Bekijk volle/desktop versie : k heb een vraagjuh



04-12-2006, 19:12
[ Ik en een vriendin van mij hadden een discussie over
wanneer juh ouders verantwoordelijk sijn over jou.
Zij zegt: dat een kind van 16 jaar als diie niiet wilt bidden dan zijn die ouders er verantwoordelijk voor.
Maar iik het is tog zo dat juh ouders er niet meer verantwoordelijk voor zijn want juh bent dan al oud genoeg om zelf te kunnen beslissen.
Want juh ouders hebben dan al genoeg gedaan toen juh klein was.
En zij vind ook dat een persoon in de islam pas volwassen is al die ouder dan 18 jaar iis.


K zou graag willen weten wat de waarheid is vol;gens de islam en ook zou ik er graag bewijzen willen want k geloof niet zomaar iiemand.
En juh krijgt er groene puntjuh voor]

04-12-2006, 19:29


beste zuster,

De islam kent geen leeftijden qua volwassenheid.
Wel is vermeld dat een kind praktiserend moet beginnen vanaf de zevende jaar (natuurlijk niet gelijk alles in 1 keer).
Maar het moment wanneer jouw goede daden en slechten worden opgeschreven is voor een vrouw wanneer zij voor het eerst menstrueert want dat word ze als vrouw gezien en voor de man wanneer hij voor het eerst een zaadlozing krijgt. Vanaf dat moment worden jouw goede en slechte daden op geschreven.
Wanneer de ouders tig malen hebben gewezen op het verrichten van de salat aan haar/zijn kinderen, na de menstruatie/zaadlozing dan valt hun weinig te verwijten.

Op de dag der opstanding word elk ziel verantwoordelijk gehouden voor haar/zijn eigen daden.

Walaho a3lem

04-12-2006, 19:35
Op de dag des oordeels ga je je ouders toch van alles verwijten en jouw kinderen jou ook.

05-12-2006, 10:42
ja dat klopt, maar dat is omdat je van je zondes afwilt. Iedereen probeert die dag van zijn zondes af te zijn. Daarom heeft Allah swt gezegd dat jouw lichaam ook tegen jou zal getuigen. Als het bv om de salat gaat, en jouw ouders hebben jou tig malen gewaarschuwd en erop geattendeerd, op de dag des oordeels kan jij je ouders niet meer verwijten.

Dit geld alleen als je ouders jou NOOIT de salat heeft geleerd of erop hebben gewezen. Op het moment dat Allah jouw vraagt waarom je niet gebeden heb dan kun je als argument zeggen dat mijn vader en moeder mij nooit hebben geleerd en nooit gezegd hebben.

wallaho a3lam