Vreemdeling1
03-12-2006, 08:33
Belangrijke Fundamenten
m.b.t de namen & eigenschappen
van Allah volgens de Aqeedah van
Ahlu Sunnah wal Jamaa’ah
Genomen uit de inleiding van de uitleg van Lum’atul I’tiqaad
Door Sheikh Muhammed ibn Saalih al Othaymeen.
Vertaald vanuit de engelse vertaling.
Het eerste fundament : Wat is verplicht m.b.t de teksten uit de Quraan en de Sunnah over de namen en eigenschappen van Allah
Wanneer het gaat om de teksten uit de Quran en de Sunnah, dan is het verplicht om hun
bewijzen en implicaties te begrijpen vanuit de letterlijke betekenis, zonder (deze letterlijke betekenis) te veranderen.Dit vanwege het feit dat Allah de Quran heeft geopenbaard in de duidelijke arabische taal, en de Profeet (salallahu ‘aleyhi wa sallam) sprak met de arabische taal.
Daarom is het verplicht om de betekenis van de woorden van Allah en de Profeet (salallahu ‘aleyhi wa sallam) te laten zoals ze zijn, in die taal. En het veranderen van de letterlijke betekenis is spreken over Allah zonder kennis en dit is verboden, vanwege de uitspraak van Allah ;
قُلْ إِنَّمَ& #1575; حَرَّم¡ 4; رَبِّي¡ 4; الْفَوَ& #1581;ِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَ 5; وَمَا بَطَنَ وَالإِث& #1618;مَ وَالْبَ& #1594;ْىَ بِغَيْر& #1616; الْحَقّ& #1616; وَأَن تُشْرِك& #1615;واْ بِاللَّ& #1607;ِ مَا لَمْ يُنَزِّ& #1604;ْ بِهِ سُلْطَـ& #1606;اً وَأَن تَقُولُ& #1608;اْ عَلَى اللَّه¡ 6; مَا لاَ تَعْلَم& #1615;ونَ
( Zeg: "Mijn Heer heeft slechte daden, hetzij openlijk of in het geheim verboden en zonde en ongerechtvaardigde opstand; en dat gij datgene met Allah vereenzelvigt, waarvoor Hij u geen gezag heeft nedergezonden en dat gij van Allah dingen zegt, die gij niet weet )
Surah 7 vers 33
Een voorbeeld van dit principe kan men terugvinden in het vers
بَلْ يَدَاه¡ 5; مَبْسُو& #1591;َتَانِ]
((Neen, Zijn handen zijn wijd open,)
Surah 5 vers 64
Voorzeker, wat letterlijk blijkt uit dit vers is dat Allah twee werkelijke handen heeft.
Aldus, dit bevestigen is verplicht, vanwege dit fundament.
Dus als iemand zou zeggen de betekenis van Zijn Handen is “kracht”, dan moeten wij zeggen tegen hem dat dit het veranderen is van het woord van zijn letterlijke betekenis. En dit zeggen is niet toegestaan, want dit is spreken over Allah zonder kennis.
Het tweede fundament : Betreffende Allah’s namen
In dit fundament zijn een aantal onderverdelingen inbegrepen :
Het 1e deel ; Alle namen van Allah zijn Perfect (Husna)
Dit betekent dat zij allen de hoogste graad van perfectie hebben. Aangezien zij de meest perfecte eigenschappen omvatten. Er zijn geen tekortkomingen te bespeuren op geen enkele wijze, want Allah zegt ;
لَهُ الاٌّسْ& #1605;َآءُ الْحُسْ& #1606;َى
(aan Hem behoren de schoonste namen)
surah 20 vers 8
Een voorbeeld hiervan is de naam Ar-Rahmaan, wat een van de namen van Allah is, want het toont een grootste eigenschap aan – wat Zijn Alomvattende barmhartigheid is.
We weten dat Ad-Dahr (tijd) niet een van de namen van Allah is, want het bevat niet een betekenis die de hoogste perfectie bereikt.
Wat betreft de uitspraak van de Profeet (salallahu ‘aleyhi wa sallam) “Vervloek niet de tijd, want voorzeker Allah is Ad-Dahr (tijd)” dan is de betekenis dat Hij de “Bezitter” is van de tijd, Degene die het regelt. Deze verandering vind plaats gebaseerd op het bewijs dat men vindt in het tweede gedeelte van zijn (salallahu ‘aleyhi wa sallam) uitspraak, waarin Allah zei “In Mijn Hand is het Bevel. Ik verander de nacht en de dag” (Saheeh al Bukhari en Muslim)
Het 2e deel ; De namen van Allah zijn niet beperkt tot een bepaald aantal.
Dit wordt gebaseerd op de bekende hadeeth ;
“Ik vraag U, O Allah, bij elke naam waarmee U Uzelf heeft genoemd, of hebt geopenbaard in Uw Boek, of geleerd heeft aan 1 van Uw schepselen, of voor Uzelf hebt gehouden in de kennis van al Ghaib (het onwaarneembare) die bij U is ”( Hadeeth saheeh ; Ahmad, ibn Hibbaan, al Haakim)
De manier om deze hadeeth te combineren met de andere authentieke hadeeth ;
“Voorzeker, aan Allah behoren 99 namen, wie ze kent (memoriseerd, bestudeert en ermee aanroept) zal het Paradijs betreden”
is dat de betekenis van de laatste hadeeth is ;
“Voorzeker, van alle namen van Allah zijn er 99 ervan wanneer iemand ze kent het Paradijs zal betreden” Het betekent niet dat de namen van Allah beperkt worden tot dit aantal (m.a.w. 99).
Het gelijke hiervan is wanneer iemand zou zeggen “Ik heb 100 euro die ik heb bewaard met als doel om het weg te geven als liefdadigheid”.
Dit ontkent niet dat hij nog andere euro’s in zijn bezitting heeft, die hij bewaard heeft voor een ander doel anders dan liefdadigheid.
Het 3e deel ; De namen van Allah worden niet bevestigd vanuit het verstand – zij kunnen alleen bevestigd worden door Openbaring. (Tawqeefiyya)
De namen van Allah worden gebaseerd op de Openbaring (Quran en de Sunnah) en daardoor, is hun bevestiging afhankelijk van wat is overgeleverd uit de geopenbaarde teksten die hierover gaan.
Daarom, kan er niets worden toegevoegd aan hun noch worden verminderd van hun.
Dit vanwege het feit dat het verstand niet zelf in staat is om vast te stellen welke namen het beste aan Allah toebehoren. Dus is het verplicht om het vast stellen hiervan toe te vertrouwen aan de geopenbaarde teksten. Ook, het toekennen van namen aan Allah die Hij niet aan Zichzelf heeft toegekend of het verwerpen van namen die Hij aan Zichzelf heeft toegekend, is een onrechtvaardigheid jegens Hem. Aldus , het volgen van de juiste methode m.b.t dit, is verplicht.
Het 4e deel ; Elke naam van de namen van Allah verwijzen naar Hemzelf (dhaatiya), en naar de eigenschap die de naam impliceert (fi’liyya), en naar het effect die uit deze eigenschap voortkomt, als deze eigenschap een direct gevolg inhoudt (muta’adi)
Het geloof in de namen van Allah kan nooit compleet zijn zonder dit alles te bevestigen.
Een voorbeeld van een naam van Allah die niet een direct gevolg inhoudt (ghair muta’adi) is Al ‘Adheem (De Almachtige). Iemands geloof is niet compleet totdat hij gelooft en bevestigt dat dit een naam is van Allah, die verwijst naar Hemzelf, en ook de eigenschap die het impliceert, wat Zijn Almacht is (‘adhamah).
Een voorbeeld van een naam van Allah die een direct gevolg inhoudt (muta’adi) is Ar-Rahmaan (De Meest Barmhartige). Iemands geloof is niet compleet totdat hij gelooft en bevestigt dat dit een naam is van Allah, die verwijst naar Hemzelf, en ook de eigenschap die het impliceert, wat Zijn Barmhartigheid is en het directe gevolg die deze eigenschap inhoudt, en dat is dat Hij Zijn Barmhartigheidt schenkt aan wie Hij wil.
Het derde fundament : Betreffende Allah’s eigenschappen
In dit fundament zijn ook een aantal onderverdelingen inbegrepen
Het 1e deel ; Alle eigenschappen van Allah hebben de hoogste graad van Perfectie en Prijzenswaardigheid. Er is geen tekortkoming te bespeuren op welke wijze dan ook.
Een aantal voorbeelden van deze eigenschappen zijn ; Leven (Al-Hayy), Kennis (Al-‘Ilm), Kracht (Al-Qudra), Horen (As-Sam’i), Zien (Al-Basar), Wijsheid (Al-Hikmah), Barmhartigheid (Ar-Rahmah), Verhevenheid (Al-‘Uluww) en andere dan deze. Dit is gebaseerd op Zijn uitspraak ;
وَلِلَّ& #1607;ِ الْمَثَ& #1604;ُ الاٌّعْ& #1604;َى
(En aan Allah behoren de Hoogste eigenschappen toe)
Surah 16 vers 60
Het is ook zo dat Allah absoluut Perfect is, en dus moeten Zijn Eigenschappen dit ook zijn.
Wanneer een Eigenschap gebrekkig is en onvolmaakt, dan wordt deze ontkend voor Hem, zoals dood, onwetendheid, onbekwaamheid, doofheid, blindheid en andere dan deze. Dit vanwege het feit dat Allah degene zal straffen die Hem beschrijven met tekortkomingen en Hij heeft zichzelf gevrijwaard van alle tekortkomingen die ze aan Hem toeschrijven. Ook is het niet mogelijk voor de Heer (Ar-Rabb), om een tekortkoming te hebben omdat een tekortkoming tegenstrijdig is met Zijn Roeboebiyya (Heerschappij).
Wanneer een Eigenschap volmaakt is op één manier en onvolmaakt op een andere manier, dan wordt deze niet bevestigt voor Hem noch ontkend op een onvoorwaardelijke manier. Integendeel, een onderscheid tussen de twee omstandigheden moet worden gemaakt hier. Aldus, het word bevestigd voor Allah in de situatie dat het perfect is, en het is niet mogelijk om het te bevestigen voor Hem in een situatie dat het onvolmaakt is.
Voorbeelden hiervan zijn het listen beramen (Makr), plannen beramen (Kayd), misleiden (Khadaa’ etc. Deze drie eigenschappen zijn perfect wanneer zij gebruikt worden als een antwoord op hun gelijke (uitgevoerd door een tegenstander) omdat ze inhouden dat Degene die het doet niet incapabel is om Zijn vijand te beantwoorden met dezelfde daad. En het zou een tekortkoming zijn in elke andere situatie.
Dus wordt het (de eigenschap) bevestigt voor Allah in de 1e situatie en niet in de 2e, Allah zegt ;
وَيَمْك& #1615;رُونَ وَيَمْك& #1615;رُ اللَّه¡ 5; وَاللَّ& #1607;ُ خَيْرُ الْمَـك& #1616;رِينَ
( En zij (ongelovigen) beraamden een list en Allah beraamde een list (Makr). En Allah is de Beste der Beramers (ghairul maakireen)
Surah 8 vers 30
إِنَّهُ& #1605;ْ يَكِيدُ& #1608;نَ كَيْدا¡ 1; - وَأَكِي& #1583;ُ كَيْدا¡ 1;
(Voorwaar zij (ongelovigen) beramen een plan – En Ik beraam een plan (Kayd)
Surah 86 vers 15-16
إِنَّ الْمُنَ& #1600;فِقِين&# 1614; يُخَـدِ& #1593;ُونَ اللَّه¡ 4; وَهُوَ خَادِعُ& #1607;ُمْ
Voorzeker, de hypocrieten proberen Allah te misleiden, maar het is Hij die hen misleidt (khadaa’
Surah 4 vers 142
Dus bijvoorbeeld, wanneer er wordt gezegd “Heeft Allah het beramen van plannen aan Zichzelf toegekend ?”
Zeg dan niet Ja, en en zeg dan niet Nee. Maar in plaats daarvan zeg “Hij beraamd plannen tegen diegenen die daar recht op hebben, en Allah weet het t best.”
wordt vervolgt....
m.b.t de namen & eigenschappen
van Allah volgens de Aqeedah van
Ahlu Sunnah wal Jamaa’ah
Genomen uit de inleiding van de uitleg van Lum’atul I’tiqaad
Door Sheikh Muhammed ibn Saalih al Othaymeen.
Vertaald vanuit de engelse vertaling.
Het eerste fundament : Wat is verplicht m.b.t de teksten uit de Quraan en de Sunnah over de namen en eigenschappen van Allah
Wanneer het gaat om de teksten uit de Quran en de Sunnah, dan is het verplicht om hun
bewijzen en implicaties te begrijpen vanuit de letterlijke betekenis, zonder (deze letterlijke betekenis) te veranderen.Dit vanwege het feit dat Allah de Quran heeft geopenbaard in de duidelijke arabische taal, en de Profeet (salallahu ‘aleyhi wa sallam) sprak met de arabische taal.
Daarom is het verplicht om de betekenis van de woorden van Allah en de Profeet (salallahu ‘aleyhi wa sallam) te laten zoals ze zijn, in die taal. En het veranderen van de letterlijke betekenis is spreken over Allah zonder kennis en dit is verboden, vanwege de uitspraak van Allah ;
قُلْ إِنَّمَ& #1575; حَرَّم¡ 4; رَبِّي¡ 4; الْفَوَ& #1581;ِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَ 5; وَمَا بَطَنَ وَالإِث& #1618;مَ وَالْبَ& #1594;ْىَ بِغَيْر& #1616; الْحَقّ& #1616; وَأَن تُشْرِك& #1615;واْ بِاللَّ& #1607;ِ مَا لَمْ يُنَزِّ& #1604;ْ بِهِ سُلْطَـ& #1606;اً وَأَن تَقُولُ& #1608;اْ عَلَى اللَّه¡ 6; مَا لاَ تَعْلَم& #1615;ونَ
( Zeg: "Mijn Heer heeft slechte daden, hetzij openlijk of in het geheim verboden en zonde en ongerechtvaardigde opstand; en dat gij datgene met Allah vereenzelvigt, waarvoor Hij u geen gezag heeft nedergezonden en dat gij van Allah dingen zegt, die gij niet weet )
Surah 7 vers 33
Een voorbeeld van dit principe kan men terugvinden in het vers
بَلْ يَدَاه¡ 5; مَبْسُو& #1591;َتَانِ]
((Neen, Zijn handen zijn wijd open,)
Surah 5 vers 64
Voorzeker, wat letterlijk blijkt uit dit vers is dat Allah twee werkelijke handen heeft.
Aldus, dit bevestigen is verplicht, vanwege dit fundament.
Dus als iemand zou zeggen de betekenis van Zijn Handen is “kracht”, dan moeten wij zeggen tegen hem dat dit het veranderen is van het woord van zijn letterlijke betekenis. En dit zeggen is niet toegestaan, want dit is spreken over Allah zonder kennis.
Het tweede fundament : Betreffende Allah’s namen
In dit fundament zijn een aantal onderverdelingen inbegrepen :
Het 1e deel ; Alle namen van Allah zijn Perfect (Husna)
Dit betekent dat zij allen de hoogste graad van perfectie hebben. Aangezien zij de meest perfecte eigenschappen omvatten. Er zijn geen tekortkomingen te bespeuren op geen enkele wijze, want Allah zegt ;
لَهُ الاٌّسْ& #1605;َآءُ الْحُسْ& #1606;َى
(aan Hem behoren de schoonste namen)
surah 20 vers 8
Een voorbeeld hiervan is de naam Ar-Rahmaan, wat een van de namen van Allah is, want het toont een grootste eigenschap aan – wat Zijn Alomvattende barmhartigheid is.
We weten dat Ad-Dahr (tijd) niet een van de namen van Allah is, want het bevat niet een betekenis die de hoogste perfectie bereikt.
Wat betreft de uitspraak van de Profeet (salallahu ‘aleyhi wa sallam) “Vervloek niet de tijd, want voorzeker Allah is Ad-Dahr (tijd)” dan is de betekenis dat Hij de “Bezitter” is van de tijd, Degene die het regelt. Deze verandering vind plaats gebaseerd op het bewijs dat men vindt in het tweede gedeelte van zijn (salallahu ‘aleyhi wa sallam) uitspraak, waarin Allah zei “In Mijn Hand is het Bevel. Ik verander de nacht en de dag” (Saheeh al Bukhari en Muslim)
Het 2e deel ; De namen van Allah zijn niet beperkt tot een bepaald aantal.
Dit wordt gebaseerd op de bekende hadeeth ;
“Ik vraag U, O Allah, bij elke naam waarmee U Uzelf heeft genoemd, of hebt geopenbaard in Uw Boek, of geleerd heeft aan 1 van Uw schepselen, of voor Uzelf hebt gehouden in de kennis van al Ghaib (het onwaarneembare) die bij U is ”( Hadeeth saheeh ; Ahmad, ibn Hibbaan, al Haakim)
De manier om deze hadeeth te combineren met de andere authentieke hadeeth ;
“Voorzeker, aan Allah behoren 99 namen, wie ze kent (memoriseerd, bestudeert en ermee aanroept) zal het Paradijs betreden”
is dat de betekenis van de laatste hadeeth is ;
“Voorzeker, van alle namen van Allah zijn er 99 ervan wanneer iemand ze kent het Paradijs zal betreden” Het betekent niet dat de namen van Allah beperkt worden tot dit aantal (m.a.w. 99).
Het gelijke hiervan is wanneer iemand zou zeggen “Ik heb 100 euro die ik heb bewaard met als doel om het weg te geven als liefdadigheid”.
Dit ontkent niet dat hij nog andere euro’s in zijn bezitting heeft, die hij bewaard heeft voor een ander doel anders dan liefdadigheid.
Het 3e deel ; De namen van Allah worden niet bevestigd vanuit het verstand – zij kunnen alleen bevestigd worden door Openbaring. (Tawqeefiyya)
De namen van Allah worden gebaseerd op de Openbaring (Quran en de Sunnah) en daardoor, is hun bevestiging afhankelijk van wat is overgeleverd uit de geopenbaarde teksten die hierover gaan.
Daarom, kan er niets worden toegevoegd aan hun noch worden verminderd van hun.
Dit vanwege het feit dat het verstand niet zelf in staat is om vast te stellen welke namen het beste aan Allah toebehoren. Dus is het verplicht om het vast stellen hiervan toe te vertrouwen aan de geopenbaarde teksten. Ook, het toekennen van namen aan Allah die Hij niet aan Zichzelf heeft toegekend of het verwerpen van namen die Hij aan Zichzelf heeft toegekend, is een onrechtvaardigheid jegens Hem. Aldus , het volgen van de juiste methode m.b.t dit, is verplicht.
Het 4e deel ; Elke naam van de namen van Allah verwijzen naar Hemzelf (dhaatiya), en naar de eigenschap die de naam impliceert (fi’liyya), en naar het effect die uit deze eigenschap voortkomt, als deze eigenschap een direct gevolg inhoudt (muta’adi)
Het geloof in de namen van Allah kan nooit compleet zijn zonder dit alles te bevestigen.
Een voorbeeld van een naam van Allah die niet een direct gevolg inhoudt (ghair muta’adi) is Al ‘Adheem (De Almachtige). Iemands geloof is niet compleet totdat hij gelooft en bevestigt dat dit een naam is van Allah, die verwijst naar Hemzelf, en ook de eigenschap die het impliceert, wat Zijn Almacht is (‘adhamah).
Een voorbeeld van een naam van Allah die een direct gevolg inhoudt (muta’adi) is Ar-Rahmaan (De Meest Barmhartige). Iemands geloof is niet compleet totdat hij gelooft en bevestigt dat dit een naam is van Allah, die verwijst naar Hemzelf, en ook de eigenschap die het impliceert, wat Zijn Barmhartigheid is en het directe gevolg die deze eigenschap inhoudt, en dat is dat Hij Zijn Barmhartigheidt schenkt aan wie Hij wil.
Het derde fundament : Betreffende Allah’s eigenschappen
In dit fundament zijn ook een aantal onderverdelingen inbegrepen
Het 1e deel ; Alle eigenschappen van Allah hebben de hoogste graad van Perfectie en Prijzenswaardigheid. Er is geen tekortkoming te bespeuren op welke wijze dan ook.
Een aantal voorbeelden van deze eigenschappen zijn ; Leven (Al-Hayy), Kennis (Al-‘Ilm), Kracht (Al-Qudra), Horen (As-Sam’i), Zien (Al-Basar), Wijsheid (Al-Hikmah), Barmhartigheid (Ar-Rahmah), Verhevenheid (Al-‘Uluww) en andere dan deze. Dit is gebaseerd op Zijn uitspraak ;
وَلِلَّ& #1607;ِ الْمَثَ& #1604;ُ الاٌّعْ& #1604;َى
(En aan Allah behoren de Hoogste eigenschappen toe)
Surah 16 vers 60
Het is ook zo dat Allah absoluut Perfect is, en dus moeten Zijn Eigenschappen dit ook zijn.
Wanneer een Eigenschap gebrekkig is en onvolmaakt, dan wordt deze ontkend voor Hem, zoals dood, onwetendheid, onbekwaamheid, doofheid, blindheid en andere dan deze. Dit vanwege het feit dat Allah degene zal straffen die Hem beschrijven met tekortkomingen en Hij heeft zichzelf gevrijwaard van alle tekortkomingen die ze aan Hem toeschrijven. Ook is het niet mogelijk voor de Heer (Ar-Rabb), om een tekortkoming te hebben omdat een tekortkoming tegenstrijdig is met Zijn Roeboebiyya (Heerschappij).
Wanneer een Eigenschap volmaakt is op één manier en onvolmaakt op een andere manier, dan wordt deze niet bevestigt voor Hem noch ontkend op een onvoorwaardelijke manier. Integendeel, een onderscheid tussen de twee omstandigheden moet worden gemaakt hier. Aldus, het word bevestigd voor Allah in de situatie dat het perfect is, en het is niet mogelijk om het te bevestigen voor Hem in een situatie dat het onvolmaakt is.
Voorbeelden hiervan zijn het listen beramen (Makr), plannen beramen (Kayd), misleiden (Khadaa’
Dus wordt het (de eigenschap) bevestigt voor Allah in de 1e situatie en niet in de 2e, Allah zegt ;
وَيَمْك& #1615;رُونَ وَيَمْك& #1615;رُ اللَّه¡ 5; وَاللَّ& #1607;ُ خَيْرُ الْمَـك& #1616;رِينَ
( En zij (ongelovigen) beraamden een list en Allah beraamde een list (Makr). En Allah is de Beste der Beramers (ghairul maakireen)
Surah 8 vers 30
إِنَّهُ& #1605;ْ يَكِيدُ& #1608;نَ كَيْدا¡ 1; - وَأَكِي& #1583;ُ كَيْدا¡ 1;
(Voorwaar zij (ongelovigen) beramen een plan – En Ik beraam een plan (Kayd)
Surah 86 vers 15-16
إِنَّ الْمُنَ& #1600;فِقِين&# 1614; يُخَـدِ& #1593;ُونَ اللَّه¡ 4; وَهُوَ خَادِعُ& #1607;ُمْ
Voorzeker, de hypocrieten proberen Allah te misleiden, maar het is Hij die hen misleidt (khadaa’
Surah 4 vers 142
Dus bijvoorbeeld, wanneer er wordt gezegd “Heeft Allah het beramen van plannen aan Zichzelf toegekend ?”
Zeg dan niet Ja, en en zeg dan niet Nee. Maar in plaats daarvan zeg “Hij beraamd plannen tegen diegenen die daar recht op hebben, en Allah weet het t best.”
wordt vervolgt....