Bekijk volle/desktop versie : Inleiding tot de Islamitische (shari'ah} wetenschappen



Pagina's : [1] 2

04-12-2006, 17:37
Introductie tot de Islamitische (Shari’ah) wetenschappen

Auteur : Aboe ‘Abdoel-ieleeh Saalih’ Ibn Moeqbiel Al-‘Osaymie At-Tamiemie.

Herzien door: Sheikh drs. ‘Abdoerrah’man Ibn Saalih Al-Mahmoed, leraar aan de universiteit van Al-Imaam

Sheikh drs. Mohammed Ibn ‘Abdoellaah Al-Khdeer, leraar aan de universiteit van Al-Imaam

As-salamoe 'alaikoem wa rahmat-Allahie wa barakaatoehoe,

Bismillaahi Arrahmaani Arraheem,

Walhamdulilaahi rabi el3alameen, wassalaatou wassalaamou 3alaa nabiyinaa mohammad, wa 3alaa aalihi wasahbihi adjma3ien,

Amma ba3d,

Uitnodigen tot Allah (subhannahu wa ta’ala)

Uitnodigen tot Allah {subhannahu wa ta’ala} wordt tot de meest eervolle en machtige manieren gerekend waarmee men dichter bij Allah komt. Het is omwille van deze reden dat de besten der mensen ooit deze verantwoordelijkheid in praktijk hebben gebracht….; De profeten en boodschappers. Dit is eigenlijk al voldoende om de gunst van het uitnodigen tot Allah {subhannahu wa ta’ala} aan te tonen, omdat wij de mensheid uitnodigen tot hun werkelijke taak in dit leven…; De werkelijke aanbidding van Allah.

Allah {subhannahu wa ta’la} heeft gezegd:

‘’En ik heb de Djinn en de mens enkel geschapen om Mij te aanbidden’’. {Surah Ad-Dzaariyaat 51:56}

Het is onder meer omwille van deze reden dat Allah (azza wa jell) hier een grote beloning en een immens gift aan gekoppeld heeft. De boodschapper van Allah {sallallahu alaihy wa sallam} heeft gezegd tegen Ali ibn Abi Talib (radia Allahu 3nhu): “Dat Allah door middel van jou een man leidt, is beter voor jou dan een rode kameel {Al-Boecharie 4210 en Moeslim 2406}

En dit niet anders dan omwille van het belang van deze daad. Het is dus aan de moslim om de fundamenten van het uitnodigen tot Allah (subhannahu wa ta’ala) te leren. Hij moet hierin de weg van de voorgangers van deze gemeenschap volgen, waarvan in de eerste plaats Mohammed {sallallahu alaihy wa sallam}. De eerste prediker van de Islaam. Allah de Verheven heeft gezegd :

O profeet, voorwaar Wij hebben jou gezonden als getuige en als een brenger van verheugende tijdingen en als een waarschuwer. En als een oproeper tot Allah, met Zijn toestemming, en als een verlichtende lamp. {Surah al-Ahzaab 33 ayah:45/46}

Dit omdat zij uitnodigen tot Allah met kennis en zekerheid.

Allah de Verhevene heeft gezegd : ‘’Zeg: Dit is mijn weg, ik en degenen die mij volgen roepen op tot Allah met zekerheid en kennis, op grond van een duidelijk bewijs. Verheerlijkt is Allah, en ik behoor niet tot de afgodendienaars.’’ { Surah Yoesoef 12:108}

05-12-2006, 08:34


Wij nodigen uit tot Allah omwille van meerdere redenen

1) Het verspreiden van het geloof van Allah (azza wa jell) en het verwezenlijken van de aanbidding over de aarde, door al de zaken die dit tegenspreken tegen te gaan. Zaken als alle vormen van ongeloof, overschrijdingen, zware zonden en opstandigheden.

2) Het volgen van het goede voorbeeld, Mohammed (sallallahu alaihy wa sallam). Dit omdat hij predikte gedurende de nacht en dag, en hij streed op de weg van Allah net zoals de profeten en boodschappers voor hem gestreden hadden.

Allah (subhannahu wa ta’ala) zegt ons dat Noah (alaihy sallam) gezegd heeft: ‘’’Hij zei: O mijn Heer, ik heb mijn volk gedurende de nacht en de dag opgeroepen, maar mijn oproep deed hun vluchten (van de Waarheid) slechts toenemen, En voorwaar, telkens wanner ik hen opriep opdat U hun zou vergeven, stopten zij hun vingers in hun oren en bedekten zij {hun gezichten} met hun kleding en bleven zij uiterst hoogmoedig. Daarna heb ik hen waarlijk openlijk toegesproken, en hen vertrouwelijk teogesproken, heimelijk.’’ {Surah Noah 71:5-9}

Noah {alaihy sallam}, een porfeet van de profeten van Allah {ta’ala} nodigde zijn volk uit op elke tijdstip en via alle mogelijke manieren en wegen. Hij nodigde hen zelfs uit gedurende 950 jaar, zonder dat hij dit moe noch beu werd. Het is omwille van deze reden dat de geliefde Profeet {sallallahu alaihy wa sallam} gehoor gaf aan het bevel van Allah, toen hij zei: ‘’’Nodig uit tot de weg van jouw Heer.’’ {Surah An-Nahl 16:125}

En Zijn woorden: “En nodig uit tot jouw Heer, jij bevindt je voorzeker op de rechte leiding.’’ {Surah Al-H’adj 22:67}

En Zijn woorden: ‘’En nodig uit tot je Heer, en behoor niet tot de afgodendienaars.’’ {Surah Al-Qasas 28:87}

En zo bleef de profeet {sallallahu alaihy wa sallam} prediken totdat de dood tot hem gekomen is. En hij heeft zijn volgelingen opgelegd tot Allah {subhannahu wa ta’ala} uit te nodigen; Hij heeft gezegd: ‘’Geef {de boodchap} verder voor mij, al was het een vers.’’
{Al-Boechari 3461}

3) De aanwezigheid van afgoderij en ongeloof zal zijn sporen achterlaten op de aanwezigheid van Allah {azza wa jell}, en het zal ervoor zorgen dat er minder volgelingen van de islaam zullen zijn. Is het niet vroeg dan laat, en dit wanneer het uitnodigen tot Allah niet verder gezet wordt.

4) De vernietiging en de straf van de moslims weghouden, Allah de Verhevene heeft gezegd: ‘’En vreest een beproeving die niet uitsluitend degenen die onrecht plegen onder jullie zal treffen En weet dat Allah hard is in de bestraffing.’’ {Surah Al-Anfaal 8:25}

Zayneb bint Djah’sh {moge Allah tevreden met haar zijn} heeft gezegd dat zij de Boodschapper van Allah {sallallhu alaihy wa sallm} het volgende vroeg: ‘’Zullen wij vernietigd worden terwijl er goeden onder ons zijn?’’ Hij zei: ‘’Ja, wanneer het slechte zal overheersen.’’ {Moeslim 2880}5)

De mensheid heeft de Islam erg hard nodig om hen van gevangenschap en slavernij te bevrijden, om hun problemen op te lossen en hun toestand recht te zetten. Wij kunnen deze problemen niet anders oplossen dan met de juiste Islaam. Allah {subhannahu wa ta’ala} heeft gezegd : ‘’En wie zich dan afwendt van mijn herdenking zal een nauw leven leiden.’’
{Surah Taaha 20:124}

6) Het verchristelijking tegengaan en tevens al de zaken die leiden tot dwaling die nu hun weg over de aarde gebaand hebben, en die ervoor zorgen dat de moslims die zwak zijn in hun geloof, beginnen te twijfelen.

7) Vernietigende beginselen als ‘scheiding van staat en geloof’, communisme, nationalisme,socialisme en andere nieuwe zaken tegengaan.

8) Uitnodigen tot Allah de Verhevene is de meest eervolle taak, omdat dit bijdraagt tot sterkte in dit leven en een gunst in het hiernamaals.

05-12-2006, 09:08
De wetgeving betreffende het uitnodigen tot Allah, en wie is hiervoor aansprakelijk?

Uitnodigen tot Allah is een plicht voor iedere moslim, man en vrouw, allen naargelang hun mogelijkhied, omwille van de woorden van de Verheven: ‘’En dat er van jullie een gemeenschap is die uitnodigen tot het goede, het bekoorlijke opleggen en het verwerpelijke verbieden.’’ {Surah Al-Imraan 3:104}

En omwille van de woorden van de Verhevene:’’Jullie zijn de beste gemeenschap omdat jullie naar de mensen toegaan, en omdat jullie het goede opleggen en het slechte verbieden en geloven in Allah.’’ {Surah Al-Imraan 3:110}

En omwille van de woorden van de boodschapper van Allah {sallallahu alaihy wa sallam}.: Wie van jullie iets verwerpelijks ziet, dat hij dan rechtzet met zijn hand, en wanneer hij dit niet kan dan met zijn tong, en als hij dit niet kan dan met zijn hart en dat is de zwakste van het geloof.’’ {Moeslim 49}

En in het vers ‘van jullie’ is voor At-tab’iedh, dit ofwel zeggen dat dit voor een gedeelte is en niet voor iedereen, ofwel dat iedereen hieronder valt en dit vergelijkbaar met de volgende woorden van de Meest Verheven: ‘’Dus vermijdt het onreine van de afgoden, en vermijdt kwaadsprekerij.’’ {Surah Al-Haddj 22:30}

Omwille van deze reden ken men dit niet als bewijs gebruiken dat prediken een verplichting is voor een specifieke groep. Het is echter een verplichting voor iedereen, omwille van de voorgaande bewijzen en de richtlijn van het vers :’’En van onder jullie’’

[De schrijver gaat ervan uit dat deze ‘van jullie’ niet wil zeggen sommigen. Wat wil zeggen dat het een individuele verplichting is voor de gehele gemeenschap. Wat hij zegt is echter niet juist, wat echter juist is, is de opinie van de meerderheid en dit is dat uitnodigen tot Allah een verplichting is voor sommigen. En als strijden – waarvoor vele bewijzen een verplichting duiden - een verplichting is voor sommigen, met uitzondering van bepaalde gevallen die de geleerden verduidelijkt hebben, dan komt uitnodigen tot Allah het goede bevelen en het slechte verbieden hier als eerste voor in aanmerking, vervolgens zeggen wij:

1- dat het een verplichting is voor sommigen houdt in dat in praktijk gebracht moet worden, en wanneer sommigen dit in praktijk brengen dan is er geen zonde voor de anderen. En wanneer niemand dit verricht dan is iedereen in zonde. Dit toont zonder meer aan hoe belangrijk deze verplichting is, en hoe gevaarlijk het is om dit te laten en hoe gevaarlijk het is dat de gemeenschap hierin te kort komt. Dit verduidelijkt ook de grote beloning voor diegene die dit in praktijk brengt en de zonde van de rest van de gemeenschap verwijdert.

2- In sommige gevallen worden bepaalde mensen hier rechtsreeks op aangesproken om uit te nodigen tot Allah, het goede aan te kondigen en het slechte te verbieden, en de mensen hun geloof aan te leren. O f zoals een man die iets verwerpelijks ziet en niemand anders weet dat dit verwerpelijk is, dan is het een verplichting voor hem om deze verwerpelijke zaak te verbieden. {Al-Mahmoed}]

05-12-2006, 10:50
Zaken die de prediker gade moet slaan

1) Kennis: De prediker moet op de hoogte zijn van die zaken tot welke hij uitnodigt en met wat hij uitnodigt, Allah de Verhevene heeft gezegd: ‘’Zeg: dit is mijn weg, ik nodig uit tot Allah met kennis en zekerheid.’’ {Surah Yoesoef 12:100}

De kennis is niet één geheel dat niet toelaat onderverdeeld te worden, het bestaat echter uit deeltjes. Wie een zaak kent is betreffende deze zaak een geleerde, en is dan verplicht hiertoe uit te nodigen, en hij word niet opgelegd uit te nodigen tot datgene hij niet kent.

Het is aan elke moslim uit te nodigen tot Allah {subhannahu wa ta’ala} volgens de hoeveelheid aan kennis die hij bezit, en hij moet zich niet bezighouden met het uitnodigen tot de zaken waar hij geen kennis over bezit. Allah de Verhevene heeft gezegd: ‘’Zeg ik vraag jullie hier geen beloning voor, en ik behoor niet tot diegenen die een last geven.’’
(Surah Saad 38:86}

Als zij zouden zeggen dat hert uitnodigen tot Allah zich enkel beperkt tot de geleerden die en groot gedeelte aan kennis bezitten en niemand anders dit zouden toestaan, dan zouden wij slechts een klein aantal aan predikers bezitten die niet noemenswaardig zijn. Dan zouden leugens en het verwerpelijke wijdverspreid zijn, tegelijkertijd moet de prediker wel nut halen uit de geleerden en zich verlichten met hun opinies, boeken en werken.

2) Dat hij tot Allah uitnodigt op elk moment en elk situatie:
Uitnodigen tot Allah is niet zolas bidden, vasten of de bedevaart die bepaalde tijden kennen die op voorhand vastgelegd werden en gekend zijn en die men niet te vroeg noch te laat mag verrichten. Zie hier Noah (alaihy sallam), hij nodigde zijn volk uit gedurende de dag en de nacht, openlijk en in het geheim. En zie dier Yoesoef (alaihy sallam) , hij verandert het gevang in een omgeving van de prediker en gebruikte de gevangenis niet als een excuus..etc.

De moslim is een prediker in zijn huis, op zijn werk, opde markt en in zijn zaak. In zijn gedrag en in zijn omgang, ongeacht hij reziger is of niet, op alle plaatsen en op elk tijdstip. Allah de Verhevene heeft gezegd: ‘’Zeg, mijn gebed, mijn offer, mijn leven en mijn dood, zijn allen voor Allah, De Heer der Werelden.’’ {Surah Al-An’aam 6:162}

En de woorden van de Profeet {sallallahu alaihy wa sallam}: ‘’Vrees Allah waar je ook bent.’’ {Moeslim 1987}

3) Het is geen vereiste dat de mensen gehoor geven aan de prediker: Allah de Verhevene heeft gezegd: ‘’Op de boodschapper rust slechts de plicht tot de verkondiging.’’ {Surah Noer 24:54}

De prediker meot verder gaatn met zijn prediken, zelfs wanneer niemand gehoor geeft aan hem. Want datgene van hem verwacht wordt is de verkondiging, niet dat diegenen die uitgenodigd worden gehoor geven aan hem. Het is dus aan hem om zijn verplichting na te komen zonder moe noch beu te worden. Hij moet zijn verplichting verder gaan zoals hij de rest van de aanbiddingen verder zet., en dit is de weg van de p[rofeten en de boosdchappers.

Noah {alaihy sallam} nodigde zijn volk gedurende 950 jaar uit en enkelen waren het die samne met hem geloofden. Andere profeten bleven zelfs gedurende jaren hun volk uitnodigen en geen enkeling die in hem geloofde.

Imaam An-Nawawie zegt in zijn uitleg van Sahieh Moesliem:’’Het is niet zo dat de verantwoordelijkheid van diegenen die aangesproken worden wegvalt om uit te nodigen tot het goede en het slechte verbieden wanneer hij denkt niet van nut te zijn, hij moet dit echter verder zetten, Allah de Verhevene heeft gezegd:’’En vermaan want voorwaar de vermaning baat de gelovigen.’’ {Surah Ad-Daariyaat 51:55}

Want het is aan hem om het goede aan te bevelen en het slechte te verbieden, en niet de aanvaarding.

Allah de Verhevene heeft gezegd: ‘’En gedenkt toen een gemeenschap onder hen zei: Waarom vermanen jullie een volk dat Allah zal vernietigen of bestraffen met ene harde bestraffing? Zij zeiden: Opdat wij niet beschuldigd zullen worden bij jullie Heer, en hopelijk zullen vrezen.’’ {Surah Al-Araaf 7:164}

Dit is de reden waarom men het prediken moet verder zetten, zelfs wanneer men geen resultaat waarneemt, want de harten bevinden zich tussen twee vingers van de vingers van de Meest Barmhartige, hij wentelt deze zoals het hem belieft. Diegene die vandaag niet beïnvloed wordt kan morgen beïnvloed worden. Zie hier Khaalid bin Waalied en Aboe Soefyaan en hind bint Oetbah (moge Allah tevreden met haar zijn}; zij bestreden de Boodschapper {sallallahu alaihy wa sallam}, maar behoorden uiteindelijk tot diegenen die uitnodigen tot zijn geloof. Als men hen niet meer zou hebben uitgenodigd en enkel zou beperken totdatgene dat al reeds aan hen duidelijk gemaakt werd, dan zouden zij een slecht einde gekend hebben.

4) Barmhartigheid en bezorgdheid voor diegene die uitgenodigd wordt: De Boodschapper {sallallahu alaihi wa sallam} was heel gretig naar het goede, naar het aanzetten tot het geod en het slechte te verbieden, naar het strijden op de weg van Allah {azza wa jell} en naar het uitnodigen tot Allah. Met dit alles was hij het meest bezorgde en barmhartige voor zijn gemeenschap, Allah de Verhevene zegt: ‘’Voorzeker er is een boodschapper tot jullie gekomen uit jullie eigen midden, jullie lijden is zwaar voor hem, vurig wenst hij het goede voor jullie, en voor de gelovigen is hij liefdevol en barmhartig.’’ {Surah tawbah 9:128}

Het is zelfs zover gekomen dat hij zijn gretigheid naar het {goede} voor deze gemeenschap met de volgende woorden beschreven heeft : ‘’Ik en mijn gemeenschap zijn zoals een man die een vuur aangestoken heeft, waarop de dieren en de motten hierin vallen. Ik probeer jullie tegen te houden en jullie vallen hierin.’’ {Moeslim 17}

Wat de prediker oprecht moet aanzetten tot het uitnodigen tot Allah, is de grote angst dat het einde van de zondaar zal kennen; Omwille van deze reden maakte Noah {alaihy sallam} een van de redenen van zijn prediken duidelijk, en dit was de angst voor zijn volk. Alah de Verhevene heeft gezegd dat Zijn boodschapper gezegd heeft; ‘’Ik vrees voor jullie de bestraffing van een geweldige Dag.’’ {Surah Gaafir 40:30}

En zie hier de gelovige van het volk van Farao die het volgende tegen zijn volk zegt zoals dit in de Geeërde Qora-aan vermeld wordt:’’O mijn volk ik vrees voor jullie van wat er op de dag van de bondgenoten is {een bestraffing} {Surah Taaha 20:44}

En Allah {azza wa jall} heeft gezegd dat de gelovige van het volk van de Farao gezegd heeft: ‘’Mij volk, ik vrees voor jullie de dag van het wederzijdse geroep (om hulp).’’ (Surah Ghaafir 40:32)

De prediker moet weten dat hij te maken heeft met zieken, en de zieken hebben een liefdevol, barmhartig hart nodig. Hij gaat met de figuurlijke ziektes om net zoals een dokter omgaat met de werkelijke ziekten. De meeste zondaars weten niet in welk gevaar zij zich bevinden, het is daarom dat men zich aan zachtheid, wijsheid en rust moet houden wanneer men te maken heeft met hun fouten. Dit is de weg van de opvoedkundigen , en wij nemen dit waar wanneer wij kijken hoe Allah zijn beide profeten Mozes {alaihy sallam} en Haaron {allaihy sallam} opgelegd heeft zachte en rustig te praten met de grootste overtreder op de gehele aarde. Allah de Verheven heft gezegd: ‘’En spreekt mild tot hem.’’ {Surah Taaha 20:44}

05-12-2006, 13:12


Als de Farao – met zijn overtredingen en zijn onderdrukking beweerde een godheid te zijn en de mensen uitnodigde om hem te aanbidden – met zachtheid behandeld moet worden, dan komen anderen zolas overtreders en zondaars hier in de eerste plaats voor in aanmerking. En dat niemand met zieke gedachten of iemand die te snel wilt zijn hieruit begrijpt dat dit wil zeggen dat men toegevingen moet doen tegenover de gezellen van de zonden. Het is echter de bron van de wijsheid, toegevingen doen wil zeggen dat men niet kijkt naar hun fouten en dat men zich afwendt van hen, raad te geven en richtlijnen te geven, omdat hij hoopt op een verdienste die hij van hen zou kunnen krijgen door toegevingen te doen.

De prediker doet zich ver weg hoeden van strengheid en hardvochtigheid, en hij meot zich verwijderen van met kwaadheid om te gaan met de fouten, denkende dat dit de kwaadheid is voor Alla {azza wa jell} en Zijn boodschapper {sallallahu alaihy wa sallam]. Diegene die denkt dat dit de weg is, zit er naast. Hij wil te snel resultaat bereiken, en heeft heirdoor geen vruchten geoogst. Allah {ta’ala}zegt: ‘’En als je streng en hardvochtigheid geweest was, dan zouden zij rondom jou uiteengaan.’’ {Surah Al-Imraan 3:159}

Kwaad worden en opkomen voor het geloof is echter wel een vereiste, maar volgens het niveau van diegene die uitgenodigd wordt. Met een ongelovige en een overtreder gaat men niet op dezelfde manier te werk als met een moslim die attent is en de zaken goed begrijpt en waarvan wij niet vrezen dat hij zal vluchten, en waarvan wij weten dat het geloof over zijn gehele hart uitgespreid werd. Ieder volgens zijn eigen vermogen. Hij moet hen ook niet direct aanspreken op hun fouten., hij moet ze tevens niet bekend maken en hen belachelijk maken in het openbaar. Het is echter aan hem om te zeggen:’’Wat is er met een volk dat zo en zo doet.’
Op deze manier trekt hij de aandacht van diegenen die hierdoor aangesproken worden, en leert hij de onwetenden en heeft hij zijn doel bereikt, zonder diegene die de fouten verricht ongemakkelijk te laten voelen.

Dit is de manier van de profeten van Allah en Zijn boodschappers, wijk geen vingernagel van hem af, en laat anderen die tegen hem ingaan hem niet misleiden of zijn weg meilijk maken.

[B]5) Dat hij de beloning van de mensen niet zoekt en dat hij niet wilt dat zij hem prijzen of dat zij hem een zeker aanzien geven:[/B]
Prediken is een grote aanbidding. Zolas andere vormen van aanbidding wordt dit enkel aanvaard wanneer de intentie oprecht is, en zal men hier enkel voor beloond worden wanneer dit zuiver voor Allah de Verhevene plaatsvindt. Allah de Verhevene zegt:’’Voor wie het wereldse leven en haar versieringen wensen zullen Wij hun daden daarin volledig vergoeden, en zij zullen daarin niet worden benadeeld.’’ {Surah Hoed 11:15}

Het omwille van deze reden dat de moslimgeleerden Mohammed Ibn Abdoel-Wahhaab (rahiemahoe Allah), een van de hoofdstukken in zijn bewonderswaardig boek Kitaboet-Tawhied als volgt genoemd heeft : Tot afgoderij behoort de dienaar met zijn daden een deel van het wereldlijke leven wenst.’En hij gebruikte de volgende woorden van de Verhevene als bewijs: ‘’Voor wie het wereldse leven en haar versieringen wensen zullen Wij hun daden daarin volledig vergoeden, en zij zullen daarin niet worden benadeeld. Zij zijn degenen voor wie er in het Hiernamaals niets dan de Hel is, en vruchteloos is wat zij daarin {op aarde} verrichten. En zij plachten te doen is verloren gegaan.’’ {Surah Hoed 11:15-16}

Het is dus omwille van deze reden dat de prediker niet de beloning van de mensen wenst omwille van datgene hij predikt. Zijn doel en zorg is niet dat de mensen hem prijzen noch loven, noch wilt hij dat zij hem onderscheiden van de rest en met de vingers van de macht naar hem wijzen. Degene die dit wenst en dit als doel heeft …de beloning van zijn prediken zal verloren gaan en hij verdient de straf omdat hij partners aan Allah {subhannahu wa ta’la} heeft toegekend in zijn aanbidding.

De profeten en de boodschappers hebben deze weg duidelijk gemaakt dat zij geen beloniong noch dankbetuiging van de mensen verlangen. Allah de Verhevene heeft gezegd: ‘’Als jullie je dan afwenden, dan heb ik jullie geen beloning gevraagd, mijn beloning rust slechts bij Allah.’’ {Surah Yoenus 10:72}

En de Verhevene heeft gezegd: ‘’Zeg ik vraag van jullie geen beloning, alleen liefde voor de naaste verwanten. En voor wie een goede daad verricht vermenigvuldigen Wij daarin het goede. Voorwaar, Allah is de Vergevensgezinde de Waarderende.’’ {Surah As-Soehra 42:23}

En de Verhevene heeft gezegd: ‘’En uit het verste gedeelte van de stad kwam een man aangesneld, die zei: O mijn volk, volgt de gezanten. Volgt hen die gen beloning van jullie vragen en rechtgeleiden zijn.’’ {Soerah Al-Ah’qaaf 36:20-21}

Het vragen van de mensen geprezen te worden, en hopen op hungeld in ruil voor het prediken is een gevaarlijke slipper. De prediker moet hiervoor oppassen vooraleer hij hierin valt. Hij moet er duizend keer over nadenken, en hij moet rekenen op de beloning van Allah de Verheven. Hij moet niet via de deur binnenkomen die de wegen opent tot het geven van een salaris of giften aan de prediker, zodat hij hen van lasten ontneemt en hen helpt aangaande de zaken van hun geloof en hun wereldlijke zaken.


6) De prediker mag niet neerkijken op degene die hij uitnodigt:

Wanneer deze zwak of arm is. De zorg van de prediker is de mensen te reden van het vuur, en hen te bevrijden van het aanbidden van de schepping en hen mee te nemen naar het aanbidden van de Heer van de schepping. Net zoals wij het vuur en de toestanden van het vuur vrezen voor de rijken en de mensen van aanzien, vrezen wij ook het vuur en de toestanden van het vuur voor de zwakken en de armen. Want ook zij hebben iemand nodig die hen bevrijdt van het vuur en hen begeleidt naar de aanbidding van De Ene, De Overweldigende. Het is aan de prediker om geen onderscheid te maken tussen een Arabier en een niet-Arabier, tussen zwart en blank of tussen een geëerde en verlaten persoon. Net zoals hij de mensen van aanzien en macht met zachtheid en wijsheid benadert, moet hij alle bevolkingsgroepen benaderen op deze manier. Want voor Allah {azza wa jell} zijn zij allen gelijk, de ene wordt niet van de andere onderscheiden door bezittingen of afkomst, het is de godvrezendheid die hen onderscheidt. Allah de Verhevene heeft gezegd:’’De meest geeërde van jullie bij Allah, is degene die Allah het meest vreest.’’ {Surah Al-Hoedjoeraat 49:13}

De prediker kan blootgesteld worden aan kwaadberekeningen, niet enkel van de mensen der macht en aanzien, maar van de armen en de zwakken. Dit wordt ook gerekend tot de verschillende soorten van kwaadberekeningen die de prediker moet doorstaan, want de boodschapper {sallallahu alaihy wa sallam} werd blootgesteld aan de kwaadberekeningen van de leiders zoasl Aboe Djahl, net zoals hij blootgesteld werd aan de kwaadberekeningen van de verlaten personen, zoals gebeurt, is toen hij zich Ta-if begaf.

Hij werd zelfs blootgesteld aan de kwaadberekeningen van Arabieren die niets van deze wereld bezitten nadat e vlag van de islaam al gehesen was. Dit zijn allemaal verschillende soorten van testen en in welke mate zij ook voortkomen uit verschillende bronnen en wegen, de prediker moet geduld beoefenen bij de verschillende soorten testen en hij moet de spot die met hem gedreven wordt door diegenen die hij uitnodigt, kunnen verdragen. Allah de Verhevene heeft gezegd: ‘’Roep op tot het goede en weerhoud van het verwerpelijke, en wees geduldig in die zaken die jou treffen, voorwaar dat behoort tot de aanbevolen daden.’’ {Surah Loeqmaan 31:17}

05-12-2006, 14:01
7 – De prediker moet steeds nederig zijn : Nederigheid is iets dat uitdrukkelijk gevraagd wordt van de prediker op de weg van Allah. Hij moet niet met de mensen omgaan, terwijl hij vanuit de hoogte op hen neerkijkt. Hij moet hen ook njiet minderwaardig achten, omdat zij weinig kennis bezitten en hun onwetendheid groot is.

Hoogmoedigheid is een mantel, en macht is en lendedoek die niemand toegestaan worden behalve Allah {azza wa jell}. Diegene die hierin wilt wedijveren met zijn Heer, komt zijn straf en belofte toe, en hoe nederiger de prediker is hoe meer zijn prediken aanvaard zal worden, en hoe meer sporen dit zal nalaten op de mensen in zijn gedrag en manieren. En diegene die nederig is voor Allah [azza wa jell}, Allah zal hem in rang verhogen.

8 – De prediker moet niet opkomen voor zijn eigen ziel: De prediker moet zich niet bezighouden met het verwerpen van de woorden van diegenen die iets op hem aan te merken hebben of zeggen dat hij fout te werk gaat. Hij moet er zeker van zijn dat Allah de Verhevene hem zal verdedigen, Allah de Verhevene zegt : ‘’Voorwaar Allah zal degenen die geloven verdedigen.’’ {Surah Al-Haddj 22:38}

De prediker zal blootgesteld worden aan kwaadberekeningen van de mensen, zij zullen over hem roddelen en zullen jaloers op hem zijn, en dit moet plaatsvinden. Wanneer de prediker zich bezighoudt met het verdedigen van zij ziel en het duidelijk maken dat hij onschuldig is van datgene wat over hem gezegd wordt, dan zal hij zijn tijd verliezen en zal hij zijn gezicht bij de mensen verliezen. En hij moet ervan overtuigd zijn dat Allah de Verhevene zijn vijand zal laten verliezen, en zijn vijanden ten schande zal maken. Allah de Verhevene heeft gezegd:’’Wij zullen onze boodschappers en degene die geloven zeker helpen, in het wereldse leven en op de dag dat de getuigen zullen opstaan.’’ {Surah Ghaafir 40:51}

Ibnoe Kathir (moge Allah hem genadig zijn) heft gezegd: ‘’De overwinning hier, wil zeggen dat Hij hen zal helpen tegen diegenen die hen kwaad berokkenen, ongeacht of dit plaatsvindt tijdens hun aanwezigheid of daarna of na hun dood, zaosl Allah met de moordenaars van Yahya en Zakariyyah gedaan heeft….(etc.)’’

De prediker moet dus zeker zijn van Allah de Verhevene, diegene die kwaad berokkend werd op de weg van Allah zal niet door Allah gelaten worden. De woorden van diegene die je bekritiseerd heeft verwerpen, wanneer dit gebaseerd werd door beginselen van de sharie’ah en Islamitische wetgevingen, worden hier niet bij gerekend. In dit geval moet hij dit duidelijk maken, dit moet…. Echter met de voorwaarde dat men niet opkomt voor de eigen ziel, of omwille van kwaadheid voor de eigen ziel. Men moet ook de woorden vermijden die niet van nut zijn of geen toegevoegde waarde hebben.

9 - De prediker moet geduldig zijn : Hij mag zijn prediken nei tlaten vallen omdat de vrucht van zijn prediken achterblijft, of omdat hij blootgesteld werd aan een beproeving. En kwaadheid berokkend worden komt nog meervoor, Allah de Verhevene heeft gezegd: ''En voorzeker, de boodschapper van voor jou werden geloochend en zij waren geduldig met de leugens waarvan zij beschuldigd werden en de kwelling, totdat Onze hulp tot hen kwam. En er is niemand die de Woorden van Allah kan veranderen, en voorzker, er zijn al berichten over de tot jou gekomen.'' {Surah Al-Araaf 7:34}

En de prediker meot niet triest zijn omwille van datgene hij meemaakt. Allah de Verhevene heeft gezegd:''En voorzeker, Wij weten dat jouw borst benauwd is wegens wat zij zeggen. Heilig daarom jouw Heerr met een lofprijzing en behoor tot hen die neerknilen. En aanbidt jou Heer totdat de dood tot je komt.'' {Surah Al-Hiddjr 15:97-99}

En Allah de Verhevene heeft gezegd: ''En wees geduldig met wat jou treft, dit behoort tot de moeilijkste zaak.'' {Surah Loeqmaan 31:17}

Dit wil niet zeggen dat de prediker in plaatsen van chaos aanwezig moet zijn, of dat hij naar de plaatsen van testen moet gaan, en dat hij zich moet blootgeven aan testen omdat hij denkt dat zijn prediken enkel gerealiseerd kan worden door de aanwezigheid van deze testen. Daarom moet hij de tegemoetkoming met de vijand wensen, en Allah de Verhevene meot vragen om hem te ontzeggen. En hierover heeft de profeet {sallallahu alaihi wa sallam} het volgende gezegd:’’De moslim moet zichzelf niet vernederen.’ Zij zeiden: ‘’En hoe kan hij zichzelf vernederen. O Boodschapper van Allah?’’ Dat hij zichzelf beproevingen oplegt die hij niet aankan.’’ {Ibnu Madjah en Albaanie heeft dit goed verklaard, in Sahih Ibnoe Maadjah}

En de Profeet {sallallahu alaihy wa sallam} heeft gezegd: ‘’Wens niet de tegemoetkoming met de vijand, en vraag Allah de Verhevene je te ontzien, en wanneer je hen tegenkomt…..Wees dan geduldig.’’ { Al-Boechari 3025}

05-12-2006, 14:24
Assalaamu Alaikom wa rahmatullah wa barakatahu.

Zuster,

Als het een boek is van uitgeverij momtazah, dan zitten er fouten in.

De soorten ongeloof wordt onderverdeeld onder overtuiging en daden.

Bij daden staat er grote kufr en kleine kufr
en beiden doen je uit de islaam treden.
Bij de overtuigen staan er vijf factoren van grote kufr.

Kan je controleren of je dit in jouw boek staat.

Wassalaamu alaikom wa rahmatullah wa barakatahu.

Salahudeen.

05-12-2006, 14:46

Citaat door SalahUdeen:
Assalaamu Alaikom wa rahmatullah wa barakatahu.

Zuster,

Als het een boek is van uitgeverij momtazah, dan zitten er fouten in.

De soorten ongeloof wordt onderverdeeld onder overtuiging en daden.

Bij daden staat er grote kufr en kleine kufr
en beiden doen je uit de islaam treden.
Bij de overtuigen staan er vijf factoren van grote kufr.

Kan je controleren of je dit in jouw boek staat.

Wassalaamu alaikom wa rahmatullah wa barakatahu.

Salahudeen.


Wa alaikoem salaam wa ra7matu-Alalahi wa barakatoeh,

na3m agy, Het boek is uitgegeven door uitgeverij Momtazah,
Ik ga het even verifieëren ik kom erop terug insha-Allah.

05-12-2006, 15:05

Citaat door SalahUdeen:
Assalaamu Alaikom wa rahmatullah wa barakatahu.

Zuster,

Als het een boek is van uitgeverij momtazah, dan zitten er fouten in.

De soorten ongeloof wordt onderverdeeld onder overtuiging en daden.

Bij daden staat er grote kufr en kleine kufr
en beiden doen je uit de islaam treden.
Bij de overtuigen staan er vijf factoren van grote kufr.

Kan je controleren of je dit in jouw boek staat.

Wassalaamu alaikom wa rahmatullah wa barakatahu.

Salahudeen.


Agy, de hoofdstukken die behandeld worden in het boek zijn het volgende:

Kennismaking met uitnodigen tot Allah {subhannahu wa ta'ala}

Wij nodigen uit tot Allah omwille van meerdere redenen;.............
De wetgeving betreffende het uitnodigen tot Allah en en wie is heirvoor aansprakelijk?............
Zaken die de prediker gade moet slaan.........

De Gunsten de Kennis..................

Inleiding.......'
Bewijzen van de gunsten uit kennis uit het Boek van Allah en de Soennah.......................;
Enkele overleveringen van onze voorgangers over de gunsten der Kennis...;
Zaken waar de student der Kennis zich aan dient te houden...;
Enkele vormen waaraan de student der kennis zich moet houden...........

Inleiding tot de Kennis van Tafsier....

Ten eerste,kennismaking met de Qoraan.....;
De Qoraan van buiten leren......;
De gunsten van het van buiten leren van de Qoraan.....
Het geloof in de boeken die vroeger geopenbaard werden.....;
De wetgeving aangaande de boeken die vroeger geopenbaard werden......;
Ten tweede, de tafsier......;
Het belang van de kennis van tafsier.....
Het ontstaan van de kennis van de tafsier.....
De soorten van tafsier: de tafsier van de machtige Qoraan
bestaat uit twee soorten...........
De verschillende wegen van tafsier in de Geeërde Qoraan...
DE belangrijkste werken aangaande tafsier door middel van overleveringen....
Belangrijke zaken omtrent de tafsier.....

Inleiding tot de Kennis van de Geloofsleer

Kennismaking met de geloofsler.....
Het belang van de geloofsleer....
De bronnen waarmee men deze geloofsleer uit verkrijgt bij de voorgangers, zijn......
Zaken die de moslim moet kennen....
De pilaren van Islaam: de zijn vijf pilaren....
De gunst van de feloofsbelijdenis....
De betekenis van Laa ilaaha illa Llah is (Er is niemand die recht heeft aanbeden te worden dan Allah)....
Zaken die de Islaam teniet doen....
Het getuigenis dat Mohammed {sallallahu alaihy wa sallam} de boodschapper van Allah is...

De kennismaking met het geloof (Al-Imaan)

De betekenis van de eenheid van Allah en de verschillende soorten....
1. De eenheid van Allah in heerschappij....
2. De eenheid van Allah om als enige aanbeden te worden...
3. De eenheid van Allah in namen en eigenschappen....
De namen van Allah ontkennen, is dat men deze namen verwijdert van de betekennissen die Allah toebehoren...
De verschillende soorten ongeloof...
Afgoderij kent twee soorten....

Kennismaking met Tawassoel

DE verschillende soorten tawassoel........

05-12-2006, 15:20
Inderdaad Agy, De verschillende ongeloof

ik zie het staan op bladzijde 105;
het is onderverdeeld in (in de overtuiging & en de daden).
Ik was dit hoofdstuk nog niet gepasseerd maar goed vertel......
wat klopt er niet van de uitspraak die er is behandeld??

05-12-2006, 15:37
Assalaamu Alaikom wa rahmatullah wa barakatahu

Zuster,

Kijk eens goed..
zowel grote als kleine kufr laat je uit de islaam treden.

terwijl de kleine kufr je niet uit islaam laat treden.

Wassalaamu alaikom wa rahmatullah wa barakatahu

Salahudeen

05-12-2006, 15:57
Salaam oelaikoem wa ra7matu-Allahi wa barakatoeh,

Allahu A3lem, dit staat erin:

In de daden: en dit wordt in twee onderverdeeld:

1 - Grote: En dit zorgt ervoor dat iemand uit de Islaam verdwijnt, zoals je gezicht ter aarde werpen voor anderen dan Allah, het vernederen van de Qor-aan of het vermoorden van eender wie van de profeten, vrede over hen.

2 - Kleine: En dit doet iemand uit Islaam verdwijnen, zoals de volledige eenheid van Allah tegenspreken, ondankbaarheid, het vermoorden van en moslim te onrechte, familiebanden verwaarlozen, en overdreven wenen over de dode.

Onderwerp : Shirk akbar en Shirk asghar is weer anders maar gheir insha-Allah.

Welke bewijs heb je voor je bewering, schokran djazielen

wa salaam oelaikoem wa ra7matu-Allah

05-12-2006, 16:16


Assalaamu Alaikom wa rahmatullah wa barakatahu,

Bismi Allahi arrahmani arrahim


Citaat:

Kufr (ongeloof) en zijn categorieën[/SIZE]
Kufr (ongeloof) heeft 2 categorieën:

[SIZE="3"]Al-Kufr Al-Akbar (grote kufr),[/SIZE]
De kufr die iemand uit de Islam doet treden wordt grote kufr (groot ongeloof) genoemd. Het bestaat uit 5 verschillende soorten van ongeloof:

1. De Kufr van ontkenning, zoals Allah zegt: En wie is er onrechtvaardiger dan wie er een leugen over Allah verzint of de Waarheid loochent wanneer die tot hem is gekomen. Is de Hel niet de plaats voor de ongelovigen? (29:68).

2. De Kufr van arrogantie, verenigd met erkenning van de waarheid, zoals Allah verklaart: En toen Wij tot de Engelen zeiden: Buigt jullie voor Adam, toen bogen zij, behalve Iblîs (de satan). Hij weigerde en was hooghartig en hij werd één van de ongelovigen (ongehoorzaam aan Allah) (2:34).

3. De Kufr van twijfel, die ook wel eens gedefinieerd wordt als de Kufr van wantrouwen (scepticisme). Het bewijs staat in de volgende verklaring van Allah: En hij ging zijn tuin binnen en hij deed zichzelf (in staat van trots en ongeloof) onrecht aan: Ik denk niet dat die (tuinen) ooit zullen vergaan. En ik denk niet dat het Uur der Opstanding ooit zal plaatsvinden, en zelfs al zal ik tot mijn Heer teruggebracht worden (op de Dag des Oordeels): ik zal ervoor zeker een betere plaats van terugkeer vinden. Zijn (gelovige) metgezel zei tijdens het gesprek met hem: Geloof jij niet in Degene Die jou van aarde geschapen heeft, vervolgens uit een druppel sperma, en jou ten slotte tot mens vormde? Maar wat mij betreft: Allah is mijn Heer en ik ken mijn Heer niet één deelgenoot toe. (18:35-38).

4. De kufr van veronachtzaming, zoals het naar voren wordt gehaald in de volgende verklaring van Allah: En degenen die niet geloofden, zij wendden zich af van dat waar zij voor gewaarschuwd werden. (46:3).

5. De kufr van hypocrisie haalt het ongeloof van huichelarij aan. Allah de Almachtige zegt: Dat is omdat zij geloofden en daarna ongelovig werden, waarna hun harten verzegeld werden, zodat zij niet begrijpen. (63:3).


[SIZE="3"]Al-Kufr Al-Asghar (kleine kufr)
De kleine kufr laat iemand niet uit de Islam treden. Het is ondankbaarheid, zoals Allah zegt: En Allah geeft een voorbeeld: een veilige en rustige stad had haar voorzieningen overvloedig van iedere plaats gekregen en was toch ondankbaar voor de gunsten van Allah. Allah deed haar honger en angst proeven wegens wat zij plachten te bedrijven. (16:118).

bron: De religieuze fundamenten die elke Moslim behoort te weten
Wassalaamu Alaikom wa rahmatullah wa barakatahu

SALAHUDEEN

05-12-2006, 16:17
Agy , ik zal Insha-Allah ter verduidelijking een artikel plaatsen over uit hoeveel categorieën Grote Koefr (ongeloof) bestaat wat mensen buiten de Islaam brengt. En ik zal ook een tekst plaatsen dat het praktische ongeloof dat de persoon niet buiten de islaam plaatst.

Baraak Allahoe fiek voor je reactie!


wa salaam oelaikoem

05-12-2006, 16:32

Citaat door Tauwhied:
Agy , ik zal Insha-Allah ter verduidelijking een artikel plaatsen over uit hoeveel categorieën Grote Koefr (ongeloof) bestaat wat mensen buiten de Islaam brengt. En ik zal ook een tekst plaatsen dat het praktische ongeloof dat de persoon niet buiten de islaam plaatst.

Baraak Allahoe fiek voor je reactie!


wa salaam oelaikoem


Assalaamu Alaikom

Zuster,

je begrijpt neem ik aan wel dat klein kufr je niet buiten de islaam laat treden. en volgens dat boekje wel.

Wassalaamu Alaikom wa rahmatullah wa barakatahu..

Salahudeen

Pagina's : [1] 2