Bekijk volle/desktop versie : hoe maak ik tagine?

29-07-2003, 14:10
Salam lieve leden,

wie kan mijn helpen met het recept van tagine wat mijn tagine is niet te eten. Ik weet niet wat ik verkeerd doe misschien de verkeerde kruiden?
Kunnen jullie me helpen ? Met tips en adviezen

Salam Hasna

29-07-2003, 14:34

als ik tagien maak van bv vlees doe ik eerst vlees wassen dan in snelkookpan beetje olie daarna gooi ik de vlees er in en dan 2 uien snijden peterselie dus mahdanoes en geen kasbor!!!!!
dan beetje gemberpoder saffraan peper en zout even met je handen alle kruiden goed insmeren in de vlees en dan laten braden laat dit op een normaale stand half uur bruin worden dan water erbij en laten staan ik doe altijd in snelkookpan maar kan ook in gewoon pan als in gewoone pan dan duurd het wel ongeveer 4 uur voordat vlles gaar is maar snelkook 1,5 uur tot gaar is laten staan en dat merk je zodra vlees uitmekaar kan halen en dan groenten naar keuze erbij ik doe bv met sperziebonen dat is lekker en dan friet en salades erbij ik zou zeggen probeer eens meot lukken!!!!succes meid allahawn

29-07-2003, 17:12
met wortels isda lekker en patatjes en boontjes

30-07-2003, 10:20
ik lus absoluut geen tajien

30-07-2003, 23:10

Tagine op mijn manier....

Eerst olie dan het vlees met zout peper ik gebruik wel kasboer.
2 uien erbij dan goed laten intrekken in het vlees totdat
de uien een beetje zacht zijn en een sapje eruit ontstaat.
vervolgens tomaat toevoegen aardappelen en dopertwen heerlijk.
als je het wat zoeter wil maken ken je wortel erbij gooien.

Ook ken je tagine alleen met vlees uien tomaat en puim
of olijfjes maken.

succes

03-08-2003, 17:17
kheb er al zin in :verliefd:

13-10-2003, 20:57
ik ook echt lekker ze

14-10-2003, 15:48

Citaat:
Origineel gepost door fawzia
als ik tagien maak van bv vlees doe ik eerst vlees wassen dan in snelkookpan beetje olie daarna gooi ik de vlees er in en dan 2 uien snijden peterselie dus mahdanoes en geen kasbor!!!!!
dan beetje gemberpoder saffraan peper en zout even met je handen alle kruiden goed insmeren in de vlees en dan laten braden laat dit op een normaale stand half uur bruin worden dan water erbij en laten staan ik doe altijd in snelkookpan maar kan ook in gewoon pan als in gewoone pan dan duurd het wel ongeveer 4 uur voordat vlles gaar is maar snelkook 1,5 uur tot gaar is laten staan en dat merk je zodra vlees uitmekaar kan halen en dan groenten naar keuze erbij ik doe bv met sperziebonen dat is lekker en dan friet en salades erbij ik zou zeggen probeer eens meot lukken!!!!succes meid allahawn
tagine die 4 nodig heeft??nou dat is echt niet zo hoor..en in snelkookpan is het hooguit 1 uurtje en in gewone pan max 2 uur en echt niet langer..dus hoe jij aan 4 uur komt weet ik niet

14-10-2003, 22:26
justme dat klopt, ik heb toevallig vandaag tagine gemaakt, ben om 3 uur begonnen, was al om kwart voor 5 gaar, in een gewone pan hoor. misschien dat fawzia grote stukken vlees snijdt, dan duurt het wat langer. ik heb het vandaag met wortelen en sperzieboontjes gemaakt. heerlijk!!!!

15-10-2003, 00:35

Citaat:
Origineel gepost door xxjustmexx
tagine die 4 nodig heeft??nou dat is echt niet zo hoor..en in snelkookpan is het hooguit 1 uurtje en in gewone pan max 2 uur en echt niet langer..dus hoe jij aan 4 uur komt weet ik niet
ik heb altijd grote blokken en ik wil het super gaar hebben
bij mij is het wel zo en laat de pit laag staan dus niet hoog bij mij moet het op zijn tijd gaar worden iedereen zijn eigen manier toch?

ben trouwens al 4 jaar getrouwd en weet waar ik het over heb!!!!!!
en weet dat er wel 100 manieren zijn om te koken en dat iedereen op zijn eigen manier doet

15-10-2003, 12:33
he fawzia meid, maak je niet druk. je hebt gelijk, iedereen maakt het op zijn eigen manier klaar.

hoe is het verder met je???

15-10-2003, 16:44
Tajine met Vlees en Groenten

Ingredienten:
2-3 aardappelen
2-3 stuks gemengd vlees
1 grote ui of 2 kleinere
1 tomaat
1-2 wortelen
sperziebonen
evt. erwtjes
koriander
peterselie
zout
peper
saffraan (bijna een zakje)
olijfolie & zonnebloemolie

Wat olijfolie en zonnebloemolie verwarmen (niet verhitten!) in een pan. Vlees (kleine inkepingen in snijden) erin doen, de in stukjes gesneden uien, fijngesneden koriander en peterselie (meer koriander dan peterselie), zout, peper, saffraan. Alles goed door elkaar roeren en laten sudderen op een normaal pitjex, ong. 20 min. tot het vlees wat zacht is geworden. Daarna water toevoegen tot over het vlees, niet roeren. Op een hoog pitje zetten tot het water kookt, daarna het vuur terugdraaien naar normaal. Van tijd tot tijd roeren, niet te vaak.

Ong. 15/20 min. later de wortelsxx, sperziebonen en erwtjes erbij doen en weer roeren, weer 15/20 min. later als het vlees bijna gekookt is, de in gelijke stukken gesneden aardappelen erbij doen. Het geheel nog ong. 20 min. op het vuurx houden tot het vlees zacht en goed gekookt is en de aardappelen zacht zijn. 10 min. daarvoor de ontvelde tomaat erbij doen (dit kun je ook in het begin doen). De wortels, erwtjes en sperziebonen kun je apart koken en er later, de laatste minuten, bij doen. Je kunt ze ook apart houden en er jus uit de pan overheen doen en wat laten sudderen op het vuur, een paar minuutjes.

Bereidingstijd: ong. 1 uur - 1,5 uur, misschien ook wel langer, hangt voornamelijk van het vlees af. Rundvlees kookt langzamer dan lamsvlees.

x niet te hoog en niet laten aanbranden.
xx als de stukken groot zijn, bij voorkeur in het begin er bij doen.

Tajine Van Lamsvlees Met Pruimen

Ingredienten:
1 kilo lamsvlees
3 eetl olie
1/4 teel gember
1/4 teel saffraan
zwarte peper
1/2 teel koriander
1 teel kaneel
1 fijngehakte ui
500 g pruimen, 1 nacht voorgeweekt
2 eetl honing
1 teel oranjebloesemwater
geroosterde sesamolie

Bak het vlees zeer licht aan in de olie, bedek het met water en voeg gember, saffraan, peper, koriander, kaneel en ui toe. Laat in 2 uur gaar stoven. Voeg de pruimen toe en laat nog 20 min. sudderen. Voeg de honing toe en kook nog 15 min.

Besprenkel met oranjebloesemwater Garneer met geroosterde amandelen.

Tajine Van Vlees met Courgettes

Ingredienten:
(voor 8 personen)
2 kg vlees
2,5 kg courgettes
4 uien
1 soeplepel tijm
1,5 koffielepel saffraan
2 koffielepels peper
200 g boter
zout

Snijd het vlees in stukken. Laat boter smelten, voeg vlees, zout, peper, saffraan en fijngesneden uien toe. Met water bedekken, deksel op de pan doen en op halfhoog vuur zetten. Af en toe roeren en indien nodig water toevoegen.

Intussen de courgettes in stukjes van 4 cm snijden, zonder ze te pellen. Ze wassen, laten uitlekken en besprenkelen met zout, peper, saffraan en tijm die tot poeder vermalen is. Goed mengen.

Als het vlees gaar is, het uit de pan halen en de courgettes erin doen. Voor de helft met water bedekken, met deksel op pan even laten koken en dan zonder deksel verder laten sudderen. Als de courgettes gaar zijn de saus laten indikken tot ze dik is, nazien op kruiden en van het vuur halen.

Voor het opdienen de stukken vlees weer in de pan bij de courgettes doen. Zachtjes opwarmen. Het vlees op een dienschotel leggen, de courgettes erop en alles met de saus bedekken. Zeer heet opdienen.

Stoofpot uit het Atlasgebergte

Ingredienten:
250 gr schapenvlees
250 gr gehaktballetjes
4 mergueze worstjes
2 tomaten
2 à 3 teentjes knoflook
1 grote courgette
5 wortelen
2 à 3 aardappelen
1 rode en 1 groene paprika
1 grote ui
harissa, zout, cayennepeper, komijn
boter of olijfolie

Was de tomaten, de courgette en de paprika's. Schil de aardappelen en de wortelen. Pel de ui en de look. Snij de courgette, de tomaten en de ui in schijven, de paprika's in repen. Snij de wortelen en de aardappelen in grove stukken, hak de look fijn.

Wrijf een ovenschotel (met deksel) in met olie of boter

Leg het schapenvlees met daarop een derde van de groenten in de schotel daarop de helft van de look en wat harissa. Daarop de gehaktballetjes en de rest van de groenten. Bestrooi met wat zout een beetje cayennepeper en de rest van de look. Schik de worstjes samen met de tomatenschijfjes boven op het geheel. Doe het deksel op de schotel en laat 1 uur in een matig warme oven garen.

Het gerecht opdienen met brood.

15-10-2003, 20:58

RitaMaria uit welke kookboek heb jij deze recepten vandaan gehaald?......

16-10-2003, 12:34

Citaat:
Origineel gepost door DieselGirly
RitaMaria uit welke kookboek heb jij deze recepten vandaan gehaald?......
Mijn eigen 'kookboek' ...
Dit zijn recepten die ik de afgelopen jaren heb opgespaard..
of door kookprogramma's of door simpelweg mee te kijken als er
(in mijn omgeving) gekookt werd!! en vragen natuurlijk.
ps- ik ben een fervent kook'freak'!!!

Groet Rita

24-10-2003, 10:31

Citaat:
Origineel gepost door fawzia
ik heb altijd grote blokken en ik wil het super gaar hebben
bij mij is het wel zo en laat de pit laag staan dus niet hoog bij mij moet het op zijn tijd gaar worden iedereen zijn eigen manier toch?

ben trouwens al 4 jaar getrouwd en weet waar ik het over heb!!!!!!
en weet dat er wel 100 manieren zijn om te koken en dat iedereen op zijn eigen manier doet
ik val je niet aan hoor meid, was maar een opmerking en inderdaad. ieder heeft zn eigen manier....

ik ben ook al 3 jaar getrouwd dus heb ook wel verstand van koken