Bekijk volle/desktop versie : Belgische mayonaise



03-12-2006, 13:10
recept:
---------
Benodigdheden:
2eieren
1 goede koffielepel mosterd
1/2 liter maisolie
4 eetlepels azijn
peper en zout
handmixer met hulpstuk voor soep te mixen
Alle ingredienten moet ten minste 8 h op kamertemperatuur zijn.

Doe in een mengbeker de 2 eieren een goede koffielepel mosterd en een weinig olie, peper en zout (smalle beker is best)
Zet de mixer erin en laat draaien, je moet de mixer op de bodem houden totdat het stijf is, dan voeg je heel langzaam de olie toe onder konstant mixen, niet opheffen,
Als alle olie toegevoegd is en het is stijf is voeg je met de mixer de azijn toe, je smaakt het af eventueel kan je nog wat azijn en peper en zout toevoegen. Deze saus niet klaar maken als jullie in je periode zitten want dan schift het.

Als nu de mayo niet gelukt is ik bedoel geschift, neem je in een zuivere maatbeker een klein beetje koud water, begin opnieuw te mixen en voeg het mislukt mengsel stilletjes toe, eventueel kan je ook met een eitje opnieuw beginnen.

Afleiding ervan
Remoulade saus (voor vis)
--------------------
Voeg aan de mayo, kappertjes, een geplet hardgekookt ei , 1/4 fijngesneden ajuin en fijngehakte augurken en kruiden welke je graag hebt toe.

Coctailsaus (vis vlees)
-------------
Tomatenketchup toevoegen.

Tartaarsaus
----------------
Voeg aan de mayo, komkommertjes en mosterd toe

Samouraisaus
-----------------
Voeg Sambal toe

Chileense saus
-------------------
knoflook
ajsovis fijngeplet
fijngesneden rode paprika
fijngesneden witte selder toevoegen

Vinaigrettesaus
---------------------
2 lepels mayo
olijfolie azijn
look ajuin verse tuinkruiden
1 koffielepel mosterd
1 geplet hardgekookt ei

Beloofd is beloofd, smakelijk dames;

03-12-2006, 14:43


dank je meid, Ik zal het zeker proberen

03-12-2006, 22:16
ik vind zelf gemaakte mayonaise altijd lekerder smaken dan veel van die te koop zijn
zo maak ik hem ook met de staaf mixxer of in de blender met hele eieren
en eigelen als ik het na de ouderwetse manier maak dus met vork en in een diepe bord
ik doe er ook citroensap erbij vind ik lekker smaken
en als ik het lichter wil maken meng ik half mayo en half yoghurt

nog bedankt voor je recepten meid

03-12-2006, 23:09

Citaat:
Deze saus niet klaar maken als jullie in je periode zitten want dan schift het.
Dat zeggen 'ze' wel over meerdere dingen, maar da's echt onzin. Gewoon aan het recept houden dan lukt t wel.

03-12-2006, 23:17



Citaat door noha_tanger:
ik vind zelf gemaakte mayonaise altijd lekerder smaken dan veel van die te koop zijn
zo maak ik hem ook met de staaf mixxer of in de blender met hele eieren
en eigelen als ik het na de ouderwetse manier maak dus met vork en in een diepe bord
ik doe er ook citroensap erbij vind ik lekker smaken
en als ik het lichter wil maken meng ik half mayo en half yoghurt

nog bedankt voor je recepten meid


Graag gedaan, ik had al ervaren dat er veel Nederlandse mensen de mayo van Belgie zo lekker vinden, die van hun is zoet van smaak sommige vinden dat lekker , maar ik vind het als je het bij andere produkten gelijk vis gebruikt, het de smaak van de vis verkracht door de suiker.
Dat was de reden.