach

saeed: Allah heeft ons met verschillende tempramenten geschapen.

Hajjaj: ik ga je nu doden.

Saeed: de tijd en de wijze van mijn dood zijn reeds bepaald

Hajjaj: Allah heeft mij verkozen boven jouw

saeed: niemand kan trots zijn op zijn relatie met Allah,tenzij hij zijn positie kent: en Allah is de enige kenner van het ongeziene.

Hajjaj: waarom moet ik niet trots zijn op mijn relatie met Allah, wanneer ik aan de kant van amier-al moeminoen ben terwijl jij met de opstandelingen bent?

Saeed: ik ben met de andere moslims, zelf vermeid ik onheil, maar niemand kan het gebod van Allah veranderen.

Hajjaj: wat zeg je over wat wij verzamelen voor amier-oel-moe'minien?

Saeed: ik weet niet wat je voor hem verzamelt
hajjaj liet goud, zilver en kledingstukken uit de schatkamer halen en toonde deze artikelan aan saeed.

Saeed: dit zijn nuttige zaken op voorwaarde dat je hiermee in staat bent gemoedsrust te verkrijgen op de dag des oordeels, op welke dag elke moeder haar baby vergeten zal te voeden en elke zwangere haar kind zal baren, en wanneer alleen het goede van enige nut zal zijn.

Hajjaj: zijn onze verzamelde schatten dan niet goed?

Saeed: jij hebt ze verzamald dus jij bent de beste beoordelaar.



morgen ga ik verder naar de eind toe....

wesselam...



Jazaak Allahu khayran, akhi. Zou je de naam van het boek kunnen plaatsen waaruit dit komt want ik zou het graag willen lezen. Het liefst een engelse versie maar een Nederlandse mag ook.

Baraka Allahu feek,

Wa As-Salamu 'Alaykum wa Rahmatu Allahi wa Barakatuh.

05-12-2006, 03:38
zuster deze boek heb ik alleen is niet te kopen in nederland,(fadail-ul amal muhammed yusuf kandahlawie) maar je kan zijn boeken in het arabisch hebben...

05-12-2006, 03:46

Citaat door Talibulizzah:
zuster deze boek heb ik alleen is niet te kopen in nederland,(fadail-ul amal muhammed yusuf kandahlawie) maar je kan zijn boeken in het arabisch hebben...



Ooh jammer, maar khayr insha Allah. Zodra mijn Arabisch wat verbeterd is insha Allah...

Jazaak Allahu khayran,

Wa As-Salamu 'Alaykum wa Rahmatu Allah.

05-12-2006, 03:52
wa iyyakie ugtiel karima
alaykoem salam wa rahmatoellah...

05-12-2006, 09:34

Citaat door masoud:
heb je bewijzen plaats ze dan jij zegt het dus bewijs a.u.b

Je zal bewijzen van mij krijgen bi idnie Allaah.

Maar luister eens, als ik je bewijzen geef, dan moet je hem takfirie en khariji gaan noemen eh.
Ook al regeerde Al Hajjaj met de Sharia(wat de regeringsleiders vandaag de dag niet doen) deden sommige Tabi3ien Guruj op hem!
Dan zijn ze wel de grootste khawarij in jullie ogen, aangezien jullie degene die guruj doen vandaag de dag tegen degenen die hukm doen ZONDER Sharia al khawarij noemen.

Die Tabi3ien moeten dan vast de grondleggers van al Irhaab zijn in jullie ogen.

05-12-2006, 14:29

Citaat door Abu_Baseer:
Je zal bewijzen van mij krijgen bi idnie Allaah.

Maar luister eens, als ik je bewijzen geef, dan moet je hem takfirie en khariji gaan noemen eh.
Ook al regeerde Al Hajjaj met de Sharia(wat de regeringsleiders vandaag de dag niet doen) deden sommige Tabi3ien Guruj op hem!
Dan zijn ze wel de grootste khawarij in jullie ogen, aangezien jullie degene die guruj doen vandaag de dag tegen degenen die hukm doen ZONDER Sharia al khawarij noemen.

Die Tabi3ien moeten dan vast de grondleggers van al Irhaab zijn in jullie ogen.


hij zegt dat tabi3een tekfier op hem hebben gedaan en ik weety dat niet dus wil ik het niet klakeloos overnemen zonder dalieldat is alles

ida ja akom fasikon binabain fatabejano

05-12-2006, 14:55



Citaat door masoud:
hij zegt dat tabi3een tekfier op hem hebben gedaan en ik weety dat niet dus wil ik het niet klakeloos overnemen zonder dalieldat is alles

ida ja akom fasikon binabain fatabejano

Er zijn tabieen die takfier op hem deden, en er zijn tabieen die het niet deden.

Waarom zijn ze geen takfieries?
Wie takfier doet op hukaam is toch takfiri?
Terwijl deze Al Hajjaj Adhaliem wel oordeelde met de Sharia!

Subhanallaah, kayfa ta7komoen.

Hier zijn de adillah:
Imaam Abu Bakr bin Abi Shayba said: “We were informed by Qubaysa on the authority of Sufyan, on the authority of Ma’mar on the authority of Ibn Tawoos, on the authority of his father (Tawoos), who said: ‘The state of affairs of our brothers in Iraq is strange: They call al-Hajjaj a believer’”

Isnad: Weak. The reason for the weakness is Qubaysa, who alone is trustworthy, but when narrating from Sufyan he has been declared weak. Ibn Abi Khaythama narrated on the authority of Ibn Ma’een, ‘Qubaysa is reliable narrating from Sufyan, because he heard hadeeth from Sufyan when he was young.’

Tawoos’ takfeer of al-Hajjaj however is very famous in the books of Islamic history. Refer to Tahtheeb at-Tahtheeb, vol. 1/363.

Imaam Ibn Abi Shayba said: Abu Bakr bin Ayash narrated to us on the authority of al Ajlah on the authority of ash-Sha’bee who said “I bear witness that he is a believer in taghoot and a disbeliever in Allah (referring to al-Hajjaj)” Isnad: Good (hasan).

Imaam Ibn Abi Shayba said: Wakee’ narrated to us (hadathana) on the authority of Sufyan on the authority of Ibraheem who said: “It is enough (misguidance) for him who doubts al-Hajjaj’s condition, may Allah bark (i.e. destroy) him.” Isnad: Saheeh.

Al-Haafith Ibn Katheer (rahimahullah) said: “Abu Bakr bin Khaythama said: Abu Thafr Ja’far bin Sulayman narrated on the authority of Bistam bin Muslim, on the authority of Qatadah who said: ‘It was said to Sa’eed bin Jubayr: ‘You rebelled (kharajta) against al-Hajjaj.’ He replied (i.e. Sa’eed): ‘By Allah I did not rebel against him until he disbelieved (hatta kaffar)’”

Yahya bin ‘Eesaa ar-Ramlee narrated on the authority of al-A’mash who said: “The people disputed over the affair of al-Hajjaj so they asked Mujahid (the Imaam of Tafseer) and he replied: Do you ask me about the kaafir Shaykh (referring to al-Hajjaj)?”

05-12-2006, 15:12

Citaat door masoud:
hij zegt dat tabi3een tekfier op hem hebben gedaan en ik weety dat niet dus wil ik het niet klakeloos overnemen zonder dalieldat is alles

ida ja akom fasikon binabain fatabejano



kijk jongen je zei eerst dat ik geen moslim was ik heb niks gezegd,
nu zegt tegen mij faasiq...van waar krijg je deze moed...?
soebhanAllah, even adab! zonder adab kun je niks breiken...
men hoerima-l adaboe hoerima xxxxxx shay

je volg geen daliel je volg alleen paar mensen, hun begrip en hun tafsier...dit is jouw method...word openlijk voor de waarheid..je hebt vogels mij nooit taarig gelezen, ken je opstandelingen met abdoellah ibn-i zoebayr(r.a) ken je hoeseyin(r.a) en zijn opstanding...en nog velen...
ze hebben allemaal yazied en hajjaj kafir verklaard, daarom hebben ze gevochten, sommige sahaba en tabieín hebben hun fasiq verklaard daarom hebben ze stil gebleven....
je kan deze informaties allemaal bij de boeken van tarig-u-ttabarie, en taarigoel islam ibn-i katheer vinden...

Citaat:
binabain fatabejano
onderzoek even dan....je hebt deze plicht...



nog zeg ik val maar niet personlijk aan, anders ga ik waallahie bed-duaa doen voor jouw, en dat wil ik niet...als je wil personlijk aanvallen wil ik graag ver van je zijn....

05-12-2006, 15:21
Broeder Talibulizzah,
MaCha' Allah . Baaraka Lahoe fiek.

Jij was toch ook vorige week vrijdag in Osdorp?

Akhie hoe gaat het met je broeders?

Pagina's : [1] 2